Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ska åka Business, vad välja?

#13 2012-02-28, 04:08
Ursprungligen postat av Canalates
Kort förklarat, angående BA:

Jag får alltså 30.000 Avios om jag flyger Business Class till LA?
Jag köper alltså en biljett nu för 23.000.- cirka och då får jag 30.000 Avios.
Dessa Avios kan jag använda nästa gång jag åker och således köper jag Economy Extra istället för Business Class och uppgraderar med Avios poängen?

Korrekt?


Nja, jag kanske var lite förhastad där, ja du kan få ca 30000 Avios om du är BA Gold (vilket jag är ) eller motsvarande inom OneWorld. Om du inte har någon level i i frequent flyer-programmet så får du 20776 Avios.

Men även det är inte illa, det kostar 12500 Avios att uppgradera en långsträcka, typ LHR-LAX från economy+ till business. Du har också rätt att köpa Avios för cash. 30000 Avios kostar just nu 4500 kr.

Kommer du då över en billig economy+ så kan du alltså åka business väldigt billigt jämfört med listpriset. I ditt fall så vetefan, du kanske ska köpa 25000 Avios och boka en economy plus till LAX och uppgradera. Du kan du åka business tur och retur för ca 13000 kr. På köpet får du drygt 12500 Avios (för economy plusbiljetten). Det är en uppgradering på en långsträcka nästa resa

Det gäller att utnyttja systemet.

Observera dock att flighter har begränsat antal platser som kan uppgraderas så du får vara lite flexibel med datum/tider. BA har börjat med att släppa dessa platser ganska kort före avgång (par veckor), men ibland längre. Finns ingen logik. Bäst är att prata med Executive Club och kolla läget.

Ursprungligen postat av Canalates
Läste även detta:

"You can experience the latest Club World cabin on all our Boeing 747 and Boeing 777 aircraft. The original, award-winning Club World cabin featuring the world's first fully flat bed is fitted on our Boeing 767 aircraft."

Har BA alltså bara "Fully-flat" säng på 767 eller missförstår jag texten?



Alla långdistans BA flighter har Fully-flat säng i business och första klass. 767 har en äldre variant som inte är dålig men lite äldre än 747/777. En del 767/777 har det äldre videosystemet (små taskiga skärmar) om man nu värderar att titta på film. 747 är dock ett säkert kort med det senaste, och det är bara 747 till LAX.
#14 2012-02-28, 11:18
Tjaeng
Ursprungligen postat av Canalates

Emirates: 119.000.- (!) Hur hittar du de billiga? Sökte även från annan stad, har du tips?


Testa att ändra hemland på emirates-sajten och boka resan från huvudhubben i resp. land. Italien, Grekland, Turkiet, Polen, Ryssland...
#15 2012-02-28, 12:06
Om man bortser från att det förmodligen är mer strategiskt för dig att flyga med oneworld om du nu är AA-nånting (är inte så insatt i FF-program) så skulle jag utan tvekan säga Swiss vad gäller komforten och service ombord. Plus för byte på en trevlig flygplats också, chokladen från Sprüngli är ju nästan det bästa med hela Schweiz.

Men BA är inget dåligt val. Alltid lika kul att flyga 747!
#16 2012-02-28, 14:16
Tjaeng
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Om man bortser från att det förmodligen är mer strategiskt för dig att flyga med oneworld om du nu är AA-nånting (är inte så insatt i FF-program)


Finns ju alltid den dära Aegean-fixen (20.000 poäng för star alliance gold, dvs en enda t/r i business räcker från scratch -> guld) om han vill ha tillgång till lounger i nätverken hos SAS och Lufthansa utöver sin Oneworld-status hos AA.
#17 2012-02-28, 14:28
Canalates
Ursprungligen postat av yellowboxfish


Men BA är inget dåligt val. Alltid lika kul att flyga 747!


Queen of the Skies :thumbsup:


Ursprungligen postat av Tjaeng
Finns ju alltid den dära Aegean-fixen (20.000 poäng för star alliance gold, dvs en enda t/r i business räcker från scratch -> guld) om han vill ha tillgång till lounger i nätverken hos SAS och Lufthansa utöver sin Oneworld-status hos AA.


Ska ringa runt till olika bolag och fråga vad dom har att erbjuda, så länge tackar jag för er hjälp.
Återkommer här sen så får vi se vad det blir!
#18 2012-02-28, 15:29
Jungleboss
Enligt en som jag känner som jobbar på Arlanda och som har åkt en del i business (billiga biljetter) så är Lufthansa en av de bästa när det kommer till business class.
#19 2012-02-28, 16:31
Savoy
Ska börja med att skämmas lite, eftersom det här är tråden jag borde startat i istället för att fråga i den stora "bästa/sämsta bolaget ni flugit med?".

Lite kul att någon frågar om i princip samma sak som jag bara ett par dagar efteråt. Jag fick väldigt bra svar av Tjaeng i andra tråden, kanske står något matnyttigt där också!

Mina efterforskningar hittills visar att British Airways är det bolag som ger mest för pengarna i genomsnitt om man pratar business på långdistans. De ligger i princip runt 25k t.o.r. för mål som Sydafrika, Brasilien, Mexiko etc. Om det är någon slags tillfällig kampanj vet jag inte, men bolag som kan matcha BA standardmässigt verkar ligga minst 5k och troligare 10k över det priset.

Ursprungligen postat av Jungleboss
Enligt en som jag känner som jobbar på Arlanda och som har åkt en del i business (billiga biljetter) så är Lufthansa en av de bästa när det kommer till business class.


Har också hört det, konstigt nog. Det är väl olika vad man prioriterar. Jag värdesätter att kunna sova på nattflyg, vilket jag helt enkelt inte kan i ekonomiklass. För mig har därför LH varit en stor besvikelse nu när jag kollat businesskabiner - de är ett av världens största bolag och kör nya feta A380 på flera sträckor och kan trots detta inte visa upp ett enda plan som har riktiga flatbeds i business, väldigt svagt tycker jag. Att det "snart" (när, Lufthansa?) kommer på 20 plan är ingen jättetröst. Det är verkligen grundkravet för mig om jag nu ska åka business en gång i livet. Samma kritik gäller såklart Air France och KLM, dåligt.

Även om inte du kan ha nytta av det på väg till USAs västkust, har jag börjat kolla närmare på Turkish också. Mycket billiga på business (20k Sydafrika) och har rustat upp fler plan med flatbed än jag först trodde (även vissa Airbus nu, som det låter på recensioner).

Qatar sjukt prisvärda österut också, verkar ha en helt makalös lounge i Doha.
#20 2012-02-28, 19:05
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Men BA är inget dåligt val. Alltid lika kul att flyga 747!


Jag bokade faktiskt idag en resa till Los Angeles med BA:

Stockholm-London-Los Angeles

New York-London-Stockholm

Då är det business Stockholm-London-Los Angeles, och som det ser ut nu Premium economy på hemresan. Den biljetten kostar 10072 kronor + 20000 Avios (miles).

Med lite tur så öppnas det upp fler platser för uppgradering på hemresan för 12500 Avios (New York London). Men premium economy är helt okej för en 7h resa.

När jag fick bekräftelsen så ser jag att det är en Boeing 777 på ditresan, inte en 747 som jag hoppades på. BA har flera flighter varje dag till Los Angeles och några är alltså 777. Kan vara värt att veta om man nu är ute efter övre däcket

För min del så spelar det ingen roll, jag vill ta ett par drinkar, äta och sedan sova på en platt säng.
#21 2012-02-28, 22:59
Canalates
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag bokade faktiskt idag en resa till Los Angeles med BA:

Stockholm-London-Los Angeles

New York-London-Stockholm

Då är det business Stockholm-London-Los Angeles, och som det ser ut nu Premium economy på hemresan. Den biljetten kostar 10072 kronor + 20000 Avios (miles).

Med lite tur så öppnas det upp fler platser för uppgradering på hemresan för 12500 Avios (New York London). Men premium economy är helt okej för en 7h resa.

När jag fick bekräftelsen så ser jag att det är en Boeing 777 på ditresan, inte en 747 som jag hoppades på. BA har flera flighter varje dag till Los Angeles och några är alltså 777. Kan vara värt att veta om man nu är ute efter övre däcket

För min del så spelar det ingen roll, jag vill ta ett par drinkar, äta och sedan sova på en platt säng.


Okej, men du var Guld medlem hos BA?

Låt säga att jag signar upp för BA:s poängsystem, köper 30.000 Avios och bokar Economy + Extra säten, kan jag då använda Avios för att uppgradera? När brukar dessa stolar bli tillgängliga för uppgraderingar och hur många brukar erbjudas till just det?

Stol 62 eller 64 AK lär vara snudd på omöjligt att få genom uppgraderingar?
Alternativet är att jag köper mig en Business Class biljett bara, får mina 20-25.000 Avios och använder dom en annan gång.

Kanske ska kolla med AA också, nog för att jag gillar 747 men 777 funkar det också.
#22 2012-02-28, 23:09
Ursprungligen postat av Canalates
Okej, men du var Guld medlem hos BA?

Låt säga att jag signar upp för BA:s poängsystem, köper 30.000 Avios och bokar Economy + Extra säten, kan jag då använda Avios för att uppgradera? När brukar dessa stolar bli tillgängliga för uppgraderingar och hur många brukar erbjudas till just det?

Stol 62 eller 64 AK lär vara snudd på omöjligt att få genom uppgraderingar?
Alternativet är att jag köper mig en Business Class biljett bara, får mina 20-25.000 Avios och använder dom en annan gång.

Kanske ska kolla med AA också, nog för att jag gillar 747 men 777 funkar det också.


Ja, det som gäller är att ha en Economy+ biljett som bas, sedan kan du uppgradera valfria segment med Avios. Det som är problemet är att hitta vilka flighter som har platser som går att uppgradera. Tidigare har det inte varit något problem eftersom BA släppt platserna ca ett år i förväg. Var man tidigt ute så kunde man plocka nästan vilken flight som helst.

Nu verkar de ha gått över till att släppa "reward seats" mycket senare vilket innebär att man får chansa lite.

Nej rad 62/64 är inte alls omöjligt med uppgradering men givetvis svårt om man uppgraderar sent, vilket nya BA-strategin verkar vara.

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om specifik plats om jag kan åka business till Los Angeles för 10000 kr även om returresan är i premium economy

Men visst ska du signa upp dig för BA Executive Club. Då kan du ganska lätt leta efter avgångar som är uppgraderingsbara.
#23 2012-02-28, 23:17
Canalates
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja, det som gäller är att ha en Economy+ biljett som bas, sedan kan du uppgradera valfria segment med Avios. Det som är problemet är att hitta vilka flighter som har platser som går att uppgradera. Tidigare har det inte varit något problem eftersom BA släppt platserna ca ett år i förväg. Var man tidigt ute så kunde man plocka nästan vilken flight som helst.

Nu verkar de ha gått över till att släppa "reward seats" mycket senare vilket innebär att man får chansa lite.

Nej rad 62/64 är inte alls omöjligt med uppgradering men givetvis svårt om man uppgraderar sent, vilket nya BA-strategin verkar vara.

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om specifik plats om jag kan åka business till Los Angeles för 10000 kr även om returresan är i premium economy

Men visst ska du signa upp dig för BA Executive Club. Då kan du ganska lätt leta efter avgångar som är uppgraderingsbara.


Tack för svar.

Jag har 97.000 poäng hos AA såg jag nyss och det kostar 100.000 poäng + 270 dollar för tur&retur Business till LAX från LHR.

Att köpa 55.000 poäng hos AA (40k + 15k bonus) kostar 1130 dollar.
Således kan man köpa 110.000 poäng hos AA för 2260 dollar vilket bara är dryga 15.000:-

Då var det 777 till Chicago, 767-300 till LAX.
LAX tillbaka till Chicago i 767-200 och sedan 777 igen.

På inrikesflygningarna i USA var man även placerad i "First"

Detta är ju mycket billigt om man jämför med andra? Men sen är det ju som sagt.. Roulette med AA:s Business..


30.000 Avios hos BA = 459 Euro tills imorgon.
Hmm, hade inte BA något system att man inte kunde köpa sig upp i nivåer utan deras system fungerar så att dom gynnar de som flyger ofta med dom, man kan alltså inte köpa sig till Guld nivå som jag förstått det.

Har precis registrerat mig och är "Blue" dvs Bas.
#24 2012-02-28, 23:49
Canalates
Jag läser ibland här:

http://www.businessclass.se/flygbiljetter/2292-business-class-ba-british...

Där står det tips på hur man snabbt uppnår olika nivåer på billigaste sättet.
Jag skulle vilja bli BA Gold så snabbt och billigt som möjligt, bara boka lite resor hit och dit?
Hur länge gäller Gold statusen? kalenderåret ut eller 1 år från du fått det?


En fråga, BA silver ser väldigt aktuellt ut för mig nu.
Då har man Lounge tillgång och så vidare.

Kravet är bara 400 Tier points enligt hemsidan och 4 kvalificerade flygningar?

Om jag flyger tex ARN - LHR - LAX - LHR - ARN i Business (är det 1 kvalificerad flygning eller 4?
Det borde inte vara alltför svårt att få ihop 400 poäng heller?

Hur kan man se och räkna på hur mycket Tier points man får på en viss flygning?