Fraser när ett flygplan lyfter

#13 2011-01-18, 22:15
Powerless1
Ursprungligen postat av svampdamp
Brukar man inte ta med bana?
SAS: Cleared for take-off, runway 1L, Scandinavian 123
Har hört det på ganska många gånger på ATC feeds.
Jo, men det ska egentligen vara först:
"SE-FFL Bana 12, klart starta" om man kör på svenska som de flesta som flyger gör...
#14 2011-01-18, 22:23
Mula
Ursprungligen postat av Powerless1
Jo, men det ska egentligen vara först:
"SE-FFL Bana 12, klart starta" om man kör på svenska som de flesta som flyger gör...


Svenska får man väl bara prata om man flyger enligt VFR. Flyger man enligt IFR ska alltid engelska användas.
#15 2011-01-18, 22:29
Slabby
Ursprungligen postat av Mula
Svenska får man väl bara prata om man flyger enligt VFR. Flyger man enligt IFR ska alltid engelska användas.


Inte sant, I sverige kan man som VFR eller IFR pilot välja om man vill tala engelska eller Svenska, båda är tillåtet. Däremot är det mycket ovanligt att piloter som flyger IFR väljer att prata svenska, jag vet inte om bolag har bestämmelser om sånt. Det är ju även bättre för piloter som inte talar engelska att alla andra gör det för att öka förståelsen om vad som händer.
#16 2011-01-19, 00:16
Mula
Ursprungligen postat av Slabby
Inte sant, I sverige kan man som VFR eller IFR pilot välja om man vill tala engelska eller Svenska, båda är tillåtet. .


Okej, det kan nog stämma då. jag brukar lyssna en del på flygradion runt Arlanda och med apprdr/dep/twr är det uteslutande engelska, även för svenska piloter. På stockholm ctrl kan det däremot variera mer, bla helikoptrarna pratar alltid svenska.
#17 2011-01-19, 16:43
Lyssna på dom mindre flygplatserna, typ Arvidsjaur. Nextjet443A körde tydligen på Engelska häromveckan vilket är rätt ovanligt (dom föredrar svenska där av någon anledning). Samma sak om du lyssnar på mediflighterna ut och in från Säve i Göteborg, dom kör ofta svenska med tornet och engelska med TMC sen.


En liten kommentar på CAP493 som länkades i början, den är bra men är gjord av CAA i Storbrittanien. Den är alltså inte till 100% tillämpbar på Sverige (t.ex används termen "millibar" inte utanför UK). Men om man bara vill ha grunderna och inte kollar efter detaljer funkar den nog fint


EDIT:
Vill man ha lite exempel från Sverige kan man ta en titt på följande
http://www.youtube.com/watch?v=r87srXLsZJM
Inga subtitles på den dock men har man en aning om hur det funkar duger den nog fint
#18 2011-01-19, 21:55
Powerless1
Ursprungligen postat av Mula
Okej, det kan nog stämma då. jag brukar lyssna en del på flygradion runt Arlanda och med apprdr/dep/twr är det uteslutande engelska, även för svenska piloter. På stockholm ctrl kan det däremot variera mer, bla helikoptrarna pratar alltid svenska.
Ja, sen finns det 250 flygfält till i Sverige och där är det, som jag tidigare skrev, de flesta svenskar flyger och nästan alltid pratar svenska.

Man kan ju säga att det bästa språket att använda på en frekvens är det som förstås bäst av andra på frekvensen - om man själv behärskar flera språk. Om alla pratar svenska runt en flygplats är det lite av gott airmanship att övergå till engelska om det kommer någon som inte förstår svenska. Motsvarande verkar dock inte gälla med franska i Frankrike
#19 2011-01-19, 22:53
Njae fransmännen är envisa typer, dock säger ryktet att ryssarna planerar att gå över till engelska för alla internationella flighter och på sikt all trafik (bort med ryskan alltså, dock har man nog inga planer att byta bort sitt QFE och metriska flygnivåer
#20 2011-01-19, 23:19
m99
Ursprungligen postat av Hefaiston
Njae fransmännen är envisa typer, dock säger ryktet att ryssarna planerar att gå över till engelska för alla internationella flighter och på sikt all trafik (bort med ryskan alltså, dock har man nog inga planer att byta bort sitt QFE och metriska flygnivåer


QFE och meter kör svenska militären också med.

Och vill minnas att ICAO i alla tider har sagt att man på sikt ska använda SI-enheter, dvs meter, km/h etc. Så egentligen är det inte ryssarna som ska byta utan övriga världen.
#21 2011-01-19, 23:26
Njae, vissa svenska militärförband har meter och QFE men stora delar av militären kan idag köra QNH och fot utan problem.

Jo ICAO har sagt det, frågan är dock om det i slutändan är så praktiskt för man vinner inte mycket (300 meter är en aning mindre än 1000 fot så man får kanske in någon extra flygnivå, har inte räknat på det) på dom metriska nivåerna och dom är klurigare både att minnas men också rent fraseologimässigt. Det är väldigt bekvämt att arbeta i jämna tusental och det känns (åtminstone för mig) mer logiskt med "flygnivå 3-4-0" än med "10-tusen 6-hundra-meter standard" (lite konstigt skrivet för att återspegla fraseologin).

Men den som lever får se hur det går
#22 2011-01-20, 10:15
Powerless1
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är väldigt bekvämt att arbeta i jämna tusental och det känns (åtminstone för mig) mer logiskt med "flygnivå 3-4-0" än med "10-tusen 6-hundra-meter standard" (lite konstigt skrivet för att återspegla fraseologin).
Men du kan ju inte jämföra flygnivåer med distanser. I dina exempel blir det ju 34 tusen 0 hundra fot eller 10 tusen 6 hundra fot.
Jämför du flygnivåer skulle det kunna bli 340 mot 106. Bekvämt bägge två men ibland mindre antal siffror att räkna upp om man grundar det på meter.
#23 2011-01-20, 16:25
pilot
Ursprungligen postat av m99
QFE och meter kör svenska militären också med.

Och vill minnas att ICAO i alla tider har sagt att man på sikt ska använda SI-enheter, dvs meter, km/h etc. Så egentligen är det inte ryssarna som ska byta utan övriga världen.


m/s
#24 2011-01-20, 17:24
Ursprungligen postat av Powerless1
Men du kan ju inte jämföra flygnivåer med distanser. I dina exempel blir det ju 34 tusen 0 hundra fot eller 10 tusen 6 hundra fot.
Jämför du flygnivåer skulle det kunna bli 340 mot 106. Bekvämt bägge två men ibland mindre antal siffror att räkna upp om man grundar det på meter.


Fast du anger inte metriska flygnivåer som flygnivå 106 utan som flygnivå tiotusen sexhundra (jag har sett en bra video med inspelning av rysk ATC som exempel men jag hittar den inte), alternativt (i t.ex. sverige) anger man det som tiotusentrehundra meter standard.

Sen tycker åtminstone jag det är lättare att arbeta med flygnivåer som är distanserat enligt:
FL280
FL290
FL300
FL310
osv

snarare än
FL 10 000
FL 10 300
Fl 10 600
FL 10 900
FL 11 200
FL 11 500
osv.

Jag ser hur det finns fördelar med att använda metriska nivåer också men det nuvarande systemet fungerar såpass bra att jag ser egentligen inte riktigt varför man ska gå igenom allt jobb för att byta ut det.