Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#841 2010-04-24, 12:27
Ursprungligen postat av m99
Då ErikJ ska flyga ifrån Skavsta så utgår jag att han inte ska till Island överhuvudtaget..

Jo, det är väl inte många som skall dit nu?
#842 2010-04-24, 13:13
ICanHas
De ringde mig från Ticket och informerade om att min avresa kommer att avgå som planerat förutsatt att inget väldig oförutsätt händer, känns fint som fan
Och med senaste prognoserna ska det väl till rätt mycket om de ska ställa in flygen på måndag morgon.
#843 2010-04-24, 13:30
Dragon90
Verkar som att det blir verkligen mindre och mindre aska hela tiden?
#844 2010-04-24, 13:31
ErikJ
Ursprungligen postat av Alessandro
Den prognosen tyder väl på att både Keflavik och Akureyri är stängda, bara Egilsstadir kvar?


Hela Europa verker öppet förutom just Island (typ). Ändå ska du jiddra

Jaja min resa lär ju bli av ikväll, underbart!
#845 2010-04-24, 13:46
fernebo
Ja nu får man väl ändå säga att risken är väldigt liten för att nåt oförutsett inträffar de närmsta dagarna. Trevlig resa!

Hur det blir längre fram beror ju bara på vulkanaktiviteten och sånt kan ju ingen människa förutse..
#846 2010-04-25, 17:12
fernebo
Har ni redan avskrivit vulkanen som ett hot mot flygtrafiken? Lite tidigt kanske.

Hotet mot flygtrafiken kvarstår, även om det ser lugnt ut de närmsta dagarna. Själva vulkanen visa inga som helst tecken att lugna ned sig även om askproduktionen har minskat, men den kan faktiskt komma att öka igen om glaciären runt vulkanen börjar smälta, vilket det tydligen finns en risk för:

Vulkanutbrottet på Island visar inga tecken på att avta. Samtidigt har minskade askmängder över Europa gjort att de svenskar som varit strandsatta har kunnat ta sig hem.

Trots minskade askmängder visar inte Eyjafjallajökulls utbrott några tecken på att avta. Och om det kommer ner vatten i vulkanens krater finns det risk att askmolnet åter växer. Något som kan hända eftersom det finns en glaciär vid vulkanen.

– Det mest sannolika är att det inte blir ett lika stort askmoln igen men det kan inte uteslutas, säger Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet i Uppsala.

Enligt Reynir Bödvarsson är vulkanutbrottet just nu i full gång. De seismiska signalerna visar att vulkanen är precis lika aktiv nu som vid utbrottets början. Askpartiklar frigörs sig fortfarande från vulkanen men på grund av den ändrade vindriktningen drabbar askmolnet just nu främst Island.

Söndagens askprognos visade på ett nästan askfritt luftrum i Sverige och Europa.

– Vi har i princip ett helt fritt luftrum över Sverige och det kommer att stå sig minst ett dygn framåt. Det finns ett smalt band av aska som sträcker sig från Island till Åre men det påverkar inte trafiken, säger Carl Selling, kommunikationsdirektör på luftfartsmyndigheten LFV.

Frånvaron av aska gör att flyget har återgått till normal trafik vilket har gjort att strandsatta svenskar har kunnat flyga hem.

Enligt UD har bland annat Bangkok varit en plats där många svenska resenärer varit fast.

– Vi på UD har försökt bistå strandsatta svenskar med information om alternativa resvägar och kontakter till bland annat flygbolag. Vi har också kallat in extra personal, säger Barbro Elm vid UD:s pressjour.

UD och ambassaden i Thailand har också varit i kontakt med flygbolaget Thai Airways om att flyga extra turer för att få hem svenskar. Även flygbolaget SAS har under helgen satt in ett extra flygplan utöver sina ordinarie avgångar för att få hem de cirka 300 av SAS resenärer som före helgen fortfarande väntade på hemresa från Bangkok.



http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article7018535.ab
#847 2010-04-25, 18:42
ICanHas
Ursprungligen postat av fernebo
Har ni redan avskrivit vulkanen som ett hot mot flygtrafiken? Lite tidigt kanske.

Hotet mot flygtrafiken kvarstår, även om det ser lugnt ut de närmsta dagarna. Själva vulkanen visa inga som helst tecken att lugna ned sig även om askproduktionen har minskat, men den kan faktiskt komma att öka igen om glaciären runt vulkanen börjar smälta, vilket det tydligen finns en risk för:




http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article7018535.ab

Tack för länken!
Jag har helt enkelt mer eller mindre slutat bry mig, jag åker imorgon 08.30, så det ska mycket till innan vulkanen ställer till med problem för mig (peppar peppar).
Om den sedan får utbrott så att jag inte kommer hem gråter jag knappast över det, jag har ingenting speciellt att komma hem till... Har ett jobb som jag kan göra lite som jag vill med, så blir jag borta ett par dagar extra är det ingenting som påverkar mig nämnvärt.
Det jag känner att jag är orolig för är att Katla ska vakna till, det har jag ingen lust alls att uppleva...
#848 2010-04-25, 18:54
fernebo
Man kan ju inte bry tokmycket om nåt som man inte kan påverka. Nåt som dessutom lär hålla i sig och utgöra ett visst hot under många månader framåt.

Däremot så kan det ju vara bra att man åtminstone är medveten om att problemen kan komma tillbaks och att risken för ett än större utbrott från Katla under det närmsta året eller några år framåt antagligen är mycket hög. Jag tror inte heller att zonindelningen av luftrummet lär hjälpa särskilt mycket vid ett utbrott som är flera gånger större än detta. Därför hoppas jag i varje fall att man beredskapsmyndigheter, flygbolag, luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare verkligen förbereder sig för ett sånt utbrott och att vi verkligen vet lite mer om hur farlig aska är och hur vi kan begränsa effekterna av ett riktigt långt flygstopp över Europa. Ett utbrott från Katla kommer antagligen inte att vara så stort att vi pratar om globala effekter, men vi kan ju faktiskt tala om nåt som får flygkaoset vi just genomlidigt att framstå som en bagatell.
#849 2010-04-25, 18:56
#850 2010-04-26, 07:44
Roadworker
Jag följer att flyg som hade motorstopp på vägen från London till Toronto,
har läst om motorproblem och insidenter som börjar komma här
http://avherald.com/h?list=&opt=0
Denna (British Airways B772) flög nära Island innan det hände
och nu är på väg tillbaka och tar en omväg över öppet vatten,
men den flyger "To Low and To Slow" på vägen hem mot vad som är planerat vad jag kan se,
520kts 39000feet och dom flyger 482kts 37000feet
vet inte varför men jag vet inte rutinerna heller, här är tripen över till Toronto att läsa och se,
http://avherald.com/h?article=42aa1f2d&opt=0
och här är den på väg tillbaka till London just nu,
http://flightaware.com/live/flight/BAW5CA

Man undrar ju om dom hittar något i motorerna eller är allt nedtystat,
kan ju vara så, vem vet!
#851 2010-04-26, 13:47
Hej då Sverige!! Haha, åååh vad man har väntat!! :thumbsup:
#852 2010-04-26, 22:23
m99
Ursprungligen postat av Roadworker
Jag följer att flyg som hade motorstopp på vägen från London till Toronto,
har läst om motorproblem och insidenter som börjar komma här
http://avherald.com/h?list=&opt=0
Denna (British Airways B772) flög nära Island innan det hände
och nu är på väg tillbaka och tar en omväg över öppet vatten,
men den flyger "To Low and To Slow" på vägen hem mot vad som är planerat vad jag kan se,
520kts 39000feet och dom flyger 482kts 37000feet
vet inte varför men jag vet inte rutinerna heller, här är tripen över till Toronto att läsa och se,
http://avherald.com/h?article=42aa1f2d&opt=0
och här är den på väg tillbaka till London just nu,
http://flightaware.com/live/flight/BAW5CA

Man undrar ju om dom hittar något i motorerna eller är allt nedtystat,
kan ju vara så, vem vet!


Halvcirkelregeln.

Dessutom är skillnaden tämligen marginell så tror nog ingenting tystas ner.