Ursprungligen postat av LikeAGlove
Ok, hade själv tänkt köpa biljett med ryan air men hittade detta
Men det gäller alltså inte då?
Jo, men artikel 7 gäller inte vid force majeure. Men den reglerar den ekonomiska kompensation som flygbolag måste betala till passagerare
utöver ombokningar, hotell, biljettpriset tillbaka m.m. Det har man som resenär inte rätt till vid force majeure.
Dvs. om ditt flyg blir inställt p.g.a. orsaker som flygbolaget kan råda över, t.ex. personalbrist, har du rätt till:
- Ombokning snarast möjligt eller pengarna tillbaka
-Hotellkostnader och matkostnader betalda
-Ekonomisk kompensation i storleksordningen EURO250, EURO500 eller EURO600 beroende på hur långt du skulle flugit.
Om ditt flyg blir inställt p.g.a. saker som flygbolaget inte kunnat råda över såsom väder, askmoln etc. har du rätt till:
-Ombokning snarast möjligt eller pengarna tillbaka
-Hotellkostnader och matkostnader betalda
Sedan pågår väl en diskussion om vad som flygbolaget kan råda över. Jag vill minnas att Ryanair tidigare har hävdat att man inte kunnat råda över oförutsedda tekniska problem som gjort att man ställt in flygningar men har dålig koll på hur det har utvecklat sig.
Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett vilken zon det handlar om:
IAA säger att Ryan inte ska flyga. IAA:s motiv: spara männieskoliv. IAA:s kunskap: Stor.
Resultat: Bl a att Ryan måste betala löner för anställda även om planen står på marken samt nya flygbiljetter till passagerarna för redan betalda biljetterför de inställda flygen.
Att Ryan AIR vill flyga ändå är ju förståeligt eftersom de förlorar pengar på att stå på marken. Ryan har säkert en annan syn på riskerna än vad anställda och passagerare har samt ingen kunskap (jämfört med IAA) i hur stora riskerna med vulkanaskan är. Ryan har gissningsvis inte heller gjort en analys av vad det skulle innebära för företaget om Ryan skulle störta pga av aska och de själva hade påverkat IAA att häva förbudet.
Som anställd eller passagerare skulle jag tycka det var ytterst oroväckande att Ryan bereds plats till möte med IAA för att påverka deras beslut.
I tråden diskuteras just nu om Ryan ev inte behööver ersätta passagerarna. Vi får se resultatet av det. Det påverkar delar av mitt reeonemang.
Jag håller helt klart med. Flygbolag, framförallt sådana som inte själva lägger några större resurser på att utveckla flygsäkerheten, bör inte tillåtas att påverka beslutsfattare i så pass stor grad som är idag. Detta gäller inte bara diskussionen kring askan utan även andra aspekter, t.ex. arbetstidsreglerna för flygande personal som ska ändras nästa år. Detta har jag och ksv bl.a. diskuterat i den här tråden:
https://www.flashback.org/t698439