Hitta diskussioner med liknande innehåll

Airbus 380

#49 2011-12-29, 16:46
Ursprungligen postat av what
Precis. Man kallar väl det ferry-range eller liknande, och annars kan man väl jämföra räckvid fullt lastad eller liknande.
Så långt söderut flygs dom inte, Behöver man mellanlanda görs det nog på Grönland eller Island. Ta en jordglob och sträck ut en lina mellan Seattle och Stockholm så ser du varför. Alternativt kan du använda linjalverktyget i Google Earth.

Snarare så att man kan landa på Bermudas om en motor lägger av emellan Boston och Shannon. Island är ju fullt av äckliga vulkaner dit vill man inte åka...
#50 2011-12-29, 16:48
Ursprungligen postat av Neksnor
Att man inte skickar dem med båt utgick jag från, det hade nog sett ganska kul ut, ville bara förtydliga för SubAdvantage att man inte måste kunna flyga non-stop för att flytta något.

Men, för att återgå till ämnet, hur transporteras A380 över Atlanten? Tåg genom Ryssland och sedan båt över Bering sund?

Man flyger det såklart, delarna för att bygga den i Toulose fraktar man man båt ifrån Singapore.
#51 2011-12-29, 18:07
what
Ursprungligen postat av Alessandro
Snarare så att man kan landa på Bermudas om en motor lägger av emellan Boston och Shannon. Island är ju fullt av äckliga vulkaner dit vill man inte åka...
Flyger man från Boston till Shannon (kortaste vägen) kommer man alltid vara närmare Boston än Bermuda. Händer något så man måste gå ner är Halifax eller Newfoundland rimligare.
#52 2011-12-29, 18:15
Ursprungligen postat av nordkorean
B737 kan definitivt flyga över atlanten. Beror bara på vilket utförande. Det finns en B737-700ER som flyger 9t 35 min (Tokyo-Mumbai). Sedan finns det en 737-400 som flyger 6t 15 min (Seoul-Bangkok).

Boeing 737-800 flyger Zurich till New York på 8tim 10 min.

Fy fan, bokade jag en resa och var tvungen sitta i en 737 i 8 timmar hade jag fått spel...


Jag tror ju knappast att de maskiner av den storleken som flyger transatlantiskt har någon ekonomiklass.. Det är minst bara business som gäller och priser därefter.

Ursprungligen postat av what
Flyger man från Boston till Shannon (kortaste vägen) kommer man alltid vara närmare Boston än Bermuda. Händer något så man måste gå ner är Halifax eller Newfoundland rimligare.


Klart som fan att man vill gå ner på Bermuda i stället, där är det ju varmt och soligt så kan man ligga på beachen och sippa paraplydrinkar medan de lagar flygplanet i stället för att stå och frysa arslet av sig i Kanada.
#53 2011-12-29, 18:58
Ursprungligen postat av Cliffak
Jag tror ju knappast att de maskiner av den storleken som flyger transatlantiskt har någon ekonomiklass.. Det är minst bara business som gäller och priser därefter.



Klart som fan att man vill gå ner på Bermuda i stället, där är det ju varmt och soligt så kan man ligga på beachen och sippa paraplydrinkar medan de lagar flygplanet i stället för att stå och frysa arslet av sig i Kanada.

Dessutom är det inte alltid man kan landa i Gander, dimma är inget ovanligt där.
#54 2011-12-29, 19:04
nordkorean
Ursprungligen postat av Cliffak
Jag tror ju knappast att de maskiner av den storleken som flyger transatlantiskt har någon ekonomiklass.. Det är minst bara business som gäller och priser därefter.


Japp, men en timme kortare, finns det helt vanliga flights.



Boeing 737-700 Montevideo to Panama City 07 hr 30 min Copa Airlines CM 284


OT har jag åkt A380. Var inte så annorlunda från A340 eller 747-4. Lite små saker bara.
#55 2012-01-07, 10:55
aba380
Ursprungligen postat av Metroper
Komforten är superbra ombord, den är både tyst och stabil. Vi flög med Lufthansa och de hade bra underhållningssystem ombord där man bland annat kunde se kamera från stjärtfenan. Rätt cool när man landar att se vad piloten ser.


Det systemet fanns även för 4-5 år sedan på A330, SAS.
#56 2012-01-07, 22:47
Ursprungligen postat av aba380
Det systemet fanns även för 4-5 år sedan på A330, SAS.


SAS har (bara) kamera i nosen samt rakt ner (som för övrigt LH:s A380 också har) men det ger inte samma bra överblick när man landar som en kamera i stjärtfenan.
#57 2014-08-02, 21:52
Hur går det egentligen med försäljningen av A380? Är det flopp på gång? Inte ett enda flygplan såldes 2013 och jag kan inte se att de fått någon beställning i år heller?

Och bolaget Air Comet som hade beställt 4 st gick i konkurs. Hur går det egentligen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Edit:
Nej det var helt andra siffror på den engelska wikipedia sidan. Tydligen är wikipedia ganska inaktuellt ibland. De skall ha fått in 42 beställningar under 2013 och 20 st hittills under 2014. Ser ju ok ut ändå

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
#58 2014-08-02, 23:25
Ursprungligen postat av FulAgent007
Hur går det egentligen med försäljningen av A380? Är det flopp på gång? Inte ett enda flygplan såldes 2013 och jag kan inte se att de fått någon beställning i år heller?

Och bolaget Air Comet som hade beställt 4 st gick i konkurs. Hur går det egentligen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Edit:
Nej det var helt andra siffror på den engelska wikipedia sidan. Tydligen är wikipedia ganska inaktuellt ibland. De skall ha fått in 42 beställningar under 2013 och 20 st hittills under 2014. Ser ju ok ut ändå

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380


Det går såvitt jag vet relativt bra, Emirates expanderar fortfarande rejält men t.ex. BA har nu börjat med A380 också.

Däremot är det ingen stor grupp bolag som köper flygen, och det säljs nog inte så många, så om (när) ekonomin kraschar ner igen vette fasen hur det går för airbus. Men i nuläget går det nog så bra som det var förväntat åtminstone.
#59 2014-08-02, 23:39
fjolla666
Ursprungligen postat av FulAgent007
Hur går det egentligen med försäljningen av A380? Är det flopp på gång? Inte ett enda flygplan såldes 2013 och jag kan inte se att de fått någon beställning i år heller?

Och bolaget Air Comet som hade beställt 4 st gick i konkurs. Hur går det egentligen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Edit:
Nej det var helt andra siffror på den engelska wikipedia sidan. Tydligen är wikipedia ganska inaktuellt ibland. De skall ha fått in 42 beställningar under 2013 och 20 st hittills under 2014. Ser ju ok ut ändå

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Emirates har beställt 90st och har fått ca 50st levererade. Så det finns många kvar att leverera dit.
#60 2014-08-03, 02:11
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det går såvitt jag vet relativt bra, Emirates expanderar fortfarande rejält men t.ex. BA har nu börjat med A380 också.

Däremot är det ingen stor grupp bolag som köper flygen, och det säljs nog inte så många, så om (när) ekonomin kraschar ner igen vette fasen hur det går för airbus. Men i nuläget går det nog så bra som det var förväntat åtminstone.

BA har väl fortfarande världens största (50+) flotta med 747, som råkar vara relativt gamla? Frågan är vad de ska ersättas med. Så länge Heathrow är full så måste de väl köpa större flyg för att växa? En av deras största destinationer är New York, kan de köra A380 dit?