Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3241 2013-07-06, 17:48
Starfitter
Någon som kan rekommendera ett hostel i Split anpassat för par (dvs private)?
Senaste var vi på Backpackers Split men det fanns inga privates lediga denna gången.
Kollat runt på hostelworld och dubbelkollat på tripadvisor men samtliga ställen känns lite sådär (helst mtp man får dega 300kr+ pp/natt).

Gäller bara 2 nätter fwiw.
#3242 2013-07-06, 22:46
MrGaga
Ursprungligen postat av Spyrran
Hur långt är ett snöre? Frågan är svår att svara på. På vissa sträckor kan det kosta så lite som 3 euro på en sträcka. Medan det kan kosta upp mot 50-70 euro på en annan sträcka. Det är tågoperatörerna som sätter priserna, och priserna kan variera kraftigt även inom samma tågbolag.


Då har jag en fråga till dig (eller någon annan som kan svara).

Eftersom det är just resarvation så måste man väl få tillbaka pengarna när man väl sitter på tåget?

Eller är jag helt vilse?

Tacksam för svar!
#3243 2013-07-06, 23:03
Ursprungligen postat av MrGaga
Då har jag en fråga till dig (eller någon annan som kan svara).

Eftersom det är just resarvation så måste man väl få tillbaka pengarna när man väl sitter på tåget?

Eller är jag helt vilse?

Tacksam för svar!


Nej, varför skulle du få pengarna tillbaka? Denna platsreservation är ofta obligatorisk, så du får inga pengar tillbaka. Det finns sträckor där du kan köpa en platsreservation om du vill. där det inte är krav. Inte ens då får du pengarna tillbaka. Eftersom biljett (antingen vanlig biljett eller interrailpass) och platsreservation (själva kombinationen biljett och platsreservation) är obligatoriskt på vissa tåg och sträckor för att det ska anses vara en giltig biljett så att du kan åka det tåget, så är det något du får bekosta utan att förvänta dig några pengar tillbaka.
#3244 2013-07-06, 23:16
MrGaga
Ursprungligen postat av Spyrran
Nej, varför skulle du få pengarna tillbaka? Denna platsreservation är ofta obligatorisk, så du får inga pengar tillbaka. Det finns sträckor där du kan köpa en platsreservation om du vill. där det inte är krav. Inte ens då får du pengarna tillbaka. Eftersom biljett (antingen vanlig biljett eller interrailpass) och platsreservation (själva kombinationen biljett och platsreservation) är obligatoriskt på vissa tåg och sträckor för att det ska anses vara en giltig biljett så att du kan åka det tåget, så är det något du får bekosta utan att förvänta dig några pengar tillbaka.


Antog att eftersom det är just en reservation så borde man få pengar tillbaka om man kommer och faktiskt tar sin plats. Skulle det vara så att man inte är där så ryker pengarna, det låter mera logiskt i mina öron iaf..
#3245 2013-07-06, 23:18
Ursprungligen postat av MrGaga
Antog att eftersom det är just en reservation så borde man få pengar tillbaka om man kommer och faktiskt tar sin plats. Skulle det vara så att man inte är där så ryker pengarna, det låter mera logiskt i mina öron iaf..


Det funkar inte så eftersom platsreservationen är obligatorisk på vissa sträckor och med vissa tågoperatörer. Du förlorar pengarna oavsett om du dyker upp eller inte.
#3246 2013-07-07, 00:04
MrGaga
Ursprungligen postat av Spyrran
Det funkar inte så eftersom platsreservationen är obligatorisk på vissa sträckor och med vissa tågoperatörer. Du förlorar pengarna oavsett om du dyker upp eller inte.


Okej jag förstår, tack för respons!
#3247 2013-07-07, 00:43
Golliwogg
Kan man köpa ett interrailpass vid normalstora tågstationer eller är det enbart beställning online som gäller?
#3248 2013-07-07, 01:57
Ursprungligen postat av Golliwogg
Kan man köpa ett interrailpass vid normalstora tågstationer eller är det enbart beställning online som gäller?


På alla tågstationer som fortfarande har en resebutik, där kan du fortfarande köpa ett interrailpass om du har med dig ditt vanliga pass.
#3249 2013-07-07, 12:42
XpressYourself
Jag tänkte tågluffa med min flickvän 16 augusti i 22 dagar med interrail-kort.

Aldrig gjort detta förut och undrar om det är möjligt att ta sig an denna rutt med en budget på kanske 20 000 kr.
Detta är rutten:

Köpenhamn - Hamburg - Amsterdam - Paris - Venezia - Lecce - [sedan ta en färja över till Grekland om det är möjligt] - sen är det inte mycket mer bestämt... men vi ska upp genom Kroatien och tillbaka till Sverige.

Vad bör man tänka på? Vad ska jag prioritera i olika länderna? Några tips vart man bör åka?

Tack!

Xpressyourself
#3250 2013-07-07, 16:54
Ursprungligen postat av XpressYourself
Jag tänkte tågluffa med min flickvän 16 augusti i 22 dagar med interrail-kort.

Aldrig gjort detta förut och undrar om det är möjligt att ta sig an denna rutt med en budget på kanske 20 000 kr.
Detta är rutten:

Köpenhamn - Hamburg - Amsterdam - Paris - Venezia - Lecce - [sedan ta en färja över till Grekland om det är möjligt] - sen är det inte mycket mer bestämt... men vi ska upp genom Kroatien och tillbaka till Sverige.

Vad bör man tänka på? Vad ska jag prioritera i olika länderna? Några tips vart man bör åka?

Tack!

Xpressyourself


Grekland ingår just nu inte i Interrailsamarbetet, och alla internationella tåg till/från Grekland är inställda. Vissa inrikes rutter är inställda också. Så jag skulle avråda er från att ta färja till Grekland och sedan fortsätta upp mot Kroatien.

För övrigt verkar ni ha ganska mycket inplanerat redan. Från Köpenhamn till Venedig. Hur länge ska ni vara i varje stad? Snälla, kläm inte in för många städer på kort tid. Det kan vara frestande, men lägg till restider och annat så är det inte lika kul längre.

Tänk på att det är en begränsad kvot platsreservationer till/från Paris, och platsreservationer är i princip alltid obligatoriskt när man reser Amsterdam - Paris. Det går nattåg mellan Paris - Venedig, men tågoperatörer som tex Thello som trafikerar sträckan, de ingår inte i interrailsamarbetet vilket gör att man får köpa en vanlig biljett. Vilket blir dyrt om man köper det i sista minuten (även några dagar före avresan). Du får alltså INTE rabatt med hjälp av interrailpasset på den sträckan.
#3251 2013-07-07, 21:07
Shurik
Ursprungligen postat av XpressYourself
Jag tänkte tågluffa med min flickvän 16 augusti i 22 dagar med interrail-kort.

Aldrig gjort detta förut och undrar om det är möjligt att ta sig an denna rutt med en budget på kanske 20 000 kr.
Detta är rutten:

Köpenhamn - Hamburg - Amsterdam - Paris - Venezia - Lecce - [sedan ta en färja över till Grekland om det är möjligt] - sen är det inte mycket mer bestämt... men vi ska upp genom Kroatien och tillbaka till Sverige.

Vad bör man tänka på? Vad ska jag prioritera i olika länderna? Några tips vart man bör åka?

Tack!

Xpressyourself


Jag skulle hoppa över Hamburg och Amsterdam. För Paris: Ta nattåget Köpenhamn-Köln och sen Thalys Köln-Paris.

För Italien: Ta nattåget Köpenhamn-Basel, byt till CisAlpino Basel-Milano och ni är framme.

Alltså jag skulle föredra längre nattåg för att ta mig ut i Europa, så slipper man alla byten och kånka omkring på bagaget så mycket. Ett ställe som Hamburg Hbf är stökigt och allmänt jobbigt ställe att byta tåg på. Har bytt tåg där själv alltförmånga gånger. I år gick tågresan till Prag via ett fullsatt ICE Hamburg-Berlin. Nästa år hoppas jag slippa Hamburg och tar ist. nattåg hela vägen Köpenhamn-Basel för vidare färd till medelhavet.
#3252 2013-07-08, 00:24
Golliwogg
Nya frågor: Om man huvudsakligen tänker uppehålla sig i Östeuropa är det då bättre att skippa interrail-kortet och köra på singelbiljetter? Har läst lite varstans att det blir billigare så. Givetvis spelar antalet resor in men om vi säger 4-7 stycken under 2-3 veckor?