Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3085 2013-05-27, 19:52
hejjjsan123
Ursprungligen postat av huvudvarkost
Hej!
Jag ska ut och tågluffa i sommar och har tänkt följande rutt (halvt planerat med avstickare): Berlin-Prag-Krakow-Lviv-(Budapest)-Norra Rumänien-Moldavien. Har tänkt vara ute i cirka en månad!

De funderingar jag har:

1. Vad tycker ni om rutten? Är det några närbelägna ställen i områdena som jag inte borde missa? Har även funderat på att åka längre in i Ukraina (och kanske skippa Budapest), någon som har erfarenhet från det?

2. Har varit i Rumänien tidigare och blev förälskad i naturen. Denna gång skulle jag vilja se mer av den, kanske en dagstur eller längre. Är det någon som gjort något liknande tidigare? Någon särskild del som rekommenderas (och som är lämplig som tågluffare)?

3. Är det värt köpa ett Interrail-kort, med tanke på att Ukraina och Moldavien inte är med i samarbetet. Har funderat på att köpa 10 dagar inom 22 eller liknande, eller ska jag bara skippa det och köra enkelbiljetter på plats?

Tack på förhand!


Mycket bra förstapost! Berlin är en riktigt bra stad, mycket historia och cool stämning. Gå på någon av stadsvandringarna, en del är gratis och dessutom roliga.

Känner du att du hinner så stannar Berlin-Pragtåget i Dresden. Var en av Europas finaste städer innan den bombades under WW2. Finns fortfarande mycket att se.

Prag, ja det är ju världens finaste huvudstad. Tjeckien har mycket att se. Mellan Prag och Krakow ligger Olomouc, där man sover på Poets corner hostel.

Krakow hade ju kunnat konkurrera med den titeln om inte Gustav Vasas sonson fick för sig att Krakow inte skulle vara huvudstad längre. Dagsutflykter till saltgruvan och Auschwitz naturligtvis. Hela jävla Polen är värt en månad eller två för en tågluffare, men vet inget mer som ligger på din rutt.

Ukraina är lite krångligare än Polen och Tjeckien, lite mer "äkta" att resa där. Du kan absolut lägga ner en månad där med. Du har ju berg i södra Ukraina som du nog gillar. Men ukrainska tåg är långsamma, ja långsammare än när du var i Rumänien.

Tågen går Lviv-Budapest som du säger. Norra Rumänien, dvs Transsylvanien är ju tokfint. I Brasov finns ett trevligt hostel som heter Kismet Dao, de kan hjälpa med trekkingturer och mountainbikes.
Deltat uppe i nordöstra delen av Rumänien ska vara riktigt fint, men det han jag tyvärr inte med. Eller jag prioriterade fel och valde Bukarest, ett misstag.

Sen vet jag inte om Moldavien verkligen är en höjdare. Kan någon tipsa vad mer man ska göra än att se "vingruvan" och utbrytarrepubliken Transnestrien?

Ska du resa runt i Ukraina så ska du nog strunta i tågluffarkortet. Dels är tågen tokbilliga, sen finns det massor av minibussar "machrutkas" som åker runt överallt. Går även bussar och minibussar mellan Ukraina och Moldavien.

Jag vet inte om du fick någon hjälp, är det något mer du vill veta, så ska jag försöka hjälpa dig.
#3086 2013-05-27, 20:30
Är inne på att göra den här rutten om någon månad: http://goo.gl/maps/ODJFN

Några åsikter? Flyger till Bukarest och flyger hem från Kiev.
Får man passstämplarna inne på tågen när man åker över gränserna eller hur fixar man dom?

Några "måste" saker man inte får missa på den här resan? Tjernobyl är redan planerat.
#3087 2013-05-27, 21:17
Ursprungligen postat av Spyrran
När du skriver resa, ingår interrailkortet i denna summa? Ska du bara åka tåg eller flyga till en destination? Jag har nämnt de obligatoriska platsreservationerna vid ett tidigare tillfälle. En del av dem är ganska dyra. Sådant hoppas jag att du har tagit med i åtanke. Bara så att jag vet vad som menas.

Grundregeln är att man bör beräkna minst 500 kr per dag som man är borta. Det ska täcka billigt boende, billig mat, nöjen och i vissa fall även platsreservationerna. 500 kr/dag brukar minimum även om man vill leva billigt. Det går att komma billigare undan, och leva på 300-400 kr per dag. Men då får man hålla i plånboken och planera mer. Det blir även svårare att tågluffa i länder med dyrare platsreservationer.


jag har räknat in interrailkortet i den kostnaden (kostnad 2300 kr). Jag räknar med att vara borta ca 17 dagar och hålla mig till västra europa, detta ger mig en dagsbudget på ca 630kr. Så jag tolkar de som att budgeten håller hyvsatt då?
#3088 2013-05-28, 10:33
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Busstation
Är inne på att göra den här rutten om någon månad: http://goo.gl/maps/ODJFN



Ska du åka genom Transnistrien?
#3089 2013-05-28, 12:19
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ska du åka genom Transnistrien?


Är inte säker, men jag har förstått det som att den smidigaste vägen till Ukraina går genom Transnistrien.
#3090 2013-05-28, 14:17
pli99
Är det någon som har koll på vad som händer med nattågen (CityNightLine) från Köpenhamn och ut i Europa i sommar?

Jag var inne på SJs utlandsbokning på Stockholms Central idag och försökte boka en biljett till Amsterdam---men större delen av sommaren var "inte bokningsbar" eftersom det skulle utföras någon form av banarbete på delar av sträckan. De visste inte om hela trafiken var inställd hela sommaren eller om bokningarna skulle komma igång lite senare när det klarnat mer om hur det går med banarbetet.

Är det någon som har mer detaljer? Kan inte hitta någonting alls på nätet om detta...
#3091 2013-05-28, 15:21
Ursprungligen postat av pli99
Är det någon som har koll på vad som händer med nattågen (CityNightLine) från Köpenhamn och ut i Europa i sommar?

Jag var inne på SJs utlandsbokning på Stockholms Central idag och försökte boka en biljett till Amsterdam---men större delen av sommaren var "inte bokningsbar" eftersom det skulle utföras någon form av banarbete på delar av sträckan. De visste inte om hela trafiken var inställd hela sommaren eller om bokningarna skulle komma igång lite senare när det klarnat mer om hur det går med banarbetet.

Är det någon som har mer detaljer? Kan inte hitta någonting alls på nätet om detta...


Citynightline i allmänhet eller bara tåg till/från Köpenhamn?

När det gäller sträckan Munchen - Milano (och omvänt) samt Munchen - Rom så kommer det vara färre antal vagnar än normalt. Det påverkar både antalet liggvagnar och sovvagnar, och tills vidare kommer det inte finnas några sittplatser. Det gör även att de inte kan garantera att man får plats med sin cykel, om man tar med sig en.

Sedan är det vägarbeten mellan Paris - Hamburg, Paris - Berlin och Paris - Munchen. Hur det påverkar din resa beror på när du reser.

Informationen är tagen från Citynightlines egna hemsida. Utöver vad jag har berättat så verkar det inte vara några andra störningar eller järnvägsarbeten. Läs mer här.
#3092 2013-05-28, 16:23
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
jag har räknat in interrailkortet i den kostnaden (kostnad 2300 kr). Jag räknar med att vara borta ca 17 dagar och hålla mig till västra europa, detta ger mig en dagsbudget på ca 630kr. Så jag tolkar de som att budgeten håller hyvsatt då?


Ja, budgeten räcker hyfsat då.

Fast om jag får komma med ett litet tips, så skulle jag rekommendera att du antingen flyger till London och börjar tågluffen där eller hem från London när du är klar. Om du lyckas hitta en någorlunda billig enkelbiljett, och om du kan få tag på billiga resor till/från flygplatser. Bara för att slippa betala en tusenlapp (eller mer beroende på valutakursen) på en t/r-platsreservation för Eurostar Paris - London. Det enda sättet att komma billigare undan på tåget är om du lyckas boka biljetter i god tid och köper ordinarie biljetter tur/retur. Då kan du spara några hundralappar eller så. Men det är en smaksak, och det är inte riktigt samma sak som att tågluffa hela vägen. Men då det kan bli billigare än att betala platsreservationer för London - Paris och eventuellt andra platsreservationer på vägen hem så kan det vara ett tips att tänka på.

Eurostar brukade ange priserna på sin hemsida tidigare, och då var det 100 pund tur/retur. Kan inte hitta den informationen nu. Kollade på en annan tågsida som brukar ha pålitlig information. Det kan tydligen kosta EURO82 enkel resa och EURO144 tur/retur bara för platsreservationerna på den sträckan. Det finns så vitt jag vet ingen annan tågoperatör som trafikerar sträckan London - Paris.
#3093 2013-05-28, 17:48
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Busstation
Är inte säker, men jag har förstått det som att den smidigaste vägen till Ukraina går genom Transnistrien.


Spännande! Lova att återkomma med rapporter i så fall.
#3094 2013-05-28, 20:37
hejjjsan123
Ursprungligen postat av Busstation
Är inte säker, men jag har förstått det som att den smidigaste vägen till Ukraina går genom Transnistrien.


På Chissinau busstation finns både bussar som går Trans-Niestrienvägen och som går förbi.
#3095 2013-05-28, 20:55
hejjjsan123
Ursprungligen postat av Busstation
Är inne på att göra den här rutten om någon månad: http://goo.gl/maps/ODJFN

Några åsikter? Flyger till Bukarest och flyger hem från Kiev.
Får man passstämplarna inne på tågen när man åker över gränserna eller hur fixar man dom?

Några "måste" saker man inte får missa på den här resan? Tjernobyl är redan planerat.



Det självklara är i Bukarest är ju att besöka folkets palats. Passa på att gå på den guidade stadsvandringen innan, om du har dålig koll på Ceausescu.

Brasov är fint både i stan och runt omkring med dagsturer, trekking och mountain-biking skulle jag kunna lägga en vecka där.

Chissinau, var bra party-liv när jag var där för några år sen. Sen vet jag inte. Milestii Mici gillade jag som utflykt.

Odessa gillar jag skarpt, för mycket amerikaner som söker ukrainsk fru bara.

Kiev är fint, ha boende klart när du kommer dit och kolla upp vad du bokar.

Hade lagt mer tid i Rumänien och hoppa Chissinau, eller så åker du ut på moldaviska landsbygden, det är nog intressant. Har du tid så är Krimhalvön, himska trevligt i Ukraina. Bara du skippar Jalta.
#3096 2013-05-29, 01:20
navycanoe
Nån som har skippat interrailkortet och köpt enkelbiljetter? Är det värt det? På många håll (i öst/centraleuropa) så verkar det bli billigare att köpa enkelbiljetter då priserna på tågresor är billiga.

Det som oroar mig är tre saker.

1) Usel engelska. Inte från sida, men alla kan inte engelska utomlands. Ska man kolla upp tågtider etc i förväg och skriva upp namnen på städerna (i det lokala språket), tågnummer, tid och datum som man vill resa, så kan man lämna fram lappen i värsta fall?

2) Planerar att endast stanna i en dag på vissa ställen. Kan man till exempel anlända till tågstationen på morgonen och direkt köpa biljett till nästa internationella resa? Eller är det för kort varsel? För jag har förstått att det sällan går att köpa eller boka biljetter online, man ska ta det på tågstationen. För jag har tänkt försöka ordna boende i förväg i alla fall, och vore inte kul att missa rätt tåg.

3) Förseningar. Är det vanligt i länder som Ungern, Slovenien, Serbien och Kroatien?