Flygbolag du undviker - trots att du inte har rest med dom

#37 2011-11-25, 16:58
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Kul kul.

Nej, min poäng är snarare att alla vet att Ryan Air är det sämsta flygbolaget i världen som näst intill torterar sina passagare med reklam o s v. Ditt argument angående kringkostnader håller inte i längden. Dessutom går det flygbussar till Skavsta.
Jag yrkar snarare på att Ryan Air spelar i en helt annan division än vanliga flygbolag och därmed blir irrelevanta i diskussionen. ALLA vet att de är dåliga och vi kan likväl utgå från det. Det finns trådar som behandlar frågan om hur kassa Ryan Air är, skriv istället i dem.
För mig är denna tråd mycket intressantare när det gäller ordinarie flygbolag, inte lågpris.

Nej, Ryanair är inte daliga, dom har sin affärsidé och den funkar bra.
#38 2011-11-25, 17:02
Ursprungligen postat av LeonHind
Jag håller med kidon att man borde ha fallskärmar och skyddskläder ombord på flygplan, är en god livsförsäkring, om fler konsumenter efterfrågar detta så behöver det inte vara en omöjlighet, skulle personligen gärna betala det dubbla för en fallskärm.

Men jag skulle nog betala ännu mer för ett modernt flygplan med teknologi från 2000-talet som går på endast elektricitet.

Jag skulle väldigt gärna göra en resa till rymden.

Tyvärr kommer inte riktigt detta igång och därmed pressar ned priserna, antar att marknaden går trögt pga. korporativism.

Fallskärm, jadu, i ett plan som färdas flera hundra kilometer i timmen, totalt livsfarligt...
Hellre torrdräkt under sätena typ Ursuit än löjliga flytvästar.
Finns flygplan för tva personer som drivs med el. Rymden är dyr, endast runt 500 personer som varit där.
#39 2011-11-25, 17:41
LeonHind
Ursprungligen postat av Alessandro
Fallskärm, jadu, i ett plan som färdas flera hundra kilometer i timmen, totalt livsfarligt...
Hellre torrdräkt under sätena typ Ursuit än löjliga flytvästar.
Finns flygplan för tva personer som drivs med el. Rymden är dyr, endast runt 500 personer som varit där.


Är inga problem att sänka hastigheten på planet.
Torrdräkt, ja en bra ide.
EL ja, men antagligen behövs en tät batteriteknologi, alt trådlös energiöverföring. Tror dock mest på vätgas (i.a.f inom närmaste framtid).
Rymden och alla andra nymodigheter är och förblir dyra pga korporativism ett bra tag framöver (dvs om inget revolutionerande mirakel skulle inträffa).
#40 2011-11-25, 18:01
De enda som har fallskärmar i flygbranschen är så klart ledningen för bolagen, fast en helt annan sorts fallskärmar då förstås..
#41 2011-11-25, 18:04
Halshuggning
Kommer aldrig att resa inrikesflyg i Ryssland och i Afrika.
#42 2011-11-25, 20:48
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Halshuggning
Kommer aldrig att resa inrikesflyg i Ryssland och i Afrika.


Det beror helt och hållet på flygbolag. Om man reser med Aeroflot i Ryssland lär det inte vara några problem eller om man flyger med Senegal Airlines, Ethiopian Airlines, Kenya Airways, South African Airlines, Egyptian Airlines o dylika etablerade flygbolag lär det inte vara någon fara. Har självt flugit inrikes i bl a Etiopien och Ryssland. I Etiopien har man köpt in nya bombardier, fungerar utan problem, är effektivt och professionellt.

Däremot ska man akta sig för mindre välkända flygbolag som flyger till småorter, med dessa sker det allt oftare olyckor. I bl a Indonesien är detta ett välkänt fenomen. Bara för ett par månader sedan var det en flygolycka på norra Sumatra. Jag var där för drygt ett år sedan och övervägde att flyga med ett av flygbolagen då, nu är jag glad att jag inte gjorde det.
#43 2011-11-26, 01:19
FockeWulf
Har du något flygbolag som du undviker till varje pris!

Ryan Air / LOT / Aeroflot dessa höskrindor skall man undvika om man har sitt liv kärt!

:'( Skulle inte alls vara förvånande om de av mig ovan beskrivna flygbolag börjar med ståplats och faen vet allt!

Reser mycket sedan slutet av 1970-talet då jag började på Maersk, och genom åren har man sett en avsevärd försämring i allt som rör flygresandet. Skall inte dra upp en drös påpekanden, men drivorna av skit i kärrorna tornar upp sig, bagage hanteringen liknar ett Marx BrotherŽs manus/inte alls omöjligt att väskorna hamnar i Shanghai eller annan dumphålla, etc. Till dessa fenomen kan man lägga till att man har svårt att stava ordet: service! osv. osv.
#44 2011-11-26, 06:39
ddf66
Finnair
De struntar totalt i sina passagerare om det händer något, ex. försening eller vulkanutbrott.

De är flygbolagens Pixmania, så länge allt funkar som det är tänkt så är de flesta nöjda, men så fort minsta lilla problem uppstår så gör de ingenting för att hjälpa sina passagerare.

Inte bara jag och min familj utan flera vänner som har varit dumsnåla när Finnair har en billig kampanj har råkat ut för deras kundförakt.
#45 2011-11-26, 21:28
Lightnight
När det gäller säkerhet skulle jag nog aldrig tveka att flyga med ett bolag som är med i någon flygallians (Skyteam, Oneworld, European Low Fares Airline Association, Star Alliance). Dessa grundas av de största bolagen (Lufthansa, American Airlines, British Airways, Qantas, Air France, Delta Airlines osv.) och jag tror att de är ganska petiga med vilka nya medlemmar de tar in.

Många nämner Aeroflot som något de aldrig skulle resa med. Visst, under sovjettiden skulle jag heller inte åkt med dem och inte under 90-talet heller. Men idag är de väl som vilket bolag som helst. De underhåller sina flygplan idag jämfört med hur det var då.

Sedan finns det väl vissa andra bolag som jag heller inte skulle oroa mig över att åka med, t ex. airBaltic.

Nä, det enda bolag jag kommer på just nu som jag inte vill åka med är Aerosvit från Ukraina. Har aldrig hört något positivt om det bolaget.
#46 2011-11-27, 18:56
kidon
Ursprungligen postat av spoon
Har alla raketstol också eller är det bara kaptenen?

Nej den har Ryanair endast på toaletten
#47 2011-11-28, 10:17
harlequin73
Ursprungligen postat av ddf66
Finnair
De struntar totalt i sina passagerare om det händer något, ex. försening eller vulkanutbrott.

De är flygbolagens Pixmania, så länge allt funkar som det är tänkt så är de flesta nöjda, men så fort minsta lilla problem uppstår så gör de ingenting för att hjälpa sina passagerare.

Inte bara jag och min familj utan flera vänner som har varit dumsnåla när Finnair har en billig kampanj har råkat ut för deras kundförakt.



Wtf?? Finnair är ju bäst i världen
Hur många allvarliga olyckor har finnair haft?
Angående passagerarmosorgen.. Jag kom till Helsinki-Vantaa försenad mitt i vintern från Bangkok.
Samtidigt hade plan från Shanghai och London landat med nästan fullsatta plan, så vi fick ingen gate utan bussas in till transithallen från plattan. Inte finnairs problem alltså.
Transithallen var ju såklart knökfull då precis alla passagerare från Shanghai, London och Bangkok måste passera passkontroll och en stor del av dessa hade anslutningar.
Van vid flygplatser som man är så gick jag "ut" istället för genom transit och sedan uppför trappan och in genom säkerhetskontrollen igen för att hinna med min anslutning som jag nu hade 10 minuter till.
När jag sitter på planet meddelar de att på grund av köer i transit så kommer de att invänta passagerare. De höll alltså kvar planet i 45 minuter för att alla skulle komma med.

Jag skulle förstås kunnat skriva att jag var förbannad för att de lät mig sitta och vänta i trekvart på idioter som står och köar i onödan om jag ville vara fientligt inställd, men jag sitter heller och väntar på mina medpassagerare än står och köar.
#48 2011-11-28, 15:07
Oddball
Ursprungligen postat av LeonHind
Jag håller med kidon att man borde ha fallskärmar och skyddskläder ombord på flygplan, är en god livsförsäkring, om fler konsumenter efterfrågar detta så behöver det inte vara en omöjlighet, skulle personligen gärna betala det dubbla för en fallskärm.


Det förutsätter att flygplanet du färdas med har en lätt åtkomlig bakre dörr (alltså på flygplansstjärten och på undersidan) för hoppar du med fallskärm från de vanliga in-/utgångarna på flygplanet så kommer det att sluta illa...