Rädd för att flyga!

#25 2005-02-08, 06:05
M2k
DN 7 febr 2005;

Världens trafikflyg satte ett rekord förra året då man kunde notera den högsta flygsäkerheten på 20 år med 466 omkomna i 28 haverier jämfört med 702 dödsoffer i 27 haverier året innan och 1.840 omkomna i 57 haverier 1996.

Samtidigt ökade trafiken enligt internationell statistik från 2003 till 2004 med cirka 15 procent.

Förbättring i flygsäkerheten tillskrivs främst det faktum att en omfattande säkerhetskultur undan för undan slagit igenom, en följd av ökade insatser av nationella och internationella myndigheter med rådgivning, inspektioner och kontroller, typ så kallade ramp checks, stickprovskontroller, av utländska plan som sedan länge genomförs på bland annat svenska flygplatser.

Dessutom noteras ett ökat säkerhetstänkande i flygbolagen, bland annat med insikten att hög säkerhet är ett måste för kommersiell framgång, inte minst i en avreglerad flygvärld med allt mer ökad konkurrens. Det har uppstått en press att förbättra.

Det skriver tidskriften Flight International i sin årliga översikt av flygsäkerhetsläget.

Helt fria från dödshaverier 2004 i det tunga trafikflyget var flygbolagen i Europa, Nordamerika och Australien.

Statistiskt inträffar 0,5 dödshaverier på en miljon flygningar. För 25 år sedan var det tre på en miljon flygningar.

I statistiken för 2004 ingår inte terrordåden - explosioner ombord - mot två ryska plan som störtade med tre minuters intervall sent på kvällen den 24 augusti. 90 personer omkom.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=375953&previousRe...


Ja, säkerheten tycks vara att lita på...
#26 2005-06-16, 13:58
Siden-Carlsson
Ursprungligen postat av Dannyboi
Så när jag flyger till Hawaii behöver jag inte oroa mig, det finns alltid en flygplats inom 10 mil?


Självklart finns det undantag. Svalbard är väl ett annat exempel. Men det är en kalkyerad risk åtminstone.
#27 2005-06-16, 17:24
dot_
Rent statistiskt ar radslan irrationell men det ar ju a andra sidan nastan all radsla oavsett vad det galler. Radd ar man likt forbannat.

Sprit och somntabletter ar mitt basta tips.
#28 2006-05-09, 12:57
Goddess_Purgatory
Jag flyger till Edinburgh i morgon bitti.
Normalt sett så är jag rätt skraj för att flyga,
flög sex gånger förra året, och det var första gången jag flög sedan jag var typ nio.
Trodde att jag hade lagt det värsta bakom mig nu.
Jag hade tvärfel.

Jag har sovit ca en timme på två dygn nu,
och har sedan ett dygn en kraftig, ihållande domning i hela kroppen av ren ångest.
Jag svettas och får frossbrytningar om vartannat,
och så fort jag tänker på morgondagen så känns det som en kniv körs in i mellangärdet.
(Losec hjälper inte längre, är för paj nu)
Jag kan absolut inte äta någonting.
Det är inte ens säkert att jag kan hinna få insomningstabletter eller lugnande innan jag åker,
iom att min doktor är på semester...
(väntar i detta nu på att min terapeut skall höra av sig och ge mig domen)

Funderar fan på att åka in akut snart för att få hjälp,
sånhär ångest har lätt för att trigga mina självskadeimpulser,
och jag har redan börjat klösa nacken blodig i natt.


Det är vid sådana här tillfällen som jag blir väldigt besviken och less på mig själv för att jag inte pallar mer än så här.
Jag är ju som en jävla porslinsdocka ju. :'(
#29 2006-05-09, 13:33
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Text som gör att man lider med G_P


Vad är det som du tycker är otäckt med flygningen? Är det känslan att vara instängd? Är det skakningar och buller? Är det känslan av att inte ha kontroll?

Flygrädsla är betydligt vanligare än man tror. Det första du ska göra när du går ombord är att tala om för kabinpersonalen att du är flygrädd och känner obehag.

Om du berättar lite mer ingående om vad du tycker är otäckt så kan jag komma med fler råd, jag har tidigare varit inblandad i kurser för flygrädda och jobbar i branschen.