Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför finns det inte "business class" på charterresor?

#13 2009-03-22, 12:56
AmandaPanda
Ursprungligen postat av PocketRocket

Fyrstjärnigt för charterbolagen kan vara att det är nära till stranden och nära till en "supermarket", samt att det finns luftkonditionering på rummet.
Fyrstjärnigt i "reguljära" fall kan innebära "room service" dygnet runt, minibar på rummet, en bra Consergie-service, en restaurang värd namnet etc.
.


De fyrstjärniga charterhotell jag bott på har då varit bra. Bra mat, fina rum, bra service, pool och strand i anslutning till hotellet, mycket aktiviteter att välja på, i de flesta fall minibar och roomservice, snyggt och fräscht. Enligt mig är detta hög standard, vilket man dock inte kan säga om flygresan.
#14 2009-03-22, 19:34
joker
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Det går väl inte änns att flyga reguljärt till gran canaria eller medelhavsdestinationerna? Åtminstone inte ifrån min lokala flygplats. Och jag vill ha hela resan i ett paket där mat och allt ingår så man slipper strul och jag vill ha hög standard både på hotellet och flygresan, ska det vara för mycket begärt?


Moment 22:

Nu vet jag inte vilken din lokala flygplats är, men låt oss anta att det inte är Arlanda, Sturup eller Landvetter.

Då är det helt enkelt så att marknaden är för smal för att erbjuda direktflyg till någon ort överhuvudtaget, förutom Arlanda, Kastrup, någon flygplats till samt ett utvalt fåtal charterdestinationer med mycket höga volymer under högsäsong. Om marknaden för lyxcharter är liten från Arlanda är den givetvis obefintlig i Jönköping och Kalmar.

Nåväl, om du verkligen vill så är det faktiskt inga problem att flyga business-class från Jönköping (ett exempel) till Las Palmas. Det krävs dock två byten och tar 20 timmar, men det kanske man kan stå ut med för att få lite lyx framför skynket.
#15 2009-03-24, 13:13
AmandaPanda
Ursprungligen postat av joker

Nåväl, om du verkligen vill så är det faktiskt inga problem att flyga business-class från Jönköping (ett exempel) till Las Palmas. Det krävs dock två byten och tar 20 timmar, men det kanske man kan stå ut med för att få lite lyx framför skynket.


Då sitter jag hellre packad som en sill i 6 timmar än att göra två byten och resa i 20 timmar, ännu värre! Jag vill flyga direkt till Las Palmas med bra benutrymme, möjlighet att luta stolen ordentligt bakåt och äta rejäla portioner god mat. Ska det verkligen vara så omöjligt för charterbolagen att göra en del av flygplanet till första klass platser? Tror absolut att det finns de som vill betala mer för att resa mer bekvämt.
#16 2009-03-24, 15:10
Amanda, du måste ha missat när jag skrev att det även finns en typ av "business" klass ombord charterflyg.
#17 2009-03-24, 15:15
speeed
Det ær ju bara ta ett reguljær flyg och boka 5 stjærnigt hotell sjælv så har du allt løst.
#18 2009-03-24, 17:15
AmandaPanda
Ursprungligen postat av spoon
Amanda, du måste ha missat när jag skrev att det även finns en typ av "business" klass ombord charterflyg.


Jo jag såg det, men fler charterbolag borde ta efter! Det borde vara standard att det finns som alternativ på varje flygning.
#19 2009-03-24, 18:34
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jo jag såg det, men fler charterbolag borde ta efter! Det borde vara standard att det finns som alternativ på varje flygning.


Vilka charterbolag saknar detta?
Sen så är det inte så stor skillnad mellan ekonomi/business inom europa (reguljärt).
#20 2009-03-25, 00:01
spruttis
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Då sitter jag hellre packad som en sill i 6 timmar än att göra två byten och resa i 20 timmar, ännu värre! Jag vill flyga direkt till Las Palmas med bra benutrymme, möjlighet att luta stolen ordentligt bakåt och äta rejäla portioner god mat. Ska det verkligen vara så omöjligt för charterbolagen att göra en del av flygplanet till första klass platser? Tror absolut att det finns de som vill betala mer för att resa mer bekvämt.


Tydligen inte.
#21 2009-03-25, 11:40
Coolcitte
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Då sitter jag hellre packad som en sill i 6 timmar än att göra två byten och resa i 20 timmar, ännu värre! Jag vill flyga direkt till Las Palmas med bra benutrymme, möjlighet att luta stolen ordentligt bakåt och äta rejäla portioner god mat. Ska det verkligen vara så omöjligt för charterbolagen att göra en del av flygplanet till första klass platser? Tror absolut att det finns de som vill betala mer för att resa mer bekvämt.


Är det inte bättre att du chartrar en privatjet eller liknande? Kostar en del, men du verkar ju ha råd.
#22 2009-03-25, 13:41
AmandaPanda
Ursprungligen postat av spoon
Vilka charterbolag saknar detta?
.


Ving, Fritidsresor, Apollo? Har inte sett något annat charterbolag än det du visade som erbjuder detta.
#23 2009-03-25, 17:14
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ving, Fritidsresor, Apollo? Har inte sett något annat charterbolag än det du visade som erbjuder detta.


Ving + Fritidsresor = Thomas Cook airlines
Apollo = Novair

Alltså, Ving, Fritidsresor och Apollo är researangörer som anlitar flygbolag att flyga ått dom.

#24 2009-03-25, 21:38
joker
Ursprungligen postat av spoon
Ving + Fritidsresor = Thomas Cook airlines
Apollo = Novair

Alltså, Ving, Fritidsresor och Apollo är researangörer som anlitar flygbolag att flyga ått dom.



Fritidsresor = TUIfly nordic, Inte Tomas Cook
Solresor=Primera air

Dessutom så köper de ofta stolar av varandra över koncerngränserna, och viktigare. Till de mindre flygplatserna är det ofta "incharter" alltså att planen är baserade på resmålen. Exempelvis att man planmässigt lejer in Iberworld, ett spanskt bolag med bas på Las Palmas för att transportera upp färdiggrillade pax till Jönköping, och vända "hem" till LPA med nya rosa pax.

Så lägg till Iberworld, Air Europa, Pegasus, AMC med flera till listan. Regulärflygbolagen SAS, Spanair och Malmö Aviation flyger också en hel del charter åt de skandinaviska researrangörerna. Givetvis blir det ännu svårare att marknadsföra en sammanhållen premiumprodukt ju fler flygbolag, med helt olika säteskonfigurationer som anlitas.