Som erfaren (mycket nöjd) Ryanair kund tänkte jag sammanfatta lite råd för att få er upplevelse med detta (enligt mig) eminenta flygsällskap så positiv som möjligt.
BILJETTPRISER
Har diskuterats flitigt i tråden. Generellt är de som billigast cirka 2-3 månader till 14 dagar innan avresa, i varje fall om man är lite flexibel med resedatumen. Bokar man längre tid innan så är det fasta, högre, priser som gäller. Senare så sticker de upp i höjden. I mellanperioden så reas det ut för att försöka fylla planen så gott som bara går. Har vid upprepade tillfällen rest till bl.a. Berlin, London, Frankfurt, Hamburg mm. för under hundralappen t.o.r.
BESTÄLLNING
Finns bara ett råd här, och det är att läsa SKITNOGA allt som står, och kontrollera femtioelva gånger att man skriver RÄTT. Som tidigare nämnts är det ingen enkel eller billig historia att ändra på sina biljetter. Inte allt för sällan är det billigare att köpa en helt ny biljett. Man måste även aktivt välja bort reseförsäkringar, köp av kabinväskor etc. när man beställer eftersom allt sådant är ikryssat default
ONLINEINCHECKNING
Är obligatorisk om man inte känner för att pröjsa EURO40 för att de gör det på flygplatsen. Man måste även kunna skriva ut sin biljett själv för att undgå denna avgift.
BAGAGE
Enkla regler, men superstrikta. 10Kg handbagage, max storlek 55 x 40 x 20cm och inte en mm eller gram över det. Allt du bär med dig på planet (taxfree, laptops, kameror etc.) måste få plats i väskan. Punktum. Man får inte överföra bagagevikt mellan resande, gäller såväl incheckat som handbagage.
SÄKERHET
Mycket hög. De äger Europas yngsta flotta. Har även egen servicehangar i Glasgow som genomför alla rutinservicar. Har aldrig varit inblandade i någon allvarligare incident. Det är inte här som Ryanair sparar in sina pengar, utan på helt andra saker som t.ex. ett mycket smart logistiskt system där planen flyger i "cirkel" genom Europa från flygplats till flygplats med mycket korta stopp istället efter nav/eker principen som t.ex. SAS gör. I tillägg så hålls personalkostnaderna nere rejält genom att kunden får göra allt med biljetthanteringen själv, och om man missar det, betala rejält för assistans. Man försöker även dra in extra pengar på allt möjligt, såsom lottförsäljning ombord t.ex.
VAD INGÅR I BILJETTPRISET?
Resan och inte ett dyft mer. Inte ens ett glas vatten är gratis. Men å andra sidan är det inte mycket det bjussas på hos de övriga flygsällskapen heller om man flyger ekonomi. Inga överpriser på serveringen ombord, men inget vidare utbud eller käk heller. Ofta mycket utsålt, så det går inte lita på att det ens finns någon mat. Rekommendar helt klart att man äter innan eller efter. På sin höjd en pilsner och lite jordnötter bör inköpas. Känner man sig riktigt lyxig och vill ha lite extra benutrymme kan man alltid hosta upp 40 spänn extra och köpa till "Priority Boarding" så man kan knalla ombord först på planet och välja ett säte vid nödutgången vid vingarna. Också ett bra sätt för att slippa att köa vid gaten bara för att komma ombord först och därmed hinna med en extra pilsner i baren
GÅR DET KOMMA UNDAN ÄNNU BILLIGARE?
Ja, genom att betala resan med Mastercard Prepaid så slipper man den irriterande kortavgiften. Finns ett par stycken alternativ, det jag rekommenderar och använder är Entropay,
http://www.entropay.com
Där kan man kostnadsfritt öppna ett konto, beställa ett prepaid MC för £5 som man kopplar till sitt befintliga VISA/MC och betala därigenom. De tar 4,95% i förmedlingsavgift, vilket då innebär en klar vinst på de flesta biljetterna eftersom det annars kostar 50:- per biljett/person/väg.
För övrigt har jag väldigt svårt att begripa alla som klagar på att servicen inte är något vidare, man sitter obekvämt osv, osv. Vad fan tror folk att man får för en flygblijett som oftast är billigare än att ta bussen in till stan? Det är ju väldigt fritt att mata fram några tusenlappar extra och flyga med någon av de andra jättarna istället om man nu föredrar det. Själv väljer jag Ryanair alla gånger då flygresan oftast bara varar ett par timmar. Tar hellre de sparade tusenlapparna och bränner de väl framme på resmålet.
Även det faktum att man oftast hamnar på en flygplats en bit längre från sin slutdestination än vad de andra flygbolagen gör spelar mig mindre roll. Tidsdifferensen innan man kommer fram till hotellet är minimal. Ta t.ex. Frankfurt då man landar på Fft Hahn 15 mil bort. Att ta sig av planet och genom den flygplatsen och ut till bussen (som är synkad med landningstiderna) tar mindre än 5 minuter. När man landar på Fft main tar det gott och väl en timma innan man har lyckats trassla sig ner till tågstationen genom transferbussar, bagageutlämningar och passkontroll på denna enorma flygplats. Sedan har du ändå väntan på tåg och 15 minuter tågtransfer innan du är framme. I slutändan skiljer det bara minutrar mellan alternativen, men väl en massa stress och elände som man slipper på den lilla flygplatsen.