Ursprungligen postat av pavillion
En måttstock på godkänt handbagage är att den ska mäta 115 cm i valfri kombination. T.ex. 40x40x35. Se till att välja den kombination där du kan utnyttja maximalt med utrymme för den perfekta packningen. Blir du stoppad under boarding så är detta guld. Då har du en perfekt möjlighet att äga sönder personalen. Prata högt och nedvärderande och fråga vilken storlek man får ha. Be dem mäta ditt bagage osv osv.
För din egen skull, gör inte så.
Måtten varierar från bolag till bolag, men i grund och botten handlar det om att handbagaget antingen ska gå att stuva undan i skåpen ovanför eller under stolen framför. Går inte det, åker väskan ner till lastrummet.
Är du gapig och inte gör det du blir tillsagd kan du bli nekad att åka med och då är det du som blir "ägd".
Ursprungligen postat av pavillion
På MD-82an kan du till exempel byta plats två rader framåt och bakåt utan att det påverkar balansen. Bra att veta om man ser att man kan sitta ensam genom att byta plats.
Att en person byter plats har förstås marginell betydelse oavsett typ, men då man oftast delar in kabinen sektionsvis, kan du inte förutsätta att du får flytta fram.
Frågar du, får du sannolikt svaret att sitta på din anvisade plats under starten, för att sedan få flytta.
MD80-serien för f.ö. mer känslig för förflyttning av tyngdpunkten än typer med motorerna under vingarna.
Ursprungligen postat av pavillion
Välj platser vid nödutgång så får du större plats med benen.
Nackdelen är å andra sidan att du inte får ha något bagage eller dylikt där vid start och landning. Ofta går det inte heller att luta bak stolsryggen.
Ursprungligen postat av pavillion
Extra snyggt är om du väljer ut ett bälte med metall på men inte tillräckligt för att utlösa signal. Och så struntar du lite nonchalant i att ta av det eftersom du vet att det ändå inte ger nån signal. Då är du kung. ;-)
Ja, det är ett säkert sätt att avslöja att du är ovan resenär.
Bortsett från att alla bågar är olika kalibrerade, så varnar de dessutom slumpvis utan att egentligen ha upptäckt något.
Ungefär var 1 av 20 som passerar kommer råka ut för en slumpvis varning.
Ursprungligen postat av pavillion
Man kan också glänsa med att berätta om hur en perfekt landning går till. De flesta tror att den bästa landningen är mjuk. Så mjuk att resenärerna knappt märker den. Men detta stämmer inte! Den perfekta landningen sker hårt och snabbt ner i marken. En duns! Då förbrukas minst gummi vilket förlänger livslängden på däcken och minskar farligt avfall.
Här är du åtminstone någorlunda rätt ute.
En bra landning är en som är utförd med rätt teknik, rätt fart och med sättning på rätt ställe på banan. Det och ingenting annat är det som gäller.
En mjuk landning är förstås en trevlig bonus, men det är inget man prioriterar.
Men för att återknyta till topic, så kommer här några råd:
* Var uppmärksam och följ de instruktioner som ges.
Innan man går igenom säkerhetskontrollen finns alltid instruktioner. Följer man dessa och tar av sig bälte, lägger ur datorn osv, går det lättare och snabbare för alla.
Följ kabinpersonalens anvisningar noga när det är dags för ombordstigning. Vill du undvika att framstå som en total amatör, lägger du dessutom ifrån dig tidningen och följer uppmärksamt när kabinpersonalen går igenom säkerhetsinstruktionerna.
* Var omtänksam och visa respekt mot dina medresenärer.
Är man flygvan tänker man sig t.ex. för innan man fäller stolsryggen och gör det lite försiktigt, så man inte sopar ut kaffet för den som sitter bakom.