Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ska åka Business, vad välja?

#25 2012-02-29, 00:38
Ursprungligen postat av Canalates
Jag läser ibland här:

http://www.businessclass.se/flygbiljetter/2292-business-class-ba-british...

Där står det tips på hur man snabbt uppnår olika nivåer på billigaste sättet.
Jag skulle vilja bli BA Gold så snabbt och billigt som möjligt, bara boka lite resor hit och dit?
Hur länge gäller Gold statusen? kalenderåret ut eller 1 år från du fått det?


En fråga, BA silver ser väldigt aktuellt ut för mig nu.
Då har man Lounge tillgång och så vidare.

Kravet är bara 400 Tier points enligt hemsidan och 4 kvalificerade flygningar?

Om jag flyger tex ARN - LHR - LAX - LHR - ARN i Business (är det 1 kvalificerad flygning eller 4?
Det borde inte vara alltför svårt att få ihop 400 poäng heller?

Hur kan man se och räkna på hur mycket Tier points man får på en viss flygning?


businessclass.se är en bra sajt men den ultimata sajten om du vill ha BA info är:

http://www.flyertalk.com/forum/british-airways-executive-club-446/

Du kan räkna på BA poäng/Avios här:

http://www.britishairways.com/travel/flight-calculator/public/en_gb


ARN-LHR-LAX-LHR-ARN är fyra kvalificerade flighter så länge som du ha BAxxx på flighterna.

Det krävs numera 600 poäng att få silver, 1500 poäng för guld. Silver är den nivån som egentligen gäller, det lullull som man får på guld är inte så mycket värt. Silver ger loungeaccess och de flesta fördelarna som är relevanta.
#26 2012-02-29, 00:40
Canalates
Blir lite rörigt nu men nu har jag räknat.

Stockholm Arlanda - London Heathrow = 40 Tier Points
London Heathrow - Los Angeles = 140 TP
Los Angeles - London Heahtrow = 140 TP
London Heathrow - Stockholm Arlanda = 40 TP
Totalt: 360 TP
Avios: 20.000

Då fattas 40 TP för att uppnå silver hos BA men då tar jag bara en fotbollsresa tex och får 80 TP till.
Visst räknar jag rätt nu? Det är 400 TP som behövs för Silver va?

Isåfall kör jag på detta och avvaktar en BA kampanj i Businessklass.
#27 2012-02-29, 00:45
Canalates
Ursprungligen postat av Lobengula


ARN-LHR-LAX-LHR-ARN är fyra kvalificerade flighter så länge som du ha BAxxx på flighterna.

Det krävs numera 600 poäng att få silver, 1500 poäng för guld. Silver är den nivån som egentligen gäller, det lullull som man får på guld är inte så mycket värt. Silver ger loungeaccess och de flesta fördelarna som är relevanta.


Tack, brukar titta lite på flyertalk också då och då.

Enligt det jag ser är det 400 poäng:

"But the good news is you're already half way to becoming a Silver Member. You'll need 400 Tier Points and 4 qualifying flights, or 50 qualifying flights, to move up to Silver."

https://www.britishairways.com/travel/ecpointthresholds/execclub/_gf/en_gb

Där står det också att det är 400?

För att behålla nivån behöver man alltså bara flyga 4 gånger till tex London? Låter ju klockrent.
#28 2012-02-29, 00:57
Ursprungligen postat av Canalates
Tack, brukar titta lite på flyertalk också då och då.

Enligt det jag ser är det 400 poäng:

"But the good news is you're already half way to becoming a Silver Member. You'll need 400 Tier Points and 4 qualifying flights, or 50 qualifying flights, to move up to Silver."

https://www.britishairways.com/travel/ecpointthresholds/execclub/_gf/en_gb

Där står det också att det är 400?

För att behålla nivån behöver man alltså bara flyga 4 gånger till tex London? Låter ju klockrent.


Du har lyckats hitta en sida som inte är uppdaterad Om du orkar så bör du rapportera den, kan ge lite Avios i kompensation. Nej det är 600 för silver och 1500 för guld. Det ändrades i höstas och det gör mitt guldkort ganska kortlivat, till nästa år. Ex-UK har tidigare haft en rabatt där det bara krävdes 400 för silver och 800 för guld. Nu är det lika för alla.

Den kraftiga rabatten för Ex-UK gjorde att många UK hittade på adresser utanför UK för att få silver och guld. Det är det som BA nu försöker stoppa.

Kortstatus är från det datumet du får det och i 12 månader.

Men 600 poäng är inte omöjligt, speciellt inte om man utnyttjar de frekventa reorna.
#29 2012-02-29, 01:11
Canalates
Ursprungligen postat av Lobengula
Du har lyckats hitta en sida som inte är uppdaterad Om du orkar så bör du rapportera den, kan ge lite Avios i kompensation. Nej det är 600 för silver och 1500 för guld. Det ändrades i höstas och det gör mitt guldkort ganska kortlivat, till nästa år. Ex-UK har tidigare haft en rabatt där det bara krävdes 400 för silver och 800 för guld. Nu är det lika för alla.

Den kraftiga rabatten för Ex-UK gjorde att många UK hittade på adresser utanför UK för att få silver och guld. Det är det som BA nu försöker stoppa.

Kortstatus är från det datumet du får det och i 12 månader.

Men 600 poäng är inte omöjligt, speciellt inte om man utnyttjar de frekventa reorna.


600 poäng är ändå 2 resor i Business, inte en.

Det lutar åt att jag bränner mina 97 000 AA poäng på en resa istället.
Får inte flyga 747 men däremot 777 över Atlanten och sedan 767-200 + 300 inrikes, inte helt fel det heller och behöver då betala bara 270 dollar + några dollar till för 3000 poäng.

Efter det funderar jag på att börja använda mitt Star Alliance frekvent.
Flyger ofta Lufthansa inom Europa så det kanske är lika bra och många här verkar tala gått om dom + Swiss osv.
#30 2012-02-29, 09:34
petter234
Cathay Pacific ska ha bra business class. Jag har bara åkt SAS, Singapore Airlines och KLM i business dock (Star Alliance bolag).
#31 2012-02-29, 19:55
george.sthlm
Ursprungligen postat av Canalates
Emirates, är dom billiga? Sist jag kollade där så var det svindyrt, men det kanske har ändrats?
Ska kolla upp det! Tack för tipset.

Jo, håller med dig om flygplatserna.
Zurich är klart mysigast, och där kan man frossa i fantastisk choklad innan avfärd.
Dom kör med Airbus 340 till LAX va?

Ska kolla upp Swiss och Emirates.

El Al avstår jag, för dom är lite konstiga har jag fått höra via folk som åkt med dom. (?)



Men vaf ! Skit i om flygplatsen i sej är "mysig" du sitter ju i loungen och dricker champange.
Spela roll om kreti och pleti ute i hallen lider, du har det bra i din fotölj.
#32 2012-02-29, 20:49
Tjaeng
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men vaf ! Skit i om flygplatsen i sej är "mysig" du sitter ju i loungen och dricker champange.
Spela roll om kreti och pleti ute i hallen lider, du har det bra i din fotölj.


Fast nu finns det å andra sidan vi (läs: jag, som gav honom tipset) som råkar veta att LH-gruppens SWISS-lounger i Schweiz är trevligare än Lufthansa-loungerna i Frankfurt på alla nivåer såvida man inte åker First och får använda Lufthansas egen förstaklassterminal.

Dessutom handlar det inte bara om huruvida spriten i loungen är bra, det handlar om att CDG, FRA och LHR är idiotiska flygplatser med konstiga planlösningar och komplicerad transfer. Möjligtvis står LHR sig något bättre förutsatt att man flyger till/från terminal 5.
#33 2012-02-29, 22:06
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fast nu finns det å andra sidan vi (läs: jag, som gav honom tipset) som råkar veta att LH-gruppens SWISS-lounger i Schweiz är trevligare än Lufthansa-loungerna i Frankfurt på alla nivåer såvida man inte åker First och får använda Lufthansas egen förstaklassterminal.

Dessutom handlar det inte bara om huruvida spriten i loungen är bra, det handlar om att CDG, FRA och LHR är idiotiska flygplatser med konstiga planlösningar och komplicerad transfer. Möjligtvis står LHR sig något bättre förutsatt att man flyger till/från terminal 5.

Håller helt med här. Jag gillar upplägget på ZRH, helt enkelt. Skyr alltid CDG och FRA om jag har möjlighet, huh. Suckarnas gång på FRA är ju horribel, rent av. Ska dock säga att jag tycker LH har snäppet vassare loungekvalitet på MUC, som för övrigt också är en trevlig flygplats.

Tillägg: Anser för övrigt att lounge är överskattat, iaf på businessnivå. Utbudet är oftast tämligen skralt. Men om vi ändå är inne på lounger så står sig BAs lounger väl ganska bra? Jag är ingen van BA-resenär, så nån annan kanske kan fylla i.
#34 2012-02-29, 23:19
Tjaeng
Ursprungligen postat av yellowboxfish
MUC, som för övrigt också är en trevlig flygplats.


Har nog med storleken att göra. Någonstans runt 40-45 miljoner pax/år tycks man nå en gräns som gör flygplatser odrägliga oavsett hur väldesignade de är. Enda megaflygplatsen på Skytrax topp 10 är Beijing, som faktiskt är rätt smidig i förhållande till sin storlek. Men så byggdes den nya terminalen också för att hantera ofattbara passagerarflöden (som redan sprängt den tänkta kapacitetsgränsen, så vi får väl se om PEK degenererar till ett asiatiskt JFK inom de närmsta åren).

Ursprungligen postat av yellowboxfish

Tillägg: Anser för övrigt att lounge är överskattat, iaf på businessnivå. Utbudet är oftast tämligen skralt.


Businesslounger är rätt så torftiga, det stämmer. Se SAS inrikeslounge på Arlanda terminal 4. Man ska nog vara nöjd om man överhuvudtaget får sittplats och ölen på tapp inte är slut.
#35 2012-03-01, 00:19
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Tillägg: Anser för övrigt att lounge är överskattat, iaf på businessnivå. Utbudet är oftast tämligen skralt. Men om vi ändå är inne på lounger så står sig BAs lounger väl ganska bra? Jag är ingen van BA-resenär, så nån annan kanske kan fylla i.


Lounger är generellt väldigt överskattade. Ja man får öl/vin/sprit men många flygplatser idag har suveräna barer och restauranger så varför bry sig. Men visst, det finns lounger som är väldigt bra.

BA loungerna på Heathrow Terminal 5 är mycket bra. Dessutom finns bra duschmöjligheter där, man får en kabin som har dusch/toalett. Perfekt för att lyxskita före en längre flight och fräscha upp sig. Bra mat och oftast lätt att hitta en bekväm sittplats.

Men om man tar t.ex. Johannesburg eller Kapstaden. Det finns mycket bättre barer att hänga i än att kuska upp till loungen, speciellt om vi pratar internationella loungen som är ganska kass. BA loungen inrikes i Sydafrika (SLOW lounge) är däremot världsklass och kan jämföras med de bästa förstaklass loungerna internationellt.
#36 2012-03-01, 07:44
Savoy
Ursprungligen postat av Lobengula
Lounger är generellt väldigt överskattade. Ja man får öl/vin/sprit men många flygplatser idag har suveräna barer och restauranger så varför bry sig. Men visst, det finns lounger som är väldigt bra.

BA loungerna på Heathrow Terminal 5 är mycket bra. Dessutom finns bra duschmöjligheter där, man får en kabin som har dusch/toalett. Perfekt för att lyxskita före en längre flight och fräscha upp sig. Bra mat och oftast lätt att hitta en bekväm sittplats.

Men om man tar t.ex. Johannesburg eller Kapstaden. Det finns mycket bättre barer att hänga i än att kuska upp till loungen, speciellt om vi pratar internationella loungen som är ganska kass. BA loungen inrikes i Sydafrika (SLOW lounge) är däremot världsklass och kan jämföras med de bästa förstaklass loungerna internationellt.


Jag får intrycket (bara läst än, aldrig åkt business men tänker prova nästa vinter) att lounger varierar ännu mer än själva flygen. De jag tittat på som är av intresse för min businessdebut har bra mycket mer än t.ex. SAS-loungerna. Dusch efter nattflyg tycker jag skulle vara viktigt om jag nu en gång ska prova på det, och det verkar vara standard på de större flygplatserna i Europa (eller Sydafrika, eller Australien..)
Men framför allt i Asien verkar lounger kunna betyda precis vad som helst. Den Qatar har i Doha ser ut som något jäkla lyxspa

Intressant att du har erfarenhet av kombinationen business och Sydafrika, för det är vad jag har på radarn främst! Star Alliance-businessresande verkar ha tillgång till en bra arrival lounge i Johannesburg, hur ser det ut med BA just vid ankomst till JNB (eller CPT)?
Har du flugit business dit med annat bolag än BA?