Rädd för att flyga!

#13 2005-02-04, 21:07
Capone
Tänk även på att mekanikerna går igenom planet noga mellan varje flygning. Om ni åker stockholm-malmö och sedan tar nästa plan tillbaka till stockholm så är det inte samma flygplan ni åker med, det första planet ska först servas och kontrolleras. Säkerheten är, som redan sagts, mycket hög. Speciellt om det handlar om svenskt inrikesflyg.
#14 2005-02-04, 21:10
Siden-Carlsson
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Siden-Carlsson:

Förbaskat bra information. Nu botade du till och med mig från min flygrädsla!


My pleasure, dalslänning-lover.
#15 2005-02-04, 21:10
Skarprättaren
Bra!

Tycker inte man skall bota sin rädsla med alkohol odyl.
Kämpa på den håda vägen, lycka till.
#16 2005-02-04, 21:14
M2k
Ursprungligen postat av Capone
Tänk även på att mekanikerna går igenom planet noga mellan varje flygning. Om ni åker stockholm-malmö och sedan tar nästa plan tillbaka till stockholm så är det inte samma flygplan ni åker med, det första planet ska först servas och kontrolleras. Säkerheten är, som redan sagts, mycket hög. Speciellt om det handlar om svenskt inrikesflyg.
Stämmer inte generellt. Om du flugit inrikes med Skyways eller GoldenAir, så är det samma flygplan, som tankas/kollas, upp i luften igen, shuttle flight.
#17 2005-02-04, 21:20
Siden-Carlsson
Ursprungligen postat av M2k
Stämmer inte generellt. Om du flugit inrikes med Skyways eller GoldenAir, så är det samma flygplan, som tankas/kollas, upp i luften igen, shuttle flight.


Well, man kollar väl inte bilen efter varje tur till ICA heller och den håller ju ändå. Men det där får mig att tänka på en annan sak jag brukar säga till flygrädda. Som flygrädd tycker man ju att det sker flygolyckor rätt ofta. Är man rädd för något söker man ju information om det som är ens skräck, så man upplever det är MÅNGA flygolyckor. Men sanningen är att t o m på en sådan sketen flyglinje som Ängelholm - Stockholm så går det över tio flygningar om dagen bara i ena riktingen med tre olika bolag. Det ger en vink om hur mycket det flygs i världen varje dag och hur otroligt ovanliga olyckor faktiskt är.
#18 2005-02-04, 21:25
East Clintwood
Arrangeras även kurser för att bota/hantera flygrädsla av diverse företag, kolla exempelvis luftfartsverket.se.
#19 2005-02-04, 21:33
M2k
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Well, man kollar väl inte bilen efter varje tur till ICA heller och den håller ju ändå. Men det där får mig att tänka på en annan sak jag brukar säga till flygrädda. Som flygrädd tycker man ju att det sker flygolyckor rätt ofta. Är man rädd för något söker man ju information om det som är ens skräck, så man upplever det är MÅNGA flygolyckor. Men sanningen är att t o m på en sådan sketen flyglinje som Ängelholm - Stockholm så går det över tio flygningar om dagen bara i ena riktingen med tre olika bolag. Det ger en vink om hur mycket det flygs i världen varje dag och hur otroligt ovanliga olyckor faktiskt är.
Du har helt rätt, det flygs groteskt mycket, och har man rätt perspektiv så borde rimligen rädslan avta. Troligen finns det andra orsaker till orationell flygrädsla. Tippar att det står att söka i vederbörandes 'taskiga barndom', men då lämnar vi huvudspåret, typ. *joking*

Märkligt att du angav flygplatsen Ängelholm i flygsäkerhetssammanhang. Givetvis är Ängelholm inte osäkrare än någon annan flyplats, men följande händelse inträffade just i s m den flygplatsen:

-"På kvällen den 20 november 1964 störtade ett Metropolitanplan vid inflygningen till Ängelholms flygplats. Olyckan krävde 31 människors liv och bland dessa fanns tre landskronabor, riksdagsmannen Gunnar Weibull, bankdirektör Per Hoffmann och direktör Harry Suneson.

Passagerarplanet kom under inflygningen in för lågt och kolliderade med stolpen till en kontaktledning till järnvägen mellan Ängelholm och Göteborg. Planet hade 39 passagerare och fyra besättningsmän. Sex skakades och fördes till sjukhus, lika många klarade sig utan fysiska skador. Förklaringen till att tolv människor överlevde kraschen var att planet aldrig fattade eld. Det kraftiga eldsken som syntes över trakten kom från kraftledningarna som slets loss vid kraschen."

ref. http://www.landskronadirekt.com/hildingtxt/1964.htm
#20 2005-02-05, 20:13
Dannyboi
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Om planet är tio kilometer meter upp så kan det alltså glidflyga 10 mil. Och rutterna ligger så att det alltid finns flygplatser inom det här talet.


Så när jag flyger till Hawaii behöver jag inte oroa mig, det finns alltid en flygplats inom 10 mil?
#21 2005-02-05, 20:44
AviLGH
Är för närvarande inte verksam i flygbranschen, men jag innehar ett kommersiellt flygcertifikat och åtminstone någon erfarenhet av flygoperationer.

Ursprungligen postat av Dannyboi
Så när jag flyger till Hawaii behöver jag inte oroa mig, det finns alltid en flygplats inom 10 mil?


Du har naturligtvis helt rätt. Kravet på att alltid kunna glidflyga till lämplig landningsplats gäller bara för enmotoriga flygplan. Dock måste naturligtvis alla flygplan kunna flyga med 50% av motorerna ur funktion och för tvåmotorflygningar långt från alternativa flygplatser krävs dessutom ETOPS-certifiering vilket innebär väldigt (VÄLDIGT) höga krav på driftsäkerhet.

Jag log lite för mig själv när det första inlägget tog upp Gottröraolyckan för att bota flygrädsla - i just det specifika fallet var det ju tyvärr så att varken piloterna, markpersonalen eller flygplanet höll måttet. (Har ofta undrat om kaptenen verkligen slutade frivilligt...) Att det gick bra ändå illustrerar bara att även om ett haveri skulle inträffa så har man goda möjligheter att klara sig.

Hursomhelst, att flyga är inget att oroa sig över. Jag tror inte på att döva rädslan med sprit eller valium, försök lära dig mycket om flyg istället, det brukar fungera lugnande om man vet vad alla ljud innebär och så vidare.
#22 2005-02-06, 09:22
ksv
@chilli:
Var ska du åka? Vilken typ av flygplan?
Bl.a. SAS och Britannia/Fritidsresor har kurser för flygrädsla som tydligen ska vara ganska bra.

Ursprungligen postat av M2k
Stämmer inte generellt. Om du flugit inrikes med Skyways eller GoldenAir, så är det samma flygplan, som tankas/kollas, upp i luften igen, shuttle flight.
Om inte en mekaniker gör det, gör en av piloterna Pre Flight Inspection inför varje flygning.

Ursprungligen postat av AviLGH
Dock måste naturligtvis alla flygplan kunna flyga med 50% av motorerna ur funktion och för tvåmotorflygningar långt från alternativa flygplatser krävs dessutom ETOPS-certifiering vilket innebär väldigt (VÄLDIGT) höga krav på driftsäkerhet.
Alla flyplan måste kunna flyga med en motor ur funktion (förlåt om jag är petig).
Men precis som du säger; med ETOPS-certifiering är kraven väldigt höga.
Normalt sett ska man ha en flygplats inom en timmas radie vid flygning på en motor, men med ETOPS kan man öka det till t.ex. tre timmar, vilket räcker för större delen av nordatlanten.
#23 2005-02-06, 13:33
AviLGH
Mjo, du har helt rätt, men i praktiken kan (vad jag vet) alla fyrmotoriga flygplan som används för passagerartrafik flyga på två motorer, och vad beträffar tremotoriga flygplan så finns det ju inte så många kvar, tyvärr.
#24 2005-02-07, 09:42
tobes
Du kan ju exempelvis tänka på att det dör fler människor per år i världen pga åsnor/mulor än vad som dör i flygolyckor.

Statistiskt sett löper du alltså större risk att dö om du är i närheten av en åsna än när du sitter på flyget