Rädd för att flyga!

#1 2005-02-04, 19:56
chilli
Snälla vänner! Ska snart sätta mig i ett plan och är livrädd!
Kom gärna med tips och trygga råd!
Tack...
#2 2005-02-04, 19:59
sekazz
Ursprungligen postat av chilli
Snälla vänner! Ska snart sätta mig i ett plan och är livrädd!
Kom gärna med tips och trygga råd!
Tack...


Sup dig redlös, typ till du däckar.
#3 2005-02-04, 20:01
murmelmannen
Ursprungligen postat av chilli
Snälla vänner! Ska snart sätta mig i ett plan och är livrädd!
Kom gärna med tips och trygga råd!
Tack...
Tänk på Gottröra.Alla överlevde.
#4 2005-02-04, 20:07
M2k
- Tänk på att dom som rattar kärran vill komma ner helskinnade (också.
- Säkerheten inom flyget är mycket hög.
- Säkerheten inom vägtrafiken är (jämförelsevis) mycket låg (mötande trafik, självmordsdårar vid ratten, fyllon vid ratten etc etc.)
- Försök att analysera situationen - vad exakt är det som gör dig rädd?

Läs här , massor av hjälp finns att hämta.
#5 2005-02-04, 20:16
Skarprättaren
Ursprungligen postat av murmelmannen
Tänk på Gottröra.Alla överlevde.

http://susning.nu/Kraschen_i_Gottr%F6ra
http://www.baaa-acro.com/photos/MD81-SAS-Stockholm.jpg

Mitt råd är att föröska fokusera på resans mål, något kul som kommer att hända när du väl är framme.
#6 2005-02-04, 20:23
hagge3
"Jag kan flyga, jag är inte rädd."

Har du inte sett Sällskapsresan?
#7 2005-02-04, 20:26
murmelmannen
Som Sekazz tipsade är alkhol ett bra tips.Flyger själv aldrig nykter.Gärna blandat med några Sobril eller dyligt.
#8 2005-02-04, 20:32
M2k
Ursprungligen postat av murmelmannen
Som Sekazz tipsade är alkhol ett bra tips.Flyger själv aldrig nykter.Gärna blandat med några Sobril eller dyligt.
Visst. Mycket lämpligt när man skall på affärsmöte direkt efter framkomsten. Eller en hyrbil står och väntar.
#9 2005-02-04, 20:35
Gammal Hårdrockare
Chilli:

Med åren så har jag också blivit rädd för att flyga men kom ihåg att det är en helt orationell rädsla. Ingenting kan hända dig däruppe egentligen. Rent statistiskt så är det den säkraste platsen. Ingen biltrafik, inga rånare, risken att bli skjuten, våldtagen m.m. är minimal och inga avgaser. Du lever farligare i hemmet.
#10 2005-02-04, 20:45
Siden-Carlsson
Det första du ska tänka på är att du inte sitter i en flygplanskropp med två vingar på. Du sitter på en enda stor vinge med en flygplanskropp på. Vingarna kan alltså inte trilla av eller böjas sönder.

Denna vinge är konstruerad så att den inte kan falla rakt ner. Har den bara höjd så måste den liksom framåt. Det gäller alla flygplan, både stora som små, och den förfinade konstruktionen ger alla plan ett glidtal på höjden gånger tio. Om planet är tio kilometer meter upp så kan det alltså glidflyga 10 mil. Och rutterna ligger så att det alltid finns flygplatser inom det här talet.

Visste du förresten att alla flygplan glidflyger när de landar? Under inflygning går alltid motorerna på tomgång och man reglerar planets fart genom att höja och sänka nosen. Så flygplan är till för att glidflygas med också.

Det andra du ska tänka på är att det finns back-up-system för precis varenda sak ombort. Bränslet räcker alltid till minst en reservflygplats om det skulle vara dimma eller andra saker som gör att man inte kan landa. Ofta har man det till två och de reservlandningsplatserna är utsedda långt innan flygningen börjar. Pajar en generator finns det två till. Pajar ett hydrauliksystem finns det ett till. Pajar en motor finns det minst en till. Pajar mekanismen som fäller ner landningsställen så går de att fälla ner manuellt o.s.v. Det finns som du vet till och med en back-up på piloten, och de äter aldrig samma mat eller dricker samma kaffe, för säkerhets skull.

Jag frågade en gång en pilot om han någonsin råkat ut för allt det här jag räknade upp just. "Ja, alltihop" svarade han "men aldrig på samma gång". Olyckor sker inte för en generator pajar, utan när flera olyckliga omständigheter inträffar på samma gång. Det är här du får använda ditt förnuft och tänka sannolikhetslära. Att det ska gå så käpprätt åt helvete är helt sonika för otroligt för att man ska oroa sig.

En tredje sak att tänka på är att ett flygplan aldrig har störtat på grund av turbulens. De är byggda för att flyga i alla möjliga väder och det flygplan finns knappt som under sin livtid får det värre än under sina provturer. Man vet helt enkelt att de klarar av alla väder man flyger i.

För det fjärde så förbättras säkerheten hela tiden. Efter gottröra, som ju berodde på att isbildningar på vingen for in i motorerna, så måste piloten nu känna efter med händerna på vingen innan man får ge sig av. innan olyckan räkte det med att titta på vingen. Och för varje olycka ökas säkerheten på mer och mer och mer. Nu är det löjligt säkert att flyga.

Slutligen. Skulle piloter och flygvärdinnor hålla på med det där om det var farligt? Så jävla bra betalt får man inte för att hälla upp kaffe åt resenärer i ett stålrör. Dessutom är det tveksamt om flygbolagen är beredda att riskera ett flyplan värt hundratals miljoner och sjukt höga ersättningar till anhöriga till offer i en flygolycka. Det har helt enkelt inte råd att slarva med säkerheten.
#11 2005-02-04, 20:56
sekazz
Ursprungligen postat av M2k
Visst. Mycket lämpligt när man skall på affärsmöte direkt efter framkomsten. Eller en hyrbil står och väntar.


Det vet vi ju iofs inte om han ska eller inte.
#12 2005-02-04, 21:01
Gammal Hårdrockare
Siden-Carlsson:

Förbaskat bra information. Nu botade du till och med mig från min flygrädsla!