Vad kostade det att flyga Concorde?

#25 2010-12-19, 11:26
DrGreenthumb
Finns det idag fungerande Concorde-flygplan eller måste man bygga på nytt om dom ska börja flyga den?
#26 2010-12-19, 13:01
Ursprungligen postat av zizacon
Det hela var väl ett förlustprojekt om jag inte missminner mig men det känns ju ändå som att man 2010 borde kunna knåpa ihop ett snabbt plan för längre avstånd, som kan ta många passagerare och bär sig ekonomiskt. Concorde är ju trots allt från 60-talet.

Jag menar Richard Branson ska ju ut i rymden med sitt Virgin Galactic om något år och är inte det nyckeln lite grann, så man slipper luftmotstånd i någon större utsträckning och då kan åka fort.

Förlustaffär för tillverkaren, men BA gjorde pengar på den, AF mindre.
Varit snack om att starta i Arizona med SS2/WK2 och landa på Hawaii med SS2, men det är nog mest snack.
#27 2010-12-19, 13:03
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Finns det idag fungerande Concorde-flygplan eller måste man bygga på nytt om dom ska börja flyga den?

Det behövs nog omfattande renoveringar, nytillverkning lär inte ske.
Man har pratat om att återuppväcka en concorde tills London-OS 2012 för uppvisningsflygning, tvivlar på att det sker.
#28 2010-12-19, 14:15
DrGreenthumb
Vad är det som var för fel på Concorde? För dyrt? Bränsle?
Tycker att det är dåligt att argumentera mot kraschen, hur många vanliga flygplan kraschar inte varje år?
#29 2010-12-19, 14:33
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Vad är det som var för fel på Concorde? För dyrt? Bränsle?
Tycker att det är dåligt att argumentera mot kraschen, hur många vanliga flygplan kraschar inte varje år?

Drack kopiösa mängder bränsle, kraschen gjorde att dom fick bygga om den att ta färre passagerare, dvs dyrare att flyga med den.
#30 2010-12-19, 15:22
Legolasse
Men hade den verkligen sådana brister att de var tvungna att bygga om den så mycket att den tog färre pax? Var det inte det punkterade däcket som slog hål på tanken? Det borde ju inte innebära så markanta förändringar? Jag har sett Maydayavsnittet med concorden men jag minns inte så mycket om vad som hände efter krashen. Man kanske skulle ta och titta igen.
#31 2010-12-19, 15:30
Ursprungligen postat av Legolasse
Men hade den verkligen sådana brister att de var tvungna att bygga om den så mycket att den tog färre pax? Var det inte det punkterade däcket som slog hål på tanken? Det borde ju inte innebära så markanta förändringar? Jag har sett Maydayavsnittet med concorden men jag minns inte så mycket om vad som hände efter krashen. Man kanske skulle ta och titta igen.

Man monterade i kevlarplattor i bränsletankarna, vilket ledde till att mindre bränsle samt ökad vikt och därför mindre
passagerare.
http://www.concordesst.com/history/historyindex.html
#32 2010-12-19, 15:54
Ursprungligen postat av doggydee
Skojar du?
De var ju bara några år sedan de slutade flyga concorde.


De slutade flyga 2003 och piloter behöver förnya sina papper varannat år(?), rimligen finns inte en enda pilot med pappren att flyga concorde kvar... någon pilot här som vet mera?

"a pilot must maintain currency — recent flight experience that is relevant to the flight being undertaken. To remain current, every pilot has to undergo a flight review with an instructor every 24 calendar months"