Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2869 2013-05-06, 01:19
latexxxss
Såg ni senaste Kalla Fakta? Det gav mig ytterligare anledning till att bojkotta detta skitbolag.
#2870 2013-05-06, 01:27
Ursprungligen postat av latexxxss
Såg ni senaste Kalla Fakta? Det gav mig ytterligare anledning till att bojkotta detta skitbolag.


Nej, såg det inte. Fick inte reda på det förrän nyss. Så började googla. Man kan bland annat läsa intressanta frågor och svar mellan Kalla Fakta och Ryanair ->

Oavsett vilket, varför får usel personalpolitik dig att bojkotta företaget?
#2871 2013-05-06, 01:51
latexxxss
Ursprungligen postat av Spyrran
Nej, såg det inte. Fick inte reda på det förrän nyss. Så började googla. Man kan bland annat läsa intressanta frågor och svar mellan Kalla Fakta och Ryanair ->

Oavsett vilket, varför får usel personalpolitik dig att bojkotta företaget?


Usel personalpolitik gör att säkerheter blir sämre. Dom är stressade, får inte tanka tillräckligt med bränsle som resulterat i flera nödlandningar... Det är ju inte säkerhet för fem öre. Att dom dessutom arbetar på villkor som liknar provision och inte fasta löner, tyder ju bara på vilket skitbolag dom arbetar för.
#2872 2013-05-06, 11:47
SilentVictory
Ursprungligen postat av latexxxss
Usel personalpolitik gör att säkerheter blir sämre. Dom är stressade, får inte tanka tillräckligt med bränsle som resulterat i flera nödlandningar... Det är ju inte säkerhet för fem öre. Att dom dessutom arbetar på villkor som liknar provision och inte fasta löner, tyder ju bara på vilket skitbolag dom arbetar för.

Ja, du går också på det där ja.
Ett flygplan med bristande säkerhet får INTE flyga i Europa, det genomförs kontroller, och incidenter granskas, olyckor utreds och då kollas det på allt ifrån flygtid/hälsa m.m hos piloter och flygplan och mekaniker.

Du kan inte fuska med bränsle och tro att ingen kommer se dig eller komma undan med det.
Det går bara inte till så som media beskriver.

Att de rapporterade "low fuel" berodde på att de var tvungna att ligga i holding i väntan på bättre väder och att flygplatsen skulle ta hand om kapaciteten.
Det blev sedan omdirigerade till en annan flygplats efter att ha bränt bränsle i holding. När man går över på (30 minuters reserven, kan även vara tidigare) så SKA man rapportera "low fuel". Och således få gå in och landa direkt.

Detta är inget som endast Ryanair råkar ut för, alla bolag har gjort det, och gör fortfarande.
Men får du läsa om det i media? Nej - media hatar Ryanair.

Du ska vara med orolig för SAS än Ryanair, men det visste du väl inte.
Media skriver ju inte om allt som rör sas. Det är en bolag som snart konkar.
Hur många i kabinpersonalen och piloter tror du går till jobbet och är jätte glada av att veta att de när som helst riskerar att förlora jobbet på riktigt denna gången?
#2873 2013-05-06, 12:04
Ursprungligen postat av latexxxss
Usel personalpolitik gör att säkerheter blir sämre. Dom är stressade, får inte tanka tillräckligt med bränsle som resulterat i flera nödlandningar... Det är ju inte säkerhet för fem öre. Att dom dessutom arbetar på villkor som liknar provision och inte fasta löner, tyder ju bara på vilket skitbolag dom arbetar för.


Du har redan fått en del svar från en annan flashbackare, så jag behöver inte upprepa eller ge ett liknande svar.

Samtidigt kan jag hoppas att folk som ständigt är stressade och som hatar sitt företags personalpolitik säger upp sig från jobbet. Det är ju trots allt ingen som tvingar dem att jobba för just Ryanair.
#2874 2013-05-06, 12:21
latexxxss
[QUOTE=SilentVictory]Ja, du går också på det där ja.
Ett flygplan med bristande säkerhet får INTE flyga i Europa, det genomförs kontroller, och incidenter granskas, olyckor utreds och då kollas det på allt ifrån flygtid/hälsa m.m hos piloter och flygplan och mekaniker.

Du kan inte fuska med bränsle och tro att ingen kommer se dig eller komma undan med det.
Det går bara inte till så som media beskriver.

Att de rapporterade
#2875 2013-05-06, 13:34
SilentVictory
Ursprungligen postat av latexxxss
[QUOTE=SilentVictory]Ja, du går också på det där ja.
Ett flygplan med bristande säkerhet får INTE flyga i Europa, det genomförs kontroller, och incidenter granskas, olyckor utreds och då kollas det på allt ifrån flygtid/hälsa m.m hos piloter och flygplan och mekaniker.

Du kan inte fuska med bränsle och tro att ingen kommer se dig eller komma undan med det.
Det går bara inte till så som media beskriver.

Att de rapporterade
[/quote]
Är det något du vill säga?
#2876 2013-05-06, 14:25
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är väl inte bara uselt, utan också olagligt att ta olika betalt för olika betalningssätt?

Enligt svensk lag ja men tyvärr lyder ju inte Ryanair under svensk lag utan under Irlänsk.
#2877 2013-05-06, 23:17
Skarkbait
Ursprungligen postat av latexxxss
Såg ni senaste Kalla Fakta? Det gav mig ytterligare anledning till att bojkotta detta skitbolag.




Verkligen !! Bojkotta detta skit bolag !!
#2878 2013-05-07, 00:33
Ursprungligen postat av Jonas1968
Enligt svensk lag ja men tyvärr lyder ju inte Ryanair under svensk lag utan under Irlänsk.

Jaha, jag trodde att Sverige införde de reglerna på grund av EU-regler, som också borde gälla på den gröna ön.

Att folk reagerar över hur företag behandlar sin personal, och beter sig i övrigt, är väl varken något nytt eller oväntat? Priset är långt ifrån allt.
#2879 2013-05-07, 15:34
sambasomrero
Usel personalpolitik eller inte? Det borde väl finnas någon här inne som jobbat hos Ryanair eller känner någon som gjort det. Här är man ju garanterat anonym så det vore intressant att få lite fakta och inte bara rykten!
#2880 2013-05-08, 11:11
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dock är väl kortavgiften som man får betala till Ryan rejält saltad.


Det har blivit lite ändring på den punkten. Jag beställde nyligen en resa för en släkting som skall komma från Riga. Så här ser betalningsspecifikationen ut:

BETALNINGSDETALJER

********12.00 LVL Totalt pris

*********0.00 LVL Skatter & avgifter

********10.00 LVL Passageraravgift: Administrationsavgift

*********0.44 LVL Passageraravgift: Kreditkortsavgift

********22.44 LVL Totalt betalat


Nu tar man större delen som "Administrationsavgift" och en mindre kreditkortsavgift.
Mitt tips är att strunta i vad avgifterna kallas och i stället fokusera på sista raden. 281 SEK för tur och retur i midsommartid är ju väldigt bra pris...