ÅK ALDRIG MER MED SWEBUS!! Hjälp er själva genom att läsa.

#1 2012-05-10, 11:58
Deniniho88
Är galet arg nu.

I Tisdags var jag i Lubeck, Tyskland, åkte buss dit för tågen är helt neger just nu.
SJ åker inte till Köpenhamn mer en två gånger per dag numera och då via Alvesta "WTF"?

Bara dekadenta Öresundstågen som åker linjen Göteborg - Köpenhamn! Skandinaviens top tre största städer och de är monopol på linjen???

Då tänkte jag att de är lika bra att använda sig utav bussarna för de tar lika lång tid och mycket billigare.

Resan dit gick bra, inga krångel!! Men sen nu denna Tisdagen 8/5 så skulle de gå en buss från Lubeck 8.50 bussen kom dock runt klockan 12.00 p.g.a. någon stor krock utanför Hamburg, sånt händer de får man väll "acceptera".

När vi är ungefär 15 minuter från Köpenhamn får busschauffören veta att det är en annan buss med passagerare, alltså passagerare som väntat i Köpenhamn på vår buss.
Denna bussen jag är på vänder direkt till Hamburg när den kommit till Köpenhamn så de tänkte väll spara in lite tid genom att någon annan buss kommer och möter oss, dvs folk kommer snabbare till hamburg.
DE KÖR I VARJE FALL OM VARANDRA, SÅ VI FÅR ÅKA TILLBAKA 1 TIMMA och busschauffören åker runt och strular för att han inte hittar.

Vi hittar bussen och åker till Köpenhamn och anländer inte där före 6 ungefär. Då får vi veta att de inte väntar någon buss på oss som skall till Göteborg utan vi får vänta tills klockan 22.00 i Köpenhamn. Väntar i varje fall eftersom jag precis missade nästa tåg.
Anländer i Göteborg klockan 02.30 ISTÄLLET för 19.30.

Och nu kommer swebus inte ens återbetala mig någonting.
Linjen mellan Lubeck - Köpenhamn körs utav Eurolines först i Köpenhamn tar Swebus över men jag bokade på Swebus så jag tycker de borde ta ansvar.

Vafan kan man göra?? vad borde jag göra? VAD tycker ni om det här?

Ber om ursäkt för lång text och eventuella stavfel.
****ÅK ALDRIG MED SWEBUS MER****
#2 2012-05-10, 12:01
meganegerdase
Klart att det inte är bra att sånt här händer, och givetvis ska du kompenseras, men sånna här misstag händer nån enstaka gång. Då tycker jag det är betydligt värre med tågsverige som inte är anpassat efter behovet eller nånting. Sedan avregleringen har det varit KATASTROF.

Men det är som sagt konstigt att du inte får kompensation, det får man ju t.o.m av SJ
#3 2012-05-10, 12:34
Det är inte monopol på sträckan Göteborg - Köpenhamn. SJ körde den sträckan fram till 10 april, men lade ner eftersom det inte ansågs vara lönande. Man drogs faktiskt med stora förluster. Därför är det endast Öresundstågen just nu. Från den 12 juni kan du återigen resa hela vägen med SJ mellan Göteborg och Köpenhamn med X 2000

I övrigt var ditt inlägg väldigt förvirrande. Det var alltså Eurolines till Köpenhamn, ett bussbolag som skriver själv i sina resevillkor att de inte ersätter sina resenärer när saker sker vid force majeur. Antar att en allvarlig trafikolycka räknas dit.

Hade du bokat hela biljetten med Swebus, trots att Eurolines skulle köra sträckan Lubeck - Köpenhamn?
#4 2012-05-10, 13:03
Deniniho88
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är inte monopol på sträckan Göteborg - Köpenhamn. SJ körde den sträckan fram till 10 april, men lade ner eftersom det inte ansågs vara lönande. Man drogs faktiskt med stora förluster. Därför är det endast Öresundstågen just nu. Från den 12 juni kan du återigen resa hela vägen med SJ mellan Göteborg och Köpenhamn med X 2000

I övrigt var ditt inlägg väldigt förvirrande. Det var alltså Eurolines till Köpenhamn, ett bussbolag som skriver själv i sina resevillkor att de inte ersätter sina resenärer när saker sker vid force majeur. Antar att en allvarlig trafikolycka räknas dit.

Hade du bokat hela biljetten med Swebus, trots att Eurolines skulle köra sträckan Lubeck - Köpenhamn?

Ok det visste jag inte.

Vet att mitt inlägg är mycket förvirrande, är väldigt irriterad=P
Jo jag vet att de inte ersätter vid eventuella trafikstopp men när vi väl anlände till Köpenhamn borde det stått en ersättningsbuss till Göteborg så att vi inte hade behövt vänta ytterligare fyra timmar. De är det jag reagerar på.

Ja exakt hade bokat hela resan med Swebus. Eurolines och Swebus samarbetar antar jag!
#5 2012-05-10, 13:14
Skatteskolk
Swebus har jag aldrig haft problem med. En gång fick ett däck punktering, men busschauffören meddelade det lugnt och sa att de som satt i mitten skulle säga till om det började vibrera mer.

Det spred sig ett sorl i hela bussen. Hastigheten gick ner märkbart. Det var precis innan Landvetter med slutdestination Göteborg. Att han var lugn gjorde mig lugn.

På SJ kan man köpa biljett för resa med Swebus. Det är bra snårigt vem som har ansvar.

Jag har inte så negativa upplevelser som du, men håller med att du ska ha resan återbetald. En nöjd kund pratar inte lika mycket som en missnöjd. När sådant här händer inser man hur känsligt systemet är. Att få vänta så länge känns dock inte okej.

Skatteskolk
#6 2012-05-10, 14:03
Deniniho88
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Swebus har jag aldrig haft problem med. En gång fick ett däck punktering, men busschauffören meddelade det lugnt och sa att de som satt i mitten skulle säga till om det började vibrera mer.

Det spred sig ett sorl i hela bussen. Hastigheten gick ner märkbart. Det var precis innan Landvetter med slutdestination Göteborg. Att han var lugn gjorde mig lugn.

På SJ kan man köpa biljett för resa med Swebus. Det är bra snårigt vem som har ansvar.

Jag har inte så negativa upplevelser som du, men håller med att du ska ha resan återbetald. En nöjd kund pratar inte lika mycket som en missnöjd. När sådant här händer inser man hur känsligt systemet är. Att få vänta så länge känns dock inte okej.

Skatteskolk


Chaufförerna sköter ju endast sitt jobb och de får order från högre upp så att säga.
Tycker också chaufförerna har varit trevliga och de är också maktlösa.

Alla på bussen var på han som körde men jag satt typ längst fram och fick säga till dom att de är inte han som har ansvaret i slutändan han gör endast som han blir tillsagt.
#7 2012-05-10, 14:27
Ursprungligen postat av Deniniho88
Ok det visste jag inte.

Vet att mitt inlägg är mycket förvirrande, är väldigt irriterad=P
Jo jag vet att de inte ersätter vid eventuella trafikstopp men när vi väl anlände till Köpenhamn borde det stått en ersättningsbuss till Göteborg så att vi inte hade behövt vänta ytterligare fyra timmar. De är det jag reagerar på.

Ja exakt hade bokat hela resan med Swebus. Eurolines och Swebus samarbetar antar jag!


Många trafikbolag (bussbolag och tågbolag) brukar invänta vid en anslutning om förseningen är rimlig. Ofta brukar det bara handla om 10-20 minuters försening. Ibland längre vid långfärdsbussar, men det är inget som man kan kräva eller förvänta sig.

I ditt fall så var Eurolines-bussen flera timmar försenad, och det är ingen rimlig tid för att invänta bussen vid anslutning eller köra med en ersättningsbuss eftersom trafikolyckan var något som de inte kunde påverka.

För övrigt brukar man bara använda sig av ersättningsbuss om den första bussen var trasig och var tvungen att tas ur trafik, om tåget ställs in eller vid liknande händelser.

Om nu trafikolyckan räknas som force majeure, så behöver man inte ta något ansvar (enligt resevillkor) för eventuella förseningar som uppstår. Det finns alltså inget krav på att Swebus var tvungna att ta er från Köpenhamn till Göteborg senare. Swebus brukar visserligen ersätta resenären vid en eventuell försening på minst 50 minuter. Men det gäller inte för samarbetspartners (tex Eurolines) eller vid trafiksstörningar som Swebus inte råder över. Allvarliga trafikolyckor bör räknas dit.

När du köpte resan så godkände du alltså dessa villkor. Inte så mycket mer att göra åt saken, tyvärr.
#8 2012-05-10, 14:29
gjoulk
Fan vad du overreagerar, sant som hander ju
#9 2012-05-10, 14:44
Springkuk
Ursprungligen postat av Deniniho88
.

Anländer i Göteborg klockan 02.30 ISTÄLLET för 19.30.



Visst, det är segt som fan med förseningar men kom igen. Sju timmar är inget för en globetrotter, sluta grina och åka bil nästa gång.
#10 2012-05-10, 15:13
COYB
När kommer förklaringen varför jag inte ska åka med Swebus?

Är det för att deras samarbetspartner i Tyskland kan ha problem med trafikstockningar?
#11 2012-05-10, 15:14
hakkeman
Har själv haft problem med Swebus en utav de få gånger (5-6 tur och returresor) jag åkt med dem. Då skulle det komma en buss 19.30 tror jag det var. Det slutade med att den kom runt 20.10 och då var den dubbelbokad så jag och tre till fick inte plats. Chauffören sa att det skulle komma en kompletterande buss och hämta upp oss eller så skulle taxi komma och hämta oss. Runt 21.00 gav jag upp och hoppade på en annan buss (Inte Swebus) för att komma hem någon jävla gång. Skrev då mail om detta och fick en värdecheck på en bit över en standardbiljettkostnad (150 kr).

Så min erfarenhet är att de i alla fall är visst tillmötesgående med ersättning. Sen kanske jag bara hade tur...
#12 2012-05-10, 15:27
Deniniho88
Jag kunde egentligen inte bry mig mindre.
Bara de att det är kul och ringa o klaga.
Skitsamma nu ändå!