Hitta diskussioner med liknande innehåll

Värt att betala för Business Class när man åker SAS till New York?

#37 2010-10-13, 15:53
20/20
Det är sällan värt att flyga business klass om man inte köper biljetten på Frequent Flyer poäng (dvs EuroBonus som SAS system heter) eller flyger på OPM. Så frågan blir helt enkelt om du har gott om poäng, personligen så åker jag ogärna till Asien eller över Atlanten i något lägre än economy+. Men så har jag också poängen att tillgå för det, isånafall är svaret JA. För egna pengar, NEJ.
#38 2010-10-13, 19:32
Lotrug
köp en riktigt bekväm soffa när du kommer hem istället
#39 2011-07-04, 12:55
Det är värt det om man flyger ett bra plan.
Flög Airbus A380 från New York till Frankfurt med Lufthansa i business och det är riktigt bra. Lufthansas business är överlag mycket bättre än SAS och ligger ungefär på samma pris och du får fortfarande lika mycket poäng.
Känner du att du har råd så får du en betydligt bättre och skönare resa.
#40 2011-07-14, 17:10
Tjaeng
Ursprungligen postat av Aversion
Det är värt det om man flyger ett bra plan.
Flög Airbus A380 från New York till Frankfurt med Lufthansa i business och det är riktigt bra. Lufthansas business är överlag mycket bättre än SAS och ligger ungefär på samma pris och du får fortfarande lika mycket poäng.
Känner du att du har råd så får du en betydligt bättre och skönare resa.


Fast nu råkar det vara så att långt ifrån alla FRA-JFK/EWR-rutter med Lufthansa trafikeras av A380 och deras nya Business Class-säten. Åker man på A340, A330 eller B747 finns samma problem som med SAS: Ojämn servicekvalitet, slitna stolar och medioker AVOD. Alla dessa symtom är dock gemensamma för nästan vartenda europeisk legacy carrier.

Fast det skall erkännas att Lufthansa har väldigt fräsch hårdvara och mjukvara för att vara en europé. Och så är de också de enda som tillhandahåller något så dekadent som en separat förstaklassterminal i Frankfurt.
#41 2011-07-14, 20:53
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fast nu råkar det vara så att långt ifrån alla FRA-JFK/EWR-rutter med Lufthansa trafikeras av A380 och deras nya Business Class-säten. Åker man på A340, A330 eller B747 finns samma problem som med SAS: Ojämn servicekvalitet, slitna stolar och medioker AVOD. Alla dessa symtom är dock gemensamma för nästan vartenda europeisk legacy carrier.

Fast det skall erkännas att Lufthansa har väldigt fräsch hårdvara och mjukvara för att vara en europé. Och så är de också de enda som tillhandahåller något så dekadent som en separat förstaklassterminal i Frankfurt.


Fast den får du ju tyvärr inte komma i närheten av om du "bara" åker business-class. Blir att slanta upp rejält mer för första klass. Någon gång vill man ju sitta där och vräka i sig champagne och sen få limofärd till planet. Kollade faktiskt av ren nyfikenhet nyligen på LHs transatlantpriser. ARN-FRA-DEN T&R, random datum i vinter ger i SEK; Y~7k, C~28k och F~85k. Känns som det är dags att börja spara....
#42 2011-07-14, 22:22
Tjaeng
Ursprungligen postat av LP-skiva
Fast den får du ju tyvärr inte komma i närheten av om du "bara" åker business-class. Blir att slanta upp rejält mer för första klass.


Man får även tillgång till terminalen om man åker med Lufthansa i valfri klass och innehar HON circle-status. Senast jag kollade kraven var det 600.000 poäng över en tvåårsperiod som krävs för kvalificering. Senatorstatus (Eurobonus Gold) kräver 100.000 per annum. Alltså flyga sjuhelvetes massa. Eller göra som bonushoror på Flyertalk och samla sex kompisar och flyga med Lufthansa Private Jet fram och tillbaks mellan mellan FRA-LHR 5-6 gånger för~10.000 euro totalt för samma effekt.

Ursprungligen postat av LP-skiva

Någon gång vill man ju sitta där och vräka i sig champagne och sen få limofärd till planet. Kollade faktiskt av ren nyfikenhet nyligen på LHs transatlantpriser. ARN-FRA-DEN T&R, random datum i vinter ger i SEK; Y~7k, C~28k och F~85k. Känns som det är dags att börja spara....


Indeed. Dessvärre verkar det vara närmast helt okänt för flygbolag idag att uppgradera folk från Business till First vid op-up-behov. Handlar förmodligen om att varje förstaklass-pax kräver ytterligare personaltimmar, catering, toalettväska med dyrparfym osv som de helt enkelt inte tar ombord om det inte sålts en förstaklassbiljett.
#43 2011-07-14, 22:38
Mula
Ursprungligen postat av LP-skiva
Fast den får du ju tyvärr inte komma i närheten av om du "bara" åker business-class. Blir att slanta upp rejält mer för första klass. Någon gång vill man ju sitta där och vräka i sig champagne och sen få limofärd till planet. Kollade faktiskt av ren nyfikenhet nyligen på LHs transatlantpriser. ARN-FRA-DEN T&R, random datum i vinter ger i SEK; Y~7k, C~28k och F~85k. Känns som det är dags att börja spara....


Ja, eller samla bonuspoäng. Det lättaste (enda) sättet för vanliga dödliga att ha råd med F är nog att samla ihop till en bonusresa, eller utnyttja diverse smarta erbjudanden. Tex har US airways ibland en kampanj där du kan köpa 50000 miles och få 100% bonus för $1500. Totalt 100000 miles, vilket räcker för en första klass tor biljett med ett Star alliance-bolag från europa till Norra Asien. Har man tur man kan tom få en plats i F på en A380, vilket vore en upplevelse.
#44 2011-07-15, 07:55
Ursprungligen postat av Tjaeng
Man får även tillgång till terminalen om man åker med Lufthansa i valfri klass och innehar HON circle-status. Senast jag kollade kraven var det 600.000 poäng över en tvåårsperiod som krävs för kvalificering. Senatorstatus (Eurobonus Gold) kräver 100.000 per annum. Alltså flyga sjuhelvetes massa. Eller göra som bonushoror på Flyertalk och samla sex kompisar och flyga med Lufthansa Private Jet fram och tillbaks mellan mellan FRA-LHR 5-6 gånger för~10.000 euro totalt för samma effekt.


Känns inte som nåt alternativ för mig och troligen den stora allmänheten

Indeed. Dessvärre verkar det vara närmast helt okänt för flygbolag idag att uppgradera folk från Business till First vid op-up-behov. Handlar förmodligen om att varje förstaklass-pax kräver ytterligare personaltimmar, catering, toalettväska med dyrparfym osv som de helt enkelt inte tar ombord om det inte sålts en förstaklassbiljett.


Stämmer nog på pricken. Läste nyss den här artikeln och vissa punkter känns kanske lite överdådiga men det vore fasligt skoj att testa nån gång.

Ursprungligen postat av Mula
Ja, eller samla bonuspoäng. Det lättaste (enda) sättet för vanliga dödliga att ha råd med F är nog att samla ihop till en bonusresa, eller utnyttja diverse smarta erbjudanden. Tex har US airways ibland en kampanj där du kan köpa 50000 miles och få 100% bonus för $1500. Totalt 100000 miles, vilket räcker för en första klass tor biljett med ett Star alliance-bolag från europa till Norra Asien. Har man tur man kan tom få en plats i F på en A380, vilket vore en upplevelse.


Ack ja.... Sätta sig in i alla bonusprogram och dessutom hänga med på kampanjerna. Nästan ett heltidsjobb bara det. Nöjer mig med mitt trötta Eurobonus-konto för tillfället.
#45 2011-07-15, 08:00
20/20
Det är värt för det flesta bolag som inte är SAS. Med LX, UA/CO, SQ, TG skulle jag inte tvivla på en business class uppgradering. SAS har dock en medioker business class produkt i min mening.
#46 2011-07-15, 08:03
ganglere2
Vet inte just dit men till många andra destinationer är det värt de extra pengarna.
Business, prestige o.likn. dyrare biljetter betyder att man slipper massan av svenssonturister och snåljåpar och framför allt att man slipper skrikande ungar. Världens pest, barnfamiljerna åker så gott som aldrig i något annat än det billigaste möjliga.
#47 2011-07-15, 14:19
20/20
Ursprungligen postat av Mula
Ja, eller samla bonuspoäng. Det lättaste (enda) sättet för vanliga dödliga att ha råd med F är nog att samla ihop till en bonusresa, eller utnyttja diverse smarta erbjudanden. Tex har US airways ibland en kampanj där du kan köpa 50000 miles och få 100% bonus för $1500. Totalt 100000 miles, vilket räcker för en första klass tor biljett med ett Star alliance-bolag från europa till Norra Asien. Har man tur man kan tom få en plats i F på en A380, vilket vore en upplevelse.



Hehe, US Airways kampanjer är underbara! För knappt 9000 pix så kommer jag besöka Singapore, Bali och Thailand i vinter i Business.