Dom slarvade bort våran semester

#1 2011-07-04, 12:06
lusselusse
Jag skulle resa till Spanien idag med familjen med SpainAir, åtta personer allt som allt. Bokade resan via TravelPartner. Vi var på terminal 5 på Arlanda 1,5 timme innan. Detta har vi även bevis på då vi växlade pengar. Vi skulle sen checka in via en automat. När vi matat in informationen vi fått via mail från TravelPartner så blir det fel i automaten och den visar inte alla medpassagerares namn. Vi ber om hjälp och blir sedan runtschasade mellan olika personer vid olika diskar. Till sist kommer vi till en väldigt stressad dam bakom en SAS-disk som säger att hon inte hittar våra biljetter. Efter en halvtimmes letande så säger hon att hon nu har hittat dom, men att det nu är för sent att gå på planet. Sedan blir vi åter igen runtschasade mellan olika diskar där alla menar att det inte alls var något fel på våra biljetter och att dom fanns där hela tiden. Alla säger dock samma sak, "ni var här för sent". Vi blir uppmande att ringa TravelPartner fast det är tre timmar kvar till deras kundtjänst öppnar.

Ledsna åker vi hem igen. Vi väntar tills det går att ringa TravelPartner och får vänta i en timme på att äntligen få prata med någon. Denna person hävdar samma sak, att vi var där alldeles för sent och att vi får skylla oss själva. Det finns ingen chans att vi kan få igen våra pengar på något sätt.

En stor summa pengar i sjön pga. ett tekniskt strul som SAS vägrade ta ansvar för. Vi var där i god tid men fick inte någon hjälp, och det var inte heller något fel på våra biljetter. Vad ska vi göra nu? Hela semestern är förstörd och jag vet inte vart jag ska vända mig.

Konsumenombudsmannen? Det kan ju ta ett bra tag innan dom ens tar upp fallet.
Allmäna reklamationsnämnden? Vad är det för skillnad på dom och KO?

Ringa pressen och ställa upp på en gråtbild under rubriken "Deras semester förstördes"?
#2 2011-07-04, 12:11
Nationalist
Du får ringa aftonhoran och lipa, glöm inte att se ledsen ut!
#3 2011-07-04, 12:15
Jag tror att de flesta flygbolag hävdar att man ska vara på flygplatsen två timmar innan, dock följer jag aldrig dessa riktlinjer själv utan brukar satsa på 1h30min precis som du.

Jag skulle ringa upp SAS och försöka prata med dem och förklara vad som hänt, även om jag inte riktigt uppfattar vad som var felet.

SpanAir har såvitt jag vet egna automater på Arlanda och du kan således inte använda dig av SAS egna incheckningsautomater. Är det möjligt att detta var felet?
Förstår inte riktigt vad SAS har med problemet att göra mer än de är en del av Star Alliance vilket kan vara orsaken till varför de försökte hjälpa till över huvudtaget.
#4 2011-07-04, 12:19
The-Oracle
Jag hörde något liknande för många år sen. De gnällde tills att de fick pengarna tillbaka och hotade med att AB+EX journalister ville ha storyn. Då gick det snabbt
#5 2011-07-04, 12:20
Hade du tagit ut pengar sa du?
Har du kvar kvittot?
Visa upp det isånafall.

Tjata som en galning.
Detta är saker som absolut inte får hända.
Måste kännas helt förjävligt när man ser fram emot en resa och så.

Ni ska åka. Ni ska få tillbaka era pengar, bestäm dig bara för det.
#6 2011-07-04, 12:23
När de växlade pengar har ju ringa med saken att göra. De befann sig på flygplatsen men inte där de borde dvs. incheckningen...
#7 2011-07-04, 12:24
LeviStrauss
Vänd dig till Allmäna reklamationsnämnden och Aftonhoran. Aftonhoran kommer älska det här. Lycka till!
#8 2011-07-04, 12:31
Thcfarmer
Ja som alla andra säger, ring aftonbladet, samla hela familjen, skala och hacka lite lök innan så tårarna kommer och se ledsen ut på fotot, aftonbladet hittar på resten
#9 2011-07-04, 13:08
lusselusse
Ursprungligen postat av Aversion
Jag tror att de flesta flygbolag hävdar att man ska vara på flygplatsen två timmar innan, dock följer jag aldrig dessa riktlinjer själv utan brukar satsa på 1h30min precis som du.

Jag skulle ringa upp SAS och försöka prata med dem och förklara vad som hänt, även om jag inte riktigt uppfattar vad som var felet.

SpanAir har såvitt jag vet egna automater på Arlanda och du kan således inte använda dig av SAS egna incheckningsautomater. Är det möjligt att detta var felet?
Förstår inte riktigt vad SAS har med problemet att göra mer än de är en del av Star Alliance vilket kan vara orsaken till varför de försökte hjälpa till över huvudtaget.


Damen bakom disken som skulle försöka hitta våra biljetter fann dom inte. Efter en halvtimme så undrar vi var dom är och varför inget händer. Då dyker dom plötsligt upp säger hon, men då säger hon att det är försent att vi ens försöker ställa oss i kön till bagage check-in. Vi samlar oss till ett kort krismöte och frågar sedan en annan dam bakom samma disk om varför dom inte hittade våra biljetter. Hon hittar dom på en gång och menar att "dom fanns ju här hela tiden, jag ser inget fel på dom" och hänvisar oss till en gubbe vid incheckningsautomaterna. Gubben där hänvisar oss till informationen, som hänvisar oss till damen vid disken, som hänvisar oss till TravelPartner.. osv osv.
#10 2011-07-04, 13:09
lusselusse
Ursprungligen postat av morkfromork
När de växlade pengar har ju ringa med saken att göra. De befann sig på flygplatsen men inte där de borde dvs. incheckningen...


Växlingskontoret låg ett par meter ifrån incheckningautomaterna, så en av oss växlade pengar medan dom andra försökte checka in.
#11 2011-07-04, 13:24
Ursprungligen postat av lusselusse
Damen bakom disken som skulle försöka hitta våra biljetter fann dom inte. Efter en halvtimme så undrar vi var dom är och varför inget händer. Då dyker dom plötsligt upp säger hon, men då säger hon att det är försent att vi ens försöker ställa oss i kön till bagage check-in. Vi samlar oss till ett kort krismöte och frågar sedan en annan dam bakom samma disk om varför dom inte hittade våra biljetter. Hon hittar dom på en gång och menar att "dom fanns ju här hela tiden, jag ser inget fel på dom" och hänvisar oss till en gubbe vid incheckningsautomaterna. Gubben där hänvisar oss till informationen, som hänvisar oss till damen vid disken, som hänvisar oss till TravelPartner.. osv osv.


Du måste ju försöka reda ut vem som är ansvarig.
Pratade ni med SpanAir på flygplatsen eller pratade ni bara med SAS?
Var ni vid SAS incheckningsautomater eller vid SpanAirs?
SAS borde bara vara ansvariga om ni faktiskt bokat via SAS.

Jag ska inte vara ännu ett irritationsmoment men det är ju lite för tajt att vara på flygplatsen en och en halv timma innan flyget går (en timma innan boarding) om du reser med åtta familjemedlemmar, det är ju som att be om att missa flyget.

Jag kan bara se SpanAir ge er nya flygbiljetter om ni verkligen var vid deras kassadiskar och pratade med deras personal. Om du endast har pratat med SAS så kanske de kan erbjuda er rabatterade priser för åtta nya flygbiljetter.
Se till att lös det hela så snabbt som möjligt och kom iväg eftersom du antagligen redan betalt hotell och hemresa vilket går till spillo.
#12 2011-07-04, 13:43
Ursprungligen postat av lusselusse
Växlingskontoret låg ett par meter ifrån incheckningautomaterna, så en av oss växlade pengar medan dom andra försökte checka in.


Dålig stil om det är som du säger, om planet var fullt är det självklart att ni blir inbokade på nästa.

har dock en 'feeling' att vi inte har hela storyn...