Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#241 2010-04-17, 19:52
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Fan bokat biljetter med Ryanair, skall åka om två veckor.
Är det helt omöjligt att få pengarna tillbaka från det bolaget om vulkanen håller i sig?


Just nu verkar den generella inställningen vara att återbetala eller omboka alla resenärer på samtliga flygbolag. Nu är jag inte jurist, men tidigare har det kommit upp farhågor att flygbolagen möjligtvis börjar åbropa "force majure" när förlusterna börjar bli för stora. Jag skulle tippa att detta räknas som naturkatastrof och enligt avtalet så är det ju inte ersättningsbart...

I dagens läge, oroa dig inte. Men håll koll på vad som händer under dagarna som kommer.
#242 2010-04-17, 19:57
Damp CPCP
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Just nu verkar den generella inställningen vara att återbetala eller omboka alla resenärer på samtliga flygbolag. Nu är jag inte jurist, men tidigare har det kommit upp farhågor att flygbolagen möjligtvis börjar åbropa "force majure" när förlusterna börjar bli för stora. Jag skulle tippa att detta räknas som naturkatastrof och enligt avtalet så är det ju inte ersättningsbart...

I dagens läge, oroa dig inte. Men håll koll på vad som händer under dagarna som kommer.



Tack för svaret.

Jag brukar flyga med ryanair ett par gånger om året, bra och billiga när det fungerar.
Men så fort det händer något så har jag hört att dom börjar krångla och det är väldigt
svårt att få ersättning.

Hoppas verkligen att vulkanen lugnar ner sig, inkomstbortfall om jag inte kan ta mig
ner till Eindhoven.
#243 2010-04-17, 19:59
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Jag brukar flyga med ryanair ett par gånger om året, bra och billiga när det fungerar.
Men så fort det händer något så har jag hört att dom börjar krångla och det är väldigt
svårt att få ersättning.


Just nu har jag hört att även Ryan återbetalar biljetter. Du bör således, i dagens läge, inte oroa dig allt för mycket.
#244 2010-04-17, 19:59
jippoblade
Ursprungligen postat av Hammy
bekräftat varifrån? är du pilot? Jag tvivlar inte på dig, är bara intressedad


Ja, pilot sedan 6 år tillbaka.

Ursprungligen postat av robo
Ingen meteorlog på forumet?

Skall ned till Belgrad om ca 1 vecka i tjänsten, skall sen stanna 10 dagar.
Mitt önskescenario är ju att vinden vänder så jag kommer ner. Sen får ju gärna vinden vända tillbaka så jag inte kommer hem när det är tänkt. Fan, det är ju inte fel att sitta med lön+traktamente på ett 5-stjärnigt hotell i en trevlig och underskattad stad som Belgrad med 25+ grader några dagar extra. Pilla naveln och dricka Jelen Pivo vid poolen i sommarsolsken på arbetstid är ju lysande!

Hejja vulkanen och vinden!


Jag har viss meteorlogi utbildning, men det har inget att göra med askmolnet. Det har bara med utbrottet och vindarna att göra. Läs våra spekulationer i tråden, sedan kan du ställa kompletterande frågor.

Jag skriver direkt när jag får info.

Ursprungligen postat av trsdctvsb
Fan, ibland gissar man bättre än gud själv. Har du någon information om dessa mätflygningar som pågår?

Edit: Lite lite o-ödmjukt det där kanske? Jag menar naturligtvis att jag hade en djävulsk tur i mitt gissande för en gångs skull...


Borde få info om 1-2 timmar, där allting om askmolnet finns med, återkommer om detta.
Det var kanske inte världens svåraste sak att gissa?

Ursprungligen postat av trsdctvsb
Är det inte alltid tur att man inte gift ännu, när det gäller den här branschen?
Jag önskar er lycka till och trevlig helg på hotellet. Ni verkar ha tagit det hela med ro och sans som äkta vana flygare. Hade jag varit i närheten hade jag svingat förbi och bjudit er alla på en middag som plåster på såren

Håll oss gärna uppdaterade om du får veta mer!


Jo, visst skulle det vara trevligt med familj, men den dagen den sorgen!

Ja, tack detsamma, helgen blir säkert mysig! Det finns inget annat att göra än att vänta ut stormen so to say!
Varför skulle DU bjuda oss på middag? Är det ditt fel med vulkanen?
Om någon skulle bjuda skulle vi göra det, vi får ju maten gratis på hotellet!

Du är så välkommen om du finns i Arlanda trakten!
#245 2010-04-17, 20:05
Ursprungligen postat av fritte_n
En fråga till kunniga inom flygbranschen.

Om detta blir långvarigt, kommer det att vara mer frekventa transatlantiska avgångar från södra Europa jämfört med London och Köpenhamn eller är det i ställer mer torligt att i stort sett hela Europa kommer vara täckt av askmoln?

Det är väl ingen som vet, idag så är det södra europa som gäller för transatlantiska flygningar och att åka båt till Island och flyga därifrån för dom äventyrslystna.
#246 2010-04-17, 20:06
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Kan inte komma på någon industri som skulle drabbas, det är väl nästan bara specialtransporter och expresspost som går med flyg?

De allra största flygplanen tar väl ca 200 ton, medan stora containerfartyg kan ta mer än 1000 gånger så mycket last.

An-225 tar 250 ton, t.ex om man skall skeppa en stor generator så kan det vara bråttom.
#247 2010-04-17, 20:18
m99
En färsk rapport
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271527299.png

Ser ut som man ska kunna flyga i delar av norrland i morgon.

Frågan är om flygbolagen, eller främst chartern då, kommer att börja flyga hem folk till flygplatser i norr och därifrån bussa dem vidare?
#248 2010-04-17, 20:19
Dragon90
Ursprungligen postat av m99
En färsk rapport
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271527299.png

Ser ut som man ska kunna flyga i delar av norrland i morgon.

Frågan är om flygbolagen, eller främst chartern då, kommer att börja flyga hem folk till flygplatser i norr och därifrån bussa dem vidare?



Genom askmolnet upp i norrland? njae, och det kommer nog ta för lång tid att flyga runt.

Förresten: hur kommer det sig att planet som undersökte molnet inte fick problem? eller var en annan typ av flygplan?
#249 2010-04-17, 20:21
lantis60
Ursprungligen postat av m99
Frågan är om flygbolagen, eller främst chartern då, kommer att börja flyga hem folk till flygplatser i norr och därifrån bussa dem vidare?

Hur ska det vara möjligt? Dom måste väl passera det avstängda luftrummet ändå?
Eller menar du att dom ska flyga in norr ifrån?
#250 2010-04-17, 20:23
robo
Ursprungligen postat av m99
En färsk rapport
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271527299.png

Ser ut som man ska kunna flyga i delar av norrland i morgon.

Frågan är om flygbolagen, eller främst chartern då, kommer att börja flyga hem folk till flygplatser i norr och därifrån bussa dem vidare?


Nej, det är bara flygen sinsemellan som kan tänkas fungera.
Man får icke flyga igenom "molnet" så därför är det stopp.
Kiruna-Östersund: Javisst!
Kiruna-Rhodos: Stannar på marken

Teoretiskt skulle man med en longhaulkärra kunna flyga runt "molnet" på sträckan Kiruna-Rhodos, men i praktiken lär det inte hända i närtid.
#251 2010-04-17, 20:24
m99
Ursprungligen postat av lantis60
Hur ska det vara möjligt? Dom måste väl passera det avstängda luftrummet ändå?
Eller menar du att dom ska flyga in norr ifrån?


Tidigare rapporter har hävdat att det inte är några signifikanta nivåer av aska på nivåer över FL350, vilket då borde göra det möjligt att överflyga området.

EDIT: nu hittade jag länken till den rapporten också:
http://metoffice.com/aviation/vaac/data/VAG_1271483349.png
NO SIGNIFICANT ASH RISK ABOVE FL350
#252 2010-04-17, 20:28
robo
Ursprungligen postat av m99
Tidigare rapporter har hävdat att det inte är några signifikanta nivåer av aska på nivåer över FL350, vilket då borde göra det möjligt att överflyga området.


Hmm, och vilka säger det?

Och vem tar chansen?

Att "chansa" och flyga över molnet på 350+ och så går det åt helvete, vem tar skulden? Känns som att inget flygbolag vill prova den metoden.

EDIT: Jag såg att du fick källa, men likafullt så har många problem med landning och än värre, vem tar det fulla ansvaret för att det är säkert? Vilket flygbolag vill hamna i korselden ifall det går åt helvete och säga att vädertjänsten sa att det gick bra? Ytterst ansvariga torde flygbolagen vara och dess kaptener, och de lär inte vara sugna på en "chansning".