Ursprungligen postat av mickes418
Boeing har ju en enormt viktig fördel. 747-8
är billigare per passagerare än vad A380 är. Det är det bolag tittar mest på,
så 747 är långt från död än.
Jag håller inte med. 747 är om inte död så åtminstone på dödsbädden.
Det är ju inte bara A380 som 747an konkurrerar med utan även i viss mån med Boeings
egna 777 samt till viss del även i mindre omfattning med Airbus A350.
De som behöver flygplan med riktigt stor kapacitet kommer antagligen att välja A380
medan de som inte behöver fullt så stora plan kommer att välja 777 och/eller A350.
Jag tror att det blir tufft för A380n men ännu tuffare för 747-8an, den senare kan säkert
få ytterligare några ströorder, bl.a ersättare till USAFs nuvarande Air force oce-plan, vilket
är rätt givet, men inte så mycket mer.
Boeing har för närvarande 50st 747-8 kvar att leverera. Det är ungefär hälften var
för pax/fraktversionerna.
http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cbo...
Airbus däremot har c:a ytterligare nästan 200 A380 kvar att leverera av de totalt 324 A380
som de har på order för tillfället.
http://www.airbus.com/presscentre/corporate-information/orders-deliveries/