Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3313 2014-02-07, 14:31
Amberfly
Ursprungligen postat av Neksnor
Skulle någon våga boka två Ryanairflighter med mindre än en timme mellan flygen?


För min del så handlar det inte om flygbolaget. Jag skulle aldrig boka två flighter eller minst en mellanlandning där det är mindre än en timma mellan flygen. Bytestiden varierar beroende på flygplats och om det är inrikes eller utrikes. Det är en viss skillnad på att flyga Göteborg - Stockholm - Kiruna och Göteborg - London - Delhi (i detta fallet är det enbart British Airways och Terminal 5).

Just Heathrow är en av de värsta flygplatserna, även om det bara gäller en mellanlandning. Aldrig i livet att jag skulle boka en mellanlandning där och ha mindre än en timma på mig. Aldrig! Jag försöker alltid ha 2-3 timmar på mig (beroende på slutdestination). Men Ryanair flyger inte dit. Även om Stansted är deras huvudflygplats i Londonområdet, så är den i alla fall inte lika hemsk som Heathrow.

Men min princip är ändå att aldrig mindre än en timma mellan byten, oavsett flygbolag. För det finns andra faktorer som spelar in (själva flygplatsen, om bagaget är incheckat hela vägen eller inte, när på dygnet man reser, eventuella förseningar etc). Så det handlar inte om att Ryanair är värre än andra flygbolag.
#3314 2014-02-07, 16:24
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Amberfly

Så det handlar inte om att Ryanair är värre än andra flygbolag.


Saken är ju den att Ryanair och en del andra lågprisbolag bara säljer separata biljetter utan transfer.

Om du vill tillbringa en vecka i Dublin...

Exempel 1 Ryanair till Dublin via Stansted:
Måste göra två bokningar, Skavsta-Stansted och Stansted-Dublin.
Du måste själv hämta ut väskan på Stansted och ställa dig i kö för att checka in den igen.
Skulle första flighten bli försenad så du missar planet till Dublin så är du rökt. Inga pengar tillbaka och du kan välja på att stanna en vecka i London tills din hemresa går. Eller att köpa en ny biljett till Dublin, om det finns platser kvar, eller en ny biljett hem.

Exempel 2 Boka på SAS.se Arlanda-Dublin: SAS till Heathrow och Aer Lingus från Heathrow till Dublin.
En bokning för hela resan, bagaget skickas hela vägen utan att du behöver bry dig.
Skulle första flighten bli försenad får du vänta på Heathrow och ta nästa plan till Dublin utan extrakostnader.

Bokningssystemet tar hänsyn till att Heathrow är stort och extra tid behövs. Om jag minns rätt så avgår planet till Dublin från Heathrow inrikesterminal, man måste åka buss mellan terminalerna...
#3315 2014-02-07, 17:35
Amberfly
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Saken är ju den att Ryanair och en del andra lågprisbolag bara säljer separata biljetter utan transfer.

Om du vill tillbringa en vecka i Dublin...

Exempel 1 Ryanair till Dublin via Stansted:
Måste göra två bokningar, Skavsta-Stansted och Stansted-Dublin.
Du måste själv hämta ut väskan på Stansted och ställa dig i kö för att checka in den igen.
Skulle första flighten bli försenad så du missar planet till Dublin så är du rökt. Inga pengar tillbaka och du kan välja på att stanna en vecka i London tills din hemresa går. Eller att köpa en ny biljett till Dublin, om det finns platser kvar, eller en ny biljett hem.

Exempel 2 Boka på SAS.se Arlanda-Dublin: SAS till Heathrow och Aer Lingus från Heathrow till Dublin.
En bokning för hela resan, bagaget skickas hela vägen utan att du behöver bry dig.
Skulle första flighten bli försenad får du vänta på Heathrow och ta nästa plan till Dublin utan extrakostnader.

Bokningssystemet tar hänsyn till att Heathrow är stort och extra tid behövs. Om jag minns rätt så avgår planet till Dublin från Heathrow inrikesterminal, man måste åka buss mellan terminalerna...


Alltså, jag vet det egentligen. Men jag skulle ändå inte våga boka mindre än en timma i bytestid. En gång skulle jag flyga från Vancouver, och göra en mellanlandning i Seattle. Då hade jag bara handbagage och incheckat bagage. I princip alla flyg hade då 55 minuters bytestid i Seattle, och även om jag hade kunnat klara av den mellanlandningen så vågade jag inte chansa. Så jag fick ordna det på annat vis. Detta var då med alla flyg på en biljett, inte separata biljetter.

Jag skulle inte chansa och ha mindre än en timma mellan flygbyten oavsett flygbolag och om det är separata biljett eller en samlad biljett med alla flyg. Inom Europa är det för övrigt rätt sällan som jag har incheckat bagage, då det brukar räcka med handbagage. Så jag skulle inte ha problem med Ryanair från en svensk flygplats - London - Dublin om jag bara ser till att ha ordentligt med tid mellan flygen.
#3316 2014-02-07, 18:39
Ursprungligen postat av Amberfly
Alltså, jag vet det egentligen. Men jag skulle ändå inte våga boka mindre än en timma i bytestid. En gång skulle jag flyga från Vancouver, och göra en mellanlandning i Seattle. Då hade jag bara handbagage och incheckat bagage. I princip alla flyg hade då 55 minuters bytestid i Seattle, och även om jag hade kunnat klara av den mellanlandningen så vågade jag inte chansa. Så jag fick ordna det på annat vis. Detta var då med alla flyg på en biljett, inte separata biljetter.

Jag skulle inte chansa och ha mindre än en timma mellan flygbyten oavsett flygbolag och om det är separata biljett eller en samlad biljett med alla flyg. Inom Europa är det för övrigt rätt sällan som jag har incheckat bagage, då det brukar räcka med handbagage. Så jag skulle inte ha problem med Ryanair från en svensk flygplats - London - Dublin om jag bara ser till att ha ordentligt med tid mellan flygen.

Det beror ju givetvis på hur det ser ut med alternativa rutter. Ska jag mellanlanda på en liten skitö där jag riskerar att få vänta ett dygn på nästa flyg om det blir förseningar så hade jag nog försökt ha mer marginal. Men om det exempelvis gäller ett byte på LHR på väg till New York så är det väl ingen större mening med att planera in en massa väntetid? Blir anslutningsflyget sent så går nästa Atlantflyg om en timme. Samma sak om sista etappen är ARN-CPH, det går flyg hela tiden.

Givet att väskor är incheckade hela vägen osv.

Cykelpump61: Tack för förklaringen.
#3317 2014-02-08, 18:55
Gissa vem
Ursprungligen postat av PilotHockey


De flyger den fram till slutet av mars.


Menar du att Ryan flyger Skavsta - Hahn-linjen fram till Mars? Och betyder det att alla platser till den linjen redan är sålda då månntro, eftersom de har tagit bort bokningsmöjligheterna från hemsidan? M a o, hur (och var) hittade du en plats Hahn - Skavsta 9e Mars?

Och för att då också återknyta till det jag skrev för en vecka sedan i tråden, varför lägger de ner linjer som går i princip fullsatta?
Och om det nu är så att de har så god kabinfaktor, är det inte en ödets ironi att vi sitter och tjafsar om hur usla de är medans Ryan garvar hela vägen till banken...:sly:
#3318 2014-02-09, 04:20
Amberfly
Ursprungligen postat av Gissa vem
Och för att då också återknyta till det jag skrev för en vecka sedan i tråden, varför lägger de ner linjer som går i princip fullsatta?


Det har nämnts flertal gånger i tråden nu. "Brist på flygplan" är den officiella anledningen. Anledningen till det beror bland annat på nya baser samt att de utökar trafiken (dvs fler flyg och nya rutter) på andra flygplatser.

Går att läsa mer om det bland annat här

Sedan kan det säkert vara så att det är dålig lönsamhet på vissa rutter. Jag vet till exempel inte hur vanligt det är att folk flyger från Växjö, Jönköping, Karlstad eller Ängelholm (Ryanair lade nyligen ner rutter till/från dessa städer). Andra städer kan ha fler resenärer, men inte fulla flyg jämt. Beror nog lite på destinationer och flygtider också.
#3319 2014-02-10, 18:31
Gissa vem
Ursprungligen postat av Amberfly
Det har nämnts flertal gånger i tråden nu. "Brist på flygplan" är den officiella anledningen. Anledningen till det beror bland annat på nya baser samt att de utökar trafiken (dvs fler flyg och nya rutter) på andra flygplatser.


Jorå, jag har noterat vid det här laget att det är den officiella förklaringen. Jag menade det som en retorisk fråga denna gång. (Därav (den kanske dåligt valda...) smileyn efter texten.
Ursprungligen postat av Gissa vem

Och för att då också återknyta till det jag skrev för en vecka sedan i tråden, varför lägger de ner linjer som går i princip fullsatta?
)
För jag begriper fortfarande inte varför de lägger ner en inkörd, populär och alltsom oftast fullsatt linje med hänvisning till att planen behövs på ANDRA ställen...? Ett fullbelagt plan är väl alla flygbolags blöta önskedröm, eller...?

För om man då tittar på det du också nämner, vilka linjer de BEHÅLLER:

Ursprungligen postat av Amberfly
Sedan kan det säkert vara så att det är dålig lönsamhet på vissa rutter. Jag vet till exempel inte hur vanligt det är att folk flyger från Växjö, Jönköping, Karlstad eller Ängelholm (Ryanair lade nyligen ner rutter till/från dessa städer). Andra städer kan ha fler resenärer, men inte fulla flyg jämt. Beror nog lite på destinationer och flygtider också.


De har ju t ex kvar Växjö - Düsseldorf/Weeze i sortimentet. Jag har så otroligt svårt att tro att det är så extremt mycket större kundunderlag mellan lilla Växjö och Düsseldorf än mellan Sthlm och Berlin att det är mer lönt att dra in Skavsta - Berlin än Växjö - Weeze...

Men visst, vi vet ju inte Ryanairs siffror. Passagerarna Växjö - Düsseldorf kanske köper in i helvete mycket mer fika, skraplotter, telefonkort, busstransfer och taxfree-sprit än snålvargarna på sträckan Skavsta - Berlin...

Jag har faktiskt läst på lite om saken på nätet också, och på ett forum hittade jag en teori om att nya ägarna på Skavsta kanske hade velat omförhandla avtalen och Ryan satt hårt mot hårt och svarat med att dra in linjerna.
(Å ANDRA sidan har de ju Bremen-linjen kvar från Skavsta... )
#3320 2014-02-10, 19:55
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jorå, jag har noterat vid det här laget att det är den officiella förklaringen. Jag menade det som en retorisk fråga denna gång. (Därav (den kanske dåligt valda...) smileyn efter texten. )
För jag begriper fortfarande inte varför de lägger ner en inkörd, populär och alltsom oftast fullsatt linje med hänvisning till att planen behövs på ANDRA ställen...? Ett fullbelagt plan är väl alla flygbolags blöta önskedröm, eller...?

För om man då tittar på det du också nämner, vilka linjer de BEHÅLLER:



De har ju t ex kvar Växjö - Düsseldorf/Weeze i sortimentet. Jag har så otroligt svårt att tro att det är så extremt mycket större kundunderlag mellan lilla Växjö och Düsseldorf än mellan Sthlm och Berlin att det är mer lönt att dra in Skavsta - Berlin än Växjö - Weeze...

Men visst, vi vet ju inte Ryanairs siffror. Passagerarna Växjö - Düsseldorf kanske köper in i helvete mycket mer fika, skraplotter, telefonkort, busstransfer och taxfree-sprit än snålvargarna på sträckan Skavsta - Berlin...

Jag har faktiskt läst på lite om saken på nätet också, och på ett forum hittade jag en teori om att nya ägarna på Skavsta kanske hade velat omförhandla avtalen och Ryan satt hårt mot hårt och svarat med att dra in linjerna.
(Å ANDRA sidan har de ju Bremen-linjen kvar från Skavsta... )

Det kan ju vara så enkelt att de hinner klämma in några flighter på en av sträckorna, men inte på den andra, alltså att de kan producera fler flighter/flygplan och dygn.
#3321 2014-02-11, 17:38
Gissa vem
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan ju vara så enkelt att de hinner klämma in några flighter på en av sträckorna, men inte på den andra, alltså att de kan producera fler flighter/flygplan och dygn.


Nu kanske jag missförstår dig, men flygtiden mellan Skavsta - Berlin verkar vara ungefär lika lång som mellan Växjö - Weeze.
Möjligtvis att det uppstår någon slags logistik-effekt att flygplanet som landar på Weeze får fler destinationsmöjligheter än det som landar på Skavsta då?
#3322 2014-02-12, 01:43
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu kanske jag missförstår dig, men flygtiden mellan Skavsta - Berlin verkar vara ungefär lika lång som mellan Växjö - Weeze.
Möjligtvis att det uppstår någon slags logistik-effekt att flygplanet som landar på Weeze får fler destinationsmöjligheter än det som landar på Skavsta då?

Typ, ungefär. Kanske.
Säg att en besättning som landar på Weeze från basen X precis hinner en vända till Växsjö innan de senast måste flyga hem från Weeze till basen X på grund av arbetstidsregler. Alltid kan man pressa upp nyttjandet av personal och maskin något.
#3323 2014-02-14, 23:12
Morgonsol
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jorå, jag har noterat vid det här laget att det är den officiella förklaringen. Jag menade det som en retorisk fråga denna gång. (Därav (den kanske dåligt valda...) smileyn efter texten. )
För jag begriper fortfarande inte varför de lägger ner en inkörd, populär och alltsom oftast fullsatt linje med hänvisning till att planen behövs på ANDRA ställen...? Ett fullbelagt plan är väl alla flygbolags blöta önskedröm, eller...?

För om man då tittar på det du också nämner, vilka linjer de BEHÅLLER:



De har ju t ex kvar Växjö - Düsseldorf/Weeze i sortimentet. Jag har så otroligt svårt att tro att det är så extremt mycket större kundunderlag mellan lilla Växjö och Düsseldorf än mellan Sthlm och Berlin att det är mer lönt att dra in Skavsta - Berlin än Växjö - Weeze...

Men visst, vi vet ju inte Ryanairs siffror. Passagerarna Växjö - Düsseldorf kanske köper in i helvete mycket mer fika, skraplotter, telefonkort, busstransfer och taxfree-sprit än snålvargarna på sträckan Skavsta - Berlin...

Jag har faktiskt läst på lite om saken på nätet också, och på ett forum hittade jag en teori om att nya ägarna på Skavsta kanske hade velat omförhandla avtalen och Ryan satt hårt mot hårt och svarat med att dra in linjerna.
(Å ANDRA sidan har de ju Bremen-linjen kvar från Skavsta... )


Många rutter från Säve är också indragna så det beror nog inte på Skavsta, utan helt enkelt som det säger att de utökar inrikes i Italien och Irland så planen inte räcker till, anledningen till utökningen i ett av de länderna (minns inte vilket) är att flygskatten är borttagen och det gör det naturligtvis till ett guldläge att tjäna mer pengar genom att förflytta planen dit.
#3324 2014-02-16, 17:32
Såg precis att linjen mellan skavsta och baden-baden har återkommit, kommer den finnas över sommaren och sedan försvinna eller vad är det frågan om?