Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3265 2014-01-29, 19:02
SilentVictory
Ursprungligen postat av RagGAnoF
när alla avgifter är med räknade? samt bagage?

Vad för avgifter tänker du på?
Det är priset som står när du letar avgångar som gäller.
Så tillvida att du inte ska checka in bagage.
Folk verkar tro att Ryanair lägger på alla möjliga avgifter överallt.

Men så länge du endast har handbagage så är det priset du ser första gången som gäller.
#3266 2014-01-29, 19:14
Koiho
Ursprungligen postat av PilotHockey
Eftersom att i stort sett alla flygplatser RYR flyger till (bortsett från GSE) ligger långt ifrån staden du antagligen skall till så jämnar det ut sig i slutändan. Också skönt att ha någon form av garanti vilket du har när du flyger SAS, inte med Norwegian eller Ryanair.


Bullshit.

Ryanair flyger bland annat till Alicante, Dublin, Edinburgh och Krakow där man använder "huvudflygplatserna", dvs samma flygplatser som alla andra flygbolag och dessa flygplatser ligger nära staden. Sedan har vi till exempel Rom. Ryanair flyger till Ciampino, och Rom har ytterligaren en flygplats som heter Fiumicino. Båda ligger nära Rom. Faktum är att vissa städer inte ens har en alternativ flygplats som Ryanair kan använda sig utav, så de använder samma flygplats som alla andra flygbolag.

Sedan kanske man inte ska till "huvudorten". Man kanske reser med Ryanair till London/Stansted, men man ska till Cambridge istället. Det är närmare till Cambridge än till London. Cambridge lockar dessutom till sig turister, folk som ska läsa en språkkurs där och en del andra. Sedan använder de sig av Shannon Airport. Jag tror inte någon som väljer flyget dit faktiskt vill till Shannon, utan de vill utforska närliggande områden på Irland (som Galway och Cliffs of Moher, båda är välbesökta av turister). Finns fler exempel. Men det skadar inte att Ryanair använder sig av alternativa flygplatser emellanåt.
#3267 2014-01-29, 21:58
Powerless1
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det är deras nuvarande bedömning. För 10 år sedan var Ryanair knappt kända inom flygindustrin.
Var dina "experter" ens födda 2004? Ryanair hade 28 miljoner pax och hade nästan hunnit upp SAS redan då.
Ursprungligen postat av PilotHockey

De är utdaterade plan som är i sämre skick än för att användas i tredje världen. De har passerat sin D-Check för längesedan. Marknaden kommer bli mättad.
Precis som de flygplan kommer att bli som Ryanair idag säljer som begagnade. De är helt oekonomiska om ca 10 år
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vet inte vilka du väljer att flyga med. SAS är bättre än Norwegian och SAS är många ggr billigare än Norwegian.
Var stod det om Norwegian i tråden? Ta dig hem från norra Tyskland och SAS tar nästan 3000 kr enkel och Ryan 700 kr. Det SAS är "bättre på" är ju att man får tillfälle att sitta ett tag på Kastrup och vila sig...
Ursprungligen postat av PilotHockey

Eftersom att i stort sett alla flygplatser RYR flyger till (bortsett från GSE) ligger långt ifrån staden du antagligen skall till så jämnar det ut sig i slutändan.
Åker man privat spelar inte 30 minuter längre marktransport om man ska just dit ingen roll. Speciellt om man tjänar över 1000 kr i timmen.
#3268 2014-01-30, 10:10
PilotHockey
Ursprungligen postat av Powerless1
Var dina "experter" ens födda 2004? Ryanair hade 28 miljoner pax och hade nästan hunnit upp SAS redan då.


Innan du skriver något sådant får du backa upp det med statistik.

Precis som de flygplan kommer att bli som Ryanair idag säljer som begagnade. De är helt oekonomiska om ca 10 år


Ja och då kommer marknaden vara mättad. Har du ens brytt dig om att läsa vad jag skrev?:'(

Var stod det om Norwegian i tråden? Ta dig hem från norra Tyskland och SAS tar nästan 3000 kr enkel och Ryan 700 kr. Det SAS är "bättre på" är ju att man får tillfälle att sitta ett tag på Kastrup och vila sig...


Det kostar fan inte 3000 ifrån Berlin till Stockholm med SAS, däremot så kostar Ryanair ifrån bremen till Skavsta 720kr enkelresa. Dessutom tillkommer bagageavgifter, transport för att ta sig in till stan (oftast skall folk in till storstäderna o då får du lägga på t.ex. 250kr för tåget in till London Centrum om man flyger till Stansted. ) Hellre betala 20% mer för att flyga SAS än Ryanair och ha en garanti till ombokning så man vet att man kommer fram. Man får t.ex. inte pengar tillbaka för hotell om du inte bokat det via Ryanair.

Åker man privat spelar inte 30 minuter längre marktransport om man ska just dit ingen roll. Speciellt om man tjänar över 1000 kr i timmen.


Där tycker vi olika. Jag skulle aldrig välja ett resemål med 30min längre resetid om prisskillnaden var 200kr. Tror inte ett dyft på att du tjänar över 1000kr i timmen. Då hade du ALDRIG rest med Ryanair. Bra försök!
#3269 2014-01-30, 11:26
Ursprungligen postat av PilotHockey
...
Det kostar fan inte 3000 ifrån Berlin till Stockholm med SAS, däremot så kostar Ryanair ifrån bremen till Skavsta 720kr enkelresa. Dessutom tillkommer bagageavgifter, transport för att ta sig in till stan (oftast skall folk in till storstäderna o då får du lägga på t.ex. 250kr för tåget in till London Centrum om man flyger till Stansted. ) Hellre betala 20% mer för att flyga SAS än Ryanair och ha en garanti till ombokning så man vet att man kommer fram. Man får t.ex. inte pengar tillbaka för hotell om du inte bokat det via Ryanair.
...

En öppen returbiljett med Stansted Express kostar 33.20 pund till Liverpool street (47 minuter resa). Retur med Heathrow Connect kostar 19.80 pund till Paddington (26 minuter resa plus längre avstånd mellan flygplan och tåg). Det skiljer alltså 13,40 pund, ca 150 kr, men då får du räkna med att flygbussen till GSE är 20 kr billigare än bussen till GOT. Dessutom kan man åka ännu billigare med Västtrafik, men den bussen måste förbeställas och det verkar ganska jobbigt.
Var du hittade 250 kr begriper jag inte.

Jag jämförde för övrigt restiderna mellan Nils Ericsson-terminalen i Göteborg och Zon 1 i London. Flygbuss i Göteborg, Piccadilly line till Heathrow (Piccadilly circus) och Stansted Express till Stansted. Snabbare resa via GOT/LHR än via GSE/STN, även billigare om man bortser från flygpriset.

Så visst ligger Stansted mer avlägset från centrala London, men det tar tid och kostar pengar även att ta sig från Heathrow.

Är det vanligt att Ryanairs passagerare inte kommer fram?
#3270 2014-01-30, 11:52
Amberfly
Ursprungligen postat av PilotHockey
Man får t.ex. inte pengar tillbaka för hotell om du inte bokat det via Ryanair.


Fast det är ju inte enbart med Ryanair som det är så. Vi har ju paketreselagen, och den gäller aldrig om man endast köper transporten (tex en flygresa) hos bolaget, och bokar boendet separat. Då kvittar det ju om man flyger med Ryanair, SAS eller ett annat flygbolag.
#3271 2014-01-30, 12:02
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Är det vanligt att Ryanairs passagerare inte kommer fram?


Vanligare än med andra bolag. Vanligare att GSE inte är användbar än GOT. Wizzair som jag jobbar hos försenar flighten med 2 timmar som standard för att ge passagerare en chans att ta sig till Landvetter om vi diverterar dit vid dåligt väder. Detta gör inte Ryanair, de kommer in, kastar av alla och sen sticker iväg och skiter i att ersätta passagerare för det.

Ursprungligen postat av Amberfly
Fast det är ju inte enbart med Ryanair som det är så. Vi har ju paketreselagen, och den gäller aldrig om man endast köper transporten (tex en flygresa) hos bolaget, och bokar boendet separat. Då kvittar det ju om man flyger med Ryanair, SAS eller ett annat flygbolag.


Ja fast med andra bolag har du en mycket mindre risk att riskera att inte komma fram. Se ovanstående svar till Neksnor.
#3272 2014-01-30, 16:09
Cykelpump61
Ursprungligen postat av PilotHockey
Innan du skriver något sådant får du backa upp det med statistik.


Hej!

Det han skrev stämmer typ, kolla här:
http://www.ryanair.com/se/about
2004 27,593,923 passengers. Inte så okända, tvärtom.
#3273 2014-01-30, 19:42
PilotHockey
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Hej!

Det han skrev stämmer typ, kolla här:
http://www.ryanair.com/se/about
2004 27,593,923 passengers. Inte så okända, tvärtom.


Fortfarande så att det inte har med vad jag skrev från början
#3274 2014-01-31, 04:33
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vanligare än med andra bolag. Vanligare att GSE inte är användbar än GOT. Wizzair som jag jobbar hos försenar flighten med 2 timmar som standard för att ge passagerare en chans att ta sig till Landvetter om vi diverterar dit vid dåligt väder. Detta gör inte Ryanair, de kommer in, kastar av alla och sen sticker iväg och skiter i att ersätta passagerare för det.



Ja fast med andra bolag har du en mycket mindre risk att riskera att inte komma fram. Se ovanstående svar till Neksnor.

Hur vanligt är det, exempelvis antal påverkade flighter/år, att flyg tvingas flytta över till GOT eftersom GSE inte fungerar? Ca 28 km mellan banorna och ungefär samma riktning borde väl innebära ungefär samma väder? Undantaget skulle väl vara att GSEs bana, som är lite mer nord/sydlig än banan på GOT, genom sitt kustnära läge är utsatt för hårdare sidovind, men inträffar det i verkligheten?
#3275 2014-01-31, 09:43
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur vanligt är det, exempelvis antal påverkade flighter/år, att flyg tvingas flytta över till GOT eftersom GSE inte fungerar? Ca 28 km mellan banorna och ungefär samma riktning borde väl innebära ungefär samma väder? Undantaget skulle väl vara att GSEs bana, som är lite mer nord/sydlig än banan på GOT, genom sitt kustnära läge är utsatt för hårdare sidovind, men inträffar det i verkligheten?


Det är väldigt ofta på vintern vid dålig sikt och vid vind som inte tillåter landning bana 19 som har ILS kapacitet som vi måste landa på GOT istället.

Alltså om vinden endast tillåter landning bana 01 med NDB approach på GSE och vi har en sikt på mindre än 1500 meter (vilket är väldigt vanligt vid högtryck på vintern vid kusten) så kan vi inte landa där med våra A320's, eftersom 737 har lägre rvr certifikation så kan inte de landa där då heller. Man behöver ett minima på 910ft AGL för NDB 01 vilket innebär över 1400ft MSL. Detta kan jag gå i god för att vi ofta understiger då jag gjort den inflygningen strax över 200ggr.

Dessutom har Landvetter mycket större kapacitet för snöröjning etc.
#3276 2014-01-31, 09:50
mittfosterland
Jag flög med Ryanair under 90-talet då de fortfarande ombokade utan extra kostnad om man missat flyget och man fick ta med sig bagage utan att det kostade mer.

Idag skulle jag aldrig flyga med Ryanair. jag bokar gladeligen en dyrare biljett än att åka med Ryanair.


Att åka med Ryanair är som att rösta på SD .... Bortkastat