Vulkanen Grimsvötn spyr aska-allt flyg ställs in-följder för tågresenärerna? ?

#37 2011-05-23, 22:35
VbgGnagare
Ska flyga till Cypern från Landvetter på fredag. Hur ser oddsen ut för att jag kan komma iväg?

Skulle vart bra att veta om man kan ställa in sig på en resa eller ej.
#38 2011-05-23, 22:50
wonderland
– Vi är försiktigt positiva eftersom det nu finns rutiner för hur man hanterar askmoln. Om det blir en liknande situation som i fjol så skulle ändå en stor del av planen som var strandade då kunna lyfta, säger Wilson.

http://www.dn.se/ekonomi/flygindustrin-har-rustat-mot-askmoln

Det går fö. bara att förutse 24-timmarsprognoser så alla som frågor om resor utöver det, är det omöjligt att svara på enligt experter.
#39 2011-05-23, 23:03
Ursprungligen postat av Shurik
Möjligt att Grimsvötn lugnar ner sig efter nån vecka, men tänk på Eyjafjallajökulls utbrott förra året, det första utbrottet inträffade 21 mars sen kom nya utbrott ca 1 mån senare.

Troligtvis sker detsamma med Grimsvötn, alltså ett andra utbrott kan ske om en månad, dvs då semestrarna börjar, kommer bli än värre kaos det här året i och med att det inträffar under sommaren då folk reser som mest.


Nu får du ge dig.. Man har nya rutiner, bättre mätmetoder och är bättre förberedda på hur man ska agera. Upp till 70% av de flygningar som ställdes in förra året hade med största sannolikhet kunnat genomföras med dagens metodik. Då var man tagna på sängen, det är man inte nu.

AB kör så klart med "OMGDETKOMMERATTBLIKAOS!!!111" för att sälja tidningar och som vanligt köper folk det som den enda sanningen oavsett vad experter, piloter och mer sansade medier säger.
#40 2011-05-24, 00:53
Inställda flyg i Skottland, allt verkar inställt imorgon utom Loganairs korta flygningar i Orkney-öarna, dom flyger på låg höjd och kort sträcka med Britten-Norman Islander plan.
http://www.loganair.co.uk/loganair/press-office/111/travel-advice-for-23...
#41 2011-05-24, 01:02
KingWeatherhat
Ursprungligen postat av Alessandro
Inställda flyg i Skottland, allt verkar inställt imorgon utom Loganairs korta flygningar i Orkney-öarna, dom flyger på låg höjd och kort sträcka med Britten-Norman Islander plan.
http://www.loganair.co.uk/loganair/press-office/111/travel-advice-for-23-and-24-may
BBC bekräftar

"Flights in and out of Scotland have been cancelled as a volcanic ash cloud from Iceland heads towards the UK.

BA, KLM, Easyjet, Flybe, Loganair and Eastern Airways have cancelled services on Tuesday, as ministers said some flights over the Atlantic were delayed.
"

http://www.bbc.co.uk/news/uk-13498477
#42 2011-05-24, 05:44
fernebo
Det var ju mindre bra. Den aska som nu på morgonen stoppar allt flyg i Skottland drar in över väst-Sverige redan i eftermiddag så lita på att man lär ställa in en massa flyg redan idag.

Bättre rutiner i all ära men kommer det askmoln av den här kalibern så flyger man ändå inte i dem. Det är för farligt. Den största skillnaden jämfört med förra våren blir väl att man kanske kan öppna upp luftrummet snabbare när det värsta dragit förbi.
#43 2011-05-24, 07:27
Fuck, en annan ska flyga hem till Sverige via Japan med mellanlandning i Kina på torsdag, kan alltså innebära att jag blir strandsatt på Pekings flygplats en lång tid framöver eftersom man måste ha visum för att ta sig ut. Dessutom lägenhet i Barcelona från och med 31 maj...
#44 2011-05-24, 08:21
Kinger
http://www.flightradar24.com/

Här kan ni följa hur flygen i europa ser ut. Ni kan också följa askmolnet och dess utveckling. Hur bra det stämmer vet jag inte-.

EDIT: Börjar se kört ut för England. Hoppas inte Barca dyker upp på lördag och United vinner 3-0.

EDIT1: OMG. Klickar ni på Ash layer och tar +18 timmar. Så är hela jävla Sverige täckt. Hela kastrup också. Faaaaan jag som skulle reeeesa.
#45 2011-05-24, 09:32
Madagascar
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Fuck, en annan ska flyga hem till Sverige via Japan med mellanlandning i Kina på torsdag, kan alltså innebära att jag blir strandsatt på Pekings flygplats en lång tid framöver eftersom man måste ha visum för att ta sig ut. Dessutom lägenhet i Barcelona från och med 31 maj...

Du kanske ska undersöka möjligheterna att ta tåget från Peking till St-Petersburg och sen färja. Tar ca 1 vecka!
#46 2011-05-24, 09:40
Ursprungligen postat av KingWeatherhat
BBC bekräftar

"Flights in and out of Scotland have been cancelled as a volcanic ash cloud from Iceland heads towards the UK.

BA, KLM, Easyjet, Flybe, Loganair and Eastern Airways have cancelled services on Tuesday, as ministers said some flights over the Atlantic were delayed.
"

http://www.bbc.co.uk/news/uk-13498477

Ryanair har också ställt in http://www.ryanair.com/se/notices/gops/110523-VOLCANIC_ASH_MAY11-GB
#47 2011-05-24, 09:51
Madagascar
Ursprungligen postat av Alessandro

Från din länk:

"Ryanair have been advised by the Irish Aviation Authority (IAA) that we may not operate flights to/from Glasgow Prestwick, Edinburgh or Aberdeen until at least 13:00 hrs Tuesday 24th May 2011.

Ryanair strongly object to this decision and believe that there is no basis for these flight cancellations and will be meeting with the IAA on Tuesday morning to have this restriction on Ryanair flights removed as a matter of urgency.

Ryanair believe that there is no safety risk to aircraft on fights operating to and from Scotland and together with other airlines will be complaining to the Transport Minister and Regulatory Authorities about these latest and unnecessary cancellations."

Tycker ni det känns betryggande att Ryan försöker jobba för passagerarna för att det inte finns någon säkerhetsrisk? Tycker ni det känns betryggande att Ryan Air ska ha möte med irländska luftfartsmyndigheten för att påverka dem?
#48 2011-05-24, 10:43
bijjer
http://www.metoffice.gov.uk/volcano/public/eurasia.html

Senaste prognosen från imorse ser väl lite mer hoppfull ut för Svenskt luftrum. Den röda no-fly-zonen tunnas ut ju längre den färdas och som det ser ut på den aktuella prognosen kommer västkusten med Göteborg förmodligen att behöva stänga luftrummet under FL200 i några timmar ikväll. Beroende på hur nästa prognos ser ut kan Arlanda behöva stänga sitt luftrum under några timmar inatt, men det är som sagt helt beroende på hur stor koncentration av aska som beräknas nå ända fram.

Ytterliggare positivt är att det ser ut på kartmodellerna som att tillflödet av högkoncentrerad aska tunnas ut redan strax söder om Island just nu och det borde göra att koncentrationen är tillräckligt låg för att man ska kunna häva flygförbudet i Skottland och Irland så småningom.

Ursprungligen postat av Madagascar

Tycker ni det känns betryggande att Ryan försöker jobba för passagerarna för att det inte finns någon säkerhetsrisk? Tycker ni det känns betryggande att Ryan Air ska ha möte med irländska luftfartsmyndigheten för att påverka dem?


När man tittar på kartmodellerna från VAAC ser det ut som att i stort sett hela Irland är fritt från den högkoncentrerade askan. Att då stänga hela luftrummet kan tyckas aningen förhastat. Norra England med Manchester, Liverpool m.fl. ser ut att nås av samma typ av koncentration och där är luftrummet fortfarande öppet. Alltså, i England flyger man i samma zon som man stänger på Irland. Där har nog Ryanair en poäng.

EDIT:
Läste för fort. Det är alltså flygningar till/från Skottland som Ryanair vill flyga, trots att de ligger i den röda no-fly-zonen. Märkligt agerande från Ryanairs sida. Att de är kända för kontroversiella uttalanden är väl knappast en nyhet för någon, men här tycker jag nog att de går lite långt.

För den intresserade kan ni här läsa om hur man hanterar de olika zonerna.

Spoiler:
8.3.8.6 Volcanic ash
8.3.8.6.1 General
The atmospheric repercussions of volcanic activity can be particularly hazardous to aeroplanes.
Flight through volcanic ash can cause extreme abrasion to all forward facing parts of the
aeroplane, to the extent that visibility through the windshields may be totally impaired, aerofoil
and control surface leading edges may be severely damaged. Airspeed indications may be
completely unreliable through blocking of the pitot heads and engines may become so choked as
to cause power interruptions or even shutdowns.
Flight into such known areas is to be avoided, particularly at night or in daytime forecast IMC
conditions when ash clouds may not be seen.
Standard procedures for “Encountering volcanic ash” should be considered if any of these signs
are observed:
• Smoke or dust in the cockpit;
• An acrid or sulphurous odour;
• St Elmo’s Fire and static discharges around the windshield;
• A bright white or orange glow in the engine inlets;
• Sharp, distinct beams from the landing lights;
• Any abnormal indications in airspeed and engine parameters.
General advice is to execute a 180-degree turn to leave the ash cloud. If possible, the engine
power should be reduced to flight idle to minimize the build up of deposits in the engines.

A precautionary landing should be made at the nearest suitable airport if it is suspected that the
engines have been adversely affected or there is a/c damage.
With reference to ICAO EUR DOC 019 Volcanic Ash Contingency Plan – EUR Region and the
Volcanic Ash Advisory Centre (VAAC) it has been decided to differentiate between three (3)
different volcanic ash contamination zones:

Zone 1 Limited No-Fly Zone is an Area with a High Density Volcanic Ash Contamination.
A “No fly zone” - which includes the main area/core of the volcanic fallout, with an
additional buffer zone. The area is established on the basis of meteorological
conditions where wind direction, humidity etc. will result in a high intensity of
particles. Associated airspace restrictions/closures will be notified by NOTAM.

Zone 2: Potential Contamination Zone is an Area with a Low Density Volcanic Ash
Contamination.
An area outside Zone 1 where flying can be conducted when actual conditions, risk
assessment and test(s) can establish, that flights can be conducted at an acceptable
level of safety and requires prior permission from the operators Authority. Areas
affected by volcanic ash will be notified by SIGMET.
Prerequisites and requirements for flying in this area are given below.

Zone 3: Non-Contaminated Airspace is an Area Free of Volcanic Ash Contamination.
An area - free of contamination - where flights can be conducted without
restrictions or special prerequisites.

Zone 1 is established by Volcanic Ash Advisory Centre (VAAC) and administrated by the
Central Flow Management Unit (CFMU).

Zone 2 is established as a contaminated zone published by the VAAC and forms the basis of the
current restrictions, not including Zone 1.

The Zone 1 and 2 may be over-flown in accordance with the considerations stated below.
After the VAAC has issued the +6, +12, +18 hrs forecasts of contaminated areas, SIGMETs and
NOTAMÂ’s based on the VAAC forecast will be issued.

8.3.8.6.2 Guidance and rules for flying in volcanic ash zone 2
Flight in Zone 2 requires permission from the National authority.

8.3.8.6.2.1 Flight planning
Normal planning according to OM A should be made. It is of most importance that all available
information such as TAF, METAR, NOTAM, and SIGMET are used and taken in consideration
to determine if safe flight can be conducted.
Before flight in to Zone 2, the pilots must review the procedures in each aircraft typeÂ’s AOM and
the emergency checklist.

8.3.8.6.2.2 Routing policy
The routing policy in zone 2 is to be shortest period in contaminated area.

8.3.8.6.2.3 Diversion policy
Maximum allowed distance from suitable alternate in accordance with OMA 8.1.2.7 maximum
60 minutes from an adequate aerodrome at one engine inoperative.

8.3.8.6.2.4 MEL/dispatch deviation guide
For flights in Zone 2, following equipment must be operational.
• Air condition packs;
• Engine bleeds;
• Air data computers;
• Standby instruments;
• Navigation systems;
• TCAS;
• TAWS;
• Provisions of Crew oxygen;
• Supplement oxygen for passengers

8.3.8.6.2.5 Fuel policy
Flygbolag AB encourage crew to consider to carriage extra fuel When flying in Zone 2.

8.3.8.6.2.6 Pilot reports
If volcanic ash activity is identified during flight, the following information shall be transmitted
to the nearest ATS unit:
1. Call sign;
2. Position;
3. Time;
4. Flight level:
5. Position, bearing, distance to volcanic activity, level of contamination experienced;
6. Vertical and lateral extend of ash cloud, rate, growth, etc;
7. Air temperature;
8. Wind.
The report shall be transmitted when the commander of the aircraft deems that it is safe to do so.
Post flight reporting shall be made after landing if any encounter of ash has occurred. It shall be
filed as Flight Occurrence Report according to OM A 2.4.3.

8.3.8.6.2.7 Monitoring of flight time
Flight in potential contamination zone 2 may be planned and operated according to each engine
provider and the technical department.
The pilots must register in Aeroplane Technical Log all flight time within Zone 2 and after
landing notify OP with latest flight time in Zone 2.



EDIT:
Förtydligande gällande de olika zonerna och svenskt luftrum hittar man här:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Luftfart/Tillfalligt...