Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2713 2012-12-19, 18:34
SilentVictory
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#

Spelar ingen roll vad omständigheterna är. På ryanair är det ETT handbagage, punkt!

/#LOUDmouth#

Äh, har många gånger rest med ett handbagage och en datorväska med Ryanair, inga problem.

Inte värre än att man får försöka mosa ner kassen eller vad det nu är i väskan om det skulle vara så, men jag har aldrig upplevt några problem med det.

Skulle nog våga säga att en väska som handbagage och en liten kasse eller kameraväska inte spelar någon större roll.

Du får det att låta som det vore en dödssynd att ställa sig i kön med en väska och en kasse
#2714 2012-12-19, 19:28
Ursprungligen postat av SilentVictory
Äh, har många gånger rest med ett handbagage och en datorväska med Ryanair, inga problem.

Inte värre än att man får försöka mosa ner kassen eller vad det nu är i väskan om det skulle vara så, men jag har aldrig upplevt några problem med det.

Skulle nog våga säga att en väska som handbagage och en liten kasse eller kameraväska inte spelar någon större roll.

Du får det att låta som det vore en dödssynd att ställa sig i kön med en väska och en kasse


De gånger jag har rest med RyanAir (både in och ut ur Sverige) har man inte fått ta med sig minsta lilla plastpåse utöver handbagaget. Kanske har med flygplatsen att göra?
#2715 2012-12-19, 19:33
SilentVictory
Ursprungligen postat av LinLin
De gånger jag har rest med RyanAir (både in och ut ur Sverige) har man inte fått ta med sig minsta lilla plastpåse utöver handbagaget. Kanske har med flygplatsen att göra?

Ja, det verkar ju minst sagt vara lite olika.
Har flertalet gånger rest mellan Rygge (norge) - Dublin och tillbaka med en väska på hjul samt datorväska utan problem.

Kanske jag som rent av haft lite tur då, men de har ju ändå gått runt i kön och inspekterat väskorna.
#2716 2012-12-19, 19:46
Ursprungligen postat av SilentVictory
Äh, har många gånger rest med ett handbagage och en datorväska med Ryanair, inga problem.

Inte värre än att man får försöka mosa ner kassen eller vad det nu är i väskan om det skulle vara så, men jag har aldrig upplevt några problem med det.

Skulle nog våga säga att en väska som handbagage och en liten kasse eller kameraväska inte spelar någon större roll.

Du får det att låta som det vore en dödssynd att ställa sig i kön med en väska och en kasse


Ehh, nej. Jag får det inte att låta som något. Jag delger för folk som är för obegåvade att ta reda på informationen själv vad reglerna säger OCH vad mina plus bekantas erfarenheter är.

Men visst, uppmana pöbeln att att ta med sig flera handbagage "eftersom det inte brukar vara några problem" om du tycker att det är en bra ide! Antingen är det bara en sån dag eller så är det denna tråden som lockar fram alla tomtar och förståsigpåare som t.ex. oraklet Spyrran som blandar och ger allt ifrån gissningar och egna tolkningar och presenterar dom som fakta.

Geez

/#LOUDmouth#
#2717 2012-12-19, 20:17
Ursprungligen postat av LinLin
De gånger jag har rest med RyanAir (både in och ut ur Sverige) har man inte fått ta med sig minsta lilla plastpåse utöver handbagaget. Kanske har med flygplatsen att göra?


Det kan bero på flygplatsen ja. Reglerna ska alltid bara densamma, men det är ju flygplatspersonalen som ser till att reglerna efterföljs. Jag har dock samma erfarenhet som du, att man bara får ta med sig ett handbagage. Ingen påse, datorväska eller något annat utöver det.


Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Ehh, nej. Jag får det inte att låta som något. Jag delger för folk som är för obegåvade att ta reda på informationen själv vad reglerna säger OCH vad mina plus bekantas erfarenheter är.

Men visst, uppmana pöbeln att att ta med sig flera handbagage "eftersom det inte brukar vara några problem" om du tycker att det är en bra ide! Antingen är det bara en sån dag eller så är det denna tråden som lockar fram alla tomtar och förståsigpåare som t.ex. oraklet Spyrran som blandar och ger allt ifrån gissningar och egna tolkningar och presenterar dom som fakta.


Nu är du löjlig. Jag är varken något orakel eller påstår att allt jag säger är fakta. Skulle jag ha gissningar eller tolka något på ett visst sätt, så betyder inte det att det är fakta. Jag gör som du, berättar hur reglerna är och mina och bekantas erfarenheter..

Skulle du fortsätta ha problem med mig så rekommenderar jag att du tar det via pm istället för att gå OT i trådar.
#2718 2012-12-20, 15:20
PilotHockey
Som pilot på Wizzair, ett polsk lågprisflygbolag som flyger till samma destinationer i Sverige som Ryanair måste jag säga att idén med lågprisflyg är genial. Den är inte bra för det framtida pilotyrket men för resenärer och bolaget är det väldigt uppskattat.

Det enda riktigt stora problemet är om det börjas tumma på säkerheten. Med en chef som Michael O'Leary kan det inte vara lätt. Ryanair skall taxa in, parkera, tömma passagerare, fylla nya passagerare och taxa ut till startbanan på 20minuter. På Wizzair har vi 30minuter men då också vissa fördelar med att vi flyger Airbus istället för Boeing. Våra flygdatorer tillåter oss att göra en sekundär flightplan vilket innebär att vi redan kan börja planera hemvägen från Göteborg till Warzawa när vi flyger emot Göteborg. Detta spar oss massa tid som vi spenderar till stor del åt att kolla vindar.

Jag har svårt att tro att en Ryanair-besättning hinner göra allt som ska göras på marken och även gå igenom vindar. Eftersom att varje bolag strävar efter att dra in på kostnader så ska man ha en säkerhetsmarginal på lite över 1ton flygbränsle kvar i tankarna när man landat efter en normal europeisk flygning. Om vindarna då på hemvägen har ändrats mer än man trott så kan 1,2ton snabbt ändras till 0,3ton vilket är en säkerhetsrisk då man inte har någon möjlighet att avbryta en start om det behövs och försöka igen.

Detta är förklaringen till varför så många Ryanair-kärror nödlandar på andra flygplatser än planerat pga bränslebrist. Därför känns det också skrattretande när O'Leary säger till media att det är möjligt att korta ner turnaround tiden från 20minuter till 7minuter när piloter anställda av Ryanair klagat.

Wizzair och Norwegian är exempel på bra lågprisflyg medan Ryanair är styrt av en företagsmogul som gärna skulle tumma på säkerheten om han fick.
#2719 2012-12-25, 00:39
GooseMon
Ryanair skall taxa in, parkera, tömma passagerare, fylla nya passagerare och taxa ut till startbanan på 20minuter. På Wizzair har vi 30minuter.
Jag har svårt att tro att en Ryanair-besättning hinner göra allt som ska göras på marken och även gå igenom vindar.


På Ryanair har man 25 minuter på sig från att motorerna stängs av till avgångstid. Alltså 25 minuter då flygplanet står stilla. Att ställa om saker i cockpit samt göra alla checklistor tar normalt aldrig mer än 15 minuter.

Våra flygdatorer tillåter oss att göra en sekundär flightplan vilket innebär att vi redan kan börja planera hemvägen från Göteborg till Warzawa när vi flyger emot Göteborg. Detta spar oss massa tid som vi spenderar till stor del åt att kolla vindar.


Trots att den data vi har i färdplanerna kan vara många timmar gammal så stämmer vindarna ganska bra under flygning.

Eftersom att varje bolag strävar efter att dra in på kostnader så ska man ha en säkerhetsmarginal på lite över 1ton flygbränsle kvar i tankarna när man landat efter en normal europeisk flygning. Om vindarna då på hemvägen har ändrats mer än man trott så kan 1,2ton snabbt ändras till 0,3ton vilket är en säkerhetsrisk då man inte har någon möjlighet att avbryta en start om det behövs och försöka igen.


Vi planerar aldrig att landa med mindre än 2 ton i tankarna under normala omständigheter, detta är då bränsle nog att ta sig till en alternativ flygplats och ytterligare 30 minuters flygning där (sista reserv).
Vanligtvis landar jag med ca 2,4-2,5 ton.

Jag kan inte mycket om Airbus eller Wizzair men jag kan säga att under mina >2000 timmars Boeingflygning inom Europa har jag aldrig sett något liknande det du nämner om att 1,2t snabbt ändras till 0,3t pga förändrade vindar.

Detta är förklaringen till varför så många Ryanair-kärror nödlandar på andra flygplatser än planerat pga bränslebrist.


Däremot har jag hört historier där man har fått förseningar väl framme vid destinationen och då har man behövt mer bränsle.

Jag valde att inte använda mig av för mycket facktermer och jag försvarar inte Ryanair mer än att rätta det du hade missförstått! Några av citaten är klippta men det är inte för att citera dig "out of context".
#2720 2012-12-25, 14:43
Guz
Vet nån om barnväskor av märket Trunki (de har hjul och barnet kan sitta på dem) ryms i Ryanairs ställningar där de kontrollerar storleken på handbagaget?

Jag har hittat många trådar på nätet om det här, och ingen verkar ha hört om att någon tvingats betala extra för en Trunki trots att de är 21 cm breda. (Alltså 1 cm över Ryanairs maxmått).

Men nästan ingenstans står det att någon faktiskt tvingats testa väskan i ställningen, utan de flesta verkar helt enkelt ha klarat sig utan att behöva mäta den.

Så nu undrar jag: är kontrollställningarna exakt 20 cm, eller finns det någon spelmån?
#2721 2012-12-25, 14:53
PilotHockey
Ursprungligen postat av GooseMon
På Ryanair har man 25 minuter på sig från att motorerna stängs av till avgångstid. Alltså 25 minuter då flygplanet står stilla. Att ställa om saker i cockpit samt göra alla checklistor tar normalt aldrig mer än 15 minuter.



Trots att den data vi har i färdplanerna kan vara många timmar gammal så stämmer vindarna ganska bra under flygning.



Vi planerar aldrig att landa med mindre än 2 ton i tankarna under normala omständigheter, detta är då bränsle nog att ta sig till en alternativ flygplats och ytterligare 30 minuters flygning där (sista reserv).
Vanligtvis landar jag med ca 2,4-2,5 ton.

Jag kan inte mycket om Airbus eller Wizzair men jag kan säga att under mina >2000 timmars Boeingflygning inom Europa har jag aldrig sett något liknande det du nämner om att 1,2t snabbt ändras till 0,3t pga förändrade vindar.



Däremot har jag hört historier där man har fått förseningar väl framme vid destinationen och då har man behövt mer bränsle.

Jag valde att inte använda mig av för mycket facktermer och jag försvarar inte Ryanair mer än att rätta det du hade missförstått! Några av citaten är klippta men det är inte för att citera dig "out of context".



Att pressen på Ryanairs personal är hög är svår att bortprata. Att kombinera detta med ett ansvarsfullt jobb som pilot ombord är givetvis inte bra.

Enligt kaptenen på en semesterflygning ner till Alicante i somras där jag fick sitta jumpseat har Ryanair som standard enligt deras FOP att landa med mellan 1-1,5ton bränsle. Vet inte om de siffrorna du gav var i pounds. Verkar vara väldigt höga nivåer du har i tanken annars efter landning med tanke på att snittlängden på en Ryanairflight är 1,5h
#2722 2012-12-25, 15:24
GooseMon
Ur manualen som styr vår SOP.
No Ryanair revenue flight shall be planned to arrive at destination with less than 2000 kg of fuel. This means that the DEST Fuel in the Progs page of the FMC shall indicate not less than 2000 kg at dispatch.
#2723 2012-12-25, 18:20
Boris-Bosse
Nu är jag lite förvirrad här, första gången jag åker med Ryanair..

Men när jag beställde min biljett så skrev mitt förnamn, efternamn ni vet hela det tjafset. När jag väl skrev ut Boardingkortet så är mitt efternamn ändrat. Istället för "Åslin" så står det "Aslin"...

Är detta något jag borde oroa mig över? Borde jag ändra PDFen? Försöka ändra genom hemsidan? Är ganska orolig då jag åker imorgon..
#2724 2012-12-25, 21:10
Guz
Ursprungligen postat av Boris-Bosse
Nu är jag lite förvirrad här, första gången jag åker med Ryanair..

Men när jag beställde min biljett så skrev mitt förnamn, efternamn ni vet hela det tjafset. När jag väl skrev ut Boardingkortet så är mitt efternamn ändrat. Istället för "Åslin" så står det "Aslin"...

Är detta något jag borde oroa mig över? Borde jag ändra PDFen? Försöka ändra genom hemsidan? Är ganska orolig då jag åker imorgon..


Om du skrivit in Åslin och systemet ändrat namnet är nog allt okej. Det är ju en normal "förvrängning" av skandinaviska bokstäver.

Har för mej att systemet plockat bort en apostrof i mitt namn också. Det är lugnt.

EDIT: kolla här, det verkar inte gå att skriva in t.ex. skander: http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTopic-g1-i10702-k1137530-Ryanair_ticket...