Up in the air - Den fullständiga guiden!

#13 2011-02-03, 02:03
ksv
Ursprungligen postat av pavillion
En måttstock på godkänt handbagage är att den ska mäta 115 cm i valfri kombination. T.ex. 40x40x35. Se till att välja den kombination där du kan utnyttja maximalt med utrymme för den perfekta packningen. Blir du stoppad under boarding så är detta guld. Då har du en perfekt möjlighet att äga sönder personalen. Prata högt och nedvärderande och fråga vilken storlek man får ha. Be dem mäta ditt bagage osv osv.
För din egen skull, gör inte så.
Måtten varierar från bolag till bolag, men i grund och botten handlar det om att handbagaget antingen ska gå att stuva undan i skåpen ovanför eller under stolen framför. Går inte det, åker väskan ner till lastrummet.
Är du gapig och inte gör det du blir tillsagd kan du bli nekad att åka med och då är det du som blir "ägd".

Ursprungligen postat av pavillion
På MD-82an kan du till exempel byta plats två rader framåt och bakåt utan att det påverkar balansen. Bra att veta om man ser att man kan sitta ensam genom att byta plats.
Att en person byter plats har förstås marginell betydelse oavsett typ, men då man oftast delar in kabinen sektionsvis, kan du inte förutsätta att du får flytta fram.
Frågar du, får du sannolikt svaret att sitta på din anvisade plats under starten, för att sedan få flytta.
MD80-serien för f.ö. mer känslig för förflyttning av tyngdpunkten än typer med motorerna under vingarna.

Ursprungligen postat av pavillion
Välj platser vid nödutgång så får du större plats med benen.
Nackdelen är å andra sidan att du inte får ha något bagage eller dylikt där vid start och landning. Ofta går det inte heller att luta bak stolsryggen.

Ursprungligen postat av pavillion
Extra snyggt är om du väljer ut ett bälte med metall på men inte tillräckligt för att utlösa signal. Och så struntar du lite nonchalant i att ta av det eftersom du vet att det ändå inte ger nån signal. Då är du kung. ;-)
Ja, det är ett säkert sätt att avslöja att du är ovan resenär.
Bortsett från att alla bågar är olika kalibrerade, så varnar de dessutom slumpvis utan att egentligen ha upptäckt något.
Ungefär var 1 av 20 som passerar kommer råka ut för en slumpvis varning.

Ursprungligen postat av pavillion
Man kan också glänsa med att berätta om hur en perfekt landning går till. De flesta tror att den bästa landningen är mjuk. Så mjuk att resenärerna knappt märker den. Men detta stämmer inte! Den perfekta landningen sker hårt och snabbt ner i marken. En duns! Då förbrukas minst gummi vilket förlänger livslängden på däcken och minskar farligt avfall.
Här är du åtminstone någorlunda rätt ute.
En bra landning är en som är utförd med rätt teknik, rätt fart och med sättning på rätt ställe på banan. Det och ingenting annat är det som gäller.
En mjuk landning är förstås en trevlig bonus, men det är inget man prioriterar.



Men för att återknyta till topic, så kommer här några råd:

* Var uppmärksam och följ de instruktioner som ges.
Innan man går igenom säkerhetskontrollen finns alltid instruktioner. Följer man dessa och tar av sig bälte, lägger ur datorn osv, går det lättare och snabbare för alla.
Följ kabinpersonalens anvisningar noga när det är dags för ombordstigning. Vill du undvika att framstå som en total amatör, lägger du dessutom ifrån dig tidningen och följer uppmärksamt när kabinpersonalen går igenom säkerhetsinstruktionerna.

* Var omtänksam och visa respekt mot dina medresenärer.
Är man flygvan tänker man sig t.ex. för innan man fäller stolsryggen och gör det lite försiktigt, så man inte sopar ut kaffet för den som sitter bakom.
#14 2011-02-03, 06:33
alver
Ursprungligen postat av pavillion
När man sett "Up in the air" så vill man ju bara vara som huvudpersonen. Man vill veta exakt hur man för sig på flygplatsen, under boarding, på planet. Man vill veta hur man packar, vilka väskor man ska använda och vilka märken som utnyttjar storleksrestriktionerna bäst. Man vill helt enkelt utstråla total självsäkerhet - att man aldrig gjort något annat än att flyga.

Så vad säger ni? Tillsammans kan vi dela med oss av alla små detaljer och bilda den perfekta guiden som skapar den perfekta resenären!

Jag kan börja med ett exempel:
En måttstock på godkänt handbagage är att den ska mäta 115 cm i valfri kombination. T.ex. 40x40x35. Se till att välja den kombination där du kan utnyttja maximalt med utrymme för den perfekta packningen. Blir du stoppad under boarding så är detta guld. Då har du en perfekt möjlighet att äga sönder personalen. Prata högt och nedvärderande och fråga vilken storlek man får ha. Be dem mäta ditt bagage osv osv.


Du borjar ganska fel dock, att tjaffsa tar tid och att slosa tid ar precis vad du inte vill (det ar darfor du ska stalla dig bakom asiater m.m. enligt filmen).
#15 2011-02-03, 09:48
Mula
Ursprungligen postat av pavillion

Extra snyggt är om du väljer ut ett bälte med metall på men inte tillräckligt för att utlösa signal. Och så struntar du lite nonchalant i att ta av det eftersom du vet att det ändå inte ger nån signal. Då är du kung. ;-)


Ja visst, men tyvärr kommer din poäng gå förlorad när du ändå blir ombredd (beordrad) av en TSA-agent att ta av dig bältet. Jag har ett bälte enbart i plast, men tyvärr hjälper inte det när dronen i kontrollen inte kan tänka.
"- You need to take off your belt, sir"
"- I have an all plastic belt"
" - No, you need to take off your belt, sir"

Sedan är det som ksv skriver så att alla bågar har olika inställning. Går man igenom en 5-6 bågar på olika flygplatser med exakt samma saker på kroppen så piper alltid några.
#16 2011-02-03, 11:13
Slabby
Riktigt irriterande med kvoteringen på bågarna också som jag råkar ut för mycket ofta. Om man vänder sig om lite och kollar ovanpå bågen så kan man se om den piper pga av att den detekterat något eller om du blivit kvoterad för kontroll.
#17 2011-02-03, 13:03
Flickvaen
- Som tidigare sagt, ta ut laptopen ur handbagaget innan du kommer fram till röntgen.
- Gå alltid på toaletten innan du går på planet.
- Passet och boardingpasset behöver du inte lägga ner i handbagaget varje gång efter du behövt visa de, vilket brukar vara 2-3 gånger innan du kommit på planet. Ha alltid allting i fickan tills efter du stigit på planet.
- Ha alltid en bläckpenna nära till hands, och när jag säger nära till hands menar jag inte i handbagaget. Detta gäller under hela resan, från incheck till utcheck.
- Memorera vilken rad och vilken plats du sitter på innan du går på planet.
- Vänta inte utanför gaten 1h innan boarding, de räcker att du lokaliserar den och se går tillbaka ca 5min innan boarding.
- Få aldrig för dig att förvara necessären i handbagaget.
- Res inte i jeans. Detta är ett tips, trivs man i jeans så fine.

Kommer säkert komma på fler men börjar med dessa
#18 2011-02-03, 13:26
klasklätter
Haha, den här tråden är patetisk. TS, du har inte flugit så mycket va?

OnT:

Se till att Du/Ditt företag har schyssta deals med t.ex. SkyTeam (skyalliance) så att du får alla föredelar det faktiskt innebär att vara frequent flyer.

En av dessa fördelar är att man slipper köa med pöbeln, utan går istället fast track, så då spelar det inte så stor roll om du står bakom asiater eller småbarnsföräldrar - alla flyger mycket.

Fy för att ha ett jobb där man har så många resdagar. 100~ dagar visst men när man börjar närma sig 200 är det galet.
#19 2011-02-04, 12:02
endagitaget
Några råd som inte syns utåt:

Borda inte planet vrålhungrig. Du vet inte när nästa måltid serveras.

Gå på toaletten innan avgång.

Ha alltid penna på dig och helst också noteringsbok.

Ha alltid gångbara kontanter till reda. Cash is king. Du vet inte var du landar och om bankomaterna fungerar.
#20 2011-02-04, 12:20
Trinnit
Ursprungligen postat av pavillion
Ja precis! Och var väldigt förberedd och ta ut allt metalliskt ur fickorna, laptopen ur väskan osv. Börjar det pipa så har du förlorat big time. Alla ser dig och tänker att du aldrig flugit förut.

Extra snyggt är om du väljer ut ett bälte med metall på men inte tillräckligt för att utlösa signal. Och så struntar du lite nonchalant i att ta av det eftersom du vet att det ändå inte ger nån signal. Då är du kung. ;-)

Ibland börjar det dock pipa ändå
Jag vet inte hur många gånger jag har stått där i strumplästen, med helt tomma fickor och utan bälte, och ändå behövt visiteras för att maskinen tjuter. Flyger ofta, och det här är ett ständigt irriationsmoment. Händer inte varje gång, men ganska ofta.
#21 2011-02-06, 22:34
Dima
Ursprungligen postat av ungtkaffe
Fixa en läderportfölj, som du får plats med mobil,boardingcards m.m. ingen eastpakväska eller sånt skit som tar plats.
Klä inte upp dig om du skulle till bröllop, klä dig lätt.
Bonuskort på dom flygbolagen du flyger med är ett måste, detta underlättar hela flygningen.
Det ända man egentligen behöver är ett pass och pengar.


Fast ska man impa på sina medpassagerare är det knappast att rekomendera att resa i mysbyxor heller. Rätt skabbigt.
#22 2011-02-07, 10:03
Phil Anselmo
Som sagt var odmjuk och tro inte att du ar nagon bara for att du ar van att flyga. Men traden kanske riktar sig till de som ar ovana men vill dolja det?

Senast jag skulle flyga glomde jag ta ut mobilen ur fickan vid sakerhetskontrollen, dar fick man for att ha statt och flinat sjalvgott at alla "nyborjare". Personalen maste ju trott att man var handikappd.
#23 2011-02-07, 17:56
ungtkaffe
Ursprungligen postat av Dima
Fast ska man impa på sina medpassagerare är det knappast att rekomendera att resa i mysbyxor heller. Rätt skabbigt.


Att du använder ordet impa, säger ganska mycket om dig.

Det finns lite mer saker som spelar in om man vill uppfattas som en van flygare, så det räcker inte med att ta på sig det allra finaste som du verkar tro..
#24 2011-02-07, 22:37
Är man en van flygare skulle jag säga att man inte bryr sig nämnvärt om hur man uppfattas av andra eftersom man är fokuserad på att komma fram till sin destination i tid utan krångel och stress.

Däremot finns det ju enkla sätt att göra sina medresenärers liv lättare:

* Hitta din plats snabbt, lägg handbagaget och ytterkläderna på plats samt sätt dig, det finns fler resenärer som vill fram.
* Sitter du långt fram i planet och man bara bordar från framänden, vänta med att gå ombord tills de som sitter längre bak fått gå på. Jag lovar, alla kommer med ändå.
* Det finns ingen anledning att ställa sig i kö i gaten en halvtimme innan den öppnar om det inte är fri placering och du känner att du kommer att bedarra och dö om du inte får din favoritplats.
* Flyg inte ur sätet som en fjäder och börja rota i bagagehyllan en millisekund efter att seatbeltlampan släckts vid ankomst för att därefter stå och trängas i mittgången flera minuter. Du kommer att få gå av även om du tar det lugnt, det är inte direkt en SL-buss som stänger dörrarna och kör vidare om du inte är snabb nog.
* Det går faktiskt att ha handbagaget under stolen framför dig på de flesta platser. Lägg det där i stället för att leta plats i de redan proppfulla hyllorna, särskilt om du vet att du vill plocka fram saker ur bagaget under resans gång.
* Res nykter eller drick på sin höjd någon enstaka öl eller motsvarande till maten.
* Applådera absolut inte efter landning på en reguljär flygning.