Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa Tysklandsbåten? (från Skåne)

#1 2009-05-25, 20:43
Mohave
En polare och jag tänkte ta en båt till Tyskland nästa helg från Ystad eller Trelleborg. Men vilken skall vi välja? TT Line eller Scandlines? Rostock, Sassnitz eller Travemünde? Dagbåt eller nattbåt? Vårt syfte med resan är att köpa billig sprit i Tyskland och att supa och äta gott på båten.
#2 2009-05-26, 08:10
Savoy
TT-linjen Trelleborg-Travemünde är den enda från Skåne som erbjuder någon slags nöjestripp - redan "äta gott" utesluter ju samtliga Scandlinesfärjor

Man får väl förutsätta att det är mer drag på nattfärjan, särskilt på helgerna...

Den bästa tysklandsfärjan är väl annars Stena Line Göteborg-Kiel.

Tillägg: Vet inte hur allvarligt menat "köpa billig sprit i Tyskland" är, för ni lär ju inte på långa vägar tjäna in resan, men det var väl inte tanken heller? I så fall hade en vanlig dagtur Trelleborg-Sassnitz varit det enklaste och billigaste.
#3 2009-05-26, 23:19
oschersleben
Av min egen erfarenhet så är det inget vidare drag på någon av dessa båtar oavsett om det är vardag eller helg. Mest barnfamiljer och lastbilschaufförer påväg ut i europa.

Finast mat och sprit får du garanterat på linjen Göteborg-Kiel men den är också väldigt dyr att åka. Buffén på tt-line va inte alls dum den heller. Skippa scandlines till sassnitz det är ingen höjdare.
Kör på tt-line!
#4 2009-06-04, 00:55
Mohave
Tack för råd!

TRIPPRAPPORT

Det blev ändå en dagtur Trelleborg - Sassnitz med Scandlines. Den tog 8 timmar sammanlagt och det var ju inte precis något drag på båten. Vi råkade på några partysugna Skåneungdomar som höjde stämningen något. Men sedan tappade vi bort dessa i spritdimman.

På nedvägen serverades en frukostbuffé som såg ok ut. Inkluderade ägg, bacon och kostade under hundringen (minns inte exakt). Vi skippade dock denna och investerade i stället i en enliters flaska vodka för 100 kr och ett 6-pack Fanta som vi provianterade med på nedvägen.

På hemvägen serverades "Östersjöbuffé". Den var inte någon höjdare. Men vad skall man begära till detta billiga pris? Hela resan inklusive denna buffé gick på 200 kr per person.

Det roligaste med resan var nog Trelleborg på hemvägen. Vi var rejält packade då och släpade oss upp till busstationen med all vår sprit. Där träffade vi ett par lokala ungdomar som inte skulle åka buss någonstans men som hängde där därför att "det finns inget annat att göra här".

En av dessa hejade på Hammarby och berättade att hennes största dröm var att en gång i livet få besöka Stockholm. Vi erbjöd stackarna sprit för att pigga upp deras liv. Och föreslog till och med att de skulle följa med oss på bussen intill "storstaden" Malmö. Men de tackade artigt nej. De ville inte lämna "Trellehulla".
#5 2025-01-13, 05:58
Mohave
Jag bumpar tråden.

Det där lät bra men funkade tyvärr inte:

https://www.trelleborgshamn.se/frs-baltic-lagger-ner-linjen-trelleborg-sassnitz/

Hur åker man bäst 2025?
#6 Igår, 01:24
Perdidos
Ursprungligen postat av Mohave
En polare och jag tänkte ta en båt till Tyskland nästa helg från Ystad eller Trelleborg. Men vilken skall vi välja? TT Line eller Scandlines? Rostock, Sassnitz eller Travemünde? Dagbåt eller nattbåt? Vårt syfte med resan är att köpa billig sprit i Tyskland och att supa och äta gott på båten.


TT-line suger fullständigt. Jag kommer från Stockholm och har provat samtliga färjor som går och gått från Stockholm österut sedan tidigt 2000-tal, utom linjen till Ventspils. Samtliga dessa färjor är som en dröm jämfört med TT-line.

TT-lines färja är tråkig och sunkig. Maten och servicen ombord håller erbarmligt låg kvalitet. Det enda som är bra med TT-line är att de ofta erbjuder den billigaste förbindelsen mellan Sverige och Tyskland. Med olika erbjudanden på exempelvis LetsDeal går det att åka dagfärja till låg kostnad.
#7 Igår, 12:49
DraconianTimes
Fram tills nyligen fanns FRS Baltic från Trelleborg till Sassnitz. Superbra färja där överfarten tog 2,5 timmar.
Tyvärr höjdes priset successivt och vi har våra politiker att tacka för bränsleskatten som till sist blev för mycket för FRS Baltic. De har härmed lagt ner färjeförbindelsen.

Annars är Unity Line rätt skaplig, även om jag inte är helt förtjust i den. Den går Ystad - Swinoujscie i Polen. Eftersom Swinoujscie ligger som gränsstad mot Tyskland så är det ingen större deal att ta sig till Tyskland därifrån.

Min upplevelse är att det mesta som går till Tyskland är lite halvruttet och sunkigt. Kan ha och göra med att de bygger Fehmarn Bält förbindelsen och därmed är det inte lönt att investera i några fräscha färjor. Scandlines vet att deras förbindelse Rødby - Puttgarden kommer att försvinna, därför passar de på att köra sina ruckel till färjor i botten med minimal service.

Byt ut Tyskland mot Polen och det blir plötsligt en helt annan klass.
Stena Line har nyligen investerat i helt nya superfräscha färjor, Karlskrona - Gdynia. Du har hytter med Dux sängar och allt är nytt och superfräscht.
#8 Igår, 12:55
DraconianTimes
Ursprungligen postat av Perdidos
TT-line suger fullständigt. Jag kommer från Stockholm och har provat samtliga färjor som går och gått från Stockholm österut sedan tidigt 2000-tal, utom linjen till Ventspils. Samtliga dessa färjor är som en dröm jämfört med TT-line.

TT-lines färja är tråkig och sunkig. Maten och servicen ombord håller erbarmligt låg kvalitet. Det enda som är bra med TT-line är att de ofta erbjuder den billigaste förbindelsen mellan Sverige och Tyskland. Med olika erbjudanden på exempelvis LetsDeal går det att åka dagfärja till låg kostnad.


Glömde i all hast nämna Finnlines https://www.finnlines.com/sv/news-and-press-releases/finnlines-uppgrader...

Har aldrig åkt Finnlines så jag vet inte om de är bra eller dåliga. Scandlines kan hoppa & skita. TT-line har jag hört så mycket elände om att jag inte bemödar mig att åka med dem.
#9 Igår, 13:21
KamratBlue
Nu har jag inte åkt på länge men åkte tidigare ofta nattbåt med TT-line mellan Trelleborg och Travemünde. Väldigt bra men det är ingen partybåt. Det finns dock både bar och mat samt en shop. Bra hytter och båten är tämligen tyst då den drivs med diesel-elektricitet. Så det är inga enorma motorer som bullrar och stånkar. De båtarna har de helrenoverat sedan dess och även förlängt den ena men har även två helt nya som går på bl.a. den linjen.
#10 Igår, 20:22
Finnlines Malmö-Travemünde är i dagsläget den klart bästa färjan Sverige-Tyskland - sköna sängar oavsett hyttklass, och förvånansvärt välstädat och fräscht för att huvudsakligen vara en färja för lastbilstrafik. Däremot är det ingen partybåt om man är ute efter bar- och partyliv ombord utan, tja, det är en transportrutt på 9h och inte så mycket mer. Men det är en vacker upplevelse att segla in i Malmö hamn och passera Öresundsbron underifrån och med mat som håller vettig standard.

Förr i världen (fram till 1990-talet) var TT-Lines ökända för sina vilda konferens- och andra kryssningsturer men den tiden är förbi. Några nya färjor för Trelleborg-Tyskland har inte byggts på nästan 30 år heller, man undrar lite hur rederierna resonerar på 5-15 års sikt framåt och om det är att de alla väntar in effekterna av Fehmarnbälttunneln först eller inte.