Hitta diskussioner med liknande innehåll

Airbus 380

#25 2011-12-23, 13:06
AmericanMR
Ursprungligen postat av Alessandro
Kallas för "Heavy" och "Superheavy", dvs hur länge man måste vänta emellan varje start- och landning innan nästa plan kan göra det.
Ta t.ex Singapore Airlines, flyger både A380 och B747, i deras A380 tar dom 477 passagerare i största B747 passagerarversionen 375 passagerare, alltså inte så brutal stor skillnad. Dessutom kommer nya versionen av B747 ta ytterligare passagerare.
http://www.seatguru.com/airlines/Singapore_Air/Singapore_Air_Airbus_A380.php

Tack! Kul att lära sig lite om A380, då jag precis har blivit intresserad av flyg.
#26 2011-12-23, 13:52
DjPutte
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan väl vara lite manövreringsproblem på marken om man av någon anledning skulle besöka mindre flygplatser, charter till ex Visby (svängradie och hur långt ut motorerna hänger)? Om det någon gång landar 800 passagerare så borde väl de flesta flygplatserna, kanske inte Visby, klara av det, även om det tar tid att få väskan?

Är det inga japanska bolag som visat intresse för 855 stolar, borde ju kunna funka mellan en del öar, korta resor där tåg inte funkar?

Någon som vet om det finns flygplatser med in/utgång direkt till övre däck? Borde väl inte vara vanligt.


Ditt ex Visby är nog ingen idealisk plats att landa en A380 på iom den ligger direkt i stadkärnan och ena inflygningszonen är rakt in över Skarphäll snett från havet sett över Högklint - Kneippbyn, Andra hållet kan funger om man töjer veck massa träd och hus så men annars fullt ömöjligt ta ned den kärran på småflygplatser
#27 2011-12-23, 15:50
Ursprungligen postat av Loranga
Ryanair beställer säkert 50 A380-900 på ett bräde och börjar köra skytteltrafik mellan Europa - Nordamerika + Asien. Bara en spekulation.


Undrar hur många som accepterar minimalt med plats, stol som inte går att fälla osv på en flygning på 8h+?
#28 2011-12-23, 16:28
Manövreringsutrymmet är i högsta grad ett problem med A380. Wingtip clearance har redan orsakat incidenter och olyckor (på JFK klippte man en CRJ under taxning och i Frankrike körde man in vingspetsen i ett hus).

Bärigheten på taxivägar är också ett problem, om man tittar på t.ex. Heathrow och Manchester finns det publicerat i kartor vilka taxivägar som klarar A380 (http://www.ead.eurocontrol.int/pamslight/pdf/4e415453/EG/C/EN/Charts/AD/EG_AD_2_EGLL_2-3_en och http://www.ead.eurocontrol.int/pamslight/pdf/4e415453/EG/C/EN/Charts/AD/... ).

Om man tittar på Heathrow, söder om T1,2,3 komplexet har man oerhört tight mellan taxiväg A och B. Om jag minns rätt från mitt besök där så har man en wing tip clearance på under en meter om man taxar en A380 öst på B och den andra väst på A eller vice versa (Tänker nu området mellan R och Link 30 typ).

Ändspetsvirvlar har redan nämts, dessa orsakar också en minskning i kapaciteten när man mixar in A380s.
#29 2011-12-23, 17:33
Jag har gjort två resor med Emirates A380 i turistklass. Den enda större skillnaden mot andra långdistansplan tyckte jag var att ljudnivån i kabinen är avsevärt lägre än i andra plan. Underhållningssystemet är ju också verkligen av toppklass, men det misstänker jag att de har även i andra nya plan. På den ena resan så hängde det sig och trots ett otal ombooter av systemet så lyckades de inte få igång det igen.

Jag försökte smyga mig upp till övervåningen för att ta mig en titt men trappan bevakades som hökar av flygvärdinnorna så där var det tvärstopp
#30 2011-12-23, 21:28
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan väl vara lite manövreringsproblem på marken om man av någon anledning skulle besöka mindre flygplatser, charter till ex Visby (svängradie och hur långt ut motorerna hänger)? Om det någon gång landar 800 passagerare så borde väl de flesta flygplatserna, kanske inte Visby, klara av det, även om det tar tid att få väskan?

Är det inga japanska bolag som visat intresse för 855 stolar, borde ju kunna funka mellan en del öar, korta resor där tåg inte funkar?

Någon som vet om det finns flygplatser med in/utgång direkt till övre däck? Borde väl inte vara vanligt.

Fast snabbtåget har tagit mycket av inrikesflygets kapacitet i Japan, dom flyger inte B747 längre på inrikesrutter, dom SR (shortrange, dvs specialutrutstade för korta flygningar) B747, var ju sista 300-serien dvs 1980-tals plan. Inga planer på en SR-version av varken nya B747-8 och A380.
Största flyg som flyger på Visby är B737.
Klart det finns flygplatser med dubbla ramper till A380.
#31 2011-12-23, 21:31
Ursprungligen postat av Loranga
Ryanair beställer säkert 50 A380-900 på ett bräde och börjar köra skytteltrafik mellan Europa - Nordamerika + Asien. Bara en spekulation.

Ryanair inser att det inte är lönsamt med lågprisflyg på längre linjer, då det är inget dom kommer göra.
Dom har parkerat 80 plan nu i vinter pga för höga bränslekostnader och lite inkomster.
#32 2011-12-23, 21:34
Ursprungligen postat av DjPutte
Ditt ex Visby är nog ingen idealisk plats att landa en A380 på iom den ligger direkt i stadkärnan och ena inflygningszonen är rakt in över Skarphäll snett från havet sett över Högklint - Kneippbyn, Andra hållet kan funger om man töjer veck massa träd och hus så men annars fullt ömöjligt ta ned den kärran på småflygplatser

Dessutom är landningsbanan för kort, då får man expandera norrut och bygga så att vägen där går under landningsbanan. Nej, om man nu måste nödlanda på ön så är brorakan ett bättre alternativ.
#33 2011-12-23, 21:37
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan väl vara lite manövreringsproblem på marken om man av någon anledning skulle besöka mindre flygplatser, charter till ex Visby (svängradie och hur långt ut motorerna hänger)? Om det någon gång landar 800 passagerare så borde väl de flesta flygplatserna, kanske inte Visby, klara av det, även om det tar tid att få väskan?

Är det inga japanska bolag som visat intresse för 855 stolar, borde ju kunna funka mellan en del öar, korta resor där tåg inte funkar?

Någon som vet om det finns flygplatser med in/utgång direkt till övre däck? Borde väl inte vara vanligt.

För stor kapitalinvestering att köpa en standard A380 och ingen marknad för att utveckla en SR-variant, B747-300SR tillverkades i 5 exemplar, klart det blev en förlust för Boeing att utveckla detta.
#34 2011-12-24, 07:21
Ursprungligen postat av Alessandro
Fast snabbtåget har tagit mycket av inrikesflygets kapacitet i Japan, dom flyger inte B747 längre på inrikesrutter, dom SR (shortrange, dvs specialutrutstade för korta flygningar) B747, var ju sista 300-serien dvs 1980-tals plan. Inga planer på en SR-version av varken nya B747-8 och A380.


Du glömmer väl inte B747-400D som även den var specialutvecklad för japanska inrikesmarknaden? Den tror jag fortfarande går på några rutter.
#35 2011-12-24, 08:33
Ursprungligen postat av LP-skiva
Du glömmer väl inte B747-400D som även den var specialutvecklad för japanska inrikesmarknaden? Den tror jag fortfarande går på några rutter.

Såldes inte alla och ersattes av B777? Den gick väl att bygga om till vanlig 400a ganska lätt?
Intressant är att den tar lika mycket folk som många A380 idag.
Folk gnäller, "för stor"....
#36 2011-12-24, 12:50
DjPutte
Ursprungligen postat av Alessandro
Dessutom är landningsbanan för kort, då får man expandera norrut och bygga så att vägen där går under landningsbanan. Nej, om man nu måste nödlanda på ön så är brorakan ett bättre alternativ.


Tvivlar på att ens Brorakan skulle räcka för en nödlandning tror nog en A380 skulle behöva lite längre sträcka att få fast planet på marken, Jo infrastrukturen skulle nog bli stor ombyggnad på runt Visby Flygplas så tror nog dem inte har ens den tanekn