Fraser när ett flygplan lyfter

#25 2011-01-21, 06:39
felix2
Det är så sjukt kul att högt sitta och säga det här i planet när vi ska lyfta. Ibland blir jag tillsagd av kabinpersonalen.
#26 2011-01-21, 14:40
Powerless1
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast du anger inte metriska flygnivåer som flygnivå 106
Men det är ingenting som hindrar att man inför det - om man vill ha en ICAO-standard. Men i framtiden kanske vi inte ska ha 300m/1000ft separation längre. Med 250 meter så blir det troligen enklare med meter: FL100 och 150 åt ena hållet, 102 och 107 åt andra.
#27 2011-01-21, 22:53
m99
Ursprungligen postat av aik_putte
Vetefan vart jag skulle placera den här frågan, men iaf:

Kan någon skriva upp lite kortfattat vad som sägs mellan pilot och flygledning när t.ex. ett Lufthansa-plan ska lyfta från Arlanda?

Det behöver inte vara saker som att banan har blivit ändrad eller att det är 10 flygplan före så ni får vänta osv.

Tack på förhand!


Här har du lite att roa dig med:
http://www.hilmerby.com/fom/proc_rt_ra.html
#28 2011-01-22, 02:33
ksv
Här är radiotrafiken från några av frekvenserna kring världens hårdast trafikerade flygplats, Hartsfield Atlanta.
http://airtrafficatlanta.com

Själv tycker jag det är svårt att koppla radarbilderna till radiotrafiken man hör på den sajten.
Kanske har Slabby - som ju är flygledare - lättare med det.
Eller så är bara sajten lite opedagogiskt upplagd.
#29 2011-01-22, 10:14
TheMouse
http://www.moulinsart.se:85/broadwave.m3u?src=1&kbps=24

Ska streama trafik från ESSB, Stockholm TMA och Sweden CTRL.
Har dock inte lyssnat så mycket på den att jag kan avgöra vilka kanaler det är.
Jag brukar lyssnar på andra som är intressantare för mig.
#30 2011-01-22, 12:26
Slabby
Ursprungligen postat av ksv
Här är radiotrafiken från några av frekvenserna kring världens hårdast trafikerade flygplats, Hartsfield Atlanta.
http://airtrafficatlanta.com

Själv tycker jag det är svårt att koppla radarbilderna till radiotrafiken man hör på den sajten.
Kanske har Slabby - som ju är flygledare - lättare med det.
Eller så är bara sajten lite opedagogiskt upplagd.


Kollade in lite snabbt tror jag hittade en ganska lågtrafikerad tidpunkt men för mig verkar ekona (radarsvaren) försvinna när de börjar närma sig finalen vilket gör det ganska svårt att hänga med.

Sen kan det vara lite knepigt att hänga med trafikmässigt speciellt på en flygplats som atlanta med 5 parallella banor som dagligen hanterar omkring 200 flygplansrörelser i timmen under dess högst belastade tid. En flygplats som arlanda kan i absolut bästa fall hantera omkring 90.
#31 2011-01-23, 00:07
Det här är en ganska bra stream annars,
http://vison.dyndns.org:8000/
gå ner till ESGG TWR+ATS såšhar ni en ström från Landvetter samt Göteborg kontroll. Så slipper man dom amerikanska procedurerna på KATL (åtminstone jag är fortfarande lite lätt allergisk mot "number 3, cleared to land" ).
#32 2011-01-23, 19:47
Extrans
Det här med engelska/svenska när man flyger IFR, beror till stor del på vem och vart man flyger.
Vissa regionala bolag på regionalflygplatser har en tendens att köra svenska även att de flyger IFR, dock brukar de skärpa till sig och prata svenska om det är plan från utlandet på frekvensen, just för att minska förvirringen för dessa.

Sen om vi nu specifikt ska ta startklareringarna, så kan man ju få mer eller mindre jobbiga, allt från:

SE-ABC, cleared for takeoff
till
SE-ABC, wind 190 degrees, 18 knots, maximum 34 knots, runway 19, reduced separation, right turnout, cleared for takeoff, when airborne contact XXX Control on frequency 123.45, hejdå
#33 2011-01-23, 20:04
reruce