Ryanair skall taxa in, parkera, tömma passagerare, fylla nya passagerare och taxa ut till startbanan på 20minuter. På Wizzair har vi 30minuter.
Jag har svårt att tro att en Ryanair-besättning hinner göra allt som ska göras på marken och även gå igenom vindar.
På Ryanair har man 25 minuter på sig från att motorerna stängs av till avgångstid. Alltså 25 minuter då flygplanet står stilla. Att ställa om saker i cockpit samt göra alla checklistor tar normalt aldrig mer än 15 minuter.
Våra flygdatorer tillåter oss att göra en sekundär flightplan vilket innebär att vi redan kan börja planera hemvägen från Göteborg till Warzawa när vi flyger emot Göteborg. Detta spar oss massa tid som vi spenderar till stor del åt att kolla vindar.
Trots att den data vi har i färdplanerna kan vara många timmar gammal så stämmer vindarna ganska bra under flygning.
Eftersom att varje bolag strävar efter att dra in på kostnader så ska man ha en säkerhetsmarginal på lite över 1ton flygbränsle kvar i tankarna när man landat efter en normal europeisk flygning. Om vindarna då på hemvägen har ändrats mer än man trott så kan 1,2ton snabbt ändras till 0,3ton vilket är en säkerhetsrisk då man inte har någon möjlighet att avbryta en start om det behövs och försöka igen.
Vi planerar aldrig att landa med mindre än 2 ton i tankarna under normala omständigheter, detta är då bränsle nog att ta sig till en alternativ flygplats och ytterligare 30 minuters flygning där (sista reserv).
Vanligtvis landar jag med ca 2,4-2,5 ton.
Jag kan inte mycket om Airbus eller Wizzair men jag kan säga att under mina >2000 timmars Boeingflygning inom Europa har jag aldrig sett något liknande det du nämner om att 1,2t snabbt ändras till 0,3t pga förändrade vindar.
Detta är förklaringen till varför så många Ryanair-kärror nödlandar på andra flygplatser än planerat pga bränslebrist.
Däremot har jag hört historier där man har fått förseningar väl framme vid destinationen och då har man behövt mer bränsle.
Jag valde att inte använda mig av för mycket facktermer och jag försvarar inte Ryanair mer än att rätta det du hade missförstått! Några av citaten är klippta men det är inte för att citera dig "out of context".