Hitta diskussioner med liknande innehåll

Airbus 380

#61 2014-08-03, 02:48
Ursprungligen postat av Neksnor
BA har väl fortfarande världens största (50+) flotta med 747, som råkar vara relativt gamla? Frågan är vad de ska ersättas med. Så länge Heathrow är full så måste de väl köpa större flyg för att växa? En av deras största destinationer är New York, kan de köra A380 dit?


Stämmer bra. Alla dessa 747 går snart i graven Trist då övre däck på en BA 747 är som att åka i ett privatjet. Endast 20 platser och två "flygvärdinnor", två toaletter. Men 747 är oekonomisk, fyra motorer med "få" passagerare.

BA har redan satt in 380 på London-Johannesburg, London-Los Angeles, London-Washington DC, London-Singapore och London-Hong Kong. Airbus 350/380 lär ta resterande router vad tiden lider.

A380 är ett mekaniskt underverk, ingen skönhet att beskåda men hypereffektiv och med en enorm kapacitet. Jag tror snarare att Boeing är lite svettiga då de kämpar för att hålla jämna steg.
#62 2014-08-03, 08:31
mickes418
Ursprungligen postat av Lobengula
Stämmer bra. Alla dessa 747 går snart i graven Trist då övre däck på en BA 747 är som att åka i ett privatjet. Endast 20 platser och två "flygvärdinnor", två toaletter. Men 747 är oekonomisk, fyra motorer med "få" passagerare.

BA har redan satt in 380 på London-Johannesburg, London-Los Angeles, London-Washington DC, London-Singapore och London-Hong Kong. Airbus 350/380 lär ta resterande router vad tiden lider.

A380 är ett mekaniskt underverk, ingen skönhet att beskåda men hypereffektiv och med en enorm kapacitet. Jag tror snarare att Boeing är lite svettiga då de kämpar för att hålla jämna steg.


Boeing har ju en enormt viktig fördel. 747-8 är billigare per passagerare än vad A380 är. Det är det bolag tittar mest på, så 747 är långt från död än.
#63 2014-08-03, 10:35
Ursprungligen postat av mickes418
Boeing har ju en enormt viktig fördel. 747-8 är billigare per passagerare än vad A380 är. Det är det bolag tittar mest på, så 747 är långt från död än.


Fast det är ju tydligen inte så enkelt för det har sålts väldigt få B748, och av dessa är ännu färre för passagerare. Lufthansa tror jag är enda bolaget som köpt B748 för pax.
#64 2014-08-03, 11:06
Rawbiz
Flyger Budapest - London - Singapore - Sydney med BA-s A380 i januari, ska bli jävligt intressant. Är otroligt nyfiken på hur den fungerar. Har åkt med Austrian-s stora plan Vienna - KL - Sydney tidigare och det var också väldigt imponerande, fast det var alltså innan A380 började flyga.
#65 2014-08-03, 12:15
Ursprungligen postat av Lobengula
Stämmer bra. Alla dessa 747 går snart i graven Trist då övre däck på en BA 747 är som att åka i ett privatjet. Endast 20 platser och två "flygvärdinnor", två toaletter. Men 747 är oekonomisk, fyra motorer med "få" passagerare.

BA har redan satt in 380 på London-Johannesburg, London-Los Angeles, London-Washington DC, London-Singapore och London-Hong Kong. Airbus 350/380 lär ta resterande router vad tiden lider.

A380 är ett mekaniskt underverk, ingen skönhet att beskåda men hypereffektiv och med en enorm kapacitet. Jag tror snarare att Boeing är lite svettiga då de kämpar för att hålla jämna steg.

"Ansiktet" på den ser ut som en gubbe med högt hårfäste.
Har aldrig varit i New York, med JFK verkar, enligt satellitbilder, ganska efterblivet vad gäller gater med två eller tre jetbryggor. Minst två bryggor, en till varje våning, borde väl vara ett krav för A380?
#66 2014-08-03, 13:43
Ursprungligen postat av mickes418
Boeing har ju en enormt viktig fördel. 747-8
är billigare per passagerare än vad A380 är. Det är det bolag tittar mest på,
så 747 är långt från död än.


Jag håller inte med. 747 är om inte död så åtminstone på dödsbädden.
Det är ju inte bara A380 som 747an konkurrerar med utan även i viss mån med Boeings
egna 777 samt till viss del även i mindre omfattning med Airbus A350.

De som behöver flygplan med riktigt stor kapacitet kommer antagligen att välja A380
medan de som inte behöver fullt så stora plan kommer att välja 777 och/eller A350.

Jag tror att det blir tufft för A380n men ännu tuffare för 747-8an, den senare kan säkert
få ytterligare några ströorder, bl.a ersättare till USAFs nuvarande Air force oce-plan, vilket
är rätt givet, men inte så mycket mer.

Boeing har för närvarande 50st 747-8 kvar att leverera. Det är ungefär hälften var
för pax/fraktversionerna. http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cbo...

Airbus däremot har c:a ytterligare nästan 200 A380 kvar att leverera av de totalt 324 A380
som de har på order för tillfället.
http://www.airbus.com/presscentre/corporate-information/orders-deliveries/
#67 2014-08-06, 20:34
ladaniwi
Både B748 och A380 är körda. Förutom Emirates finns det egentligen ingen som behöver A380 förutom möjligtvis British Airways på några rutter. Deras stora 744 flotta kommer ersättas av A350 och troligen en order av nya 777X.

Airbus kan eventuellt hänga på nya motorer på A380, men det är förmodligen inte värt utvecklingskostnaderna.
#68 2014-08-06, 22:51
Ursprungligen postat av ladaniwi
Både B748 och A380 är körda. Förutom Emirates finns det egentligen ingen som behöver A380 förutom möjligtvis British Airways på några rutter. Deras stora 744 flotta kommer ersättas av A350 och troligen en order av nya 777X.

Airbus kan eventuellt hänga på nya motorer på A380, men det är förmodligen inte värt utvecklingskostnaderna.

Singapore och Qantas flyger ganska många 380or. 8an har sålt bättre i fraktversionen, det är bara gamla
An-124 och den enda An-225 som kan konkurrera i volym med den och inte alls i bränsleekonomi.
#69 2014-08-07, 02:47
Ursprungligen postat av ladaniwi
Både B748 och A380 är körda. Förutom Emirates finns det egentligen ingen som behöver A380 förutom möjligtvis British Airways på några rutter. Deras stora 744 flotta kommer ersättas av A350 och troligen en order av nya 777X.

Airbus kan eventuellt hänga på nya motorer på A380, men det är förmodligen inte värt utvecklingskostnaderna.

Tittar man här
http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cbo...
så har British Airways inga beställda men ej levererade 777 eller 747, men de har 36 beställda, men ej levererade 787.
Deras senaste beställning av 747 (57 st) började levereras för 25 år sedan.
Siffror aktuella juni 2014. Ändra till 747 osv på två ställen i länken för att se mer.

Från Airbus väntar de (juli 2014) på 6 A380 (förutom de 6 som de redan har) och 18 A350-1000.
http://www.airbus.com/company/market/orders-deliveries/?eID=dam_frontend... (länk till excelfil)

Så de verkar redan ha långdistansmaskiner på väg som i antal motsvarar deras gamla 747or
#70 2014-08-07, 08:41
Savoy
Tror numera stenhårt på A380 i framtiden, kommer bli det enda alternativet på riktigt stora men långa matarrutter a la London-New York och Kina inrikes, kanske även säsongsflyg t.ex. Europa-Karibien.

Boeings riktiga framgångssaga på långdistans är väl supereffektiva 777, men varken 747-8 (fåtal Lufthansa-beställningar) och 787 (ovanligt mycket barnsjukdomar) känns som någon hit.

Jag förmodar att både Airbus och Boeing gör mest pengar på sina mindre storseriemodeller, A320 resp B737?

Ska snart prova A380, den största fördelen jag hört om planet komfortmässigt är att det är mycket tystare än andra modeller (inkl. nyare, som B747-8 och 787).

A350 är väl för tidigt att spekulera i, kan bli både succé eller 787-liknande problembarn.

Mitt eget favoritplan på långdistans hittills är dock relativt lilla A330, som väl också är det mest ekonomiska planet på långdistans på *relativt* lågtrafikerade linjer (typ Sverige-USA)?
#71 2014-08-07, 19:39
ladaniwi
Ursprungligen postat av Alessandro
Singapore och Qantas flyger ganska många 380or. 8an har sålt bättre i fraktversionen, det är bara gamla
An-124 och den enda An-225 som kan konkurrera i volym med den och inte alls i bränsleekonomi.


Qantas har stora problem med att fylla sina A380. 777 hade passat dom mycket bättre.

Ursprungligen postat av Neksnor
Tittar man här
http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cbo...
så har British Airways inga beställda men ej levererade 777 eller 747, men de har 36 beställda, men ej levererade 787.
Deras senaste beställning av 747 (57 st) började levereras för 25 år sedan.
Siffror aktuella juni 2014. Ändra till 747 osv på två ställen i länken för att se mer.

Från Airbus väntar de (juli 2014) på 6 A380 (förutom de 6 som de redan har) och 18 A350-1000.
http://www.airbus.com/company/market/orders-deliveries/?eID=dam_frontend... (länk till excelfil)

Så de verkar redan ha långdistansmaskiner på väg som i antal motsvarar deras gamla 747or


Tror 787 kommer ersätta 767 hos British Airways. På grund av Heathrows begränsningar behöver de större plan. Antingen fler A350 eller nya 777X tro jag.
#72 2014-08-07, 23:06
Det verkar svårt för de 4 motor flygplanen i framtiden. Både 747 och 380 men en sak vi inte tar hänsyn till är väl att de spår att flygandet kommer att öka rejält i framtiden. Om en rutt idag har svårt att fylla en 380 så blir det nog något enklare när vi börjar flyga allt mer och oftare. Tror ni inte att de som köper in 380 planerar för just det här. Det tar ju ganska många år innan man får en 380 från att den beställts

Fraktversionen av 380 hur bra blir den jämfört med dagens bästa fraktmodell? Är det 747 frakt som är den mest använda?