Ursprungligen postat av Neksnor
Har Arlanda kapacitet, bana och terminal, för Ryanairs Stockholmsflyg? En lågpristerminal kanske kan klämmas in öster om Terminal 2? Eller en pir öster om F-piren?
Tittar man på Göteborg så har Landvetter gott om plats för utbyggnad.
Arlanda har två paralella banor som tillåter paralella inflygningar, vilket ger ett teoretiskt max på nästan 100 rörelser i timman. Så banmässigt finns det möjlighet, det kräver dock förändringar i arbetsmetodik.
Terminalerna vet jag inte hur dom är belastade, men man har fem terminaler så det känns spontant som det borde finnas kapacitet, men jag vet faktiskt inte.
Det är intressant att Ryanair börjat gå in på större flygplatser. I London har man ju Stansted som största bas även nu, men man flyger också ifrån Gatwick och ser ut att fortsätta med det. Något som också belystes i artikeln ovan är att man hade mycket på Liverpool, men nu har man nästan inget kvar där och har istället 8 baserade flygplan (tror jag det är nu under sommaren) på Manchester.
Vi får se vad som händer, men med Norwegian som går mer mot Ryan, Ryan som går mer mot Norwegian ("mjukare" mot kunderna och större flygplatser) och ett SAS som försöker skära priserna så mycket det går så är frågan vad som blir kvar om 10 år?