Vad kostade det att flyga Concorde?

#13 2004-08-02, 22:10
Biljettpriser från 2002:
Paris-New York t/r: 76 000 :-
London-New York t/r £4500 alltså nästan 63000:-

/D
#14 2004-08-02, 23:20
wattford
Inte så farliga priser trots allt..

NU: JÄTTE JÄTTE OFF-TOPIC men.. NÄR ska länkhänvisningen börja fungera?? Vad är problemet, undrar jag i all enkelhet.
#15 2004-08-03, 22:21
Ursprungligen postat av wattford
Inte så farliga priser trots allt..

NU: JÄTTE JÄTTE OFF-TOPIC men.. NÄR ska länkhänvisningen börja fungera?? Vad är problemet, undrar jag i all enkelhet.

Du hittar svaret om du söker... Nog varit uppe 20-25 ggr... Det finns lösningar...
#16 2004-08-03, 23:52
pocki
Ett Concorde står här på Manchesters flygplats, dom har ett litet museum med flygplan. Så vitt jag vet får man gå in och titta.
Jag är inte helt säker, men jag tror att några av de andra står på andra flygplatser runt om i England.
#17 2010-12-05, 19:31
golfpapa
För att väcka liv i en gammal tråd...
Glöm inte att man fick sig skumpa och rejält med käk före flygningarna på flygplatserna.
Du åt dig tjock där på flygplatserna för att dom inte serverade så mycket ombord.
#18 2010-12-18, 13:11
zizacon
Har det inte varit lite snack om att ta tillbaks Concorde? Det känns ju onekligen lite medeltida att fortfarande behöva sitta hur länge som helst i plåtburken när man ska åka över Atlanten.
#19 2010-12-18, 15:50
Här kan man se vad de serverade, ser ok ut

http://www.youtube.com/watch?v=w0sfYNJIrGw
#20 2010-12-18, 16:10
Ursprungligen postat av zizacon
Har det inte varit lite snack om att ta tillbaks Concorde? Det känns ju onekligen lite medeltida att fortfarande behöva sitta hur länge som helst i plåtburken när man ska åka över Atlanten.

Kommer aldrig hända, Airbus äger licensen och dom vägrar att flyga den igen.
#21 2010-12-19, 03:18
Den har inga tillstånd att flyga längre ('Air Worthness Certificate') men de planerar att fixa till en, som ska flyga på flygshower mm. hoppas de lyckas

Och den ritades på 70-talet så den har så många knappar och rattar att den hade en gubbe som bara flipprade med dessa, alla andra plan har numera modernare instrumentering där flygingenjören inte behövs, jag undrar om de ens kan hitta personal som kan flyga den idag? Alla som var tränade på just concorde torde vara pensionärer numera.

Cocpiten var helt fantastisk!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/ConcordeCockpitSinsheim.jpg
#22 2010-12-19, 03:23
zizacon
Ursprungligen postat av Alessandro
Kommer aldrig hända, Airbus äger licensen och dom vägrar att flyga den igen.


Det hela var väl ett förlustprojekt om jag inte missminner mig men det känns ju ändå som att man 2010 borde kunna knåpa ihop ett snabbt plan för längre avstånd, som kan ta många passagerare och bär sig ekonomiskt. Concorde är ju trots allt från 60-talet.

Jag menar Richard Branson ska ju ut i rymden med sitt Virgin Galactic om något år och är inte det nyckeln lite grann, så man slipper luftmotstånd i någon större utsträckning och då kan åka fort.
#23 2010-12-19, 03:26
doggydee
Ursprungligen postat av morkfromork
Den har inga tillstånd att flyga längre ('Air Worthness Certificate') men de planerar att fixa till en, som ska flyga på flygshower mm. hoppas de lyckas

Och den ritades på 70-talet så den har så många knappar och rattar att den hade en gubbe som bara flipprade med dessa, alla andra plan har numera modernare instrumentering där flygingenjören inte behövs, jag undrar om de ens kan hitta personal som kan flyga den idag? Alla som var tränade på just concorde torde vara pensionärer numera.

Cocpiten var helt fantastisk!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/ConcordeCockpitSinsheim.jpg


Skojar du?
De var ju bara några år sedan de slutade flyga concorde.
#24 2010-12-19, 10:20
Ursprungligen postat av doggydee
Skojar du?
De var ju bara några år sedan de slutade flyga concorde.


Menar det, det flyger ju fortfarande DC-6 och andra kolvmotorkärror (som har måååånga små mätare och rattar samt betydligt mer svårhanterliga motorer) så det är nog inga problem att skaka fram besättningar. I värsta fall får väl pensionärerna utbilda yngre förmågor.