Hitta diskussioner med liknande innehåll

Airbus 380

#13 2011-12-22, 00:07
raol
Ett annat problem med att göra planen större är att risken ökar för att någon passagerare blir sjuk och att flyget måste gå ner och landa på grund av det.
#14 2011-12-22, 13:05
Loranga
Ursprungligen postat av Cliffak
Tveksamt. Redan A380 börjar bli för stor för många flygplatser att hantera effektivt och det gäller dessutom att göra en avvägning mellan storlek på flygplan och turtäthet. Turister kan acceptera få avgångar och planera resandet därefter men som affärsresenär som ofta bokar med kort framförhållning är detta naturligtvis inte acceptabelt. Det kan därför löna sig mer att köra mindre plan (A330/A340 och i framtiden A350 om vi håller oss till Airbus) oftare.

Jag tror att flyget blir tidigt ute med att byta till alternativa bränslen, både därför att oljan blir allt dyrare, logistiken är relativt enkel och jetmotorer är lätta att anpassa till olika bränslen.



Jag håller med att A380 (och ännu större plan) passar bäst för medellånga till långa resor av bulkkaraktär som man dessutom enkelt kan gissa efterfrågan på. (Thais dagliga avgång till Bangkok från Arlanda är väl idealrutten för ett stort plan).

Men om priset på flygbränslet går upp, hur ska då flygbolagen hålla nere priset på rutterna? Eller accepterar affärsresenärerna på europeiska flighter ett högre pris?
#15 2011-12-22, 13:11
Ursprungligen postat av Loranga
Jag håller med att A380 (och ännu större plan) passar bäst för medellånga till långa resor av bulkkaraktär som man dessutom enkelt kan gissa efterfrågan på. (Thais dagliga avgång till Bangkok från Arlanda är väl idealrutten för ett stort plan).

Men om priset på flygbränslet går upp, hur ska då flygbolagen hålla nere priset på rutterna? Eller accepterar affärsresenärerna på europeiska flighter ett högre pris?

Genom att flyga äldre flygplan som är betalda eller köpa/hyra nya bränslesnåla flyg som CRJ1000.
A380 passar som sagt bäst på längre rutter, ingen idag som flyger med 855 passagerare utan 400-500 brukar vara standard, en förlängd variant även kallad A380-900 kunde bli intressant då man troligtvis kunde
flyga 855 och ha både ekonomi- och första klass.
#16 2011-12-22, 13:12
Ursprungligen postat av Cliffak
Tveksamt. Redan A380 börjar bli för stor för många flygplatser att hantera effektivt och det gäller dessutom att göra en avvägning mellan storlek på flygplan och turtäthet. Turister kan acceptera få avgångar och planera resandet därefter men som affärsresenär som ofta bokar med kort framförhållning är detta naturligtvis inte acceptabelt. Det kan därför löna sig mer att köra mindre plan (A330/A340 och i framtiden A350 om vi håller oss till Airbus) oftare.

Jag tror att flyget blir tidigt ute med att byta till alternativa bränslen, både därför att oljan blir allt dyrare, logistiken är relativt enkel och jetmotorer är lätta att anpassa till olika bränslen.



Det finns på många Airbusplan, SAS A321 har tex en framåtriktad kamera på noslandningsstället. Kul när det är lite sidvind

Fast på många flygplatser är just attraktiva avgångstider så dyra i inköp att större flyg är lönsamma.
#17 2011-12-22, 13:16
AmericanMR
Ett problem är väl också att flera flygplatser är för små för att kunna ta emot A380. Arlanda kan bara ta något ibland, och det mycket sällan har jag hört.
#18 2011-12-22, 13:27
Ursprungligen postat av AmericanMR
Ett problem är väl också att flera flygplatser är för små för att kunna ta emot A380. Arlanda kan bara ta något ibland, och det mycket sällan har jag hört.

En vanlig myt, att ta emot ett B747 och en A380 är ingen stor skillnad idag, då ingen flyger med 855 passagerare idag med A380. Skillnaden är att man måste ha längre tid emellan flygplanen vid start och landning, dvs seperation, då A380 orsakar mer luftvirvlar.
#19 2011-12-22, 13:32
AmericanMR
Ursprungligen postat av Alessandro
En vanlig myt, att ta emot ett B747 och en A380 är ingen stor skillnad idag, då ingen flyger med 855 passagerare idag med A380. Skillnaden är att man måste ha längre tid emellan flygplanen vid start och landning, dvs seperation, då A380 orsakar mer luftvirvlar.

Jaha, det var en nyhet från mig. Men tack för att du nämnde det, alltid kul att få veta något nytt.
#20 2011-12-22, 13:37
Ursprungligen postat av AmericanMR
Jaha, det var en nyhet från mig. Men tack för att du nämnde det, alltid kul att få veta något nytt.

Kallas för "Heavy" och "Superheavy", dvs hur länge man måste vänta emellan varje start- och landning innan nästa plan kan göra det.
Ta t.ex Singapore Airlines, flyger både A380 och B747, i deras A380 tar dom 477 passagerare i största B747 passagerarversionen 375 passagerare, alltså inte så brutal stor skillnad. Dessutom kommer nya versionen av B747 ta ytterligare passagerare.
http://www.seatguru.com/airlines/Singapore_Air/Singapore_Air_Airbus_A380.php
#21 2011-12-23, 01:47
Det kan väl vara lite manövreringsproblem på marken om man av någon anledning skulle besöka mindre flygplatser, charter till ex Visby (svängradie och hur långt ut motorerna hänger)? Om det någon gång landar 800 passagerare så borde väl de flesta flygplatserna, kanske inte Visby, klara av det, även om det tar tid att få väskan?

Är det inga japanska bolag som visat intresse för 855 stolar, borde ju kunna funka mellan en del öar, korta resor där tåg inte funkar?

Någon som vet om det finns flygplatser med in/utgång direkt till övre däck? Borde väl inte vara vanligt.
#22 2011-12-23, 07:07
Ursprungligen postat av Neksnor
Är det inga japanska bolag som visat intresse för 855 stolar, borde ju kunna funka mellan en del öar, korta resor där tåg inte funkar?

Någon som vet om det finns flygplatser med in/utgång direkt till övre däck? Borde väl inte vara vanligt.


Så vitt jag vet är det än så länge endast Air Austral som beställt ett par A380 med nära maxkapacitet. Wikipedia skvallrar om enklasskonfiguration med 840 säten.

På din andra fråga är jag inte säker men visst har väl alla hållplatser som har reguljär A380-service jetways till båda våningarna? Har en känsla av att flygbolagen ställer det kravet på flygplatsen innan de börjar trafikera regelbundet. Rätta mig gärna om jag har fel.
#23 2011-12-23, 10:47
Loranga
Ryanair beställer säkert 50 A380-900 på ett bräde och börjar köra skytteltrafik mellan Europa - Nordamerika + Asien. Bara en spekulation.
#24 2011-12-23, 13:03
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan väl vara lite manövreringsproblem på marken om man av någon anledning skulle besöka mindre flygplatser, charter till ex Visby (svängradie och hur långt ut motorerna hänger)? Om det någon gång landar 800 passagerare så borde väl de flesta flygplatserna, kanske inte Visby, klara av det, även om det tar tid att få väskan?

Är det inga japanska bolag som visat intresse för 855 stolar, borde ju kunna funka mellan en del öar, korta resor där tåg inte funkar?

Någon som vet om det finns flygplatser med in/utgång direkt till övre däck? Borde väl inte vara vanligt.


Jag har för mig att manöverutrymmet är inte det stora problemet utan att landningsbanorna måste vara riktigt breda annars suger motorerna in skräp.

Många flygplatser har bryggor till båda däcken eller två som kan nå undre våningen så att ekonomiklass går ombord för sig.