Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3253 2013-07-08, 10:53
wikholm
Har läst att man kan få billigare resor inom sverige när man har interrailkortet. Hur får man tillgång till dom ? Hittar inte på SJs hemsida.
#3254 2013-07-08, 11:14
Nochills
Ursprungligen postat av Golliwogg
Nya frågor: Om man huvudsakligen tänker uppehålla sig i Östeuropa är det då bättre att skippa interrail-kortet och köra på singelbiljetter? Har läst lite varstans att det blir billigare så. Givetvis spelar antalet resor in men om vi säger 4-7 stycken under 2-3 veckor?


Ja, Östeuropa är fortfarande billigt att besöka, i Polen åkte jag tåg i 4 timmar för 60 SEK.
Däremot så kan det vara fördelaktigt med ett interrailkort eller ett nationellt tågpass då alla inte förstår engelska. Jag hade tur när jag skulle vidare till Berlin för några år sen och kassörskan förstod vad "cash" betyder.


Ursprungligen postat av wikholm
Har läst att man kan få billigare resor inom sverige när man har interrailkortet. Hur får man tillgång till dom ? Hittar inte på SJs hemsida.


Interrailkortet gäller inte i det land som man bor i utan bara i andra Europeiska länder.
interrail.net
#3255 2013-07-08, 14:00
Rusiako
Tjena! Är det någon av er som har beställt medlemskortet hos svenskaturist föreningen? Man får tydligen rabatt på hostels och sånt när man uppvisar det! Är lite nyfiken på om någon har testat sig att använda sig av detta kortet!
#3256 2013-07-09, 17:03
Sophfia
Ursprungligen postat av Shurik
Jag skulle hoppa över Hamburg och Amsterdam. För Paris: Ta nattåget Köpenhamn-Köln och sen Thalys Köln-Paris.

För Italien: Ta nattåget Köpenhamn-Basel, byt till CisAlpino Basel-Milano och ni är framme.

Alltså jag skulle föredra längre nattåg för att ta mig ut i Europa, så slipper man alla byten och kånka omkring på bagaget så mycket. Ett ställe som Hamburg Hbf är stökigt och allmänt jobbigt ställe att byta tåg på. Har bytt tåg där själv alltförmånga gånger. I år gick tågresan till Prag via ett fullsatt ICE Hamburg-Berlin. Nästa år hoppas jag slippa Hamburg och tar ist. nattåg hela vägen Köpenhamn-Basel för vidare färd till medelhavet.

Lite varning för Thalys Köln - Paris! Det är rejält dyrt och det finns bara ett visst antal platser upplåtna för interrail. Så det gäller nog att vara ute lite i god tid...i och för sig kanske tågen går relativt ofta. Det tåget vi skulle tagit från Köln - Paris var i alla fall fullbokat...fick dock ett 2 h senare, men då fick man en surprise på kostnaden istället! Men vill man den vägen kan det ju såklart vara värt det.
#3257 2013-07-11, 21:38
Tapptapp
Hej min semester kommer upp nu nästa vecka och jag har inte planerat någonting o mina vänner har blivit svåra att nå. Jag har en vän som bor i Slovenien och fick nu iden att tågluffa ner dit med Ljubijana(stavning) som slutdestination, antingen kommande eller nästkommande vecka.
Såg att SJ har:
* Interrail Global Pass Klass 2 - 5 valfria resdagar inom 10 dagar (Flexi) - 1685 kr om man är 21 som jag,.
Är det mitt bästa alternativ? Om jag nu tar fem dagar på luffen o sen några dagar i Slovenien. Kanske är fem dagar för kort, finns även tio. Hemresan blir nog flyg.

Jag läser att platsbokning är vanligt. Hur går det till? Om någon vill länka eller förklara. Är jag kanske redan nu försent ute?
Har ni några speciella rekommendationer på uppehåll, på vägen till Slovenien?
När man kommer till en stad, var hittar man lämpliga hostels?

Hoppas ni experter har tålamod med mina frågor. Min resa kom till väldigt kvickt . Jag har inte haft någon tid att läsa upp mig så mycket på grund av jobbet.
#3258 2013-07-11, 22:01
Ursprungligen postat av Tapptapp
Hej min semester kommer upp nu nästa vecka och jag har inte planerat någonting o mina vänner har blivit svåra att nå. Jag har en vän som bor i Slovenien och fick nu iden att tågluffa ner dit med Ljubijana(stavning) som slutdestination, antingen kommande eller nästkommande vecka.
Såg att SJ har:
* Interrail Global Pass Klass 2 - 5 valfria resdagar inom 10 dagar (Flexi) - 1685 kr om man är 21 som jag,.
Är det mitt bästa alternativ? Om jag nu tar fem dagar på luffen o sen några dagar i Slovenien. Kanske är fem dagar för kort, finns även tio. Hemresan blir nog flyg.

Jag läser att platsbokning är vanligt. Hur går det till? Om någon vill länka eller förklara. Är jag kanske redan nu försent ute?
Har ni några speciella rekommendationer på uppehåll, på vägen till Slovenien?
När man kommer till en stad, var hittar man lämpliga hostels?

Hoppas ni experter har tålamod med mina frågor. Min resa kom till väldigt kvickt . Jag har inte haft någon tid att läsa upp mig så mycket på grund av jobbet.


Om du bara ska tågluffa dit ner så kan 5 resdagar inom 10 dagar vara ditt bästa alternativ. Du kan till exempel ta nattåget från Malmö till Berlin, sedan ta ett tåg till Munchen och sedan ta nattåget till Ljubljana. Då har du inte förbrukat mer än några dagar på interrailpasset, och har då möjlighet att utforska mer av Slovenien. Annars kan du ta andra rutter.

Platsreservationer behövs på höghastighetsståg samt nattågen. Det brukar gå att lösa även med kort varsel (samma dag om man vill chansa, eller 1-3 dagar innan avresan). Så du är inte försent ute. Det är något du får lösa på tågstationen (resebutik), alternativt försöka med SJ eller DB (tyska motsvarigheten till SJ) via telefon.
#3259 2013-07-11, 22:22
sportitvsoffan
Har fått dille på att ta tåget ut i Europa Nästa vecka och bli borta 7-10 dagar.

Hur många städer är lagom för en sån resa och när kan jag senast köpa interail om jag vill åka till exempel på måndag eller tisdag?
#3260 2013-07-11, 22:27
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Har fått dille på att ta tåget ut i Europa Nästa vecka och bli borta 7-10 dagar.

Hur många städer är lagom för en sån resa och när kan jag senast köpa interail om jag vill åka till exempel på måndag eller tisdag?


Senast samma dag som avresan. Helst tidigare dock.

Antalet städer beror ju på. Ligger de nära varandra eller långt ifrån? Det är stor skillnad att till exempel besöka Amsterdam, Haag, Bryssel och Antwerpen på denna tid och att försöka besöka Barcelona, Rom, Berlin och Budapest på samma tid. Antalet städer beror alltså på restiden framförallt, och hur enkelt det är att resa mellan städerna (hur ofta tågen går, om det krävs byten etc).

Har du hunnit fundera på var du vill åka ännu?
#3261 2013-07-11, 22:40
sportitvsoffan
Ursprungligen postat av Spyrran
Senast samma dag som avresan. Helst tidigare dock.

Antalet städer beror ju på. Ligger de nära varandra eller långt ifrån? Det är stor skillnad att till exempel besöka Amsterdam, Haag, Bryssel och Antwerpen på denna tid och att försöka besöka Barcelona, Rom, Berlin och Budapest på samma tid. Antalet städer beror alltså på restiden framförallt, och hur enkelt det är att resa mellan städerna (hur ofta tågen går, om det krävs byten etc).

Har du hunnit fundera på var du vill åka ännu?


Paris är väll den staden som känns som ett måste.

Vilka andra städer skulle passa bra in med det?
#3262 2013-07-11, 23:29
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Paris är väll den staden som känns som ett måste.

Vilka andra städer skulle passa bra in med det?


Beror på. Just Frankrike kräver platsreservation på i princip alla internationella rutter (både dagstid och nattåg). Många inrikes rutter också. Platsreservationerna kan vara ganska dyra, men det beror mycket på de tågoperatörerna också. Vissa tågoperatörer, som Thello som trafikerar nattåg mellan Paris - Italien är inte med i samarbetet så du får inte rabatterade priser. Du får alltså betala fullpris, vilket blir dyrt om man inte bokar i god tid. En annan sak som är viktig att känna till är att det finns en begränsad kvot för interrailresenärer som åker till/från Frankrike och på inrikes rutter i Frankrike. När den kvoten för platsreservationer är fylld, så får du vänta på nästa avgång (vilket kan ta några dagar innan det finns en möjlig avgång) eller betala fullt pris för en vanlig biljett.

Om priset och interrailkvoten inte avskräcker så kan du bland annat resa till London med Eurostar. Tar drygt 2 timmar. Thalys mellan Paris och Bryssel tar inte ens 90 minuter. Cirka 3 timmar mellan Amsterdam - Paris. Restiden mellan Bryssel och Amsterdam varierar, beroende på om man tar Thalys (platsreservation krävs och det kostar), eller om man tar ett "vanligt" tåg och förlänger restiden. Med Thalys tar det 2 timmar, annars 3 timmar om man vill slippa platsreservation. Du kan till exempel ta nattåget mellan Köpenhamn - Amsterdam, och sedan åka vidare till Paris i den takt du vill.

Annars kan du utforska Frankrike lite mer. Beror litegrann på vad du vill se och göra, och vad du är villig att betala för platsreservationerna.
#3263 2013-07-12, 00:24
sportitvsoffan
Ursprungligen postat av Spyrran
Beror på. Just Frankrike kräver platsreservation på i princip alla internationella rutter (både dagstid och nattåg). Många inrikes rutter också. Platsreservationerna kan vara ganska dyra, men det beror mycket på de tågoperatörerna också. Vissa tågoperatörer, som Thello som trafikerar nattåg mellan Paris - Italien är inte med i samarbetet så du får inte rabatterade priser. Du får alltså betala fullpris, vilket blir dyrt om man inte bokar i god tid. En annan sak som är viktig att känna till är att det finns en begränsad kvot för interrailresenärer som åker till/från Frankrike och på inrikes rutter i Frankrike. När den kvoten för platsreservationer är fylld, så får du vänta på nästa avgång (vilket kan ta några dagar innan det finns en möjlig avgång) eller betala fullt pris för en vanlig biljett.

Om priset och interrailkvoten inte avskräcker så kan du bland annat resa till London med Eurostar. Tar drygt 2 timmar. Thalys mellan Paris och Bryssel tar inte ens 90 minuter. Cirka 3 timmar mellan Amsterdam - Paris. Restiden mellan Bryssel och Amsterdam varierar, beroende på om man tar Thalys (platsreservation krävs och det kostar), eller om man tar ett "vanligt" tåg och förlänger restiden. Med Thalys tar det 2 timmar, annars 3 timmar om man vill slippa platsreservation. Du kan till exempel ta nattåget mellan Köpenhamn - Amsterdam, och sedan åka vidare till Paris i den takt du vill.

Annars kan du utforska Frankrike lite mer. Beror litegrann på vad du vill se och göra, och vad du är villig att betala för platsreservationerna.


när du pratar om dyra reservationsavgifter vad är det då för summor det rör sig om?
#3264 2013-07-12, 00:44
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
när du pratar om dyra reservationsavgifter vad är det då för summor det rör sig om?


Jag har själv undvikit Frankrike på grund av platsreservationerna (både kostnaden och kvoten). Men har hittat uppgifter om 39 euro mellan Bryssel - Paris med Thalys. EURO82 enkel eller EURO144 för t/r på Eurostar till London (tidigare var det snarare 57 euro/pund enkel, och 100 för tur/retur. I alla fall när en bekant åkte den sträckan för några år sedan, så de måste ha höjt priset rejält). Paris - Köln 39 euro. Paris - Amsterdam 39 euro. Paris med TGV eller ICE till Munchen eller Frankfurt: 13 euro. Paris - Milano 55 pund. Paris - Madrid/Barcelona nattåg i kupe med 4 bäddar: 74 euro.

Bara ett exempel. Vet inte hur pålitliga siffrorna är. Eurostar kan dock vara dyrt, oavsett om man köper vanlig biljett med kort varsel eller med platsreservation om man har interrail. Resten kostar också en del.