Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#2965 2013-04-05, 10:42
Ursprungligen postat av Spyrran
Som regel gäller följande:

Höghastighetståg (vanligt i bland annat Frankrike, Spanien, Italien och vissa internationella rutter, som Paris - Bryssel, Paris - London) och nattåg kräver alltid platsreservation. Samma sak med alla internationella resor till/från Frankrike och inrikes tåg i Frankrike. När det gäller Frankrike så finns det en begränsad kvot för Interrailresenärer. När dessa platsreservationer är slut, så får man vänta på en annan avgång (kan ta flera dagar uppåt en vecka om man har otur) eller köpa en vanlig biljett till ordinarie pris.

Sedan kan det finnas internationella rutter som inte nödvändigvis är nattåg eller höghastighetståg, men ändå kräver platsreservation. Men många gånger i länder som Schweiz, Nederländerna, Österrike, Tyskland etc så behövs det inte. Med undantag för internationella rutter som kan kräva platsreservation.

I vissa länder som Frankrike, Spanien, Italien och Portugal så är det vanligt förekommande med höghastighetsståg och liknande där platsreservation oftast är obligatorisk. Du kan slippa undan det om du är villig att syssla med många byten, ta långsamma tåg och öka restiden rejält. Funkar dock inte alltid att göra så, men ofta.

När det gäller platsreservation så bör man göra det några dagar i förväg. Men man bör göra det på rätt tågstation och i rätt land. Du kan tex inte gå till en tågstation i Prag (finns två där) och ordna platsreservation på ett tåg som går från Barcelona till Madrid. Man kan emellanåt ordna platsreservation samma dag som man ska åka (gäller ej Frankrike), men om rutten är populär eller om man vill vara säker på att få en plats så bokar man några dagar innan. Om det är möjligt.

När det gäller vandrarhem så beror det på. Man kan boka några dagar i förväg om man vet vart man ska. Men det är ofta möjligt att leta upp vandrarhem så fort man har anlänt. Rekommenderar att man gör det under dagstid då. Anländer man sent på kvällen kan det vara bra att ha förbokat boende. Om du vill leta upp boende på plats utan att förboka så rekommenderar jag att du har en stadskarta och att du har kollat upp några vandrarhem i förväg och vet adresserna. Det underlättar, även om du kan leta upp boende ändå.

Sedan kan det vara frestande att ha med sig mycket packning. Speciellt om man ska vara borta 3-4 veckor. Många tar med sig ryggsäckar som rymmer 50 l, eller mer. Men även om det är frestande så tycker jag att man ska packa lätt, så gott det går. Man kan nämligen behöva gå stora avstånd med en tung väska eller ryggsäck, och det är jobbigt.

Det kan också vara lockande att försöka hinna med så mycket som möjligt. Men folk tänker ofta inte på attd et kan vara långa restider och flera byten. Inte ovanligt att folk vill försöka hinna med 10-15 städer om de ska vara borta 3-4 veckor. Det är ändå för mycket. Välj istället ut några få städer som är viktiga att besöka, resten tar du i mån av tid.

Kan rabbla i evigheter, men det är nog det viktigaste som jag kommer på just nu.


Du är en ängel spyrran!

Vad brukar det kosta att göra en platsreservation på höghastighets/nattåg?
måste man betala extra för att sova på nattågen, (eller funkar de att sova i sitt vanliga säte)??
Måste man ofta reservera sin tågplats på tågstationen eller har tågbolagen hemsidor där de kan göras smidigare?
#2966 2013-04-05, 10:52
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
Du är en ängel spyrran!

Vad brukar det kosta att göra en platsreservation på höghastighets/nattåg?
måste man betala extra för att sova på nattågen, (eller funkar de att sova i sitt vanliga säte)??
Måste man ofta reservera sin tågplats på tågstationen eller har tågbolagen hemsidor där de kan göras smidigare?


Det är sällan man kan boka platsreservation på hemsidor. Man sköter det på tågstationerna. Notera dock att städer kan ha flera tågstationer, och att man kan dela upp biljettkontoren/luckorna så att vissa tar hand om inrikes rutter och att andra tar hand om internationella rutter.

Platsreservationerna kan variera i pris. Delvis beroende på vart man ska, men också beroende på vilken tågoperatör det handlar om. Det varierar mycket i pris. Så svårt att säga ungefärliga priser.

Alla platser på nattåg kostar. Oavsett om det är sittplats eller en bädd i kupe (6 platser, 4 platser eller två platser. Det är det vanligaste). Sittplats på nattåg är i regel billigast, men man sover inte särskilt skönt. Så ja, du måste betala extra för att åka nattåg då platsreservation är obligatorisk. Det förekommer även att man får visa sin platsreservation och interrailbiljett innan ombordstigning.
#2967 2013-04-05, 12:49
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är sällan man kan boka platsreservation på hemsidor. Man sköter det på tågstationerna. Notera dock att städer kan ha flera tågstationer, och att man kan dela upp biljettkontoren/luckorna så att vissa tar hand om inrikes rutter och att andra tar hand om internationella rutter.

Platsreservationerna kan variera i pris. Delvis beroende på vart man ska, men också beroende på vilken tågoperatör det handlar om. Det varierar mycket i pris. Så svårt att säga ungefärliga priser.

Alla platser på nattåg kostar. Oavsett om det är sittplats eller en bädd i kupe (6 platser, 4 platser eller två platser. Det är det vanligaste). Sittplats på nattåg är i regel billigast, men man sover inte särskilt skönt. Så ja, du måste betala extra för att åka nattåg då platsreservation är obligatorisk. Det förekommer även att man får visa sin platsreservation och interrailbiljett innan ombordstigning.


Jag har räknat med att sova på hostel för i snitt 150kr per natt men åker man nattåg sover man ju där istället, kostar de mer än 150 för att sova en natt eller kan jag räkna in nattåget i boendebudgeten?

fösrtår om det varierar men någon ungefärlig summa hade varit skönt att veta

EDIT: och just de min viktigaste fråga, hur räknas resdagarna om man har ett Interrail kort med begränsat antal resdagar? Säg att jag åker med ett nattåg som avgår en tisdag kl 22.00 och är framme kl 07:00 på onsdagen har jag då utnyttjat två av mina 10 resdagar?
#2968 2013-04-05, 17:00
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
Jag har räknat med att sova på hostel för i snitt 150kr per natt men åker man nattåg sover man ju där istället, kostar de mer än 150 för att sova en natt eller kan jag räkna in nattåget i boendebudgeten?

fösrtår om det varierar men någon ungefärlig summa hade varit skönt att veta

EDIT: och just de min viktigaste fråga, hur räknas resdagarna om man har ett Interrail kort med begränsat antal resdagar? Säg att jag åker med ett nattåg som avgår en tisdag kl 22.00 och är framme kl 07:00 på onsdagen har jag då utnyttjat två av mina 10 resdagar?


I regel så ska det räknas som en resdag om man reser med nattåg efter kl. 19 och anländer dagen därpå. Även om en resdag normalt klassas som ett dygn från 00:00 - 23:59. Men nattåg efter kl. 19 är ett undantag.

Tja, ska man räkna grovt så kostar det ofta mellan 10-30 euro att boka en bädd i kupe (med 6 bäddar). Sittplats (om det finns på nattåg, det finns på vissa tåg men inte alla) brukar vara billigare. Du får också vara beredd på att betala mer än 150 per natt i snitt på vandrarhem. Det brukar ju kosta runt 150-250 kr per natt, beroende på stad och vandrarhem.
#2969 2013-04-05, 17:29
[Infinite]
jag vill vara en sån där hobo som Bill Hicks talar om
#2970 2013-04-05, 18:23
Ursprungligen postat av Spyrran
I regel så ska det räknas som en resdag om man reser med nattåg efter kl. 19 och anländer dagen därpå. Även om en resdag normalt klassas som ett dygn från 00:00 - 23:59. Men nattåg efter kl. 19 är ett undantag.

Tja, ska man räkna grovt så kostar det ofta mellan 10-30 euro att boka en bädd i kupe (med 6 bäddar). Sittplats (om det finns på nattåg, det finns på vissa tåg men inte alla) brukar vara billigare. Du får också vara beredd på att betala mer än 150 per natt i snitt på vandrarhem. Det brukar ju kosta runt 150-250 kr per natt, beroende på stad och vandrarhem.


Boende är inget vi prioriterar då vi i stort sett bara tänkt sova på rummet, de räcker med tak över huvudet för vår del. När jag kollar runt på Hostelworld tycker jag mig ändå se ganska många budget alternativ som ligger under snittpriset när de gäller hostel/vandrarhem även i "dyrare" städer som Paris/Amsterdam/Rom. Ställen som tex det här i Rom.

http://www.hostelworld.com/hosteldetails.php/Tiber-Hostel-and-Camping/Ro...

Om man nöjer sig med lägre standard känns de som att 150kr/natt inte är omöjligt med tanke på att man i vissa städer kan bo väldigt billigt så att man i andra kan ta ett dyrare alternativ och ändå hamna på ett hyvsatt billigt snitt. Är det någonting jag missar att ta med i beräkningen nu? är dessa billigare ställen ofta uppbokade? ligger de ofta långt utanför staden måhända?

Om man tar ett nattåg efter kl 19:00 är det då dagen efter (när man anländer) som räknas som en resdag eller dagen när man åkte?

tusen tack för svaren förresten!
#2971 2013-04-07, 07:54
Starfitter
Någon som har erfarenhet av att ta färja mellan Italien och balkan?

Standard, priset etc.
#2972 2013-04-07, 17:06
Spontana åsikter om min rutt? Som t.ex. tidsmässig hållbarhet eller kanske finns roligare platser längs vägen som är bättra att åka till. Frankfurt är av andra skäl än rent nöje. Gärna även råd om hur många dagar som är värda att lägga på varje, i Barcelona och Nice tänkte jag göra lite utflykter till närliggande områden.


Barcelona - Nice - Ljubjana - Belgrad - Budapest -Frankfurt


3 veckor
#2973 2013-04-07, 21:07
bittburger
Ursprungligen postat av Spyrran
I regel så ska det räknas som en resdag om man reser med nattåg efter kl. 19 och anländer dagen därpå. Även om en resdag normalt klassas som ett dygn från 00:00 - 23:59. Men nattåg efter kl. 19 är ett undantag.

Tja, ska man räkna grovt så kostar det ofta mellan 10-30 euro att boka en bädd i kupe (med 6 bäddar). Sittplats (om det finns på nattåg, det finns på vissa tåg men inte alla) brukar vara billigare. Du får också vara beredd på att betala mer än 150 per natt i snitt på vandrarhem. Det brukar ju kosta runt 150-250 kr per natt, beroende på stad och vandrarhem.


Spyrran vad tror du om denna resvägen? Berlin-Amsterdam-Antwerpen-Strasbourg-Munchen-Zagreb Split. Efter split tar jag Budapest-Bratislava-Prag. Eller så vänder jag på det och tar Berlin-Prag-Bratislava-Budapest-Zagreb-Split. Finns det några fördelar eller eventuella nackdelar med någon av dessa resvägar? Som jag nämnt innan så vill jag vara i Split den 11 juli, åker ifrån Berlin den 27 juni.
#2974 2013-04-07, 21:16
Ursprungligen postat av Starfitter
Någon som har erfarenhet av att ta färja mellan Italien och balkan?

Standard, priset etc.


Pula-Venedig. Kostade ett gäng hundringar, drygt 300-400 om jag inte minns fel. Standarden var helt okej. Ett skönt säte i ett stort rum ihoptryckt med en massa andra personer. Tänk dig ett flygplan så fattar du ungefär hur det var.
#2975 2013-04-13, 11:15
rullknufs
Är ute och luffar nu, ställer en öppen fråga här.

Är det någon som är sugen på att mötas upp i Kufstein, Österrike för att åka en av världens snabbaste vattenrutschkanor? 14m fritt fall, två loopar och en fart på runt 60km/t! Är rätt flexibel, så citera eller skicka pm! http://www.woerglerwasserwelt.at/bereiche/l2-doppelloopingrutsche/
#2976 2013-04-13, 16:27
någon som vet om man kan boka in sig så man säkert får plats på interrailkvoten i frankrike eller är de först till kvarn på plats som gäller?