Hitta diskussioner med liknande innehåll

Airbus 380

#37 2011-12-25, 13:32
Loranga
Ursprungligen postat av Alessandro
Ryanair inser att det inte är lönsamt med lågprisflyg på längre linjer, då det är inget dom kommer göra.
Dom har parkerat 80 plan nu i vinter pga för höga bränslekostnader och lite inkomster.


Fast den sista meningen handlar väl om att deras 737-800:or inte kan flyga till så många intressanta orter på vintern, eller?
#38 2011-12-25, 18:40
Ursprungligen postat av Loranga
Fast den sista meningen handlar väl om att deras 737-800:or inte kan flyga till så många intressanta orter på vintern, eller?

Dom flyger bara med 737or nuförtiden så ja.
#39 2011-12-27, 11:24
AmericanMR
Men jag har också för mig att B737:or inte har hur lång räckvidd som helst. Om jag inte är helt ute och cyklar är väl B737 ett plan för kortdistans, alt. medeldistans. Någon kunnig som kan detta bättre än vad jag kan?
#40 2011-12-27, 17:05
Ursprungligen postat av AmericanMR
Men jag har också för mig att B737:or inte har hur lång räckvidd som helst. Om jag inte är helt ute och cyklar är väl B737 ett plan för kortdistans, alt. medeldistans. Någon kunnig som kan detta bättre än vad jag kan?


http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737#Specifications


B738
Max Range, fully loaded 3,050–5,510 nmi (5,650–10,200 km; 3,510–6,340 mi)


Så den tar sig längre än man tror faktiskt, men den lämpar sig väl bäst för flygningar inom Europa, men går att sträcka ner mot t.ex. kanarieöarna med lite vilja.
#41 2011-12-28, 15:16
SubAdvantage
Boeing 737 kan flyga till USA utan problem, hur tror ni annars dem kom hit från USA? ; )

Men det är kortdistans plan ja, trånga och jäkliga.
#42 2011-12-29, 02:42
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Boeing 737 kan flyga till USA utan problem, hur tror ni annars dem kom hit från USA? ; )

Men det är kortdistans plan ja, trånga och jäkliga.

Kanske på samma sätt som ubåten Gotland kom till USA, med lastbåt.
Alternativt mellanlanda Kanada, Grönland, Island, Färöarna osv.
Finns ju många sätt att lösa problem på, om det nu är problem.
God jul!
#43 2011-12-29, 03:21
Ursprungligen postat av Neksnor
Kanske på samma sätt som ubåten Gotland kom till USA, med lastbåt.
Alternativt mellanlanda Kanada, Grönland, Island, Färöarna osv.
Finns ju många sätt att lösa problem på, om det nu är problem.
God jul!

Nej, man skeppar inte B737 utan flyger dom över atlanten, Bermudas finns ju emllan Boston och Shannon.
#44 2011-12-29, 11:51
Dock flygs dom över atlanten tomma och på maximal höjd, så att jämföra den prestendan med det man får ut med passagerare och last är inte riktigt rättvist.
#45 2011-12-29, 12:30
what
Ursprungligen postat av Hefaiston
Dock flygs dom över atlanten tomma och på maximal höjd, så att jämföra den prestendan med det man får ut med passagerare och last är inte riktigt rättvist.
Precis. Man kallar väl det ferry-range eller liknande, och annars kan man väl jämföra räckvid fullt lastad eller liknande.
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, man skeppar inte B737 utan flyger dom över atlanten, Bermudas finns ju emllan Boston och Shannon.
Så långt söderut flygs dom inte, Behöver man mellanlanda görs det nog på Grönland eller Island. Ta en jordglob och sträck ut en lina mellan Seattle och Stockholm så ser du varför. Alternativt kan du använda linjalverktyget i Google Earth.
#46 2011-12-29, 13:06
nordkorean
B737 kan definitivt flyga över atlanten. Beror bara på vilket utförande. Det finns en B737-700ER som flyger 9t 35 min (Tokyo-Mumbai). Sedan finns det en 737-400 som flyger 6t 15 min (Seoul-Bangkok).

Boeing 737-800 flyger Zurich till New York på 8tim 10 min.

Fy fan, bokade jag en resa och var tvungen sitta i en 737 i 8 timmar hade jag fått spel...
#47 2011-12-29, 13:16
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, man skeppar inte B737 utan flyger dom över atlanten, Bermudas finns ju emllan Boston och Shannon.

Att man inte skickar dem med båt utgick jag från, det hade nog sett ganska kul ut, ville bara förtydliga för SubAdvantage att man inte måste kunna flyga non-stop för att flytta något.

Men, för att återgå till ämnet, hur transporteras A380 över Atlanten? Tåg genom Ryssland och sedan båt över Bering sund?
#48 2011-12-29, 13:48
nordkorean
Ursprungligen postat av Neksnor
Att man inte skickar dem med båt utgick jag från, det hade nog sett ganska kul ut, ville bara förtydliga för SubAdvantage att man inte måste kunna flyga non-stop för att flytta något.

Men, för att återgå till ämnet, hur transporteras A380 över Atlanten? Tåg genom Ryssland och sedan båt över Bering sund?


Nja, vad man gör är att man monterar ner hela flygplanet och skickar delarna med vanlig post. Motorerna och fenan skickas dock separat med flyg eller ubåtsfrakt.