Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2041 2012-02-18, 07:54
Tjaeng
Ursprungligen postat av eddievan
Oj, har de verkligen den nyttjandegraden, låter mer som långdistansare du beskriver, shorthaul brukar ligga runt 10-11 timmar per dygn och 5-7 landningar.


Sant som du skriver. Om Ryanair hade haft något att säga till om det så hade de försökt ta 100 euro för incheckat baggage och simultan boarding/deboarding för att minska turnovertid. Men just ja, de har redan infört det första och har försökt få till det andra. Om det inte vore för lagar och regler hade Ryanairs flights sett ut så här.
#2042 2012-02-18, 08:02
eddievan
Ursprungligen postat av Tjaeng
Sant som du skriver. Om Ryanair hade haft något att säga till om det så hade de försökt ta 100 euro för incheckat baggage och simultan boarding/deboarding för att minska turnovertid. Men just ja, de har redan infört det första och har försökt få till det andra. Om det inte vore för lagar och regler hade Ryanairs flights sett ut så här.



Ha ha gillar den där, började flina när jag såg länkens namn, innan jag såg bilden
#2043 2012-02-18, 10:07
Ursprungligen postat av Lightnight
Dessutom är A320-familjen en stark utmanare till B737.


Inte bara det, A320NEO säljer betydligt bättre än Boeings motsvarighet.

Eftersom Ryanair fick sina plan väldigt billigt (uppenbarligen för billigt eftersom Boeing inte är det minsta sugna på att sälja till det pris Ryanair vill ha) kommer man att få stora problem att ersätta dessa till samma pris. Det är därför man tittar på kinesiska plan (C919) i stället.
#2044 2012-02-18, 11:17
eddievan
Ursprungligen postat av Cliffak
Inte bara det, A320NEO säljer betydligt bättre än Boeings motsvarighet.

Eftersom Ryanair fick sina plan väldigt billigt (uppenbarligen för billigt eftersom Boeing inte är det minsta sugna på att sälja till det pris Ryanair vill ha) kommer man att få stora problem att ersätta dessa till samma pris. Det är därför man tittar på kinesiska plan (C919) i stället.


Jag har teknikercert EASA.66.B1 på bägge kärrorna (A320, bägge motorvalen och B737NG) och jag fattar inte hur man kan överhuvudtaget jämföra dem rent tekniskt, Airbusen är typ två generationer före 737:an.

Tänk dig en A320 med nya motorer (växlat fläktsteg och bleed-less aircond)... Mumms

Nu är det ju inte så att en tekniker får avgöra flygplanval i ett bolag, men jag vet också att ekonmomerna skulle syssla med jordgubbsförsäljning om det gav en bättre vinst, många har inte hjärtat på rätt plats

En sak ska man också veta om Jänkarna, de är innehelvetes skickliga på att sälja, men deras support suger "big time".....
#2045 2012-02-18, 14:33
Herblore
Har precis bokat en resa med ryanair för mej och min polare, nu är det så att jag råkade stava hans efternamn fel. Han heter ****qvist i efternamn och jag skrev ****quist istället, kommer vi få problem när vi står där på flygplatsen? Jag har redan checkat in online och skrivit ut boardingcards.

Någon med tidigare erfarenheter?
#2046 2012-02-18, 15:51
Tjaeng
Ursprungligen postat av Herblore
Har precis bokat en resa med ryanair för mej och min polare, nu är det så att jag råkade stava hans efternamn fel. Han heter ****qvist i efternamn och jag skrev ****quist istället, kommer vi få problem när vi står där på flygplatsen? Jag har redan checkat in online och skrivit ut boardingcards.

Någon med tidigare erfarenheter?


De flesta flygbolag (det är de själva som avgör för det mesta) brukar tillåta diskrepans på två eller tre tecken. Med Ryanair vet man dock aldrig. I värsta fall åker man väl på en reissued boarding pass för 60 euro.
#2047 2012-02-18, 21:57
Phantom042
Ursprungligen postat av Tjaeng
Visst. Men kom då inte och försök påstå att det är objektivt bättre att bli, som många andra ser det, rövknullad i utbyte mot ett par hundringars besparing. Jag väljer FFP, bra avgångstider, arlanda express och lounge varje dag i veckan. Och det gör jag för SAS sista minuten ungdom som kostar sisådär 300 kronor för alla destinationer inom Skandinavien. Och så lämnar jag planet med mitt rektum intakt.



Kanske ska döpa om det till Nyköping-Södertälje-Norrköping-Linköping-m.m Skavsta International Airport . Skavsta är inte ens värst på listan. Frankfurt-Hahn ligger 125km från Frankfurt. Chalons Vatry airport kallas Paris Vatry (Disney) av Ryanair trots att flygplatsen ligger 180km från Paris och 105km från Eurodisney. Fast visst, Ryanair har ett alternativ till Vatry. Som heter Paris Beauvais och som "bara" ligger 85km bort från centrum. Memmingen-München ligger 110km från München. Ryanairs flygplats "i" Düsseldorf (Weeze) ligger så långt bort att Kölns flygplats ligger närmre. Den dagen Ryanair börjar flyga longhaul kommer de att landa i Nova Scotia och kalla det "New York Northeast".

Och det är inte bara det fysiska avståndet som gör Ryanairs destinationer skit. Stansted och Gatwick ligger ungefär lika långt bort från London, men trots det tar Stansted express nästan dubbelt så lång tid att åka till stationen i stan.




Ja, och riktiga flygbolag gör vad under den tiden? Övergår till en riktig vintertidtabell under vilka de schemalägger C/D-checks, ökar frekvensen på andra rutter, wetleasar ut osv. Det Ryanair gjort går inte att förklara bort på annat sätt än att de har för många plan, end of story. Att de fick planen snorbilligt må vara sant, men försök inte bortförklara 80 plan i storage som något normalt i en bransch där 18 timmar i luften per dygn i alla lägen utom vid ABCD-check är legio för utrustningen. Det gäller speciellt Ryanair som närhelst de kan pressar så mycket det bara går från sina kärror.



Och stänger ner lika många. Deras passagerarantal i Norden har stått och stampat jord trots att de i övriga Europa växt i samma takt som en elakartad tumör.





Ja. Jag säger fortfarande att det är bra att alla alternativ finns. Du var uppenbarligen inte med på den gamla monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan bolag som Ryan hade vi fortfarande varit där.
#2048 2012-02-18, 22:24
eddievan
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja. Jag säger fortfarande att det är bra att alla alternativ finns. Du var uppenbarligen inte med på den gamla monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan bolag som Ryan hade vi fortfarande varit där.


Häller med dig, alla bolag som bär sina egna kostnader är sunt för alla inblandade, stat, kommun, resenär, löntagare o.s.v.

Men ingen ska säga att Ryanair konkurrerar med flygbolag på flygbolags villkor, de har en helt annan inriktning, sug pengar ur allt runt omkring att vara ett flygbolag...

Och återigen, du har helt rätt, det var inte bättre förr
#2049 2012-02-18, 22:37
Tjaeng
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja. Jag säger fortfarande att det är bra att alla alternativ finns.


Har någon sagt emot dig på den punkten? Om du vill stirra rakt in i påklistrade "safety on board", låtsas om att du inte hör när de försöker kränga lotter eller åka flygbuss till Skavsta så är det ingen som hindrar dig. Vi redogör för våra egna ståndpunkter, inget annat.

Ursprungligen postat av Phantom042

Du var uppenbarligen inte med på den gamla monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan bolag som Ryan hade vi fortfarande varit där.


Ja, för det förklarar ju varför långrutter också har blivit brutalt mycket billigare sedan flygmarknaden avreglerades, trots att LCC-bolag som Ryanair har försvinnande liten marknadsandel på transatlantiskt och interkontinentalt? Ryanair lever inte på folk som annars skulle ha åkt full fare och som gjorde det under monopoltiden. Ryanair lever på extremt priskänsliga sällanflygare av ett slag som överhuvudtaget inte fanns förut.
#2050 2012-02-19, 04:36
pilot
Ursprungligen postat av Tjaeng
Ryanair lever på extremt priskänsliga sällanflygare av ett slag som överhuvudtaget inte fanns förut.


Nånting gör dom ju rätt iaf
2011 flög dom 76 miljoner passagerare jämfört med Lufthansa som flög 49.4 miljoner passagerare.
Hela Lufthansa gruppen (Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Germanwings och BMI) flög 80 miljoner.
#2051 2012-02-19, 07:21
Tjaeng
Ursprungligen postat av pilot
Nånting gör dom ju rätt iaf
2011 flög dom 76 miljoner passagerare jämfört med Lufthansa som flög 49.4 miljoner passagerare.
Hela Lufthansa gruppen (Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Germanwings och BMI) flög 80 miljoner.


Ja, och utav dessa siffror så lyckas Lufthansa Group ha åtta-nio gånger högre omsättning än Ryanair. Dessutom kan du inte jämföra med passagerarsiffror rakt av utan att titta på hur många passagerarkilometer som flugits (ca 120 miljarder km för Lufthansa, 80 miiljarder för Ryanair). Detta då Ryanairs längsta rutt är till Nordafrika samtidigt som över hälften av Lufthansa är interkontinentala rutter.

Att företag av Ryanairs snitt knappast håller på att strypa legacybolagen utan snarare fyller en ny nisch kan ses tydligt genom att titta på USA. Southwest Airlines är större, bättre och mer effektivt än Ryanair, och konkurrerar mot gamla dinosaurieföretag som är långt mer dekrepiterade än europeiska diton. Ändå lyckas de inte få något annat än en stark nischroll i världens största flygmarknad. Nej, det som europeiska nätverksbolag oroar sig över är snarare arabiska bolag som har ungefär lika låg kostnadsbas som LCC-bolag och kan erbjuda både full service och låga priser på samma gång.
#2052 2012-02-19, 07:34
eddievan
Ursprungligen postat av wmathyy
SAS har gamla plan, det kan man inte komma ifrån.


Vad menar du, ska man byta kärror vartannat år eller, skulle du vilja betala för den flygbiljetten?

Definiera "gamla"!

Korkat inlägg, gör lite research innan du uttalar dig..

Det som göra att ett flygplan kraschar har nästan alltid med helt ANDRA faktorer att gör än flygplanets ålder.