Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3385 2014-05-13, 22:30
Ursprungligen postat av Sustained
Numera kan man boka nästan alla platser till en extra kostnad och förtur då bara 90 får ha handbagage.
Boardingkortet skrivs ut hemma, eller till en extra kostnad där.

Men man kan boka om och ev. mer till en extra kostnad. Frågan är om tidig eller sen incheckning gör någon skillnad?

Hur funkar det där med att bara 90 får ha handbagage i praktiken?
Jag har läst något om att bara de 90 första ombord är garanterade att ta med handbagaget in i kabinen (undantaget de som har en liten modell, minns ej måtten, på väska) och att resten får lägga väskorna i lastrummet gratis.
Står någon i personalen och räknar väskorna och sedan får resten gå via lastrummet (når man dit från marken?) och dumpa väskorna där? Vad händer när man kommer fram, plockar man väskan direkt vid landning eller hamnar den på bandet?

Själv har jag fått intrycket att det där handlar om att man inte är garanterad plats för väskan i kabinen. För Ryanair lär inte tjäna något på det och det tar antagligen längre tid än att ha väskorna i kabinen.
#3386 2014-05-13, 23:59
Ursprungligen postat av Sustained
Allt står på deras sidor och beror på att de kan lasta på snabbare än att alla ska pula med bagage inne. De har 10 kg per person, många har mindre och de är stenhårda på max. storlek, de har en låda att kolla i, annars åker den bort. Det åker med incheckat och lär komma ut samma väg. Jag är mest rädd om matsäck, dator och kamera. Ryan tjänar på att med förtur får man antagligen in det, vi har betalat allt utom extra benlängd för där vill vi inte sitta. Det blev billigt ändå men man får vara skärpt för att inte göra fel, ex. övervikt. Ryans metod är snabbhet och extra kostnader.
Ska bli spännande att prova när andra säger aldrig mer.
Sist fick vi varma kanelbullar och godis av ett danskt bolag och har bokat Norwegian efter Ryan.

Visst, men nu var det ju så att om för många (fler än 90?) personer har med sig handbagage i godkänd storlek så kan en del ändå tvingas lägga väskorna, utan kostnad, i lastrummet. Och jag undrade hur det fungerar i praktiken.
Jag kollade förresten, lastrummen nedre kant verkar vara runt 150 cm över marken, så det bör gå att lägga in några väskor manuellt.
#3387 2014-05-14, 00:22
Ursprungligen postat av Sustained
Man lägger nog inte in dem själv, det kanske andra vet. Om fler än 90 har betalat för Prioriterad ombordstigning blir det problem. Vad jag läst brukar fler än 90 klara sig ändå. Hur räknas den lilla väskan?

Kopierat från ett boardingcard:
"1CABIN BAG maximum size 55 x 40 x 20 cms 10kgs Plus 1 small bag unto 35 x 20 x 20 cms
Due to cabin space limitations 90 cabin bags (55 x 40 x 20 cms) can be carried in the cabin, any remainder will becarried free of charge in the aircraft hold. Extra/Oversized Cabin Bags cannot be accepted at the boarding gate where possible they may be carried in the hold of the aircraft for a fee of £/EURO60."
#3388 2014-05-14, 11:39
Ursprungligen postat av Sustained
Finns även på svenska och dom tar bra betalt.

Nej, de tar INTE betalt (free of charge...).
Hur petiga är de med att bara de 90 första väskorna får åka kabin?
#3389 2014-05-15, 00:25
Intressant analys/fakta om ryanairs förändring i hur man opererar.

http://www.anna.aero/2014/05/13/ryanair-more-routes-dropped-this-summer-...

Värt att notera är att man helt dragit sig ur 10 flygplatser sen förra sommaren, av dessa 10 är 4 svenska. Man har dessutom skurit ner kraftigt på Skavsta, har Norwegian tryckt ut Ryanair tro?
#3390 2014-05-15, 22:15
Ursprungligen postat av Hefaiston
Intressant analys/fakta om ryanairs förändring i hur man opererar.

http://www.anna.aero/2014/05/13/ryanair-more-routes-dropped-this-summer-...

Värt att notera är att man helt dragit sig ur 10 flygplatser sen förra sommaren, av dessa 10 är 4 svenska. Man har dessutom skurit ner kraftigt på Skavsta, har Norwegian tryckt ut Ryanair tro?


Jag läste i lokalblaskan idag att Ryanair eventuell är intresserade av att flyga på Arlanda
istället, vilket också bekräftas av din artikel där det står att de ska börja fokusera på
att flyga till/från "huvudflygplatser" istället för små regionala flygplatser.

Jag tror att Norw. har haft en viss påverkan men även att Ryanairs rykte och
dåliga kundservice har säkert också bidragit.

Lite OT men vi får se vad som händer med Norwegian nu när de valt att gå
över till inhyrd personal via bemanningspersonal i låglöneländer.

Har du en artikel från Irish Times:
http://www.irishtimes.com/business/sectors/transport-and-tourism/ryanair...
#3391 2014-05-15, 23:43
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag läste i lokalblaskan idag att Ryanair eventuell är intresserade av att flyga på Arlanda
istället, vilket också bekräftas av din artikel där det står att de ska börja fokusera på
att flyga till/från "huvudflygplatser" istället för små regionala flygplatser.

Jag tror att Norw. har haft en viss påverkan men även att Ryanairs rykte och
dåliga kundservice har säkert också bidragit.

Lite OT men vi får se vad som händer med Norwegian nu när de valt att gå
över till inhyrd personal via bemanningspersonal i låglöneländer.

Har du en artikel från Irish Times:
http://www.irishtimes.com/business/sectors/transport-and-tourism/ryanair...

Har Arlanda kapacitet, bana och terminal, för Ryanairs Stockholmsflyg? En lågpristerminal kanske kan klämmas in öster om Terminal 2? Eller en pir öster om F-piren?
Tittar man på Göteborg så har Landvetter gott om plats för utbyggnad.
#3392 2014-05-15, 23:56
Ursprungligen postat av Neksnor
Har Arlanda kapacitet, bana och terminal, för Ryanairs Stockholmsflyg? En lågpristerminal kanske kan klämmas in öster om Terminal 2? Eller en pir öster om F-piren?
Tittar man på Göteborg så har Landvetter gott om plats för utbyggnad.


Arlanda har två paralella banor som tillåter paralella inflygningar, vilket ger ett teoretiskt max på nästan 100 rörelser i timman. Så banmässigt finns det möjlighet, det kräver dock förändringar i arbetsmetodik.

Terminalerna vet jag inte hur dom är belastade, men man har fem terminaler så det känns spontant som det borde finnas kapacitet, men jag vet faktiskt inte.


Det är intressant att Ryanair börjat gå in på större flygplatser. I London har man ju Stansted som största bas även nu, men man flyger också ifrån Gatwick och ser ut att fortsätta med det. Något som också belystes i artikeln ovan är att man hade mycket på Liverpool, men nu har man nästan inget kvar där och har istället 8 baserade flygplan (tror jag det är nu under sommaren) på Manchester.

Vi får se vad som händer, men med Norwegian som går mer mot Ryan, Ryan som går mer mot Norwegian ("mjukare" mot kunderna och större flygplatser) och ett SAS som försöker skära priserna så mycket det går så är frågan vad som blir kvar om 10 år?
#3393 2014-05-16, 15:45
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Neksnor

Ryanair använder, vad jag vet, inte ombordstigningsbryggor. Alla brygglösningar jag sett kräver att flygplanet backas ut, vilket ofta kräver hjälp från flygplatsen. Parkerar man tillräckligt långt från byggnader så kan man lasta av och på passagerare utan hjälp, som kostar pengar och kan dröja, från flygplatsen och sedan vända och flyga iväg.


Precis, det är trixigt och tar tid att docka intill en sådana ombordstigningsbryggor. Ryanair vill minska tiden på marken så mycket som möjligt. Om flygplatsen sölar med bakre trappan så kan de i alla fall börja avstigning med den främre.

På Skavsta går man på marken fram till flygplanet och upp/ner för trappan. Det blir ju kö in till planet och man kan bli stående lite på marken. Lite trist om det regnar och blåser...
#3394 2014-05-19, 12:24
Ryanair anger ökade bränslekostnader och ökad konkurrens som orsak till minskad vinst.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Eerste_winstda...


Michael O'Leary, vd på Ryanir säger att Ryanair vill börja flyga till USA och att biljettpriser
då skulle kosta från EURO10 men att det skulle tillkomma de vanliga avgifterna för bagage,
mat, in flight entertainment osv...

Dock så kommer en sådan satsning att dröja eftersom det inte finns några lämpliga
flygplan på marknaden eftersom det är för dyrt att köpa nya långdistansplan.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/O_Leary_ticket...
#3395 2014-05-19, 13:56
Ursprungligen postat av BleAivano
Ryanair anger ökade bränslekostnader och ökad konkurrens som orsak till minskad vinst.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Eerste_winstda...


Michael O'Leary, vd på Ryanir säger att Ryanair vill börja flyga till USA och att biljettpriser
då skulle kosta från EURO10 men att det skulle tillkomma de vanliga avgifterna för bagage,
mat, in flight entertainment osv...

Dock så kommer en sådan satsning att dröja eftersom det inte finns några lämpliga
flygplan på marknaden eftersom det är för dyrt att köpa nya långdistansplan.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/O_Leary_ticket...

De har ju köpt mängder med nya 737or de senaste åren, gissningsvis med mängdrabatt, men det antyder ju att de har pengar. Är större maskiner så mycket dyrare? Fast de kanske inte villl göra som UAE-bolagen och beställa 50+ maskiner.
#3396 2014-05-19, 14:16
Jag undrar om Ryanair skulle kunna flyga för EURO10 och gå med vinst.

Grejen med long haul är att bränslet blir en mycket stor kostnad procentuellt, och bränsle kostar som bekant ungefär lika för alla bolag. Att sälja en flygstol Dublin till säg, new york, för EURO10 vette fasen om det ens täcker bränslekostnaden. Jag hittar dock inga bränslesiffror för t.ex. en 787 så jag kan inte räkna på det.

Den här artikeln belyser dock problemet:
http://crankyflier.com/2014/04/28/why-legacy-airlines-love-high-fuel-prices/