Ursprungligen postat av miloudot
För statistik hänvisar jag till följande:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing
Skulle man hamna i en nödsituation ovanför Atlanten så finns först och främst följande alternativ: Keflavik - Island, Söndresrömfjord - Grönland, Goose Bay, Gander - Kanada. Frågan är dock vad piloten i de flesta fallen skulle sikta på om man inte hinner fram till en landningsbana. Jag vet inte men jag gissar på att i fallet Atlanten så går piloten hellre ner i vattnet än på ett isberg eller på något annat kargt landskap.
Från
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing:
While there have been several 'successful' (survivable) water landings by narrow-body and propeller-driven airliners, few commercial jets have ever touched down 'perfectly' on water. There has been a good deal of popular controversy over the efficiency of life vests and rafts. For example, Ralph Nader's Aviation Consumer Action Project had been quoted as saying that a wide body jet would “shatter like a raw egg dropped on pavement, killing most if not all passengers on impact, even in calm seas with well-trained pilots and good landing trajectories."
Also, in December 2002, The Economist had quoted an expert as claiming that "No large airliner has ever made an emergency landing on water" in an article that goes on to charge, "So the life jackets ... have little purpose other than to make passengers feel better." This idea was repeated in The Economist in September 2006 in an article which reported that "in the history of aviation the number of wide-bodied aircraft that have made successful landings on water is zero."
I de fall det handlar om kontrollerade landningar i stycket nedanför visar det sig som om chansen att överleva är alldeles för låg för att någon hellre skulle sitta i ett flygplan under en kontrollerad nödlandning på vatten framför flygfält (eller ett improviserat sådant):
In all cases where a passenger plane has undergone an intentional water landing or ditching, some or all of the occupants have survived. Examples of water landings in which passengers survived after a planned and intentional water landing after an in-flight emergency are: /.../ 573 of 834 occupants of the above listed emergency water landings survived. A lot of passengers weren't killed by the impact but drowned because of hypothermia or panic. The average survival rate is 69%.
Exempel ovan är alltså medveten nödlandning på vatten, inte akuta nödlandningar.
Så nog har du allt motbevisat dig själv, med hjälp av din egen källa.