http://www.metoffice.gov.uk/volcano/public/natlantic.html#D4
Prognos för det närmsta dygnet. Som det ser ut lär Skottland behöva stänga ner sitt luftrum. Rött indikerar att man inte får flyga i det. Ljusblått att man får flyga med speciella tillstånd och procedurer. Detta är förstås en prognos och simulering av VAAC och kan snabbt förändras.
Kartorna anges i olika höjder. FL 0 - FL 200 är det segment man ligger i under stigning och sjunk. Mindre turbopropflygplan (ATR, SAAB 340, F50 mfl) spenderar hela flygningarna i det höjdspannet.
FL200-FL350. De nedre gränsen är också stig och sjunk, medan man kan säga att över FL300 är det cruisefas. Dock mycket beroende på typ av flygplan, hur tunga man är m.m.
FL350< är cruise för de flesta moderna jetflygplan. Vissa långdistansflygplan kan vara för tunga för att klättra dit upp de första timmarna av flighterna. Är alternativet att inte flyga alls eller att ta ett extrastopp för att tanka (vikten) lär bolagen välja det senare om man kan ta sig över askan.
Det ser inte alls bra ut för Storbritannien just nu. Vi får hoppas att vindarna vänder och att vulkanen slutar spy aska.