Varför checkar man in på flyg egentligen?

#37 2012-08-22, 22:51
Ursprungligen postat av Diversifierat
2) som det ser ut idag, med checkin vid datorn hemma, kan det väl ändå inträffa att merparten dyker upp i gaten 1 min innan den stänger? Således bör argumentet om tid för ombordstigning kunna lämnas utan avseende.


Först och främst stänger gaten 10-20 minuter före avgång, för att tillåta tid för alla att vara på plats. Sedan skulle det rent teoretiskt kunna inträffa att alla dyker upp 11 minuter före avgång (1 min före gaten stänger), men i praktiken sker det inte. Titta nästa gång du flyger så ser du att folk flest är väldigt ivriga att gå ombord så tidigt som möjligt! Har aldrig förstått varför riktigt, men en av anledningarna tycks vara att ju tidigare du går ombord, desto större chans har du att få plats med ditt handbagage i bagageutrymmet ovanför sätena.

Ursprungligen postat av Xitars
Men om man bortser från det, varför sådana enorma säkerhetskontroller just på flygplatser, men inte när man åker tåg, buss eller båt. I många fall skulle man troligtvis kunna döda mångt fler personer om man sprängde sig i köerna vid incheckningsdiskarna eller köerna till säkerhetskontrollerna än om man gjorde det i ett flygplan uppe i luften, för att inte tala om på ett tåg.


De har haft problem med detta i Turkiet. Därför har de stenhårda kontroller bara för att gå IN på en flygplats. Allt handlar om att göra så att folk känner sig säkra, inte nödvändigtvis så att de är säkra.
#38 2012-08-22, 23:33
Ursprungligen postat av Xitars
Om det är flygkapningar man är så rädd för så är det väl bara att installera en webkamera utanför cockpit-dörren, samt hålla dörren stängd. Kostar kanske 4000kr i installation...


Det var i stort sett det man gjorde efter 9/11, plus att man förstärkte dörrarna så att de blev betydligt svårare att forcera. Efter att de åtgärderna infördes är det i stort sett omöjligt att kapa ett flygplan. Hur många flygkapningar har du hört talas om i västvärlden på senare år?
#39 2012-08-23, 01:25
Widilinski
Ursprungligen postat av Diversifierat
2) som det ser ut idag, med checkin vid datorn hemma, kan det väl ändå inträffa att merparten dyker upp i gaten 1 min innan den stänger? Således bör argumentet om tid för ombordstigning kunna lämnas utan avseende.



Är man så dum att man dyker upp i gaten så tätt inpå för att man checkar in hemifrån så förtjänar man att missa flyget.
Incheckning hemifrån är det bästa som finns när man ska med 6:40 flighten och kan få sova en stund till så man slipper åtminstone incheckningen på plats utan kan gå raka vägen till kontrollen (men jag är ändå oftast framme ca 30min innan boarding).
#40 2012-08-23, 03:14
Diversifierat
Men alltså, skärpning nu! Visst, säkerhetskontrollen är helt överdriven och bara ivägen, men jag förstår ändå bakgrunden till sådana och finner den logiskt motiverad i och för sig. Men det är inte vad vi ska diskutera här!

Ännu har inget handfast svar kommit till varför det ska checkas in från första början! Widlinski skriver nu senast att han älskar incheckning per distans, läser man mellan raderna hör man ju att även han tycker incheckning är drygt i sig (stjäl sömntid) men att han är nöjd med distans-lösningen av detta "grundproblem"!

Kom igen nu! Hur började egentligen det hela! När och varför slutade man flyga som man åker buss (visar biljetten vid påstigning) och började med extramomentet checkin?
#41 2012-08-23, 08:27
ElegantAngel
Ursprungligen postat av Alvaro
Haha vafan, håll käften, jag försöker så ett konspiratinsteoretiskt frö här. Självklart beror det på att kapitalistsvinen vill vinstmaximera med DITT liv som insats. Helt logiskt, bara för att du är anställd av SAS kan du inte lura oss, vi vet vad ni håller på med. För många liv har redan offrats, när ska de rika flygbolagsdirektörerna sluta leka med våra liv?


Haha din tomte! Vet du vad det lättaste sättet är att gå från miljardär till miljonär? Man köper ett flygbolag! Finns INGA pengar att tjäna på flygbolag eller den verksamheten och tro mig, flygbolagsdirektörerna tjänar inte så fett

Men visst om man känner att bil, båt, buss, flyg vinstmaximerar med ens liv som insats så tycker jag att man kan sluta resa Alla har eget val hur och om man ska transporteras
#42 2012-08-23, 08:34
ElegantAngel
Ursprungligen postat av Diversifierat
Men alltså, skärpning nu! Visst, säkerhetskontrollen är helt överdriven och bara ivägen, men jag förstår ändå bakgrunden till sådana och finner den logiskt motiverad i och för sig. Men det är inte vad vi ska diskutera här!

Ännu har inget handfast svar kommit till varför det ska checkas in från första början! Widlinski skriver nu senast att han älskar incheckning per distans, läser man mellan raderna hör man ju att även han tycker incheckning är drygt i sig (stjäl sömntid) men att han är nöjd med distans-lösningen av detta "grundproblem"!

Kom igen nu! Hur började egentligen det hela! När och varför slutade man flyga som man åker buss (visar biljetten vid påstigning) och började med extramomentet checkin?


Du checkar in för att garantera att du ska med den flygning som du bokat även om du redan betalat för flygningen. Det här kan du göra både på flygplatsen, tågstationen och internet. Om du ska checka in bagage så lämnar du det vid check-in och visar då också id så ditt namn stämmer överens med det på biljetten. Vid gate:en visar du biljetten igen så att personalen kan säkerställa att du har rätt att kliva ombord på gällande flyg SAMT att du verkligen kliver ombord och inte bara checkar in en väska med ex en bomb och sen skiter i att hoppa ombord på flygplanet själv. Det här har hänt i verkligheten http://en.wikipedia.org/wiki/Air_India_Flight_182 och är anledningen till att man måste plocka av väskor som tillhör folk som ej dykt upp vid gate:en
#43 2012-08-23, 18:03
#44 2012-08-24, 01:23
Diversifierat
Utan nåt vidare tydligt svar..
#45 2012-08-25, 03:54
Ursprungligen postat av Diversifierat


Då blir ju följdfrågan: Varför boardingpass? Duger inte biljetten? Varför "byta biljetten mot en ny biljett"?

Biljetten innehåller ju inte någon information om vilket plats i planet du har. Den informationen får du normalt först när du checkar in i motsats till t ex tågbiljetter där du får platsnummret direkt på biljetten. Dock så kunde ju den informationen ges direkt i gaten i stället för i en inckeckning och vissa flygbolag har också så att man kan gå direkt till gaten, speciellt vid inrikesflygningar.