Varför checkar man in på flyg egentligen?

#13 2012-08-22, 00:43
Diversifierat
Men alltså, hallå. Visst, alla bolag har inte e-biljett. Och alla har inte persnr. Men då finns ju fortfarande refnr eller gamla hederliga pappersbiljetter om man så vill. Man fyller ju alltid i sin information (namn mm) var och hur man än bokar -annars skulle man ju inte kunna hämta ut ett boardingpass heller! Så all info finns ju redan! Således tillbaka till kärnfrågan -vad tillför incheckningen?

Vad gäller först till kvarn så skulle ju det kunna vara ett skäl, även om jag ställer mig mycket frågande till ett ev system med överbokningar...men då undrar jag, varför stänger man incheckningen under sista kvarten etc isf?!? Om det finns platser kvar samt gaten är öppen ser jag inte varför man inte ska kunna få kliva på även om man är ute i sista minuten.
#14 2012-08-22, 00:47
Ursprungligen postat av Diversifierat
Vad gäller först till kvarn så skulle ju det kunna vara ett skäl, även om jag ställer mig mycket frågande till ett ev system med överbokningar...men då undrar jag, varför stänger man incheckningen under sista kvarten etc isf?!? Om det finns platser kvar samt gaten är öppen ser jag inte varför man inte ska kunna få kliva på även om man är ute i sista minuten.


För att saker tar tid. Att lasta på passagerares bagage (incheckat bagage, inte handbagage), och andra saker som måste göras innan flyget kan lyfta. Om en person då kommer i sista sekunden och vill kliva ombord, så kan det innebära att flygplanet blir försenat.
#15 2012-08-22, 00:55
Diversifierat
Absolut men det är ändå något som inte stämmer.. Självklart kan bagageincheckning stänga ett antal minuter innan, så väskorna hinner lastas på. Men varför låta det gå ut över folk som reser utan väska? Varför har man inte bara en separat väskincheckning som slutar spotta ut tags 15 min innan avgång, medan de som inte ska skicka bagage bara går igenom kontrollen och fram till gaten med sin biljett (oavsett form) i högsta hugg och stiger på, ända fram till sista minuten. Varför ska man behöva armbågas framför en automat tillsammans med folk som ska skicka väskor?
#16 2012-08-22, 01:05
Ursprungligen postat av Diversifierat
Absolut men det är ändå något som inte stämmer.. Självklart kan bagageincheckning stänga ett antal minuter innan, så väskorna hinner lastas på. Men varför låta det gå ut över folk som reser utan väska? Varför har man inte bara en separat väskincheckning som slutar spotta ut tags 15 min innan avgång, medan de som inte ska skicka bagage bara går igenom kontrollen och fram till gaten med sin biljett (oavsett form) i högsta hugg och stiger på, ända fram till sista minuten. Varför ska man behöva armbågas framför en automat tillsammans med folk som ska skicka väskor?


Det är så mycket mer än bara bagage som ska lastas på flygplanet, men som tar tid. Du ska därför inte tolka det som om folk som endast reser med handbagage eller inget bagage alls kommer att straffas bara för det.

Man har sina rutiner, och det finns goda skäl till varför incheckningen stänger vid en viss tid före avgång, och varför man ska vara vid gaten senast en viss tid före avgång.

Jag är för trött för att förklara det nu. Om ingen har gett dig mer information under natten/morgonen så återkommer jag när jag är utvilad.
#17 2012-08-22, 01:08
Jacozer
Ursprungligen postat av Diversifierat
Absolut men det är ändå något som inte stämmer.. Självklart kan bagageincheckning stänga ett antal minuter innan, så väskorna hinner lastas på. Men varför låta det gå ut över folk som reser utan väska? Varför har man inte bara en separat väskincheckning som slutar spotta ut tags 15 min innan avgång, medan de som inte ska skicka bagage bara går igenom kontrollen och fram till gaten med sin biljett (oavsett form) i högsta hugg och stiger på, ända fram till sista minuten. Varför ska man behöva armbågas framför en automat tillsammans med folk som ska skicka väskor?



Vet inte om du rest nyligen, men de är knappast lång kö till själv check-in automaterna, i princip bara går rätt fram, du knappar in lite uppgifter, väljer vilken plats du vill ha på planet (kan göras 24 timmar innan avgång, via nätet också välj i ditt fall ingen väska, sen får du ditt boarding pass och kan gå raka vägen fram. Tar max 1 min.
#18 2012-08-22, 01:11
Diversifierat
Mot "teorin" om platsuppbokning kan följande anföras:

I och med att man numera kan checka in på distans kan resultatet likförbaskat bli att planet lyfter med lediga stolar, medan andra nekas att stiga på. Detta eftersom jag kan "paxa" min plats (som jag tolkar er att incheckning innebär) hemma redan dagen före avfärd. Skulle jag sedan missa transferbussen eller få blindtarmsinflammation kommer jag ju ändå inte dyka upp på flygplatsen och flyget. Andra, senare eller försent incheckade kunder kommer dock inte (som jag förstår er) erbjudas min plats, eftersom den är reserverad för just mig i och med incheckningen.

Som det såg ut förut, med incheckning enbart vid fysisk närvaro på flygplatsen, skulle platsbokningsteorin kunna vara gångbar...men inte som systemet ser ut idag väl?
#19 2012-08-22, 01:14
Diversifierat
Ursprungligen postat av Jacozer
Vet inte om du rest nyligen, men de är knappast lång kö till själv check-in automaterna, i princip bara går rätt fram, du knappar in lite uppgifter, väljer vilken plats du vill ha på planet (kan göras 24 timmar innan avgång, via nätet också välj i ditt fall ingen väska, sen får du ditt boarding pass och kan gå raka vägen fram. Tar max 1 min.


Jo absolut, du har helt rätt i och för sig. Reste inrikes senast förra tisdagen, ingen kö till automaten. Men jag frågar mig ändå VARFÖR detta extra moment? Har egentligen inget större problem med att det ska klaras av utan min fråga är bara varför. Varför kostar flygplatserna på dyra automater för detta? Kunde väl räckt med halva antalet automater ungefär om endast folk med väskor behövde göra det..
#20 2012-08-22, 01:18
Jacozer
Ursprungligen postat av Diversifierat
Mot "teorin" om platsuppbokning kan följande anföras:

I och med att man numera kan checka in på distans kan resultatet likförbaskat bli att planet lyfter med lediga stolar, medan andra nekas att stiga på. Detta eftersom jag kan "paxa" min plats (som jag tolkar er att incheckning innebär) hemma redan dagen före avfärd. Skulle jag sedan missa transferbussen eller få blindtarmsinflammation kommer jag ju ändå inte dyka upp på flygplatsen och flyget. Andra, senare eller försent incheckade kunder kommer dock inte (som jag förstår er) erbjudas min plats, eftersom den är reserverad för just mig i och med incheckningen.

Som det såg ut förut, med incheckning enbart vid fysisk närvaro på flygplatsen, skulle platsbokningsteorin kunna vara gångbar...men inte som systemet ser ut idag väl?


Visst är det så, tror dock fortfarande du får betala för resan även fast du inte sitter där, så själva bolaget går ju inte minus på det. Anledningen till 24 timmars regeln är ju för att minimera risken att man checkar in och missar flyget pga olika anledningar.

Sen uppgifterna om att bolagen medvetet överfyller sina plan lär ju inte gälla alla destinationer och bolag.
#21 2012-08-22, 01:21
Diversifierat
Haha, jahapp. Nytt bränsle till brasan, lite nya googlingar gav mig: http://www.norwegian.com/se/nyttigt-pa-resan/Resetjanster/Incheckning-/


"«Direct to gate» är en ny tjänst som riktar sig till dig som reser med enbart handbagage inom Norden och från Norden och ut i Europa. Det enda du behöver för att passera säkerhetskontrollen utan att checka in är ditt resedokument eller din SMS-biljett (om du har en smartphone). För resa inrikes och inom Norden ska du befinna dig vid gaten senast 20 minuter innan avgång. För resa till övriga Europa ska du befinna dig vid gaten senast 30 minuter innan avgång."

Mystiken tätnar...
#22 2012-08-22, 01:26
Diversifierat
Ursprungligen postat av Jacozer
Visst är det så, tror dock fortfarande du får betala för resan även fast du inte sitter där, så själva bolaget går ju inte minus på det. Anledningen till 24 timmars regeln är ju för att minimera risken att man checkar in och missar flyget pga olika anledningar.

Sen uppgifterna om att bolagen medvetet överfyller sina plan lär ju inte gälla alla destinationer och bolag.


Intressant synpunkt! Nu kommer vi in på ett nytt spår som jag funderat lite på: återbetalningsspåret. Är det vad det hela handlar om? Trodde att alla pengar var brända redan direkt efter biljettköp (eller nåja, typ att avbokning inte kan göras senare än en vecka innan avgång tex) men är det alltså så, att så länge man inte checkat in så kan man återfå en viss del av erlagt biljettpris? (Motiverat av att flygbolaget då hade platsen till förfogande och kunde låta någon annan ta den)
#23 2012-08-22, 01:32
Jacozer
Ursprungligen postat av Diversifierat
Intressant synpunkt! Nu kommer vi in på ett nytt spår som jag funderat lite på: återbetalningsspåret. Är det vad det hela handlar om? Trodde att alla pengar var brända redan direkt efter biljettköp (eller nåja, typ att avbokning inte kan göras senare än en vecka innan avgång tex) men är det alltså så, att så länge man inte checkat in så kan man återfå en viss del av erlagt biljettpris? (Motiverat av att flygbolaget då hade platsen till förfogande och kunde låta någon annan ta den)



Jag är inte hundra, men om bolaget medvetet bokat in flera personer som de gör ibland borde man kunna få pengarna tillbaka i en sådan situation. Men man får nog utgå från att pengarna är brända direkt efter man betalat resan. Har man checkat in är det kört iaf.

Om direct-to-gate fungerar bra kommer säkert flera flygplatser införa de, då är ju de problemet i princip löst
#24 2012-08-22, 02:16
Om ett flyg är överbokat och alla dyker upp så får de ju börja se vart folk ska åka (alla flyger ju inte direkt till destinationen), kolla med samarbetspartners om de har lediga stolar, leta upp någon som ser vilsen ut och erbjuda en hotellnatt och någon ekonomisk ersättning.

Beroende på biljett (bokningsklass) så kan man väl få mer eller mindre alla pengar tillbaka om man ändrar sig?

Incheckning via internet. En biljett som du inte vill använda kanske köptes för 8 månader sedan och du kan ha dött sedan dess. Checkar du in/väljer plats dagen innan resan så är det antagligen ganska troligt att du dyker upp. Dessutom ser bolagen vad som händer och kan planera (se första stycket) i förväg.