Dom slarvade bort våran semester

#13 2011-07-04, 13:45
lusselusse
Ursprungligen postat av Aversion
Du måste ju försöka reda ut vem som är ansvarig.
Pratade ni med SpanAir på flygplatsen eller pratade ni bara med SAS?
Var ni vid SAS incheckningsautomater eller vid SpanAirs?
SAS borde bara vara ansvariga om ni faktiskt bokat via SAS.

Jag ska inte vara ännu ett irritationsmoment men det är ju lite för tajt att vara på flygplatsen en och en halv timma innan flyget går (en timma innan boarding) om du reser med åtta familjemedlemmar, det är ju som att be om att missa flyget.

Jag kan bara se SpanAir ge er nya flygbiljetter om ni verkligen var vid deras kassadiskar och pratade med deras personal. Om du endast har pratat med SAS så kanske de kan erbjuda er rabatterade priser för åtta nya flygbiljetter.
Se till att lös det hela så snabbt som möjligt och kom iväg eftersom du antagligen redan betalt hotell och hemresa vilket går till spillo.


Vid SAS:s incheckningsautomaterna fanns det en skylt med texten "om du reser med någon av dessa flybolag, använd dom här automaterna". På listan fanns SpainAir, det var därför vi använda dom automaterna och sedan fick prata med SAS-folk för det sköttes tydligen via dom. SpainAir hade ingen egen disk i terminal 5.

TravelPartner menar att man ska vara på plats 2,5 timme innan. Men om bara dom inte hade haft tekniska problem med automaten, och sen slarvat bort våra biljetter för att sedan hitta dom igen hade vi hunnit med god marginal. Jag kan erkänna att det kanske var lite tight om tid, men det är bara så fruktansvärt kass service av dom att istället för att hjälpa oss så krånglade dom till det ytterligare.

Vi kommer nog ändå åka till Spanien förr eller senare, dock med ett annat flygbolag. Att få pengar tillbaka har jag gett upp, men jag vill varna andra och kanske få någon annan att inte välja vare sig TravelParner, SpainAir eller SAS. Dom har redan förlorat oss som kunder, om jag kan få dom att förlora fler så är det iaf. en liten tröst. Det gäller väl att lämna det här bakom sig och att inte sitta hemma och grina allihop.

Men det känns så enormt frustrerande och irriterande att dom skyddar sig bakom att vi var där för sent, när dom själva faktiskt gjorde ett jättefel. Att sedan bara skylla på oss och att vi inte heller kan göra något mer än att sucka och acceptera känns hemskt och deppigt.
#14 2011-07-04, 13:47
lusselusse
Ursprungligen postat av morkfromork
Dålig stil om det är som du säger, om planet var fullt är det självklart att ni blir inbokade på nästa.

har dock en 'feeling' att vi inte har hela storyn...


Som sagt så är det enda felet vi gjorde att vi hade kunnat vara där tidigare och det kan jag erkänna. Men om dom inte hade slarvat bort våra biljetter hade vi suttit på stranden nu. Om det är något mer du undrar, fråga på! Förutom personliga detaljer så har jag inget att dölja.
#15 2011-07-04, 15:03
Ursprungligen postat av lusselusse
Vid SAS:s incheckningsautomaterna fanns det en skylt med texten "om du reser med någon av dessa flybolag, använd dom här automaterna". På listan fanns SpainAir, det var därför vi använda dom automaterna och sedan fick prata med SAS-folk för det sköttes tydligen via dom. SpainAir hade ingen egen disk i terminal 5.


http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Infor-flygre...

Flygbolag med egna incheckningsautomater

Spoiler:
Även flera andra flygbolag och resebyråer erbjuder i dagsläget incheckning via automat, men då via egna automater på Arlanda.
Följande flygbolag har egna incheckningsautomater:

* Air Canada
* Austrian
* Lot
* Lufthansa
* SAS
* Spanair
* United
* Blue 1
* Cimber Air
* Estonian Air


Det kan hända att de har ändrat detta eller helt enkelt skrivit fel på deras hemsida, men såvitt jag förstår det hela så kan man inte checka in via SAS egna automater om man nu inte bokat via SAS. Återigen, jag kan ha fel.


Ursprungligen postat av lusselusse
TravelPartner menar att man ska vara på plats 2,5 timme innan. Men om bara dom inte hade haft tekniska problem med automaten, och sen slarvat bort våra biljetter för att sedan hitta dom igen hade vi hunnit med god marginal. Jag kan erkänna att det kanske var lite tight om tid, men det är bara så fruktansvärt kass service av dom att istället för att hjälpa oss så krånglade dom till det ytterligare.

Vi kommer nog ändå åka till Spanien förr eller senare, dock med ett annat flygbolag. Att få pengar tillbaka har jag gett upp, men jag vill varna andra och kanske få någon annan att inte välja vare sig TravelParner, SpainAir eller SAS. Dom har redan förlorat oss som kunder, om jag kan få dom att förlora fler så är det iaf. en liten tröst. Det gäller väl att lämna det här bakom sig och att inte sitta hemma och grina allihop.

Men det känns så enormt frustrerande och irriterande att dom skyddar sig bakom att vi var där för sent, när dom själva faktiskt gjorde ett jättefel. Att sedan bara skylla på oss och att vi inte heller kan göra något mer än att sucka och acceptera känns hemskt och deppigt.


Jag håller med om att SAS service många gånger är fruktansvärd, men tyvärr så kommer man ju inte undan som svensk resenär.
Jag har alltid ansett att Lufthansa håller absolut högsta klass när det kommer till service och hjälpsamhet i Europa vid dessa situationer, det har varit många gånger då det har strulat alternativt blivit inställda flighter och de har då alltid lyckats fixa fram flygstolar snabbt som tusan utan några problem, är de fullt på sina egna flighter så köper de in platser hos andra till dig.
Dessvärre måste du alltid byta i Tyskland därför tycker jag det bara är värt det vid längre flighter.

Smidigast och säkrast är dock att alltid boka sina flygbiljetter och hotell själv istället för att överlåta ansvaret till någon annan.
#16 2011-07-04, 15:58
Taranax
Jag tycker så himla synd om er att jag sitter och mår lite dåligt här. Fy fan för att åka till flygplatsen, taggade för en välbehövlig semester och sen snopet få åka hem igen. Usch, jag lider med er!!!
#17 2011-07-04, 16:27
Namter
varför checka in via automat?
#18 2011-07-04, 18:02
Jagska
Orkar inte läsa alla svar, men jag hade gått in på tickets hemsida och letat reda på några sista minuten flygstolar. Visst, kostar dig 2k, men då får du iaf din semester, för du har ju redan ditt "hotell" och hemresan bokad. Och nästa gång så dyk upp lite tidigare på flygplatsen bara...


Edit: Måste bara säga att jag tycker så jävla synd om dig. Hoppas verkligen det löser sig.
#19 2011-07-04, 18:21
BoyGoneBad
Alltså nu blir jag lite brydd.. vad är det här med 2 till 2,5 timmar innan avgång?
Då har ju inte incheckningen ens öppnat. När började dom med dessa krav?
1 timme före är vad jag har haft för mig... Säkerhetskontrollerna kanske
har förlängt det hela.. men inte fan har jag någonsin varit på plats 2,5 timmar innan.

Sedan checkar man väl in samtidigt som man lämnar in bagaget?
#20 2011-07-04, 19:36
Taranax
Ursprungligen postat av Namter
varför checka in via automat?

Eehh - är det inte så man gör idag??? Länge sen jag reste men visst checkade man in vid en automat, sist jag gjorde det?
#21 2011-07-04, 19:59
Ursprungligen postat av Taranax
Eehh - är det inte så man gör idag??? Länge sen jag reste men visst checkade man in vid en automat, sist jag gjorde det?


Man brukar fortfarande ha alternativet att checka in över disk, men det kan vara limiterat till business class eller guldmedlemmar i Star Alliance. Oftast så är det inga problem dock för vanliga familjer, speciellt när man är så många som åtta personer.
#22 2011-07-04, 21:06
alfax
Klaga på http://www.fairshopping.se/ det brukar ofta ge resultat!

De borde åtminstone kunna erbjuda er nya biljetter med så många tomma stolar
som det brukar vara på planen.
#23 2011-07-04, 21:34
lusselusse
Ursprungligen postat av alfax
Klaga på http://www.fairshopping.se/ det brukar ofta ge resultat!

De borde åtminstone kunna erbjuda er nya biljetter med så många tomma stolar
som det brukar vara på planen.


Tack för länktipset, jag skickade in hela historien. Och tack alla som känner med sig, det känns iaf. bättre att ha lite medhåll.

Det har varit en hård tag att försöka få alla på bra humör igen efter det här. Det har vart mycket gråt och stön men som tur är så har man en stark familj som håller ihop. Vi har bokat en ny resa nu tills nästa vecka och SKA åka den här gången. Nu ska vi vara på flygplatsen minst 4-5 timmar innan så att dom omöjligt kan skylla på tiden. Hotellet gick att boka om utan problem.

Det känns förjävligt att bli avvisad och lurad på detta sätt, att det inte finns någon att vända sig till eller att dom på SAS, TravelPartner eller SpainAir kunde ta sitt moraliska ansvar och fatta vad som hänt. Jag ska på alla sätt möjliga försöka få folk att inse att deras service är kass, det kan ju iaf. ge en lite tröst.
#24 2011-07-04, 21:41
lusselusse
Ursprungligen postat av Aversion
http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Infor-flygresan/Bagage-och-incheckning/Incheckning/

Flygbolag med egna incheckningsautomater. Det kan hända att de har ändrat detta eller helt enkelt skrivit fel på deras hemsida, men såvitt jag förstår det hela så kan man inte checka in via SAS egna automater om man nu inte bokat via SAS. Återigen, jag kan ha fel.


Enligt hemsidan så var vi på rätt terminal, och det var där vi hela tiden blev hänvisade till SAS-personal. SpainAir hade ingen egen desk. Tro mig, vi letade efter både incheckningsautomater och skyltar. Det var på SAS-personalens initiativ att dom skulle hjälpa oss.