Varför checkar man in på flyg egentligen?

#25 2012-08-22, 04:37
Virrig tråd

Ursprungligen postat av Julaftonen
Passar på att lägga mig in i diskussionen då jag också har undrat detta. Om nu flygbolagen väljer att överboka ett flyg och alla dyker upp men då alla inte får plats och man har hotell samt en fest inbokad den tiden exakt eller om man har ett möte man måste gå på hur löser de detta?


Man frågar efter frivilliga. Detta är ofta lätt att få. Annars bumpar man folk. Tror inte det är riktigt först till kvarn, utan man har ett prioriteringssystem. Man bumpar t.ex. inte gamlingar, gravida kvinnor eller folk i business class. Om du bråkar (t.ex. du har något väldigt viktigt inbokat och måste med flyget) så kan du säkert få någon annan att bumpas istället.

Ursprungligen postat av Diversifierat
I och med att man numera kan checka in på distans kan resultatet likförbaskat bli att planet lyfter med lediga stolar, medan andra nekas att stiga på. Detta eftersom jag kan "paxa" min plats (som jag tolkar er att incheckning innebär) hemma redan dagen före avfärd. Skulle jag sedan missa transferbussen eller få blindtarmsinflammation kommer jag ju ändå inte dyka upp på flygplatsen och flyget. Andra, senare eller försent incheckade kunder kommer dock inte (som jag förstår er) erbjudas min plats, eftersom den är reserverad för just mig i och med incheckningen.


Detta är fel, åtminstone inom USA där jag flyger mestadels. Det är alltid folk som inte dyker upp på flygningarna, och det är alltid folk som flyger standby. Har du inte checkat in, eller har checkat in men inte dyker upp inom 10/15 min före avgång, ges din plats bort till en standby-passagerare.

Ursprungligen postat av Diversifierat
Haha, jahapp. Nytt bränsle till brasan, lite nya googlingar gav mig: http://www.norwegian.com/se/nyttigt-pa-resan/Resetjanster/Incheckning-/

"«Direct to gate» är en ny tjänst som riktar sig till dig som reser med enbart handbagage inom Norden och från Norden och ut i Europa. Det enda du behöver för att passera säkerhetskontrollen utan att checka in är ditt resedokument eller din SMS-biljett (om du har en smartphone). För resa inrikes och inom Norden ska du befinna dig vid gaten senast 20 minuter innan avgång. För resa till övriga Europa ska du befinna dig vid gaten senast 30 minuter innan avgång."

Mystiken tätnar...


Inte helt olikt ett mobilt boarding pass. Flera flygbolag, åtminstone i USA, tillåter dig också att automatiskt checkas in på ditt returflyg när du checkar in till ditt första flyg. Då skickar de ditt boarding pass per epost, du öppnar det på din smartphone och scannar det. Har du inte bagage räcker det att du är vid gaten 10-15 min före avgång.

Jag antar att den främsta anledningen till att checka in är att flygbolagen vill veta vilka som skall med eller inte. Har man inte checkat in 30 min före avgång (eller vad gränsen nu är) kan de ge bort din plats till någon annan passagerare, och på så vis se till att planet fortfarande lyfter i tid. Väntar man till 10 min före avgång för att se vilka som kommer eller inte blir det väldigt ont om tid att fylla planet med standbys och samtidigt lyfta i tid. Men jag håller med om att systemet inte är lika användbart längre... Vet inte om du kommer ihåg, men förr i tiden var det vanligt att man skulle ringa flygbolaget 3 dagar i förväg och "konfirmera" sin plats... detta system tycks vara utdött nu.
#26 2012-08-22, 07:10
Alvaro
Ursprungligen postat av Diversifierat
Haha, jahapp. Nytt bränsle till brasan, lite nya googlingar gav mig: http://www.norwegian.com/se/nyttigt-pa-resan/Resetjanster/Incheckning-/


"«Direct to gate» är en ny tjänst som riktar sig till dig som reser med enbart handbagage inom Norden och från Norden och ut i Europa. Det enda du behöver för att passera säkerhetskontrollen utan att checka in är ditt resedokument eller din SMS-biljett (om du har en smartphone). För resa inrikes och inom Norden ska du befinna dig vid gaten senast 20 minuter innan avgång. För resa till övriga Europa ska du befinna dig vid gaten senast 30 minuter innan avgång."

Mystiken tätnar...


Anledningen till att man måste kliva ombord 15min innan är för att flygplan har extremt sträng krav på vilken vikt man får lasta ombord. Givetvis vill flygbolagen maximera sin last och då måste man veta exakt hur många personer som är ombord så man kan knö in så mycket post och skit som möjligt i planet utan att det kraschar. Det har tom hänt att plan har kraschat på grund av överlastning vilket ledde till att man ökade vikten på snittmänniskan från typ 80kg till 88kg. 80kgs-standarden satte man typ 1925 eller nåt sånt när man började med flygplan och det fick konsekvenser 1980 nån gång.. så kan det gå.
#27 2012-08-22, 07:40
Ursprungligen postat av luckylucaz
Man frågar efter frivilliga. Detta är ofta lätt att få. Annars bumpar man folk. Tror inte det är riktigt först till kvarn, utan man har ett prioriteringssystem. Man bumpar t.ex. inte gamlingar, gravida kvinnor eller folk i business class. Om du bråkar (t.ex. du har något väldigt viktigt inbokat och måste med flyget) så kan du säkert få någon annan att bumpas istället.


Dessutom kan man ju flytta upp folk med högre bonusstatus till business i stället om economy är överbokad. Alltid trevligt när det händer.
#28 2012-08-22, 08:27
fyll-hundt
Jag tror det har att göra med olika "säkerhetskontroller" tex väsk-kollning, visitering etc.
Ha allmän koll på att alla åtgärder har gjorts. Som "security checkpoints"
Tror också att det har att göra med stand-by/sista minuten biljetter.

Men det är bara vad jag tror
#29 2012-08-22, 12:08
maanoja
Är rätt många som hoppar att ta det flyget och istället få ersättning. När vi skulle hem från USA i juli, så var planet överbokat. Vi var 5 pers, och blev erbjudna 2000 spänn var för att ta nästa tillgängliga plan. Dock hoppade vi detta för att man bara ville hem. Men dom som inte skulle vidare från New York (flög Las Vegas-New York), dom kunde säkert tänka sig att ta nästa plan.
#30 2012-08-22, 13:42
SwedishLady1961
Spoiler:
Kanske en dum fråga men jag har aldrig riktigt förstått; varför man checkar man in på sina flyg egentligen? Borde det inte räcka med biljettkontroll i boardingen (och separat bagtag-system för de som checkar in resväskor)?

Tänkt saker som:
Säkerhet? Troligen inte.. hur är det egentligen med t.ex. legitimationskontroll vid incheckning samt boarding...

Platsreservation? Fast även flygbolag som inte säljer stand-by biljetter i slutminuterna använder ju incheckningssystemet.

Bekräftelse av att man befinner sig någonstans på flygplatsen och således kan bli ropad efter om man saknas vid boardingen? Fast det faller ju i och med att man numera kan checka in hemma redan dagen innan avresa och således inte behöver vara på plats..

Snälla, kan någon förklara denna (för många så självklara) företeelse för mig?


Jag är förstås bara en lekman och gör blott en reflektion här:

En anledning kan vara betydelsen av helt aktuella passagerarlistor, om något olyckligt skulle inträffa. Som tidigare påpekats så är det av olika skäl så att listorna på de som bokat inte alltid stämmer överens med vilka som verkligen är på plats. Det är nog inte så onödigt trots allt att "til syvende og sidst" i sista stund checka av vilka som faktiskt går ombord.

Det är förvisso väldigt sällsynt med flygolyckor, men när de tragiskt nog sker så är det ju bra att kunna bekräfta alla passagerares identiteter och var de befunnit sig i planet, både för deras anhörigas skull och av sk utredningstekniska skäl.
#31 2012-08-22, 14:23
MindreModigMan
Ursprungligen postat av luckylucaz
Virrig tråd

Man frågar efter frivilliga. Detta är ofta lätt att få. Annars bumpar man folk. Tror inte det är riktigt först till kvarn, utan man har ett prioriteringssystem. Man bumpar t.ex. inte gamlingar, gravida kvinnor eller folk i business class. Om du bråkar (t.ex. du har något väldigt viktigt inbokat och måste med flyget) så kan du säkert få någon annan att bumpas istället.



Icke att förglömma är ju lojalitetsprogrammen. Är man silver/guld/platinum/superduper bonuskund så har man förstås mindre (obefintlig risk) att bli kvar på perrongen. Eh...marken.

Den som betalar bäst har störst förmåner, precis som på alla andra ställen. Att låta allmogen med billiga biljetter få flyga med fullbetalande är ett nödalternativ för att utnyttja kapaciteten till max.
#32 2012-08-22, 15:54
ElegantAngel
Ursprungligen postat av Alvaro
Anledningen till att man måste kliva ombord 15min innan är för att flygplan har extremt sträng krav på vilken vikt man får lasta ombord. Givetvis vill flygbolagen maximera sin last och då måste man veta exakt hur många personer som är ombord så man kan knö in så mycket post och skit som möjligt i planet utan att det kraschar. Det har tom hänt att plan har kraschat på grund av överlastning vilket ledde till att man ökade vikten på snittmänniskan från typ 80kg till 88kg. 80kgs-standarden satte man typ 1925 eller nåt sånt när man började med flygplan och det fick konsekvenser 1980 nån gång.. så kan det gå.


Haha det där va det dummaste jag läst i hela den här dumma tråden

Du menar att om man kliver på 15 min innan så vet lastarna att: "Ja nu kan vi slänga på lite extra grejer i det här flygplanet"?
15 min beror på att det förmodligen tar så lång tid för passagerare på ett vanligt SAS/Norwegian-flyg att kliva ombord, hitta sin plats, slänga upp sitt skit på hyllan ovanför sätena och sen spänna fast sig. Är det någon här som på allvar tror att det tar 1 min för 150-190 pers att kliva igenom boarding och in i planet?
#33 2012-08-22, 19:52
Options
Ursprungligen postat av luckylucaz
Inte helt olikt ett mobilt boarding pass. Flera flygbolag, åtminstone i USA, tillåter dig också att automatiskt checkas in på ditt returflyg när du checkar in till ditt första flyg. Då skickar de ditt boarding pass per epost, du öppnar det på din smartphone och scannar det. Har du inte bagage räcker det att du är vid gaten 10-15 min före avgång.


Automatisk incheckning finns även på SWISS: http://www.swiss.com/web/EN/services/checkin/Pages/automated_checkin.aspx.
#34 2012-08-22, 20:18
Diversifierat
1) Passagerarelistorna för rimligtvis mot bakgrund av vilka som passerar gaten, inte vilka som checkat in, right? Annars skulle de vara missvisande allt som oftast, känns det som.

2) som det ser ut idag, med checkin vid datorn hemma, kan det väl ändå inträffa att merparten dyker upp i gaten 1 min innan den stänger? Således bör argumentet om tid för ombordstigning kunna lämnas utan avseende.
#35 2012-08-22, 21:55
Xitars
Den stora frågan är väl egentligen varför det skall vara sådana absurda säkerhetskontroller på flygplatser. Och varför får jag inte ha med mig en oöppnad vattenflaska innanför säkerhetskontrollerna?
Spoiler:
Jo, för att jag skall tvingas köpa den innanför murarna för 35 spänn.


Men om man bortser från det, varför sådana enorma säkerhetskontroller just på flygplatser, men inte när man åker tåg, buss eller båt. I många fall skulle man troligtvis kunna döda mångt fler personer om man sprängde sig i köerna vid incheckningsdiskarna eller köerna till säkerhetskontrollerna än om man gjorde det i ett flygplan uppe i luften, för att inte tala om på ett tåg. Om det är flygkapningar man är så rädd för så är det väl bara att installera en webkamera utanför cockpit-dörren, samt hålla dörren stängd. Kostar kanske 4000kr i installation... Och om man nu inte får ta med sig vätska genom säkerhetskontrollerna pga att det kan vara sprängmedel, då kan man väl lika gärna lägga sprängmedlet i incheckningsbagaget (däri har jag alltid med 10-talet flaskor med vätska) och spränga det med en fjärrdetonator (mobiltelefonen tex).

Nä, flygplatserna är märkliga platser.
#36 2012-08-22, 22:43
Alvaro
Ursprungligen postat av ElegantAngel
Haha det där va det dummaste jag läst i hela den här dumma tråden

Du menar att om man kliver på 15 min innan så vet lastarna att: "Ja nu kan vi slänga på lite extra grejer i det här flygplanet"?
15 min beror på att det förmodligen tar så lång tid för passagerare på ett vanligt SAS/Norwegian-flyg att kliva ombord, hitta sin plats, slänga upp sitt skit på hyllan ovanför sätena och sen spänna fast sig. Är det någon här som på allvar tror att det tar 1 min för 150-190 pers att kliva igenom boarding och in i planet?


Haha vafan, håll käften, jag försöker så ett konspiratinsteoretiskt frö här. Självklart beror det på att kapitalistsvinen vill vinstmaximera med DITT liv som insats. Helt logiskt, bara för att du är anställd av SAS kan du inte lura oss, vi vet vad ni håller på med. För många liv har redan offrats, när ska de rika flygbolagsdirektörerna sluta leka med våra liv?