Ursprungligen postat av Oddball
Nu vet jag inte hur mkt fallskärm du hoppat men det finns som sagt en del problem...
1. Hoppar du ut från den vanliga ingången/dörren framme på planet så är risken väldigt stor att man endera sugs in i motorerna alt slås ihjäl mot vingarna eller stjärtfenan.
Var väl något av det jag nämnde tidigare.
Ursprungligen postat av Oddball
2. Man hoppar inte gärna ut från ett plan (oavsett utgång) som färdas i ~800 km/h.
Nej, men kanske hellre en att vänta till hela massan kraschar?
Ursprungligen postat av Oddball
3. Fallskärmar är tämligen otympliga och skulle ta väldigt mycket plats och vikt i anspråk på ett modernt passagerarflygplan.
Ja, men fallskärmen är ju sista lösningen, givetvis bör ju kunderna främst kräva mer säkert byggda flygplan.
Ursprungligen postat av Oddball
4. Att tro att Märta 86 år skulle överleva ett hopp är lite väl optimistiskt, chansen är nog ungefär lika god att hon överlever om man knuffar ut henne utan fallskärm. Eller de som sitter i rullstol - ska man bara knuffa ut dem och hoppas på det bästa? Spädbarn - ska de hållas i famnen av sin mor/far?
Hålla i famnen är givetvis inget alternativ, man måste väl spänna fast barnen vid ens kropp och ha rejäla skyddsdräkter, annars tänker jag väl snarare att alla gamla och barn får gå in i dom få escape pods med skumgummi inkl någon sandwich konstruktion med fallskärmar, (som också bör finnas).
Ursprungligen postat av Oddball
5. Flygplanens rutter går ofta över vatten, att som även fallskärmsutbildad överleva en landning i vatten kräver sin man - minst sagt.
Det ingår i träningskurserna, innan du får flyga.
Ursprungligen postat av Oddball
6. Fantisera om det logistiska kaoset när 3-500 passagerare fått beskedet att planet håller på att störta och de ska ta på sig fallskärmarna för att evakuera under färd. "Flugornas herre" någon...?!
Detta är givetvis en stor utmaning, därför behövs det även här välutbildade passagerare.
Ursprungligen postat av Oddball
Summa summarum så är chanserna bättre att överleva en kraschlandning. Iaf så länge man pratar om passagerare utan erfarenhet av fallskärmshoppning. Ett enklare sätt att höja säkerheten vore i så fall att ha alla stolar vända åt andra hållet, dvs att man färdas med ryggen mot färdriktningen. Då är chansen att överleva en krasch högre, men folk tenderar att börja må illa under färden då - och det går ju inte...
Ja, det går och bör byggas betydligt säkrare, då dom flesta krascher sker vid lyft och landning, annars har jag tänkt något liknande t.ex. escape pods med skumgummi som skjuts ut, inkl med fallskärm på i början. Är detta verkligen för mycket begärt?