Up in the air - Den fullständiga guiden!

#1 2011-02-02, 22:28
pavillion
När man sett "Up in the air" så vill man ju bara vara som huvudpersonen. Man vill veta exakt hur man för sig på flygplatsen, under boarding, på planet. Man vill veta hur man packar, vilka väskor man ska använda och vilka märken som utnyttjar storleksrestriktionerna bäst. Man vill helt enkelt utstråla total självsäkerhet - att man aldrig gjort något annat än att flyga.

Så vad säger ni? Tillsammans kan vi dela med oss av alla små detaljer och bilda den perfekta guiden som skapar den perfekta resenären!

Jag kan börja med ett exempel:
En måttstock på godkänt handbagage är att den ska mäta 115 cm i valfri kombination. T.ex. 40x40x35. Se till att välja den kombination där du kan utnyttja maximalt med utrymme för den perfekta packningen. Blir du stoppad under boarding så är detta guld. Då har du en perfekt möjlighet att äga sönder personalen. Prata högt och nedvärderande och fråga vilken storlek man får ha. Be dem mäta ditt bagage osv osv.
#2 2011-02-02, 22:31
pavillion
En annan grej. Var gärna påläst om planet du flyger och jämför med andra modeller och rutter ifall det skulle komma på tal med grannen.

På MD-82an kan du till exempel byta plats två rader framåt och bakåt utan att det påverkar balansen. Bra att veta om man ser att man kan sitta ensam genom att byta plats.
#3 2011-02-02, 22:34
pavillion
Man kan också glänsa med att berätta om hur en perfekt landning går till. De flesta tror att den bästa landningen är mjuk. Så mjuk att resenärerna knappt märker den. Men detta stämmer inte! Den perfekta landningen sker hårt och snabbt ner i marken. En duns! Då förbrukas minst gummi vilket förlänger livslängden på däcken och minskar farligt avfall.
#4 2011-02-02, 22:34
troligen
Tycker det är en underbar film, dem har jävligt rätt för det mesta!
Det där med att ställa sig bakom asiater kan va tricky. I sverige har dem oftast en MEGA systemkamera a la turist stuk med sig. Mitt tips är istället att ge sig efter närmsta Business man. Då dem ofta reser lätt och är rutinerade. (Leta efter Svart/mörk kostym med blanka skor och en liten troller)
#5 2011-02-02, 22:36
pavillion
Välj platser vid nödutgång så får du större plats med benen.

Ja nu har jag börjat i alla fall, välkomna att fylla på!
#6 2011-02-02, 22:38
kamelapan
Ursprungligen postat av pavillion
Man kan också glänsa med att berätta om hur en perfekt landning går till. De flesta tror att den bästa landningen är mjuk. Så mjuk att resenärerna knappt märker den. Men detta stämmer inte! Den perfekta landningen sker hårt och snabbt ner i marken. En duns! Då förbrukas minst gummi vilket förlänger livslängden på däcken och minskar farligt avfall.


Det beror ju helt på hur man definierar en perfekt landning.. visst en hård duns kanske är skonsammastmot däcken. En mjuk och fin landning som knappt märks är säkerligen mer skonsam för andra delar av planet, dessutom är det bekvämare för passagerarna.
#7 2011-02-02, 22:40
pavillion
Ursprungligen postat av troligen
Tycker det är en underbar film, dem har jävligt rätt för det mesta!
Det där med att ställa sig bakom asiater kan va tricky. I sverige har dem oftast en MEGA systemkamera a la turist stuk med sig. Mitt tips är istället att ge sig efter närmsta Business man. Då dem ofta reser lätt och är rutinerade. (Leta efter Svart/mörk kostym med blanka skor och en liten troller)


Ja precis! Och var väldigt förberedd och ta ut allt metalliskt ur fickorna, laptopen ur väskan osv. Börjar det pipa så har du förlorat big time. Alla ser dig och tänker att du aldrig flugit förut.

Extra snyggt är om du väljer ut ett bälte med metall på men inte tillräckligt för att utlösa signal. Och så struntar du lite nonchalant i att ta av det eftersom du vet att det ändå inte ger nån signal. Då är du kung. ;-)
#8 2011-02-02, 22:44
pavillion
Ursprungligen postat av kamelapan
Det beror ju helt på hur man definierar en perfekt landning.. visst en hård duns kanske är skonsammastmot däcken. En mjuk och fin landning som knappt märks är säkerligen mer skonsam för andra delar av planet, dessutom är det bekvämare för passagerarna.


Helt rätt. Det spelar ju ingen roll hur man lägger upp storyn. Bara man redogör för för- och nackdelarna och visar att man har kunskapen!
#9 2011-02-02, 23:04
Dermont
Se till att alla vätskor du packar (after shave, schampo, linsvätska etc.) är i 1 dl flaskor/förpackningar för att möjliggöra att ta med i handbagage.
#10 2011-02-02, 23:12
kamelapan
Sen har vi det här med sin placering i planet, med tanke på om en incident skulle inträffa.

Självklart så långt bak som möjligt, helst vid en nödutgång och aldrig mer än sju sätesrader ifrån en nödutgång. Detta förbättrar dina chanser att överleva en krasch avsevärt!
#11 2011-02-02, 23:19
ungtkaffe
Fixa en läderportfölj, som du får plats med mobil,boardingcards m.m. ingen eastpakväska eller sånt skit som tar plats.
Klä inte upp dig om du skulle till bröllop, klä dig lätt.
Bonuskort på dom flygbolagen du flyger med är ett måste, detta underlättar hela flygningen.
Det ända man egentligen behöver är ett pass och pengar.
#12 2011-02-03, 00:23
pavillion
Ursprungligen postat av Dermont
Se till att alla vätskor du packar (after shave, schampo, linsvätska etc.) är i 1 dl flaskor/förpackningar för att möjliggöra att ta med i handbagage.


Precis. Om du slipper checka in bagage så sparar du 20-30 minuter efter resan!