Ursprungligen postat av Martinson
Tänker först och främst på diverse skumma flygbolag i t ex Afrika, som leasar gamla utjänade DC-8r, 727r, 707r och äldre modeller av flygplanstypen Boeing 737 och använder som passagerarflygplan, för att luftfartsmyndigheterna inte är lika hårda med reglerna. Det är också ett hot mot flygsäkerheten i världen på sikt. För det betyder att du kan ha ditt flygbolag i något Afrikanskt land och sedan tänja så mycket som bara möjligt på underhåll och andra säkerhetsåtgärder.
~~~
Du verkar insatt. Om man nu vänder på 25 minuter och har allmänt bråttom iväg. Hur hinner man då underhålla flygplanen? Flyger man exakt de antalet timmar som man får flyga mellan varje service och gör precis det som behöver göras?
Det här blir ett långt inlägg... men:
Afrika är flygvärldens soptipp. Där hamnar de flesta gamla utfasade flygplanen som gjort lång och trogen tjänst i I-länderna. Det är dock en kontinent med kontraster - Ethiopian Airlines, t ex, kanske inte låter som nåt speciellt men det är ett av de högst ansedda flygbolagen i världen. Problemet med Afrika är att många länder saknar luftfartsverk. Liberia och Centralafrikanska Republiken och andra som haft inbördeskrig eller helt enkelt inte fungerar är perfekta ställen att registrera flygplan i för mindre nogräknade entreprenörer. Swaziland likaså - där har de tre Transjet-vraken av modell 747 som länge stod på Arlanda nu registrerats trots att de aldrig varit i närheten av Swaziland. Lyckligtvis finns det dock en "svart lista" inom EU och även i USA, på länder vars flygplan inte får komma in i vårt/deras luftrum. På den finns även några f d sovjetrepubliker. Dessutom har EU hårda regler för buller/utsläpp, så de flesta flygplanen får inte ens flyga in i spanskt luftrum av den anledningen.
Flygplansunderhåll finns det alltid tid till. Alla flygplan planläggs långt i förväg och man vet exakt efter vilken flygning maskinen ska in på kontroll. Man mäter i såväl antal flygningar som flygtimmar. Ryanair köper sitt underhåll av olika leverantörer, t ex FLS. Jag tror mig även ha sett att Lufthansa har visst underhåll av Ryanairs flygplan. Bakom kulisserna köper ofta bolag som officiellt hatar varandra tjänster fram och tillbaka. Ryanairs piloter utbildas bl a av Lufthansa och SAS.
Däremot så har man mindre marginaler och hårdare flygscheman, så man hinner kanske inte extrakolla alla jobb man gjort fyra gånger utan bara tre. Jämför med att du har en Volvo S80 taxi som du kör hårt med. Du kan lämna in den antingen hos Volvo eller hos en annan auktoriserad verkstad, som är billigare men kanske inte har samma goda rykte och höga priser som Volvos egna. Jobbet blir gjort, men kanske inte av tekniker med 30 års erfarenhet.
Ursprungligen postat av M2k
Anfäktas av en svag misstanke att herrar edberg och Stålfarfar kan vara verksamma i konkurrerande bolag...? Men jag kan ha fel, förstås.
Har Ryanair varit inblandade i något allvarligt tillbud alt olycka?
Vi jobbar nog i samma bransch misstänker jag. Jag är anställd i ett konkurrerande bolag men min arbetsgivare konkurrerar inte med Ryanair.
Ryanair har inte haft något haveri men däremot en del tillbud. Häromåret landade man på Skavsta i alldeles för hög fart pga klaffproblem varpå planet åkte utanför banan. Sen har man sin beskärda del av normala flygincidenter som alla andra - Ryanair har ju 200 flygplan tror jag och då händer det ju alltid nåt. Jag hävdar dock att de kämpar hårdare eftersom de vet att de har ögonen på sig och vid minsta större incident så får fullservicebolagen vatten på sin kvarn och passagerarna flyr. Är personalen trött och utmattad så ökar olycksriskerna enormt mycket, det är den stora faran och något som man borde titta närmare på. Deras flygplan är mellan 0-8 år gamla varav de flesta levererats efter 2000-01. SAS flotta har en snittålder på 9,9 år.
Ryanair bildades 1985 som ett flygtaxibolag på Irland, men det var inte förrän entreprenören Michael O'Leary kom in som chef som bolaget började satsa på lågprisflyg. 1998-99 tog det fart rejält.
Ursprungligen postat av Butterbock
Är inte alls så insatt och kan mycket väl ha fel. Har inte heller sett dokumentären. Men är det inte servicetekniker på respektive flygplats som sköter kontrollen?
Sen angående de afrikanska bolagen, så verkar det som man ska akta sig för de flesta inrikes bolagen medan regjulärflygen är bra? För visst fasen finns det bestämelser om att flygplatser inte tar emot visa plan som inte uppmäter en vis standard?
Det är kaptenen ombord som gör en s k walkaround check av sitt flygplan. Tekniker finns på hemmabaserna. SAS, t ex, har tekniker på de stora destinationerna ute i världen - London, Paris, Seattle, Bangkok osv. På mindre ställen förlitar man sig på andra flygbolag och köper tjänsten av dem. Det är standard i branschen.
Afrikanska bolag, se mitt svar längre upp i detta mastodontinlägg. Nationella bolag från de "stora" länderna i Afrika är oftast säkra, eller snarare: de som flyger till Europa, USA och Asien.
Ursprungligen postat av Edberg
Applader till Dig Stalfarfar...!
Du ar en klok man...
Tack för det, alltid kul att kunna bidraga med nåt vettigt. I
denna tråd finns det ännu mer att läsa om flygsäkerhet och hur olika flygbolag resonerar om detta, skrivet i somras då det var många flygolyckor. Den som tror att Ryanair och andra locos tummar på säkerheten kan med fördel ta sig en titt i den.