Hitta diskussioner med liknande innehåll

Thai airways. Erfarenheter?

#337 2012-07-07, 11:50
bricce
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Jag åkte med ett 20 dagar gammalt flygplan när ja åkte med Finnair.
Servicen var galet bra, de kom direkt om man ville något.
Ska jag klaga på nåt så är det väl maten men det kan ju tyvärr inte falla alla i smaken.
In-Flight systemet är fräscht och väldigt bra.

Thai har ju fullkomligt nedslitna säten och man tror ju att man flyger i ett flygplan från 1960.
Direkt och direkt, att flyga via Helsingfors är princip direkt ; )


De har inga flygplan från 1960. Medelåldern i flottan är 12,9år. Äldsta 747an är från 1990 och den yngsta från 2003. De flesta är dessutom nu renoverade.
#338 2012-07-08, 23:19
sven33
Ursprungligen postat av bricce
De har inga flygplan från 1960. Medelåldern i flottan är 12,9år. Äldsta 747an är från 1990 och den yngsta från 2003. De flesta är dessutom nu renoverade.


747an de använder på stockholmsturen är dock en av de äldsta i hela flotten. Om jag inte minns fel är inredningen/stolar så gamla att de tvingas kalla business class för "ekonomi+" och det som egentligen är förstaklass går istället under namnet business class.

Är det någon som vet om vi får en ny kärra nu i höst när de börjar få in sina A380s?
#339 2012-07-09, 01:49
Ursprungligen postat av sven33
747an de använder på stockholmsturen är dock en av de äldsta i hela flotten. Om jag inte minns fel är inredningen/stolar så gamla att de tvingas kalla business class för "ekonomi+" och det som egentligen är förstaklass går istället under namnet business class.

Är det någon som vet om vi får en ny kärra nu i höst när de börjar få in sina A380s?

De började ju förra året med att renovera hälften av sina 747or, men jag vet inte om Skandinavienmaskinerna var involverade.
#340 2012-07-09, 19:54
bricce
Ursprungligen postat av Neksnor
De började ju förra året med att renovera hälften av sina 747or, men jag vet inte om Skandinavienmaskinerna var involverade.


Pratade senast idag med Thai Airways i Stockholn ang vår seating i december i premium economy. Enligt henne skulle våran flight flygas av av en renoverad 747 med nya säten både i economy med egna tv skärmar samt lie-flat seats i premium economy. Dessa kärror skall börja flyga från stockholm from oktober.
#341 2012-07-09, 20:02
bricce
Ursprungligen postat av sven33
747an de använder på stockholmsturen är dock en av de äldsta i hela flotten. Om jag inte minns fel är inredningen/stolar så gamla att de tvingas kalla business class för "ekonomi+" och det som egentligen är förstaklass går istället under namnet business class.

Är det någon som vet om vi får en ny kärra nu i höst när de börjar få in sina A380s?


Nja inte riktigt sant. De flyger oftast med HS-TGA/TGB/TGG/TGF (se länk http://data.flight24.com/flights/tg960/) vilka är från år 2001-2003(http://www.airfleets.net/flottecie/Thai%20Airways-active-b747.htm) och de yngsta i flottan.
Dock är dessa precis som du skriver med de "gamla" sätena. Dessa kärror skall dock inom snar framtid vara renoverade och de re-fitted planen kommer också att börja flyga från ARN from okt. Detta innebär egna tv skärmar i economy class och sk lie-flat seats i premium economy. Business class har redan flat-bed seats.
#342 2012-07-15, 15:52
Ursprungligen postat av marccusm
Det har jag också hört. Skulle även kunna gissa på att det blir den nyrenoverade 747 som dem skulle göra på cirka 8 plan tror jag. Men jag kan förstå att man inte byter ner till färre passagerare när man fyller planet varje dag även på sommaren. Jag väntar bara tills deras A380 kommer om cirka ett år, som troligtvis kommer trafikeras till frankfurt och london först och främst. Jag tror fortfarande att det finns möjlighet till A380 på arlanda om man skulle sälja business biljetterna kanske lite billigare då svenskar är kända för att alltid boka det billigaste... Men kapaciteten för att fylla 500 passagerare till bangkok varje dag under högsäsong finns i stockholm är jag säker på. Annars så kanske dem kommer göra som i köpenhamn nu att ha en daily till bangkok och 3 extra flighter till phuket i veckan och någon till bangkok. Tex en B777 - 300/200 eller er och några flighter till phuket med tex A330 som är en lite äldre version i thai's flotta. Lite info om hur deras A380 kommer se ut nästa år http://www.youtube.com/watch?v=NiEJeqPUH1g

Hade lite tråkigt så jag försökte få lite info om vilka linjer Thai verkar prioritera för A380.
Sökte efter resor 17-22 maj 2013, från Bangkok - London, Paris, Frankfurt, Oslo, Köpenhamn och Stockholm.
Paris och en av flighterna till Frankfurt (TG920) körs med A380, den andra kör B777-300.
Stockholm trafikeras med (surprise) B747.
Köpenhamn B777-300
London A340-600
Oslo B777

Köpenhamn verkar alltså förlora sin 747 någon gång mellan februari och maj 2013.
Jag tycker det känns som att Thai kommer köra färre 747or till Europa snart, ska de säljas eller användas på andra linjer?
#343 2012-07-16, 14:32
sven33
Ursprungligen postat av Neksnor


Köpenhamn verkar alltså förlora sin 747 någon gång mellan februari och maj 2013.
Jag tycker det känns som att Thai kommer köra färre 747or till Europa snart, ska de säljas eller användas på andra linjer?


De ska fasas ut till förmån för nya 777or med undantag för de fyra yngsta som de ska/har renoverat och som de såklart envisas med att ha kvar på stockholmsrutten (såg för övrigt att även den nya rutten Stockholm-Phuket kommer trafikeras av en 747a).

Skulle inte beskriva det som att Köpenhamn förlorar något då 777-300 definitivt är att föredra, den tar dessutom lika många passagerare som 747an.
#344 2012-08-20, 16:53
Vi har varit inne på att åka till Asien nu i Oktober, och vi snackade fram och tillbaka om Shanghai, men eftersom jag har så "osäkra" vänner, så verkar det bli Thailand istället.

Vi har hittat bra priser via Thai Airways. Är det något speciellt som ingår i deras flyg?
Mat? Dricka? (Har nämligen hört det), eller är det bara att pynta från egen ficka?
#345 2012-08-20, 22:44
sven33
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Vi har varit inne på att åka till Asien nu i Oktober, och vi snackade fram och tillbaka om Shanghai, men eftersom jag har så "osäkra" vänner, så verkar det bli Thailand istället.

Vi har hittat bra priser via Thai Airways. Är det något speciellt som ingår i deras flyg?
Mat? Dricka? (Har nämligen hört det), eller är det bara att pynta från egen ficka?


Allt ingår, maten brukar dessutom vara rätt bra för att vara ekonomi-klass.
#346 2012-08-22, 07:25
Ursprungligen postat av sven33
Allt ingår, maten brukar dessutom vara rätt bra för att vara ekonomi-klass.

Låter ju riktigt bra!
#347 2012-08-22, 16:34
Starobrno
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Låter ju riktigt bra!

I värsta fall är planet smockat och nån unge skriker. Vore det andra folkslag än swe o thai skulle det låta värre. Maten är ok, ölen/spriten är fri och en del flygvärdinnor är riktigt fina.
#348 2012-09-04, 22:58
Saltmatargatan4
Ursprungligen postat av Neksnor
Hade lite tråkigt så jag försökte få lite info om vilka linjer Thai verkar prioritera för A380.
Sökte efter resor 17-22 maj 2013, från Bangkok - London, Paris, Frankfurt, Oslo, Köpenhamn och Stockholm.
Paris och en av flighterna till Frankfurt (TG920) körs med A380, den andra kör B777-300.
Stockholm trafikeras med (surprise) B747.
Köpenhamn B777-300
London A340-600
Oslo B777

Köpenhamn verkar alltså förlora sin 747 någon gång mellan februari och maj 2013.
Jag tycker det känns som att Thai kommer köra färre 747 till Europa snart, ska de säljas eller användas på andra linjer?


Dom stuvar om hela tiden för att få det optimalt men jag vet att 747 sätts in på mer lokala linjer i Asien under hösten. Där kanske dom har en bättre lönsamhet med dessa. 747:orna kommer säkert snart att utfasas eftersom de drar för mycket soppa helt enkelt jämför med nya 777 och Airbus-plan (ja, det är ju motorerna som är nyckeln till lägre sopparäkningar).