Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Well, man kollar väl inte bilen efter varje tur till ICA heller och den håller ju ändå. Men det där får mig att tänka på en annan sak jag brukar säga till flygrädda. Som flygrädd tycker man ju att det sker flygolyckor rätt ofta. Är man rädd för något söker man ju information om det som är ens skräck, så man upplever det är MÅNGA flygolyckor. Men sanningen är att t o m på en sådan sketen flyglinje som Ängelholm - Stockholm så går det över tio flygningar om dagen bara i ena riktingen med tre olika bolag. Det ger en vink om hur mycket det flygs i världen varje dag och hur otroligt ovanliga olyckor faktiskt är.
Du har helt rätt, det flygs groteskt mycket, och har man rätt perspektiv så borde rimligen rädslan avta. Troligen finns det andra orsaker till orationell flygrädsla. Tippar att det står att söka i vederbörandes '
taskiga barndom', men då lämnar vi huvudspåret,
typ. *joking*
Märkligt att du angav flygplatsen Ängelholm i flygsäkerhetssammanhang. Givetvis är Ängelholm inte osäkrare än någon annan flyplats, men följande händelse inträffade just i s m den flygplatsen:
-"På kvällen den 20 november 1964 störtade ett Metropolitanplan vid inflygningen till Ängelholms flygplats. Olyckan krävde 31 människors liv och bland dessa fanns tre landskronabor, riksdagsmannen Gunnar Weibull, bankdirektör Per Hoffmann och direktör Harry Suneson.
Passagerarplanet kom under inflygningen in för lågt och kolliderade med stolpen till en kontaktledning till järnvägen mellan Ängelholm och Göteborg. Planet hade 39 passagerare och fyra besättningsmän. Sex skakades och fördes till sjukhus, lika många klarade sig utan fysiska skador. Förklaringen till att tolv människor överlevde kraschen var att planet aldrig fattade eld. Det kraftiga eldsken som syntes över trakten kom från kraftledningarna som slets loss vid kraschen."
ref.
http://www.landskronadirekt.com/hildingtxt/1964.htm