Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3265 2013-07-12, 00:51
sportitvsoffan
Tack för ett så grundligt svar men det är rätt höga summor tycker jag nog.

Edit: Har nu läst på lite och det verkar som man ska undvika Frankrike och Spanien, vilket är lite synd kan man ju tycka.
#3266 2013-07-12, 02:04
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Tack för ett så grundligt svar men det är rätt höga summor tycker jag nog.

Edit: Har nu läst på lite och det verkar som man ska undvika Frankrike och Spanien, vilket är lite synd kan man ju tycka.


Spanien, Italien, Portugal och Frankrike är de länder som har flest platsreservationer (alltså där det är obligatoriskt). Priserna varierar dock. Utöver dessa länder är det vanligast med platsreservationer på nattågen och ganska få dagståg (Thalys Bryssel - Amsterdam och vissa sträckor i Belgien, samt Berlin - Warszawa och vissa andra sträckor i Tyskland samt andra länder är undantag). Priserna varierar dock kraftigt, och det är inte alltid lika dyrt som i väst.

Om du absolut vill till Paris så tycker jag att det är bättre om du bokar en flygresa dit och till exempel spenderar en helg där än att försöka tågluffa till/från Paris. Men det är bara min rekommendation.
#3267 2013-07-12, 02:39
sportitvsoffan
Ursprungligen postat av Spyrran
Spanien, Italien, Portugal och Frankrike är de länder som har flest platsreservationer (alltså där det är obligatoriskt). Priserna varierar dock. Utöver dessa länder är det vanligast med platsreservationer på nattågen och ganska få dagståg (Thalys Bryssel - Amsterdam och vissa sträckor i Belgien, samt Berlin - Warszawa och vissa andra sträckor i Tyskland samt andra länder är undantag). Priserna varierar dock kraftigt, och det är inte alltid lika dyrt som i väst.

Om du absolut vill till Paris så tycker jag att det är bättre om du bokar en flygresa dit och till exempel spenderar en helg där än att försöka tågluffa till/från Paris. Men det är bara min rekommendation.


Paris är i och för sig inget måste men stannar gärna borta ifrån Östeuropa.
#3268 2013-07-12, 09:41
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Paris är i och för sig inget måste men stannar gärna borta ifrån Östeuropa.

Nu måste jag bara ge mig in här fastän jag inte har någon erfarenhet av Interrail.
Vad är det som avskräcker dig så från Östeuropa?
Har själv rest i Polen, Tjeckien och Ungern och det är väldigt fina länder, billigt är det också, man får mycket för lite pengar till skillnad från dyrare länder i väst. Finns även billiga flyg med flera lågprisbolag till dessa länder om man vill flyga åt ena hållet. Men det var bara min input.
#3269 2013-07-12, 17:23
Tapptapp
Tänkte köpa interrail passet, men ser att den 17/7 är tidigast man kan använda den pga. post. Kan jag hämta den i t.ex. Malmö så jag kan komma iväg tidigare om jag vill?

Btw; tack för svaret Spyrran. När det kommer till att ta sig ut ur Sverige avser jag att ta färjan till Rostock. Den ligger bokstavligt talat 150 meter i från där jag sover om nätterna.
#3270 2013-07-12, 17:37
Ursprungligen postat av Tapptapp
Tänkte köpa interrail passet, men ser att den 17/7 är tidigast man kan använda den pga. post. Kan jag hämta den i t.ex. Malmö så jag kan komma iväg tidigare om jag vill?

Btw; tack för svaret Spyrran. När det kommer till att ta sig ut ur Sverige avser jag att ta färjan till Rostock. Den ligger bokstavligt talat 150 meter i från där jag sover om nätterna.


Har du tillgång till en tågstation som fortfarande har en SJ resebutik? Då kan du köpa interrailpasset och få det direkt, ta med dig passet bara.
#3271 2013-07-13, 01:38
kexbandit
Tänkte tågluffa (förmodligen ensam) 22 dagar i september och gjorde detta förra året också men hann inte med särskilt mycket då jag var tvungen att avbryta mitt i.

Den här gången tänkte jag satsa mer på östeuropa och undrar vad ni har för rutt-tips? Jag vill hemskt gärna till Bar i Montenegro men det verkar så omständigt. Min planerade rutt är att börja i Köpenhamn -> Warszawa -> Bratislava -> Budapest -> Belgrad -> Zagreb -> Ljubljana -> Salzburg -> Rom -> Milano -> Paris -> Amsterdam och sedan hem igen. Vad har ni för synpunkter på detta? Något jag bör skippa?

Det här är givetvis väldigt många stopp och gjorde först min planering efter 30 dagar, men kom sedan på att 22 dagar räcker så jag tänkte försöka och justera om den lite som småningom. Förra året åkte jag Berlin, Prag, Wien, Budapest och sedan flög jag hem.

Jag har en fråga också - hur tar man sig enklast hem från väster till typ Köpenhamn? Jag åker som sagt österut efter Köpenhamn i början av resan och tänkte åka liksom runt, men det verkar så omständigt att åka efter Amsterdam och sedan hem.
#3272 2013-07-13, 01:49
Ursprungligen postat av kexbandit
Tänkte tågluffa (förmodligen ensam) 22 dagar i september och gjorde detta förra året också men hann inte med särskilt mycket då jag var tvungen att avbryta mitt i.

Den här gången tänkte jag satsa mer på östeuropa och undrar vad ni har för rutt-tips? Jag vill hemskt gärna till Bar i Montenegro men det verkar så omständigt. Min planerade rutt är att börja i Köpenhamn -> Warszawa -> Bratislava -> Budapest -> Belgrad -> Zagreb -> Ljubljana -> Salzburg -> Rom -> Milano -> Paris -> Amsterdam och sedan hem igen. Vad har ni för synpunkter på detta? Något jag bör skippa?

Det här är givetvis väldigt många stopp och gjorde först min planering efter 30 dagar, men kom sedan på att 22 dagar räcker så jag tänkte försöka och justera om den lite som småningom. Förra året åkte jag Berlin, Prag, Wien, Budapest och sedan flög jag hem.

Jag har en fråga också - hur tar man sig enklast hem från väster till typ Köpenhamn? Jag åker som sagt österut efter Köpenhamn i början av resan och tänkte åka liksom runt, men det verkar så omständigt att åka efter Amsterdam och sedan hem.


Jag skulle nog satsa på Krakow framför Warszawa, men det är ju jag det.

Du har alltså 12 stopp på 12 dagar, lägg till restid och den tid det tar från/till tågstationen till boende etc så kommer du knappt hinna spendera någon tid i städerna. Du kanske tror att 22 dagar räcker för din nuvarande rutt, men jag håller absolut inte med!

Alla rutter till/från Frankrike kräver platsreservation, och vissa tågoperatörer (som Thello som kör nattåg) ingår inte i interrailsamarbetet vilket gör att du får betala dyra fullprisbiljetter. Plus dyra platsreservationer på andra sträckor till/från Paris.

Om Amsterdam är slutdestinationen så är det enklaste sättet att ta sig till Köpenhamn med direkttåg (Citynightline). Det är i princip den enda rutten som går direkt och inte kräver några byten.
#3273 2013-07-13, 02:20
kexbandit
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag skulle nog satsa på Krakow framför Warszawa, men det är ju jag det.

Du har alltså 12 stopp på 12 dagar, lägg till restid och den tid det tar från/till tågstationen till boende etc så kommer du knappt hinna spendera någon tid i städerna. Du kanske tror att 22 dagar räcker för din nuvarande rutt, men jag håller absolut inte med!

Alla rutter till/från Frankrike kräver platsreservation, och vissa tågoperatörer (som Thello som kör nattåg) ingår inte i interrailsamarbetet vilket gör att du får betala dyra fullprisbiljetter. Plus dyra platsreservationer på andra sträckor till/från Paris.

Om Amsterdam är slutdestinationen så är det enklaste sättet att ta sig till Köpenhamn med direkttåg (Citynightline). Det är i princip den enda rutten som går direkt och inte kräver några byten.


Tusen tack!
Jag har gjort lite justeringar nu och lyckats få till 10 resdagar på 22 dagar så den "nya" rutten ser ut såhär:

Start i Köpenhamn till Warszawa i två nätter (hade gärna tagit Krakow men verkar som att Warszawa har bättre tillgänglighet), sedan till Bratislava i två nätter, efter det till Budapest i två nätter, Belgrad 2n, Ljubljana 2n, Salzburg 2n, Rom 3n, Paris 3n, Köln 2n och sedan hem.

Räknade förresten ut nu att eftersom att tåget går typ 18:46 från Köpenhamn och jag byter i Berlin så går det som två resdagar. Får kolla upp isf vilken rutt på hela resan som är billigast som man kan ta istället för att använda som en resdag.

Jag är väl medveten om platsreservationerna och att allt måste reserveras i tid. Jag åker tydligen bara med Thello en väg mellan Paris och Bryssel.
Jag har planerat allt genom bahn.de och förra året gick jag in till SJ's resebutik och fick i princip hjälp med allt och jag bokade dessutom platsreservationer på samtliga sträckor, även om det blev typ någon tusenlapp dyrare.
#3274 2013-07-13, 04:28
Ursprungligen postat av kexbandit
Tusen tack!
Jag har gjort lite justeringar nu och lyckats få till 10 resdagar på 22 dagar så den "nya" rutten ser ut såhär:

Start i Köpenhamn till Warszawa i två nätter (hade gärna tagit Krakow men verkar som att Warszawa har bättre tillgänglighet), sedan till Bratislava i två nätter, efter det till Budapest i två nätter, Belgrad 2n, Ljubljana 2n, Salzburg 2n, Rom 3n, Paris 3n, Köln 2n och sedan hem.

Räknade förresten ut nu att eftersom att tåget går typ 18:46 från Köpenhamn och jag byter i Berlin så går det som två resdagar. Får kolla upp isf vilken rutt på hela resan som är billigast som man kan ta istället för att använda som en resdag.

Jag är väl medveten om platsreservationerna och att allt måste reserveras i tid. Jag åker tydligen bara med Thello en väg mellan Paris och Bryssel.
Jag har planerat allt genom bahn.de och förra året gick jag in till SJ's resebutik och fick i princip hjälp med allt och jag bokade dessutom platsreservationer på samtliga sträckor, även om det blev typ någon tusenlapp dyrare.


Thello mellan Bryssel och Paris? Nej, det är nog Thalys du tänker på.

Din nya rutt ser mycket bättre ut för övrigt. Kan du inte skippa en natt någonstans? Är Köln till exempel så lockande att du vill stanna där i två nätter? Jag rekommenderar nämligen Krakow så pass mycket att om du kan stanna där minst en natt, så gör det. Du kan till exempel resa Warszawa - Krakow - Bratislava enkelt (dagståg och direkt till Krakow, nattåg till Bratislava om du vill åka direkt).
#3275 2013-07-13, 14:19
kexbandit
Ursprungligen postat av Spyrran
Thello mellan Bryssel och Paris? Nej, det är nog Thalys du tänker på.

Din nya rutt ser mycket bättre ut för övrigt. Kan du inte skippa en natt någonstans? Är Köln till exempel så lockande att du vill stanna där i två nätter? Jag rekommenderar nämligen Krakow så pass mycket att om du kan stanna där minst en natt, så gör det. Du kan till exempel resa Warszawa - Krakow - Bratislava enkelt (dagståg och direkt till Krakow, nattåg till Bratislava om du vill åka direkt).


Det kanske jag kan göra, men då blir det ju en extra resdag... ja ja, kanske skippar att köpa "22 dagar med 10 resdagar"-kortet och istället "22 dagar valfritt".
Fast sedan tänkte jag däremot kanske byta ut Köln mot Frankfurt, enklare att ta sig dit från Paris. Cirka 3h med snabbtåg utan byte och cirka 4-5h med tåg och byte.

Läste dessutom vad det brukar kosta för sätesreservationer på olika sträckorna. Ser inte så jättefarligt ut och de dyraste sträckorna är om man åker till exempel mellan Paris och London (89EURO), annars kostar det typ 10EURO mellan Paris och Frankfurt.
Finns det någonstans där man kan se mer exakta priser för sätesreservationer? Läste dessa på baksidan av Interrail-kartan.
#3276 2013-07-13, 16:02
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Spännande! Lova att återkomma med rapporter i så fall.

Är precis tillbaka från en tur i transnistrien. Jag åkte med på en tur från hostelet och fick betala cirka 25 euro för transport och guidas tur. Utseendemässigt skiljer inte transnistrien så mycket från chisinau förutom lite kommunistmonument och statyer lite överallt.

De har en egen valuta i landet som du kan växla till dig inne i landet med Moldavia lei. Det finns atms, men den jag hittade tog inte mitt kort av någon anledning. Gränskontrollen gick relativt smärtfritt, och vi fick passen kontrollerade och fick fylla i en blankett. Guiden vaknade dock för att om man har otur och får en dålig kontrollant kan ge utlänningar problem, söka mutor osv. Träffade dock folk som gjort transnistrien själva utan problem.
Överlag rekommenderar jag helt klart ett besök om man är i trakterna, men jag tror man får ut mer av besöket om man har en guide som kan förklara och hjälpa dig.