Ursprungligen postat av alex1987
4. Man flyger ekonomiskt det är så man tjänar pengar..
Hej, vad menar du med detta, flyger mer ekonomiskt?
Alla flygbolag använder sig av FMS (Flight Management System) i alla flyplan, det är en dator som man lägger in alla uppgifter kring kommande flygning och så räknar den ut, mot ett inmatat kostnadsindex (0-99) den bästa flygplaneringen, d.v.s. ger råd hur flygplanet ska flyga i höjdled (V-NAV, Vertical Navigation) för bästa flygekonomi.
L-NAV, (Latitudal Navigation) kan de inte göra någonting åt, det bestäms av hur flygrutten är godkänd från myndiheterna.
SAS har haft FMS sedan mitten på 80-talet.
Om du frågar mig hur Ryanair tjänar pengar så är det på ett helt annat sätt än 99% än andra bolag, nämligen på följande vis:
1. De flyger i stort sett bara på små flygplatser där de kan pumpa pengar utav flygplatsen för att flyga .d.v.s. Skavsta betalar Ryanair miljoner varje år för att flyga dit (Nyköpings kommun vill ju inget hellre än att ha en INternationell Flygplats, d.v.s. samma som alla små kommuner ute i Europa) de kallar det för att Ryanair gör reklam för kommunen (kolla på overhead bins ser du den), men det funkar inte heller så bra, de var nyligen i domstol för att Ryanair slarvar med denna reklam.
2. De använder sig av kabinpersonal från lågprisländer som jobbar under usla avtal (det är bara cockpit och teknik som tjänar hyfsat), de tvingas "bosätta" sig inom en timmes avstånd från flygplatsen (detta för att de inte ska få några ekonomiska tillägg som anda bolags kabin har)
3. De betalar inte tillbaka, per automatik, pengar om flighten blir inställd, bara om du tecknat en tilläggsförsäkring.
4. Personalen får betala sina egna kläder, det är ju en skam.
5. Personalen får betala sin egna utbildning medans du får lön under utbildning på andra bolag.
6. De köpte sina flygplan några månader efter 9/11, de fick ett otroligt bra pris på hela sin flotta (detta var ju förstås ett genidrag snarare än en rutten företagsmoral)
7. De tar betalat för allt, och då menar jag allt, om du vid incheckingen har ett kilo för mycket i ditt check-in bagage MEN ett kilo för lite i ditt handbagage så får du en böter på 150 kr om du inte packar om, även fast din sammanlagda vikt inte ändras, 10 kr för ett påminnelse-SMS, telefonkostnader för kundkontakt o.s.v.
8. De har ingen egentlig service ombord, om det inte vore ett krav från myndigheterna på hur många det ska vara i kabinen så är jag säker på att de skulle sparka alla direkt.
9. Säljer lotter på flighterna, fan har de ingen skam i kroppen.
10. En otroligt spartansk inredning (läs kostnadseffektiv)
a. stolarna kan inte ställas om (d.v.s. ingen mekanik som kan gå sönder)
b. inga checklistor för kunderna, allt är kliterlappar på stolarna framför
c. Inga filtar eller kuddar man kan få av personalen om man fryser eller så.
d. Kolla in kabinpersonalen när de säljer något, de har i stort sett aldrig växel, de ber om att få komma tillbaka senare, ofast gör de inte det utan du får påminna dem (orsaken till detta är att personalen görs personlig ansvariga om det skulle diffa en femma i kassan).
11. kolla in kostnaden för att parkera bilen på Skavsta, vem tror du får del utav de pengarna?
Men givetvis, de uppfyller alla regler och krav, men du får dra det ur dem.
Så kom inte och säg att Ryanair är ett flygbolag som alla andra, ja de flyger människor men de har en helt anna strategi än de andra, och jag är övertygad om att det finns bara plats för en eller ett par sådan här bolag på marknaden.
Det skulle vara som att alla mataffärer i sverige vore Lidl, hur djävla kul vore det?
Ryanair är en som en våldtäkt, det vet man redan innan man köper biljetten, men de är otroligt billiga det måste man ge dem en eloge för, men rent samhälleligt skulle det inte fungera med samma företagsstrategi om alla bolag skulle införa samma regler, Ryanair lever på marginalerna, det är där de tjänar pengar.
Och givetvis, det står alla fritt att flyga med något annat bolag.