Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#1897 2011-10-25, 23:31
nickepicke77
Det är inte bara Ryanair som fixat planen med silvertejp. Har själv sett liknande tejpning av en av piloternas rutor på det kursade bolaget Sterling på Arlanda. Det var en av deras helt röda 737:or med vita texten Sterling på sidan av kroppen. Fotade planet och skickade bilden till kvällpressen som faktiskt rotade lite i det hela och ringde upp mig. Ingen publicering, men de kollade med Sterling.
Det visade sig att rutan limmas och skruvas fast men att limfogen behöver skyddas under tiden limmet härdar. Känns dock inte så tryggt med tanke på vad som skulle kunna hända om man temperatur- och tryckcyklar limmet under härdningen.
#1898 2011-10-26, 03:07
Baltimora
Kan det inte vara så att Ryanair fortfarande håller på att uppdatera/planera inför nästa år? Sökte på ett flygforum och tydligen så gäller Ryanairs nuvarande schema tills 31:e oktober. Sedan får man vintertidtabell och då kommer det finnas tillgängliga flyg att boka igen. Eftersom Ryanair oftast har tillgängliga tider/rutter etc i ett halvår framöver baserat på sommar (april - oktober) och vintertidtabell resten av tiden.

Med tanke på att följande alternativ dök upp angående Pisa - Skavsta: "De efterfrågade resedatumen infaller under vår nästa tidtabellsperiod och biljettpriserna/stolarna har ännu inte allokerats för detta datum."
#1899 2011-10-26, 10:12
Hakapelita
Flyger med Ryan i januari, i mailet står det att man kan checka in 15 dagar innan.

Får man mail eller sms om att det går bra att checka in, eller hur funkar det? Aldrig flygit med Ryan innan med hittade ett väldigt bra pris till London.
#1900 2011-10-26, 11:00
PaulPaljett
Ursprungligen postat av nickepicke77
Det visade sig att rutan limmas och skruvas fast men att limfogen behöver skyddas under tiden limmet härdar. Känns dock inte så tryggt med tanke på vad som skulle kunna hända om man temperatur- och tryckcyklar limmet under härdningen.

Du tror inte att de har koll på det?
Ingen av de yrkespiloter jag umgås med regelbundet skulle ge sig iväg i ett plan som inte var 100% okej och de har förbannat bra koll på varenda liten skruv och plåtbit som finns ombord.
#1901 2011-10-26, 11:30
Nobber708
kan säga en sak.. om man är lång så blir det ganska trångt för benen.. O_O
#1902 2011-10-26, 11:46
Baltimora
Ursprungligen postat av Hakapelita
Flyger med Ryan i januari, i mailet står det att man kan checka in 15 dagar innan.

Får man mail eller sms om att det går bra att checka in, eller hur funkar det? Aldrig flygit med Ryan innan med hittade ett väldigt bra pris till London.


Man brukar få ett mail om det, samt en påminnelse några dagar före avresa för säkerhets skull ifall man har råkat glömma att checka in (påminnelsen brukar komma även om man redan har checkat in). Annars kan du kanske hålla koll på antalet dagar före avresa själv, om du vill checka in exakt 15 dagar före avresan.
#1903 2011-10-26, 16:54
ChoGaff
Ursprungligen postat av Baltimora
Kan det inte vara så att Ryanair fortfarande håller på att uppdatera/planera inför nästa år? Sökte på ett flygforum och tydligen så gäller Ryanairs nuvarande schema tills 31:e oktober. Sedan får man vintertidtabell och då kommer det finnas tillgängliga flyg att boka igen. Eftersom Ryanair oftast har tillgängliga tider/rutter etc i ett halvår framöver baserat på sommar (april - oktober) och vintertidtabell resten av tiden.

Med tanke på att följande alternativ dök upp angående Pisa - Skavsta: "De efterfrågade resedatumen infaller under vår nästa tidtabellsperiod och biljettpriserna/stolarna har ännu inte allokerats för detta datum."


Håller tummarna för det men när man samtidigt kan boka fllyg till rom under denna period så jag är osäker:'(

Ursprungligen postat av Nobber708
kan säga en sak.. om man är lång så blir det ganska trångt för benen.. O_O


BRA tips, spring och ta en plats vid nödutgången.

// 192cm lång.
#1904 2011-10-26, 18:42
Hakapelita
Ursprungligen postat av Baltimora
Man brukar få ett mail om det, samt en påminnelse några dagar före avresa för säkerhets skull ifall man har råkat glömma att checka in (påminnelsen brukar komma även om man redan har checkat in). Annars kan du kanske hålla koll på antalet dagar före avresa själv, om du vill checka in exakt 15 dagar före avresan.


Aha okej, tack för svar.

Får man sitt boardingkort på mailen sen eller måste man skriva ut det direkt från hemsidan när man checkat in?
#1905 2011-10-26, 19:52
Baltimora
Ursprungligen postat av Hakapelita
Aha okej, tack för svar.

Får man sitt boardingkort på mailen sen eller måste man skriva ut det direkt från hemsidan när man checkat in?


När det gäller boardingcard så får man det INTE skickat via mail. Antingen skriver du ut det direkt efter incheckning eller så checkar du in och skriver ut boardingcardet senare. Om du vill skriva ut senare, så loggar du helt enkelt in på hemsidan och väljer: "Hantera min bokning" (används även vid internetincheckning), så kommer du till delen där du kan skriva ut det.
#1906 2011-10-26, 22:45
Hakapelita
Ursprungligen postat av Baltimora
När det gäller boardingcard så får man det INTE skickat via mail. Antingen skriver du ut det direkt efter incheckning eller så checkar du in och skriver ut boardingcardet senare. Om du vill skriva ut senare, så loggar du helt enkelt in på hemsidan och väljer: "Hantera min bokning" (används även vid internetincheckning), så kommer du till delen där du kan skriva ut det.


Kanon, då vet jag det. Är ju inte säkert att man sitter ansluten till en skrivare när man checkar in.
Annars får man checka in på jobbet eller något
#1907 2011-10-27, 01:25
xituno
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Ryanair är bäst!
Har flugit till London för 80:- tur o retur.
Sen Barcelona för 120:- tur o retur.
Sen massa andra ställen för under 500:-


Är det verkligen det verkliga priset du betalat? Inklusive alla skatter och avgifter, kortavgifter, EU261-pålägg, Internetincheckning, Bordingcardtillägg, Flygplatstillägg, lufttillägg, tillägg för diakritiska tecken, bromstillägg, utbildad-pilot-tillägg, ATC-tillägg, sittplats, etc?

Visst, alla avgifterna ovan finns inte (än), men priset som anges i början av bokningen är långt ifrån det totala priset.

Tittade just nu på en resa som saluförs för 409SEK. Till det priset tillkommer online-incheckning 65SEK, EU261-pålägg 22,00SEK, Skatter/avgifter 239,08SEK. Priset har nu ökat med 80% till 735,08SEK. Lägg till en väska på 15kg och det kostar 165 kr, totalt 900,08, utan försäkring. Och så tillkommer en administrativ avgift på 66 kr för att få betala biljetten. Alltså 966,08, det vill säga 136% mer än det pris som resan saluförs för!

Även utan något bagage så blir beloppet åtminstone 800,08SEK, det vill säga 96% mer än det vad de gör reklam för.

Det är alla dessa obligatoriska extra avgifter som tillkommer som gör att jag redan från start skyr Ryanair som pesten. Det är enligt min åsikt inte seriöst att marknadsföra en resa för ett pris, när det lägsta priset kunden måste betala är nästan 100% högre. Lägg sedan till en turnaourndtid på 25 minuter, så att personalen inte hinner göra säkerhetsgenomgång, utmattade piloter etc så är det nej, tack, inget Ryanair för mig.
#1908 2011-10-27, 01:33
nickepicke77
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Du tror inte att de har koll på det?
Ingen av de yrkespiloter jag umgås med regelbundet skulle ge sig iväg i ett plan som inte var 100% okej och de har förbannat bra koll på varenda liten skruv och plåtbit som finns ombord.


Har lite svårt att tänka mig att piloterna har specifika detaljkunskaper om härdningsprocessen i diverse lim- och fogmassor. I så fall hade de ju även kunnat knäcka extra med att serva planen också. Det kanske är det som Ryanair börjat med...
Materialutvidgningen, orsakad av temperatursvängningar, tillsammans med relativt snabba svängningar i temperaturen i fogmassan skulle kunna vara ett problem om man har för bråttom med härdningen. Temperaturdifferenser på mellan 80 och 100 grader mellan temperaturen på marknivå och 10 km är ju inte orimligt. Till detta kommer ju även vibrationer och sträckningar orsakade av flygningens påkänningar på flygplansskrovet.