Up in the air - Den fullständiga guiden!

#25 2011-02-08, 00:06
C.Hindsight
Om flighten har någon form av servering.

* Se till att förbereda dig innan flygvärdinnan är framme vid din rad (fälla ner bordet, pausa film/musik eller vad man nu kan tänkas hålla på med).
* Fäll gärna upp stolen under servering så din medpassagerare bakom får lite mer utrymme, när serveringen sen är avslutad kan du fälla sätet igen.
* Max 5 sekunder bör det ta från det att flygvärdinnan frågar vad du vill ha att äta/dricka tills det du bestämmer dig.
* Ett plus är att du redan innan kollat igenom vad flighten har att erbjuda i den meny som brukar finnas tillgänglig.
* Se till att kasta allt skräp. Annars kommer det bara att ta längre tid att städa planet vid turnaround som kan leda till försening för andra.
#26 2011-02-08, 08:22
Coolcitte
Ursprungligen postat av Cliffak
Är man en van flygare skulle jag säga att man inte bryr sig nämnvärt om hur man uppfattas av andra eftersom man är fokuserad på att komma fram till sin destination i tid utan krångel och stress.

Däremot finns det ju enkla sätt att göra sina medresenärers liv lättare:

* Hitta din plats snabbt, lägg handbagaget och ytterkläderna på plats samt sätt dig, det finns fler resenärer som vill fram.
* Sitter du långt fram i planet och man bara bordar från framänden, vänta med att gå ombord tills de som sitter längre bak fått gå på. Jag lovar, alla kommer med ändå.
* Det finns ingen anledning att ställa sig i kö i gaten en halvtimme innan den öppnar om det inte är fri placering och du känner att du kommer att bedarra och dö om du inte får din favoritplats.
* Flyg inte ur sätet som en fjäder och börja rota i bagagehyllan en millisekund efter att seatbeltlampan släckts vid ankomst för att därefter stå och trängas i mittgången flera minuter. Du kommer att få gå av även om du tar det lugnt, det är inte direkt en SL-buss som stänger dörrarna och kör vidare om du inte är snabb nog.
* Det går faktiskt att ha handbagaget under stolen framför dig på de flesta platser. Lägg det där i stället för att leta plats i de redan proppfulla hyllorna, särskilt om du vet att du vill plocka fram saker ur bagaget under resans gång.
* Res nykter eller drick på sin höjd någon enstaka öl eller motsvarande till maten.
* Applådera absolut inte efter landning på en reguljär flygning.


Ska man fråga alla var dom blivit seatade då? Dessutom brukar ju Business/First alltid få boarda innan apklassen så då är det ändå dom som sitter längst fram som går på först.
#27 2011-02-08, 08:49
Ursprungligen postat av Coolcitte
Ska man fråga alla var dom blivit seatade då? Dessutom brukar ju Business/First alltid få boarda innan apklassen så då är det ändå dom som sitter längst fram som går på först.


Vad sägs om att helt enkelt vänta lite om man sitter långt fram, och framför allt följa personalens uppmaningar om de säger att man ska boarda vissa rader först? Jag avsåg förresten mest kortare flygningar där det inte finns någon business..
#28 2011-02-08, 21:41
raol
Att boarda back-to-front är ingen bra strategi, slumpmässig ordning verkar faktiskt gå snabbare, då fler kan lasta bagage i bagagehyllan samtidigt om den mängd personer som kan stå i mittgången samtidigt har platser utspridda över hela planet än om de alla ska till samma del av planet. Om först bagagehyllorna bak skall fyllas och sedan bagagehyllorna fram, så tar det längre tid än om bagagehyllorna kan fyllas både bak och fram i planet samtidigt.


"Quite unexpectedly, then, Steffen found that the common back-to-front boarding method is actually the second worst method possible, only slightly better than boarding front to back."
" Contrary to our tendency for order, even completely random boarding proved to be a good alternative. In fact, random boarding was nearly as fast as the modified optimal method."

http://www.physorg.com/news122215582.html
#29 2011-02-08, 23:51
Dima
Ursprungligen postat av ungtkaffe
Att du använder ordet impa, säger ganska mycket om dig.

Det finns lite mer saker som spelar in om man vill uppfattas som en van flygare, så det räcker inte med att ta på sig det allra finaste som du verkar tro..


Haha, var har jag sagt att man ska bära det finaste man har, eller att det är allt som krävs för att framstå som en "van flygare"?

När jag tänker efter brukar det "bekvämt" klädda folket på långflighter ofta vara arroganta och ha "bryr-mig-inte-attityd"... Blev du träffad kanske?

Edit (jag kan inte låta bli): Det är ganska roande hur du anmärker på hur jag använder en vanlig, vardaglig förkortning av imponera när du själv använder ord du uppenbarligen inte vet betydelsen av (såvida det inte var piloternas klädsel du åsyftade).
#30 2011-02-12, 15:27
x.xx.
Jag har lite tips som man ska tänka på. Men träffar folk som gör tvärtemot de här tipsen dagligen, och gör att vi som jobbar där blir på dåligt humör.

Vid incheckningen;
* Se till att komma i tid, det är ingenting som vi kan göra för att sända bagage eller checka in dig om du kommer sent, utan hela systemet låser sig vid en viss tidpunkt. Tänk också på att om du har specialbehov, exempelvis reser med hund eller katt så kan du behöva vara där längre före än om du reser som vanlig. Och vissa bolag kräver att du förbokar rullstolar på förhand.
* Om du har övervikt, så tjaffsa inte med personalen, vissa bolag är stränga och har extra kontroller om all övervikt är betalt, och vi har inte lust att förlora jobbet för att vara snäll mot nån vi inte har träffat innan.
* Se till att ha skrivit namnlapp innan du kommer fram, det tar för lång tid om alla skulle göra det när du kommer fram.
* Ha koll på vilken kö du ska stå i (bag drop eller vanlig manuell inchecking), står du i fel kö, så är det större chans att man tar betalt för övervikten.
* Checka in på automaterna, då går det mycket snabbare för alla, och vissa bolag kräver det. Skyll inte på oss om vi tvingar ut dig dit, och kör inte bagagen över fötterna på oss för det heller.
* Ha koll på vilket bolag du flyger med, och vart de håller till, vi checkar inte in åt konkurrenterna.
* Ha koll så du använder rätt maskiner, är vanligt att folk försöker checka in på andra bolags automater för att de är närmare.
* Tjaffsa inte med personalen, vi gör bara vårt jobb, och vi är de som kan neka dig att gå ombord i planet.

Vid gaten
* Säger vi att vi tar raderna bak först, så kom inte fram om du sitter längst fram.
* Ha allting klart, om du reser utomlands, ha boardingkortet i passet vid bildsidan och lämna fram allt som de tär. Och lägg inte ihop alla pass och boardingkort i en hög, det tar bara längre tid.
* Om du har för mycket handbagage, och vi ber er lämna det, så lämna det, de flesta bolag ordnar så att det kommer med flyget.
* Res nykter, annars kan vi alltid neka dig att gå ombord.
* Hitta ditt säte snabbt, lägg ifrån dig handbagaget snabbt och sätt dig sen ner.
* Om vi har trapp bak på planet som vi vill att du ska använda, använd dig då av den om du sitter långt bak, så går det mycket snabbare för alla.
* Checka in på automater innan, även om du inte behöver det för alla bolag, det går mycket snabbare för oss om du är incheckad innan du kommer till gaten. Samt så kräver vissa bolag och vissa säkerhetskontroller att du har ett giltigt boardingkort.
* Om du reser tillsammans med en kör, ställ er inte och sjung istället för att gå ombord, om vi är sura kan vi neka er för att ni kommer försent.
* Kom till gaten i tid, kommer du försent till gaten missar du planet, och kan orsaka en försening för dina före detta medpassagerare.
* Kom till rätt gate, och ställ inte frågor till personalen som rör andra bolag än det som de jobbar för, vi har ingen aning och ingen ork att leta upp deras gater, och vilka procedurer dom har.
* Se till att du blir registrerad, det händer att folk smiter förbi utan att vi upptäcker det, och orsakar en försening när vi ska leta upp vem det är
#31 2011-02-12, 16:33
Man bör alltså inte förvänta sig någon Service x.xx.
#32 2011-02-12, 19:39
x.xx.
Ursprungligen postat av W-Zink
Man bör alltså inte förvänta sig någon Service x.xx.


Service får man jo, men man kan inte förvänta sig att vi har hur mycket service som helst.

Exempelvis tar det hos oss en halvtimme från det vi sänder ner bagaget tills det kommer fram, därför kan vi inte sända ner något bagage efter en halvtimme. Och sen om man tjaffsar med personalen så är det klart att vi inte ger samma service som om man är trevlig.

Och sen framförallt, om du samarbetar istället för att motarbeta så går allt så mycket snabbare, och minskar risken för förseningar, och har man mycket förseningar kostar det pengar och man har en massa personal och passagerare som skäller ut en, även om det inte är mitt fel att förseningen uppstår.
#33 2011-02-13, 03:05
Ursprungligen postat av x.xx.
Service får man jo, men man kan inte förvänta sig att vi har hur mycket service som helst.

Exempelvis tar det hos oss en halvtimme från det vi sänder ner bagaget tills det kommer fram, därför kan vi inte sända ner något bagage efter en halvtimme. Och sen om man tjaffsar med personalen så är det klart att vi inte ger samma service som om man är trevlig.

Och sen framförallt, om du samarbetar istället för att motarbeta så går allt så mycket snabbare, och minskar risken för förseningar, och har man mycket förseningar kostar det pengar och man har en massa personal och passagerare som skäller ut en, även om det inte är mitt fel att förseningen uppstår.

Bra att höra. Jag är alltid trevlig i sådana sammanhang för jag vet vilken energi det tar!
#34 2011-02-14, 01:52
Weaverworld
Res lätt, välj inte första rade i varje sektion (ekonomiklass) eftersom i stort sett alla flygplan har basinetterna där, basinett=spädbarn, spädbarn=skrik & gråt.
Jag undviker nästan alltid nödutgångsraden och raden framför nödutgång, du får inte ha något alls vid fötterna på den raden och raden framför går inte att fälla ryggstödet (beror på flygplanstyp men kortare distanser gäller detta 100%).

Undvik raden på vänstra sidan, under stolarna här sitter en låda som tar upp halva fotutrymmet, samma låda finns vid vänstra sidan på samtliga rader på airbus planen. Om du inte reser lätt eller har guldkort så checka in ditt bagage, särskilt på etablerade "affärsrutter" ex Stockholm-London, Köpenhamn-Stockholm, dessa rutter fylls av folk som ska lassa in samsoniten i "overhead compartment", har du otur så finns ingen plats alls till dig och din väska lämpas över till instuvning.

Var artig och vänlig mot personalen, ha ditt boardingkort tillgängligt vid ombordstigning, le och hjälp dem, du kommer att få tillbaka detta under flygresan, extra viktigt om du ofta reser samma rutt eftersom flygvärdinnor har ett gott minne. Vad du än gör, följ absolut inte "rådet" från början om att dryga till det med måtten på väskan, om de ber dig checka in det, så le, säg ursäkta och fråga dem om vad deras policy är. Vänlighet räcker oändligt mycket längre än att försöka vara dryg, vana resenärer vet att vara vänliga för att få fördelar.

Res utan bälte, stoppa ner allt du har i fickorna i ditt bagage i god tid innan genomlysningen, ta upp bärbara datorn och ta av jackan, ha boardingpass redo att visa upp så går det snabbare i säkerhetskontrollen. Se till att de skor du har inte har denna förbannade metallremsa som en del har. Stå inte och stampa med fötterna i kön och titta irriterat på långsammare passagerar, detta är tecken för personal på att du bör tas ut för en "extra" koll.

Jag skulle personligen inte stå bakom asiater i någon som helst passkontroll eller säkerhetskontroll, asiater har tendenser att "hålla" på plats, en står i kön men den personens 50 man starka resesällskap står vid sidan av för att fylla i landningskortet. Visst detta beror på vilket land de kommer ifrån men min erfarenhet från flygande i Asien får mig att undvika följande.

Kineser (förstår inte köande)
Bangladesher (Oftast arbetskraftsinvandring så kollen tar lång tid)
Indier
Thai
Alla från Mellanöstern (passkontroll och check tar längre tid)
Centralafrikaner (speciellt från Nigeria och Chad)

Folk jag hellre ställer mig bakom
Japaner
Koreaner
Australiensare
Singapore (svårt att skilja, kolla klädsel och tänder!)
Hongkies

Skaffa absolut ett bonuskort om du reser ofta med samma bolag eller samma rutt, det kommer garanterat att betala sig i slutändan.
#35 2011-02-14, 12:11
ungtkaffe
Ursprungligen postat av Dima
Haha, var har jag sagt att man ska bära det finaste man har, eller att det är allt som krävs för att framstå som en "van flygare"?

När jag tänker efter brukar det "bekvämt" klädda folket på långflighter ofta vara arroganta och ha "bryr-mig-inte-attityd"... Blev du träffad kanske?

Edit (jag kan inte låta bli): Det är ganska roande hur du anmärker på hur jag använder en vanlig, vardaglig förkortning av imponera när du själv använder ord du uppenbarligen inte vet betydelsen av (såvida det inte var piloternas klädsel du åsyftade).


Hur kan du få att klä sig lätt till mjukisbyxor?

Var använde jag ord som jag uppenbarligen inte vet betydelsen av?

Det jag försökte påpeka var inte din förkortning utan man skulle imponera på sina medpassagerare, vilket är ganska patetiskt uttryckt. Jag tror att du uttryckte dig klumpigt bara.

Jag tror vi inte kommer vidare i denna diskussion, om du vill fortsätta så kan du ta det i PM.

OT
Finns ingen mening med att stå och köa när du redan har bestämd plats, om du har ett stort handbagage är det såklart inte så bra att gå på sist.
#36 2011-02-15, 20:23
von Hindenburg
Ursprungligen postat av Weaverworld


Skaffa absolut ett bonuskort om du reser ofta med samma bolag eller samma rutt, det kommer garanterat att betala sig i slutändan.


Absolut. Det är guld värt med ett guldkort om det blir strul. Du blir avslängd sist om det är överfullt, du hamnar högst upp på väntelistan om det är sånt läge. Du har kortare köer till flygbolagens service center och du kan vänta i flygbolagets lounge där de har mat och dryck samt ofta gratis internetuppkoppling i lugn miljö. Till råga på allt får du ta med dig mer bagage om du behöver.